Partyflock

Forumonderwerp · 945235

Laatst zat ik Editie NL te kijken op TV en daar was een item dat ging over angsten overwinnen. Er werden ook een aantal fobieën besproken en er kwam een lijst van de meest voorkomende fobieën. Op de 3e plaats (dacht ik) van de lijst stond de sociale fobie. Nou, wat houdt een sociale fobie dan wel in?

Een sociale fobie houdt in dat mensen zich ongemakkelijk voelen in sociale situaties zoals op het werk, in de bus/tram, bij vergaderingen, op verjaardagen, op school, dat soort dingen. Een sociale fobie kan ook zeer ernstige vormen aannemen waarbij mensen, menselijk contact gaan vermijden en in een sociaal isolement terecht komen waarin zij hun negatieve zelfbeeld voeden met fobieversterkende gedachtes. De oorzaak hiervan kan in principe van alles zijn: een verleden waarin iemand veel gepest is, thuissituatie waarin men een slecht zelfbeeld aan is gepraat (geestelijke mishandeling), sexueel misbruik, bedenk zelf maar waar je wel niet allemaal geestelijk van in de knoop kunt komen en wat hiertoe kan lijden.
Dit uit zich meestal in angst om te spreken, trillen, zweten, zenuwachtigheid, ernstige onzekerheid.

Maar liefst 15% van de Nederlanders schijnt hiermee te kampen! Dit vind ik een behoorlijk groot aantal en ook behoorlijk verontrustend zelfs... want dit houdt dus in dat bijna 300.000 mensen dit hebben.

Ik vroeg mij af of hier ook mensen zitten die hier last van hebben en zich er niet voor schamen dat te vertellen. Wat ervaren jullie zoal, hoe is dit ontstaan denk je en wat voor stappen heb je zoal ondernomen om hier iets aan te doen?

Ik begrijp dat het niet iets is waar je echt mee te koop loopt natuurlijk...

Overigens vind ik dit echt een heel erg slecht signaal van hoe het gesteld is in de maatschappij! Dit zijn namelijk dingen die wij als maatschappij creeeren. Echt een slechte zaak...

ben benieuwd naar de reacties op dit uiterst serieuze topic :)

Uitspraak van Dalgliesh op donderdag 3 mei 2007 om 19:16:
Heel herkenbaar!

wat is herkenbaar ?

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 28 april 2007 om 19:10:
Een sociale fobie houdt in dat mensen zich ongemakkelijk voelen in sociale situaties

vreemde plekken waar ik nog nooit eerder ben geweest :S

Een sociale fobie kan ook zeer ernstige vormen aannemen waarbij mensen, menselijk contact gaan vermijden en in een sociaal isolement terecht komen

als ik problemen heb heb ik de neiging om me af te zonderen
en dit kan zo ver gaan dat ik dus letterlijk me huis een paar dagen niet uitkom
als ik niet hoef te werken dan zit ik binnen.
kluizenaarsgedrag dus.
met als gevolg dat mensen denken dat ik me niet voor hun interreseer en me dus ook niet gaan bellen en langskomen want "ik laat ook niks van me horen"

onverrwacht ergens heengaan waar ik nog nooit geweest ben doe ik dan ook alleen met mensen die ik 100% vertrouw.
ik ben het wel aan het afleren want als ik het op zn beloop laat dan kom ik nergens meer en laat ik de angst mijn leven regeren

en dat wil ik niet meer:no:

NOOIT MEER!!!

Uitspraak van TYHARO op donderdag 3 mei 2007 om 19:23:
Het is ook zo ontzettend onpersoonlijk...heeft het voor mij misschien ook mee te maken...ik kan die ander absoluut niet peilen op zo'n moment...

voor mij is het juist andersom
ik maak makkelijker ciontact via internet en telefoon dan persoonlijk
ik heb moeite met "mensen-lezen"
dus dan is een pc veel makkelijker omdat je dan tegen een beeldscherm kletst en niet tegen een persoon.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 3 mei 2007 om 23:22:
ik heb moeite met "mensen-lezen"
dus dan is een pc veel makkelijker omdat je dan tegen een beeldscherm kletst en niet tegen een persoon.

maar als het gaat over heel persoonlijke onderwerpen.. dan is het toch prettig als je de ander n beetej kan peilen.. of troosten? gaat n beetje moeilijk via de kabel..

