donateur
Inmiddels is de lente weer aangebroken. We zien vele soorten kleuren ontluiken. We horen de vogels fluiten. De ene boom bot eerder uit dan de ander. De berken gaan de beuken voor. De Japanse kers is al bijna uitgebloeid, terwijl de eik alleen nog maar knoppen heeft. Toen ik vrijdagavond over de Veluwe reed en al die bomenpracht op mij liet inwerken, wist ik de tekst voor de preek van deze morgen.
Onze tekst spreekt over de vernieuwing van het gelaat van de aarde. Het woord "gezicht" van de aarde is ons meer bekend. Het gezicht is de identiteit van iemand. Daaraan herkennen wij elkaar. Misdadigers die met een foto in de krant komen, wordt een gedeelte van hun gezicht, in het bijzonder hun ogen, afgeplakt, opdat wij ze niet zullen herkennen. Zo verandert het gelaat, het gezicht van de aarde. Het wordt een heel nieuw gezicht.
In onze tekst heet dat een vernieuwing van het gelaat van de aarde (Adam; stuk grond tot en met de hele wereld). Wanneer gebeurt dat? U kunt denken aan het opkomen van de zon iedere morgen. Dan verdwijnt de duisternis van nacht en dan verandert het gezicht van de aarde. Het is dan een heel ander gezicht. U kunt ook denken aan de lente. Wat een verandering als na kille donkere bewolkte dagen de ijskorst van de aarde ontdooit en na zoveel kaalheid en doodsheid de takken opnieuw uitlopen. We kunnen ook denken aan de ontvangenis van elk nieuw leven en de geboorte. We kunnen ook denken aan de opstanding uit de doden. Wat zal dat een machtig moment zijn als hier op de Dalwagenseweg al die graven opengaan, op de Markstraat waar onze geliefden zijn begraven. Als ze zullen opstaan met een nieuw lichaam als Jezus. Als de hele wereld door de wereldwijde kosmische rampen heen, door het vergaan van deze bedeling en vorm, als de elementen brandende zullen versmelten een nieuwe aarde tevoorschijn zal komen. Wat zal die er anders uitzien dan deze aarde. Het gelaat van de aarde wordt vernieuwd.
Het is u wellicht opgevallen dat in de regel van onze tekst ook het woord "scheppen" staat. U bent inmiddels wel zo bekend met het bijbelse spreken dat u weet dat in deze twee verschillende woorden hetzelfde wordt gezegd. Het belicht een ander aspect van dezelfde zaak, maar het gaat over hetzelfde. De vernieuwing van het gezicht van de aarde is dus niets minder dan scheppen. Het is precies hetzelfde woord dat wordt gebruikt in Gen. 1:1. Dat betekent dat de lente niet minder een wonder is dan de eerste schepping van hemel en aarde. Elke dag is een nieuwe schepping van de Schepper.
Het heet Gods scheppen. U begrijpt dat Gods scheppen helemaal vrijwillig gebeurde. Niemand heeft tegen God gezegd dat Hij dat moest doen. Hij kon het ook niet doen. God is volstrekt vrij om te scheppen of niet te scheppen. Zo vrij is God om elke nieuwe dag te laten beginnen of niet te laten beginnen. Elke dag opnieuw beslist God dat het weer zal gebeuren. Stel je voor dat het niet zou gebeuren, dat God een seconde Zijn hand onder deze wereld vandaan haalde. Dan zijn we in een seconde allemaal verdwenen. We zijn stof. In het voorgaande vers gaat het erover; Als God Zijn aangezicht verbergt, worden wij verschrikt. Als Hij hun adem wegneemt, dan keren zij weer tot hun stof. Zo afhankelijk zijn we van de Heere.
Het is niet zo dat God de wereld heeft geschapen en dat Hij toen Zijn handen van deze wereld heeft teruggetrokken. Hij is geen klokkenmaker die een klok maakt en dan aan zichzelf overlaat. God is niet op een grote afstand van deze wereld, maar Hij bemoeit Zich daarmee van dag tot dag. Hij draagt zorg voor alles wat op deze aardbodem gebeurt. Wat een zorg beoefent de Heere over ons leven, nietwaar. Staan we daarbij stil? Of vinden we het eigenlijk maar weer heel gewoon dat de lente is aangebroken? Dat we deze nieuwe dag en deze nieuwe week weer mogen ingaan? Hoe gaan we met Gods schepping om? Buiten we die uit, of houden we Gods natuur schoon? Hebben we respect voor het leven, of gaan we er grof mee om? Salomo leert ons; De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten.
