UTRECHT - Rond de Utrechtse wijk Ondiep is het dinsdagavond onrustig. In andere delen van Utrecht, met name de binnenstad en het stationsgebied, lopen grote groepen jongeren rond. De politie heeft tientallen aanhoudingen verricht.
Rond kwart voor acht bekogelden jongeren vanuit Ondiep de mobiele eenheid aan de Laan van Chartroise met stenen en flessen. Op de Vijgeboomstraat werd een autobrand gemeld, maar dat bleek volgens de brandweer loos alarm.
De hele avond zijn grote groepen op de been, die zich bewegen langs de randen van Ondiep. De wijk zelf is hermetisch afgesloten. Alle toegangswegen zijn afgeschermd met hekken. De Royaards van den Hamkade is de enige mogelijkheid om de wijk in en uit te gaan. Alleen bewoners mogen erin en er wordt preventief gefouilleerd. De politie is massaal aanwezig.
Burgemeester Brouwer wil zo nieuwe ongeregeldheden voorkomen. Bij rellen waren maandagavond veel mensen van buiten de wijk betrokken. Op een persconferentie dinsdagmiddag sprak Brouwer van reltoeristen.
Bewoners van Ondiep hebben op de Thorbeckelaan inmiddels een monumentje gemaakt voor hun doodgeschoten buurtgenoot. Er liggen bossen bloemen en de familie van het slachtoffer heeft de buurt opgeroepen rustig te blijven. Donderdag wordt een stille tocht georganiseerd.
-------------------------------------------------------
Ik weet niet hoe en wiens schuld het is van die dode man ... maar dit vind ik echt ver gaan. Kunnen we onze problemen niet gewoon eens als volwassenen oplossen ipv de boel in brand te gaan steken en te gaan rellen?? Ik woonde daar zo'n beetje naast, ik ben blij dat ik daar niet meer woon zeg! Straks was het mijn auto die in de fik werd gestoken.
Dat de politie nu hard optreed met het beschermen van de wijk vind ik erg goed, de politie mag zowieso wat harder optreden om een wat beter imago te krijgen. (zoals in Italie en Spanje). ... Maar ook goede trainingen en ook strenge kwaliteitseisen van het personeel!!!
(Ze zijn gelukkig ervanaf gestapt om minderheden aan te nemen (zeer makkelijke fitheidstest, geen min. grootte, bril toegestaan, juist extra vrouwen en allochtonen die zowieso door de tests komen). ... Gewoon bitse motherfuckers die PRECIES weten waar ze mee bezig zijn en de boel keihard onder controle hebben! ... Misschien hadden we dan ook heel dit gezeik niet gehad. ... Maar dat is mijn mening.
(en zowieso moet je niet zomaar met een mes op een agent aflopen natuurlijk
Interview buurtbewoners
http://www.bnr.nl/EmbeddedPlayer.asp?id=11290
laatste aanpassing