Uitspraak van verwijderd op donderdag 3 mei 2007 om 23:25:
dan is het toch prettig als je de ander n beetej kan peilen.. of troosten?

ik interpreteer gezichtsuitdrukkingen vaak verkeerd maar kan wel aan de stem horen wat er aan de hand is
Uitspraak van verwijderd op donderdag 3 mei 2007 om 23:20:
als ik niet hoef te werken dan zit ik binnen.
kluizenaarsgedrag dus.
met als gevolg dat mensen denken dat ik me niet voor hun interreseer en me dus ook niet gaan bellen en langskomen want "ik laat ook niks van me horen"

onverrwacht ergens heengaan waar ik nog nooit geweest ben doe ik dan ook alleen met mensen die ik 100% vertrouw.
ik ben het wel aan het afleren want als ik het op zn beloop laat dan kom ik nergens meer en laat ik de angst mijn leven regeren

dat herken ik ook wel een beetje, als ik me slecht voel dan ga ik me afzonderen en dat durf ik soms gewoon niet naar buiten of alleen iets te doen.
Ik vermijdt vaak ook drukke plekken enzo en ga ook bijna nooit uit, en als ik uitga is het op een plek waar ik het ken, ik durf niet zomaar met iemand een discotheek binnen te lopen die ik niet ken.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 3 mei 2007 om 23:20:

Is niks mis mee hoor...jezelf afzonderen als je problemen hebt...zelfs niet als het een paar dagen betreft... ;)
Beter jezelf afzonderen en dergelijke als je problemen hebt (je doet het niet zonder reden...heeft niet altijd te maken met angst voor sociale situaties iig) dan naar buiten gaan en doen alsof je geen problemen hebt...terwijl je ze wel hebt...
Laatste is tig keer erger en kan zelfs verstrekkende gevolgen hebben...betreft onderdrukking...vanwege het niet serieus nemen van je gemoedstoestand...
Moet je door afzondering natuurlijk ook niet tot onderdrukking overgaan en alleen maar zitten tobben en jezelf "iets" aanpraten...maar afzondering kan je wel de beste manier bieden om tot jezelf te komen...
Je bent iig niet verplicht om de straat op te gaan en een maskertje op te zetten voor de ander als je je kut voelt... :)
laatste aanpassing

Uitspraak van TYHARO op vrijdag 4 mei 2007 om 08:32:
Moet je door afzondering natuurlijk ook niet tot onderdrukking overgaan en alleen maar zitten tobben

dat gebeurd dus wel :$

zo erg dat ik dus gewoon uitvluchten ga zoeken om maar niet naar buiten te hoeven
bijv: dan maar cup-a-soup eten smorgens, hoef ik iig de deur niet uit om brood te halen.

ja, daar herken ik mezelf ook in, maar gelukkig wordt het allemaal beter.... vroeger vond ik alles maar dan ook alles wat met sociaal te maken had eng....

tegenwoordig heb ik allee nog moeite met verjaardagen, soms met vreemden, of een feest waar ik niemand ken...want ik stap absoluut niet op vreemden af
Uitspraak van verwijderd op donderdag 3 mei 2007 om 18:25:
zal wel mee vallen hoor schat..

ze noemt me schat :bloos:
heb n werk fobia, wordt er moe van
Uitspraak van S.F.X. op zaterdag 5 mei 2007 om 05:00:
heb n werk fobia

Gelukkig...dan ben ik niet de enige... :)

Een werkfobie...

hey, dat heb ik nou ook :)

Maar liefst 15% van de Nederlanders schijnt hiermee te kampen! Dit vind ik een behoorlijk groot aantal en ook behoorlijk verontrustend zelfs... want dit houdt dus in dat bijna 300.000 mensen dit hebben.

dat klopt niet???

16 miljoen delen door 100 x 15 is 2.4 miljoen ;)

maar ontopic:
Hoewel ik zelf wel een groep vrienden heb en via hun wel nieuwe mensen ontmoet, heb ik wel een soort van sociale fobie.

ik ben heel erg moeilijk in met mensen omgaan, omdat ik zo verlegen ben, ik ben daarnaast tot mn 5e praktisch blind geweest en heb dus nooit gezichtsuitdrukkingen leren herkennen zo als de meeste mensen dat normaal gesproken in die tijd hebben geleerd. Dat levert me extra hindernis op om met mensen in contact te komen.

En die kuur ik vervolgens hier op ut forum uit, in een digitale wereld heb je geen belemmeringen en kan je een grote bek open trekken wanneer en tegen wie je maar wilt :lol:

Uitspraak van verwijderd op maandag 7 mei 2007 om 03:05:
dat klopt niet???

16 miljoen delen door 100 x 15 is 2.4 miljoen

Inderdaad. Iemand had me daar al op gewezen ;)

ik zie het nu jah :/