Docu '1 jaar na Dito' wint NL Award
RTV Utrecht heeft een prijs gewonnen voor de documentaire '1 jaar na Dito'. Het programma werd verkozen tot beste sportprogramma van de Nederlandse regionale omroepen en ontvangt hiervoor de NL Award.
'1 jaar na Dito' werd een jaar na het plotselinge overlijden van David di Tommaso uitgezonden door RTV Utrecht in een exta uitzending van het programma 'Namen & Rugnummers'. 'Een ode aan een warm persoon en een hele goede voetballer', noemt René van den Berg de documentaire. Hij was verantwoordelijk voor de eindredactie van het programma, dat werd samengesteld door journalist Bas van Veenendaal. 'Het is jammer dat we voor zoiets triests een prijs krijgen, maar we zijn blij dat we hebben laten zien hoe de direct betrokkenen zijn omgegaan met dit dramatische verlies'.
Een jury, bestaande uit onder anderen Felix Meurders en Evert ten Napel, kende de prijs toe aan de makers van de documentaire. 'Nu we deze prijs hebben gewonnen, dingen we ook mee naar de prijs 'beste programma van de regionale omroep', aldus Van den Berg. 'Het is natuurlijk al heel mooi dat we winnen in de categorie 'sport', hier zijn we al hartstikke trots op. Ik wil namens onze omroep FC Utrecht bedanken voor de medewerking aan de totstandkoming van deze bijzondere televisieproductie'.
FC Utrecht is ook verheugd over de prijs die RTV Utrecht wint. 'Het overlijden van David was de zwartste bladzijde uit onze clubgeschiedenis', aldus voorzitter Jan Willem van Dop. 'Als je dit dan kunt vastleggen in een document, want zo noem ik dit televisieprogramma, dan is dat een prijs waard. Ik wil de makers dan ook van harte feliciteren met het winnen van deze NL Award'.