Een volgende vraag die we kunnen stellen is deze; hoe schept God elke dag het nieuwe gezicht van de aarde? Dat doet Hij niet anders dan bij de eerste schepping. Wellicht herinnert u zich dat het tweede vers van de bijbel luidt dat de Geest van God over de wateren zweefde. De Geest van de God broedde op de aarde, zo mag je ook vertalen. Het is door de kracht van de Heilige Geest dat God schept.
Zoals in de eerste schepping, zo gaat het ook in de jaarlijkse schepping. Als God Zijn Geest zendt, dan worden zij geschapen. Het woord zenden heeft hier kracht in zich. God stoot de Geest uit en dan vindt door de Geest de schepping plaats. Het is door Gods Geest dat we de prachtige kleuren groen zien aan de bomen. Het is door de Heilige Geest de bloemen weer bloeien en de knoppen opengaan. Het is door de Heilige Geest dat we de heerlijke geuren in het bos weer ruiken. Dat de aarde weer ontwaakt uit de winterslaap, dat er weer leven komt uit dode bomen, is dus niet de levenskracht van die bomen of van de aarde. Neen, dat is een machtig geheim van de Heilige Geest.
De Heilige Geest versiert deze aarde. Alle schoonheid is van Hem. De Heere had allemaal dezelfde bomen kunnen scheppen, maar Hij heeft veel soorten bomen geschapen. Als de bomen er alleen zouden zijn om ons van zuurstof te voorzien, hadden we aan een soort boom genoeg. De Heere heeft veel soorten gegeven, opdat wij van de letterlijk veel-kleurige wijsheid van God zouden genieten. Wat is de Heere een groot architekt dat Hij dat heeft uitgedacht zonder een voorbeeld. Geest niet alleen in bekering, ook HS, JC en natuur.
De Heilige Geest geeft deze verscheidenheid niet alleen in de onbezielde schepselen, maar ook in de mens. Wat een rijke verscheidenheid is er onder de mensen. Er zijn rode, gele, zwarte en blanke mensen. En die blanke mensen zijn onderling ook weer zo verschillend. Er zijn er geen twee hetzelfde, terwijl er wel zo'n zes miljard op aarde rondlopen. U bent misschien van aanleg een exact denker, of juist een gevoelsmens. Je bent een vakman of veel meer aanleg voor talen. Misschien een verborgen talent voor muziceren of schilderen. Evenzovele gaven van de Heilige Geest. Het is verschrikkelijk als we Gods gaven misbruiken tegen Hem en ze in dienst van de zonde stellen.
Het woord dat hier staat voor Geest kunnen we ook vertalen door adem. Dan staat er in de tekst; zendt Gij Uw adem uit, zo worden zij geschapen. Wat is nu een adem? Je kunt het niet eens zien. Het is een handjevol lucht. Je doet het zo ongemerkt. Het kost volstrekt geen inspanning. Als God ademt, is er leven, schoonheid, lente, geboorte. Als God Zijn adem inhoudt, verdwijnt de schepping. Zo groot is Zijn adem reeds. Dan hebben we het nog niet eens over het werk van Zijn handen. Zjin rechterhand die door haar daden de wereld doet beven. Koninklijk gemakkelijk voor God om mens en marmot, mier en walvis te scheppen.
Gods adem is onze adem. Als God Zijn adem inhoudt, verdwijnt onze adem. Al is adem dan eigenlijk niets, dan is wel uw leven weg. Dan staat een hart stil, dan verdwijnen de krachten, dan komen de klachten, dan woekert de deling van cellen zo ongebreideld voort dat er geen kruid tegen is gewassen. Zo kwetsbaar is uw leven. Wij kunnen ons wel heel wat voelen, maar het mensenleven stelt echt niets voor. Het leven is een damp, een adem, zo vluchtig. Elke doodstijding tekent onze nietigheid, elke ademhaling Gods goedheid.
