Partyflock

Forumonderwerp · 961200

Waarschuw beheerder
Beste spirituele flockers,

Graag ben ik bezig met filosofie, mijn grote held is dan ook, Marcus Aurelius.

Het lezen van zijn werk geeft mij veel inzicht tot mijn diepere 'ik' en ik merk dan ook dat ik hierdoor veel dingen heel positief ga zien.

Elke keer als ik iets van zijn stukken lees verbaas ik mijzelf erover, zo geweldig mooi en wijs.

Graag wil ik dit met jullie delen.

http://www.geestkunde.net/uittreksels/ma-overpeinzingen.html

Op deze site staan zijn overpeinzingen niet voor publicatie of voor het nageslacht. Ze waren persoonlijk, een soort dagboek voor geestelijke ontplooiing.

ik citeer:

- De aard van veranderingen
Waarom zou je bang zijn voor veranderingen? Wat kan er zonder verandering gebeuren? Wat is er voor de universele natuur plezieriger of toepasselijker?
Kun je een bad nemen zonder dat het brandhout een verandering ondergaat? Kun je eten zonder dat het voedsel verandert? Kan er wel iets nuttigs verricht worden zonder verandering?
Zie je niet in dat het feit dat jij verandert, precies hetzelfde is en even noodzakelijk voor de universele natuur?

- Kostbare tijd
Denk hieraan: iedere dag die voorbijgaat laat een dag minder te leven over. Zelfs als we langer leven, is er geen garantie dat onze geest niet seniel wordt en dus niet meer in staat zal zijn zowel aardse als geestelijke kennis te vergaren.
Want als iemand seniel wordt, gaan ademhalen, eten, dromen, begeren en al die dingen gewoon door. Maar het vermogen zijn geest ten volle te benutten, op juiste wijze aan zijn plichten te voldoen, duidelijk dingen van elkaar te onderscheiden en te beslissen of hij bereid is dit leven te verlaten, en alle dingen die te maken hebben met het functioneren van een menselijke geest, dat alles kan hij niet meer.
We moeten ons dus haasten, niet alleen omdat iedere dag ons dichter bij de dood brengt, maar ook omdat ons begrip en inzicht voor die tijd kunnen afnemen.

- Verander van gedachten
Volg altijd de volgende twee regels;
Een; handel alleen naar je impulsen als ze de mensheid ten goede komen, en twee; verander van gedachten als iemand je laat zien dat ze niet juist zijn.
Deze verandering van gedachten moet alleen voortkomen uit de overtuiging dat ze zowel juist is als het algemene nut dient, en niet omdat ze jou plezier doet en je populair maakt

Het liefst zou ik alles hier plaatsen van de site, maar de keus om het te lezen laat ik toch aan u zelf.

Flock on!

Groetjes Tam (f)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
:roflol:

idd:P
Waarschuw beheerder
voor alle vertalingen in het Latijn:

Illud Latine dici non potest

Waarschuw beheerder
Id imperfectum manet dum confectum erit!
Waarschuw beheerder
Heu! Tintinnuntius meus sonat!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 03:17:
Illud Latine dici non potest

Hoc est verum et nihili nisi verum... :P
Waarschuw beheerder
Vah! Denuone Latine loquebar? Me ineptum. Interdum modo elabitur
Waarschuw beheerder
Hocine bibo aut in eum digitos insero?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 03:30:
Vah! Denuone Latine loquebar? Me ineptum. Interdum modo elabitur

Jep, leuk hoor...Ventis secundis, tene cursum:P

:lol:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 03:31:
Hocine bibo aut in eum digitos insero?

Ergo bibamus..

Duidelijk genoeg?:P
Waarschuw beheerder
zijn jullie mooi bezig :P

Waarschuw beheerder
O diem praeclarum!
Waarschuw beheerder
Video meliora proboque deteriora sequor

Deze zin past bij mij :lol:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Goliath18 op dinsdag 17 juli 2007 om 03:38:
zijn jullie mooi bezig

Klopt!:D

Waarschuw beheerder
O! Plus! Perge! Aio! Hui! Hem!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 03:39:
Video meliora proboque deteriora sequor

Haha:P

Die is mooi idd:P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 03:41:
O! Plus! Perge! Aio! Hui! Hem!

deze sluit erbij aan:

Vescere bracis meis..

of wat zeg je?

Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure...:P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Verveces tui similes pro ientaculo mihi appositi sunt
Waarschuw beheerder
zeker vakantie dat jullie nog zo laat op zijn zeg :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 03:46:
ces tui similes pro ientaculo mihi appositi sunt

Hmm Cum grano sale? :P

Uitspraak van Goliath18 op dinsdag 17 juli 2007 om 03:46:
zeker vakantie dat jullie nog zo laat op zijn zeg

Eigenlijk niet meer maar ben wel een dag vrij morgen!:D
Waarschuw beheerder
lucky you, mag straks om 7 uur beginnen
Waarschuw beheerder
Vakantie? Ik moet af en toe werken bedoel je?
Waarschuw beheerder
als in zomervakantie ?
Waarschuw beheerder
Ja, zoiets, eentje die al in de lente was begonnen!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Maar we moeten OT zijn...:)

Voor Marcus ;):P
Waarschuw beheerder
veni vidi vici ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 03:55:
Als in altijd

Waarschuw beheerder
Ik citeer mijn favoriete filosofen wel.

If I try to seize this self of which I feel sure, if I try to define and to summarize it, it is nothing but water slipping through my fingers. I can sketch one by one all the aspects it is able to assume, all those likewise that have been attributed to it, this upbringing, this origin, this ardor or these silences, this nobility or this vileness. But aspects cannot be added up.

If something worth living for is worth dying for, what about something not worth dying for?

The slave begins by demanding justice and ends by wanting to wear a crown. He must dominate in his turn

In the end, man is not entirely guilty — he did not start history. Nor is he wholly innocent — he continues it.

We turn our backs on nature; we are ashamed of beauty. Our wretched tragedies have a smell of the office clinging to them, and the blood that trickles from them is the color of printer's ink.

Albert Camus

When I left him, I reasoned thus with myself: I am wiser than this man, for neither of us appears to know anything great and good; but he fancies he knows something, although he knows nothing; whereas I, as I do not know anything, so I do not fancy I do. In this trifling particular, then, I appear to be wiser than he, because I do not fancy I know what I do not know.

I am not an Athenian or a Greek, but a citizen of the world.

Socrates

Het zuivere heden is de ongrijpbare vooruitgang die het verleden maakt terwijl het aan de toekomst knaagt. Eigenlijk is alle waarneming al herinnering

Henri Bergson
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 04:05:
Ik citeer mijn favoriete filosofen wel.

Cool (L) ff lezen...:D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 04:11:
Binnenkort krijg ik een Semi-filosofisch boek binnen.

Ishmael van Daniel Quinn

http://en.wikipedia.org/wiki/Ishmael_%28novel%29

Hij werd me sterk aangeraden, want het is een boek naar mijn hart. Ben benieuwd

Oke is het boek helemaal in het engels?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 00:39:
Alles doe je met een doel, anders handel je niet. Waarom zou je handelen als je geen doel zou hebben? Dat is onmogelijk.

ik zeg ook niet dat je geen doel hebt
maar het eigenbelang is waar het om draait :)
ik vind het moeilijk te geloven (aanvaarden) dat er niemand op deze aardkloot rondloopt die iets doet zonder dat ie daar zelf beter van zou worden

dat is het eigenlijk :)

ze zijn in de minderheid .. en zwaar ook .. want zo is onze maatschappij :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 10:10:
ik vind het moeilijk te geloven (aanvaarden)

Dat is ook niet makkelijk nee...:)

Dat kon ik eerst ook niet hoor.. Daarom ben ik het in praktijk en theorie gaan zien:P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 10:10:
ik zeg ook niet dat je geen doel hebt
maar het eigenbelang is waar het om draait
ik vind het moeilijk te geloven (aanvaarden) dat er niemand op deze aardkloot rondloopt die iets doet zonder dat ie daar zelf beter van zou worden

dat is het eigenlijk

ze zijn in de minderheid .. en zwaar ook .. want zo is onze maatschappij

Alles doe je uit eigenbelang. Ook diegene die beweren dat ze het niet doen. Want zij denken dat dat de manier van leven is, dus handelen ze uit eigenbelang, want ze voelen zich goed erdoor.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 04:17:
Oke is het boek helemaal in het engels?

Die ik heb gekocht wel, maar er zal vast een nederlandse vertaling zijn.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 15:27:
Ook diegene die beweren dat ze het niet doen. Want zij denken dat dat de manier van leven is, dus handelen ze uit eigenbelang, want ze voelen zich goed erdoor.

