Partyflock

Forumonderwerp · 927389

Waarschuw beheerder
'Leraren verliezen plezier in werk'

Uitgegeven: 26 januari 2007 10:40

AMSTERDAM - Een derde van de leraren is het plezier in hun werk kwijt. Ze voelen zich onveilig, eenzaam en niet serieus genomen door hun collega's. Ook hebben ze genoeg van de steeds veranderende lesmethoden.

Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van Stichting Sto(m)p onder duizend docenten, leerlingen, ouders en directeuren op zestien scholen in het basis- en voortgezet onderwijs verdeeld over heel Nederland.

Bedreigingen

Een veelgenoemde grief onder de leraren zijn negatieve reacties van ouders. Een kwart van de leraren krijgt zelfs te maken met bedreigingen door ouders, zo blijkt uit het onderzoek.

Docenten hebben daar twee tot vier weken last van. Mede omdat zij zich niet gesteund voelen door de directie, gaan zij niet meer met plezier naar school.

Autoriteit

Een cultuuromslag in het onderwijs is volgens woordvoerder Ans Bosgoed van Sto(m)p noodzakelijk. "De leraar moet zijn autoriteit en waardigheid terugkrijgen", zegt zij.

"Vroeger stond de docent op een troon en was hij op een positieve manier een eenling. Nu voelt hij zich in de steek gelaten: door leerlingen en ouders, maar ook door zijn eigen directie."

De in 2001 opgerichte Stichting Sto(m)p wil organisaties veiliger maken en verzorgt opleidingen en trainingen. Ook doet zij onderzoek.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 februari 2007 om 16:03:
Dat bedoelde ik met 'vak' niet Geschiedenis ofzo :P

:lol: gelukkig maar!

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 februari 2007 om 16:03:
Als leraar ben je de eerste die direct in aanraking komt met de leerling

dat is zo, maar als je werkt met een goed team zou er sprake moeten zijn van een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
ik ben in de gelukkige situatie dat we een directie hebben die niet boven de leerkrachten staat, maar naast :D
dus als er een probleem is met een leerling of met ouders lossen we dat samen op (y)
en zo hoort dat ook!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Teq reob op vrijdag 2 februari 2007 om 16:45:
geldt niet voor mij!!

:cheer:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 3 februari 2007 om 00:18:
en zo hoort dat ook!

Ja klopt! En je hebt het dan beter voor elkaar dan heel veel leraren :)

Dat is denk ik ook vaak een probleem waardoor nu heel veel leraren er geen zin meer in hebben :)

Maar we zijn het voor de rest eens ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 3 februari 2007 om 01:36:
Maar we zijn het voor de rest eens ;)

Helemaal :D
Waarschuw beheerder
sommige leraren "vragen" er zelf om... als je totaal niet consequent bent en voor geen ene meter les kan geven dan moet je dat gwoon ook niet gaan doen! en als je geen plezier meer in je werk heb kan je beter iets anders gaan doen. dan ga je je afreageren op de kinderen en die worden dan ook echt niet makkelijker!! ik vind het wel knap hoe sommige leraren goed les kunnen geven, maar het grootste gedeelte (kon bij mij op de middelbare) echt geen les geven
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 28 januari 2007 om 14:17:
Dude wat een onzin, weet je hoe gevoelig puberige kinderen zijn voor alles wat in hun leven gebeurd?

Dude...dat zegt hij toch ook? Nou ja...voor 50%...jij haalt de andere 50% aan...
Aan de ene kant heb je dat kinderen verplicht 5 dagen in de week weet ik veel hoeveel uur per dag op school moeten zijn waardoor ze al minder contact met de ouders hebben...
Aan de andere kant heb je idd ook nog dat op de momenten dat ze thuis zijn vader en moeder weer niet thuis zijn omdat die ook weer verplicht worden minimaal 5 dagen in de week en zoveel uur per dag te werken...
Ze leven dus compleet langs elkaar heen...en dat zie je vooral in het onderwijs naar voren komen omdat kinderen daar het grootste gedeelte van hun tijd doorbrengen natuurlijk...

Hoeveel tijd besteden kinderen nog met hun ouders op die manier? Als ze het grootste gedeelte van de tijd van elkaar gescheiden zijn?
Goh...hoe zouden die kinderen toch zulke gedragsproblemen krijgen zeg? :x
Nee...vooral de kinderen heropvoeden... :lol:
Zij zijn enkel een spiegel van ons joh...beter leren we van die kinderen...dan zullen we wel begrijpen waar het daadwerkelijke probleem eigenlijk ligt...en het antwoord zal niet prettig zijn...
Waarschuw beheerder
zou ook geen leraar willen zijn, je wordt hoogswaarschijnlijk nog neer gestoken door je leerlingen ofzo
Waarschuw beheerder
Alsof iedere leerling zomaar gaat steken :S

Communicatie ontbreekt en dat kun je alle partijen kwalijk nemen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van breezy302 op zondag 4 februari 2007 om 17:27:
zou ook geen leraar willen zijn, je wordt hoogswaarschijnlijk nog neer gestoken door je leerlingen ofzo

:S dat kan ook gebeuren wanneer je uitgaat of op straat loopt, beetje onzin dit :nee:

Uitspraak van TYHARO op zondag 4 februari 2007 om 17:00:
Zij zijn enkel een spiegel van ons joh...beter leren we van die kinderen...dan zullen we wel begrijpen waar het daadwerkelijke probleem eigenlijk ligt...en het antwoord zal niet prettig zijn...

(Y) juist

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 28 januari 2007 om 12:01:
Het is gewoon voor een groot deel wat je er zelf van maakt lijkt mij, als jij leuk les geeft doen de leerlingen gewoon leuk mee en houd je plezier in je werk, of zie ik dat verkeerd?laatste aanpassing 28 januari 2007 12:02

nouu als je van die kut kindjes als terrorschlag in de klas hebt met legerbroeken aan zal ik me ook niet meer zo veilig vinden op school :d