Tegelijk betekent dat hoe dichtbij Hij is. Wij hebben allen Zijn adem in ons. Onze adem is Gods adem. God is niet ver van een ieder van ons. We zijn geen God, maar we hebben wel allen iets van Hem in ons. God bemoeit Zich met de meest goddeloze. Hij geeft Milosevic kracht, wijsheid om Zijn goddeloze daden te kunnen uitvoeren. Zoveel zorg oefent Hij over hem uit, maar ook over u en over jou.
God geniet van Zijn werk (vers 31). Wij zijn Gods schepselen en blijven. Pleitgrond. Leeuw niet langer bedreiging.
U kunt een natuurkenner en -liefhebber zijn zonder geestelijk leven. Maar ik geloof dat anderzijds geestelijk leven inhoudt dat u Gods schepping almeer gaat bewonderen. Dan ziet u overal Gods hand en Zijn wijsheid en Zijn trouw. Dan is elke dag en elke ademhaling zo'n wonder. Dan roep je vol verwondering uit; Gods goedheid is verspreid op al Zijn werken. Bomen en zon elke dag een teken van Zijn aanwezigheid, van Zijn goedheid. In al die handelen zien we hoe goed God is
Onze tekst spreekt over de vernieuwing van het gelaat van de aarde. Het woord "gezicht" van de aarde is ons meer bekend. Het gezicht is de identiteit van iemand. Daaraan herkennen wij elkaar. Misdadigers die met een foto in de krant komen, wordt een gedeelte van hun gezicht, in het bijzonder hun ogen, afgeplakt, opdat wij ze niet zullen herkennen. Zo verandert het gelaat, het gezicht van de aarde. Het wordt een heel nieuw gezicht.
In onze tekst heet dat een vernieuwing van het gelaat van de aarde (Adam; stuk grond tot en met de hele wereld). Wanneer gebeurt dat? U kunt denken aan het opkomen van de zon iedere morgen. Dan verdwijnt de duisternis van nacht en dan verandert het gezicht van de aarde. Het is dan een heel ander gezicht. U kunt ook denken aan de lente. Wat een verandering als na kille donkere bewolkte dagen de ijskorst van de aarde ontdooit en na zoveel kaalheid en doodsheid de takken opnieuw uitlopen. We kunnen ook denken aan de ontvangenis van elk nieuw leven en de geboorte. We kunnen ook denken aan de opstanding uit de doden. Wat zal dat een machtig moment zijn als hier op de Dalwagenseweg al die graven opengaan, op de Markstraat waar onze geliefden zijn begraven. Als ze zullen opstaan met een nieuw lichaam als Jezus. Als de hele wereld door de wereldwijde kosmische rampen heen, door het vergaan van deze bedeling en vorm, als de elementen brandende zullen versmelten een nieuwe aarde tevoorschijn zal komen. Wat zal die er anders uitzien dan deze aarde. Het gelaat van de aarde wordt vernieuwd.
Het is u wellicht opgevallen dat in de regel van onze tekst ook het woord "scheppen" staat. U bent inmiddels wel zo bekend met het bijbelse spreken dat u weet dat in deze twee verschillende woorden hetzelfde wordt gezegd. Het belicht een ander aspect van dezelfde zaak, maar het gaat over hetzelfde. De vernieuwing van het gezicht van de aarde is dus niets minder dan scheppen. Het is precies hetzelfde woord dat wordt gebruikt in Gen. 1:1. Dat betekent dat de lente niet minder een wonder is dan de eerste schepping van hemel en aarde. Elke dag is een nieuwe schepping van de Schepper.
Het heet Gods scheppen. U begrijpt dat Gods scheppen helemaal vrijwillig gebeurde. Niemand heeft tegen God gezegd dat Hij dat moest doen. Hij kon het ook niet doen. God is volstrekt vrij om te scheppen of niet te scheppen. Zo vrij is God om elke nieuwe dag te laten beginnen of niet te laten beginnen. Elke dag opnieuw beslist God dat het weer zal gebeuren. Stel je voor dat het niet zou gebeuren, dat God een seconde Zijn hand onder deze wereld vandaan haalde. Dan zijn we in een seconde allemaal verdwenen. We zijn stof. In het voorgaande vers gaat het erover; Als God Zijn aangezicht verbergt, worden wij verschrikt. Als Hij hun adem wegneemt, dan keren zij weer tot hun stof. Zo afhankelijk zijn we van de Heere.