Hahah Klopt:P

Dat staat nu voor de 10e keer in dit topic:P

Id imperfectum manet dum confectum erit :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Imprimatur!!! (y)

Waarschuw beheerder
Alles doe je uit eigenbelang. Ook diegene die beweren dat ze het niet doen. Want zij denken dat dat de manier van leven is, dus handelen ze uit eigenbelang, want ze voelen zich goed erdoor.

Die gedachte is niet meer dan een product van onze maatschappij.
Iets waarin je zelf bent opgegroeid kun je niet op de hele wereld projecteren. Dat maakt het makkelijk te bevestigen omdat je alleen in je eigen hoofd kunt kruipen en niet in dat van een ander. De wereld is zoals je hem wilt zien. Volgens mij zijn er genoeg landen waar ze een term als eigen belang niet eens kennen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 16:13:
Volgens mij zijn er genoeg landen waar ze een term als eigen belang niet eens kennen.

Dat betwijfel ik.

Zelf in de meest primitieve stammen denken ze aan hun eigen belang (of die van de stam). Het is iets mens eigen, want een mens wilt beloond worden als is het maar met een hormoontje die je gelukkig laat voelen. Het is heus niet negatief om uit eigenbelang te handelen, het is (in mijn ogen) negatief om puur en alleen voor jezelf te handelen, dus eigenbelang in de puurste vorm.

Waarschuw beheerder
Niet helemaal mee eens.
Volgens mij is in sommige culturen het ik-bewustzijn veel minder.
Het is denk ik ook echt iets van ons om alles in te gaan delen naar eigen belang en groeps belang.

Maar zoals gewoonlijk leiden er meerdere wegen naar Rome:

Het is heus niet negatief om uit eigenbelang te handelen, het is (in mijn ogen) negatief om puur en alleen voor jezelf te handelen, dus eigenbelang in de puurste vorm.

En daar gaat het om :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op dinsdag 17 juli 2007 om 15:27:

Dat jij nou zo verrot bent :)

spreek alsjeblieft voor jezelf en niet voor de hele mensheid (wat op zich al belachelijk is)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 16:34:
Het is heus niet negatief om uit eigenbelang te handelen, het is (in mijn ogen) negatief om puur en alleen voor jezelf te handelen, dus eigenbelang in de puurste vorm.

dat vind ik dus wel
veels te berekenend zulke mensen :s
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ita erat quando hic adveni..

Alleen als je dat onbewust doet dan denk ik, zodra je bewust uit eigen belang gaat handelen kan het al snel wat hypocriet gaan worden.

En daar gaat het om

Justitia omnibus (f)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Zeg kun je in het belang van de minder slimme medemens zoals ik de voertaal Nederlands houden :flower:

Waarschuw beheerder
Misschien hang ik nu weer spuit elf uit maar ik denk dat egoisme een goed middel is om het doel van altruisme te bereiken. Dat klinkt paradoxaal maar dat ligt ook aan de definitie die je altruisme geeft. Om de mens iets te laten doen waar geen directe materiele beloning aan verbonden is het noozakelijk dat de mens een goed gevoel krijgt van het doen van iets waarmee hij of zij een ander helpt. Op die manier bekeken is het ingebouwde goede gevoel dat men krijgt van het helpen van een ander al een teken van de altruistische capaciteit van de mens. Evenals het empatisch vermogen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 17:34:
Zeg kun je in het belang van de minder slimme medemens zoals ik de voertaal Nederlands houden

Haha ja hoor :)

was nog even een binnepretje na een leuke discussie vanacht in dit topic! (y)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 17:48:
de definitie die je altruisme geeft

En welke definitie geef jij het dan?

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 17:48:
Om de mens iets te laten doen waar geen directe materiele beloning aan verbonden is het noozakelijk dat de mens een goed gevoel krijgt van het doen van iets waarmee hij of zij een ander helpt. Op die manier bekeken is het ingebouwde goede gevoel dat men krijgt van het helpen van een ander al een teken van de altruistische capaciteit van de mens

Dus de theorie dat iedereen alles doet uit eigenlijk belang is onbewust noodzakelijk zeg je?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ik zal het nog even verder toelichten aan de hand van empatisch vermogen. Want de vraag is niet alleen of de mens van nature egoistisch of altruistisch is maar ook wat die twee definities precies inhouden.
Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik heb weleens de behoefte om vreemd te gaan. Ik doe dat niet omdat ik me door het schuldgevoel dat daarmee gepaard zou gaan klote zou voelen.
Vraag is dan of ik handel uit egoistische motieven omdat ik de reden is dat ik niet vreemdga omdat ik me dan schuldig en daarmee klote zou voelen?
Of is dat aanwezige schuldgevoel in het geval van vreemdgaan op zichzelf al een uiting van mijn altruistisch vermogen?

