Haha, hier staat zelfs een smoezen top 5, hoe triest...
http://www12.stivoro.nl/babyfit/babyfit-site/
Smoezen top 5
Bevallen van een lichte baby is toch veel makkelijker
Natuurlijk zijn er vrouwen die een lichte baby krijgen en een erg makkelijke bevalling hebben. Maar het is niet zo dat een bevalling van een lichte baby altijd korter duurt en minder moeite kost dan de bevalling van een zwaardere baby. Als je door het roken een lichtere baby krijgt, betekent dat eigenlijk dat je baby te weinig voeding heeft gekregen. Je baby is dan ook verzwakt en daarmee zeer kwetsbaar. De baby heeft een slechtere conditie en dat levert juist meer moeilijkheden bij de bevalling op.
Mijn buurvrouw rookt wel een pakje per dag en heeft ook twee gezonde kinderen
Er zullen altijd voorbeelden zijn van rokende moeders met gezonde kinderen. Het is van te voren niet te voorspellen bij wie het goed en bij wie het fout zal gaan. Daarnaast zijn de schadelijke gevolgen bij pasgeboren baby´s niet altijd meteen merkbaar. Problemen met de luchtwegen of een groeiachterstand kunnen ook pas later zichtbaar worden. De kans op nadelige gevolgen is bij kinderen van rokende ouders duidelijk hoger, net als de kans dat deze kinderen zelf later ook gaan roken.
De baby zit al in mijn buik, nu stoppen heeft weinig zin meer
Veel vrouwen denken dat het geen zin meer heeft om te stoppen als ze bijvoorbeeld al drie maanden zwanger zijn en al die tijd hebben gerookt. Toch heeft het wel degelijk zin, zeker als je stopt in de eerste helft van de zwangerschap. Je baby ontwikkelt zich dan qua groei hetzelfde als bij vrouwen die nooit rookten. Stoppen met roken heeft ook later in je zwangerschap nog zin. Het is altijd beter dan door blijven roken, ook voor je eigen gezondheid. Nicotine verdwijnt namelijk vrij snel uit je bloed. Daar profiteert je baby altijd van.
Van stoppen krijg ik zoveel stress en dat is voor de baby nog slechter
Roken tijdens de zwangerschap is altijd nog schadelijker dan de stress die stoppen met roken met zich meebrengt. Bovendien is de spanning bij stoppen tijdelijk. Roken zelf brengt trouwens ook stress met zich mee. Als het nicotinegehalte in je lichaam is gedaald, wil je lichaam nieuwe nicotine. Deze rusteloosheid of stress verdwijnt pas weer als je een nieuwe sigaret opsteekt. Zo ben je de hele dag bezig met het verdrijven van stress.
Ik rook al zolang, de schade is nu al aangericht
Als je stopt met roken verdwijnt de nicotine snel uit je lichaam. Je baby zal dan ook geen last meer hebben van deze giftige stof. En als je niet meer rookt, krijgen jij en je baby geen koolmonoxide meer in het bloed. Je baby heeft er dus heel snel profijt van als je stopt met roken. Stoppen is altijd beter, of je nu al een, twee of tien jaar hebt gerookt.