Iemand die immers puur egoistisch is zou zich ook niet schuldig voelen als hij een ander op gond van zijn eigen behoeften benadeelt.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 16 juli 2007 om 10:17:
iedereen doet altijd alles uit eigen belang, zo is de mens gewoon.

Komt dus hier op neer?:P

( Niet negatief bedoeld dan hoor )
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 17:55:
Ik zal het nog even verder toelichten aan de hand van empatisch vermogen. Want de vraag is niet alleen of de mens van nature egoistisch of altruistisch is maar ook wat die twee definities precies inhouden.
Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik heb weleens de behoefte om vreemd te gaan. Ik doe dat niet omdat ik me door het schuldgevoel dat daarmee gepaard zou gaan klote zou voelen.
Vraag is dan of ik handel uit egoistische motieven omdat ik de reden is dat ik niet vreemdga omdat ik me dan schuldig en daarmee klote zou voelen?
Of is dat aanwezige schuldgevoel in het geval van vreemdgaan op zichzelf al een uiting van mijn altruistisch vermogen?

Iemand die immers puur egoistisch is zou zich ook niet schuldig voelen als hij een ander op gond van zijn eigen behoeften benadeelt.

Jeetje, mooi stukje tekst...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 17:53:
En welke definitie geef jij het dan?

Dat je bij een keuze tussen dat doen waarmee je jezelf het meest bevoordeelt of waarmee je een ander het meest bevoordeelt kiest voor het tweede. De motieven acht ik ondergeschikt.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 17:53:
Dus de theorie dat iedereen alles doet uit eigenlijk belang is onbewust noodzakelijk zeg je?

Ligt eraan wat je verstaat onder eigenbelang. De mensen die geloven in het egoisme eigenen zich alles toe waardoor het onmogelijk wordt hun standpunt te weerleggen. Tuurlijk is een goed gevoel over een daad voor een ander iets dat min of meer het eigen belang dient maar er zijn maar weinige die er naar handelen. Dus blijkt dat het goede gevoel dat een goede daad teweeg brengt in de algemene opinie minder populair is dan dingen doen die jezelf veel directer dienen. Dat maakt de mensen die toch voor die vorm van eigenbelang kiezen in ieder geval altruistischer.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 18:02:
Tuurlijk is een goed gevoel over een daad voor een ander iets dat min of meer het eigen belang dient maar er zijn maar weinige die er naar handelen

Maar hoe de mensen dan handelen komt dan toch op hetzelfde neer?

altruistisch of egoistisch handelen is dan toch hetzelfde als handelen uit eigen belang zonder dit met opzet te doen?

Dan is het verschil toch alleen maar welke benaming men het geeft.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 juli 2007 om 18:08:
Maar hoe de mensen dan handelen komt dan toch op hetzelfde neer?

Ik denk dat ik je vraag niet helemaal snap.

Maar laat ik een voorbeeld noemen.

Als je kijkt naar de verschillen tussen hoeveel mensen hun talenten aanwenden om iets in een derde wereld land te gaan doen of diezelfde talenten aanwenden om in een groot bedrijf dik carriere te maken dan zul je zien dat veel meer mensen het tweede doen.
Daaruit kun je concluderen dat de status en het materiele gewin dat die keuze met zich meebrengt meer voorkeur geniet onder de mensheid dan het goede gevoel dat het helpen in een derde wereldland meebrengt.
Toch zijn er mensen die ondanks dat het materiele gewin meer de voorkeur geniet er toch mensen zijn die kiezen voor het goede gevoel. Dat maakt het al altruistischer omdat je uitgaat van een eigen behoefte die lager staat in hierachie in dienst van het helpen van anderen.
Je zou kunnen zeggen dat die mensen misschien een sterker ontwikkeld goed gevoel van dat soort acties krijgen. Maar ik denk dat als je een sterk ontwikkeld goed gevoel hebt je per definitie een altruistische aard hebt omdat je eigen behoeften sterk op anderen zijn gericht.