Het is niet zo dat God de wereld heeft geschapen en dat Hij toen Zijn handen van deze wereld heeft teruggetrokken. Hij is geen klokkenmaker die een klok maakt en dan aan zichzelf overlaat. God is niet op een grote afstand van deze wereld, maar Hij bemoeit Zich daarmee van dag tot dag. Hij draagt zorg voor alles wat op deze aardbodem gebeurt. Wat een zorg beoefent de Heere over ons leven, nietwaar. Staan we daarbij stil? Of vinden we het eigenlijk maar weer heel gewoon dat de lente is aangebroken? Dat we deze nieuwe dag en deze nieuwe week weer mogen ingaan? Hoe gaan we met Gods schepping om? Buiten we die uit, of houden we Gods natuur schoon? Hebben we respect voor het leven, of gaan we er grof mee om? Salomo leert ons; De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten.
Een volgende vraag die we kunnen stellen is deze; hoe schept God elke dag het nieuwe gezicht van de aarde? Dat doet Hij niet anders dan bij de eerste schepping. Wellicht herinnert u zich dat het tweede vers van de bijbel luidt dat de Geest van God over de wateren zweefde. De Geest van de God broedde op de aarde, zo mag je ook vertalen. Het is door de kracht van de Heilige Geest dat God schept.
Zoals in de eerste schepping, zo gaat het ook in de jaarlijkse schepping. Als God Zijn Geest zendt, dan worden zij geschapen. Het woord zenden heeft hier kracht in zich. God stoot de Geest uit en dan vindt door de Geest de schepping plaats. Het is door Gods Geest dat we de prachtige kleuren groen zien aan de bomen. Het is door de Heilige Geest de bloemen weer bloeien en de knoppen opengaan. Het is door de Heilige Geest dat we de heerlijke geuren in het bos weer ruiken. Dat de aarde weer ontwaakt uit de winterslaap, dat er weer leven komt uit dode bomen, is dus niet de levenskracht van die bomen of van de aarde. Neen, dat is een machtig geheim van de Heilige Geest.
De Heilige Geest versiert deze aarde. Alle schoonheid is van Hem. De Heere had allemaal dezelfde bomen kunnen scheppen, maar Hij heeft veel soorten bomen geschapen. Als de bomen er alleen zouden zijn om ons van zuurstof te voorzien, hadden we aan een soort boom genoeg. De Heere heeft veel soorten gegeven, opdat wij van de letterlijk veel-kleurige wijsheid van God zouden genieten. Wat is de Heere een groot architekt dat Hij dat heeft uitgedacht zonder een voorbeeld. Geest niet alleen in bekering, ook HS, JC en natuur.
De Heilige Geest geeft deze verscheidenheid niet alleen in de onbezielde schepselen, maar ook in de mens. Wat een rijke verscheidenheid is er onder de mensen. Er zijn rode, gele, zwarte en blanke mensen. En die blanke mensen zijn onderling ook weer zo verschillend. Er zijn er geen twee hetzelfde, terwijl er wel zo'n zes miljard op aarde rondlopen. U bent misschien van aanleg een exact denker, of juist een gevoelsmens. Je bent een vakman of veel meer aanleg voor talen. Misschien een verborgen talent voor muziceren of schilderen. Evenzovele gaven van de Heilige Geest. Het is verschrikkelijk als we Gods gaven misbruiken tegen Hem en ze in dienst van de zonde stellen.
Het woord dat hier staat voor Geest kunnen we ook vertalen door adem. Dan staat er in de tekst; zendt Gij Uw adem uit, zo worden zij geschapen. Wat is nu een adem? Je kunt het niet eens zien. Het is een handjevol lucht. Je doet het zo ongemerkt. Het kost volstrekt geen inspanning. Als God ademt, is er leven, schoonheid, lente, geboorte. Als God Zijn adem inhoudt, verdwijnt de schepping. Zo groot is Zijn adem reeds. Dan hebben we het nog niet eens over het werk van Zijn handen. Zjin rechterhand die door haar daden de wereld doet beven. Koninklijk gemakkelijk voor God om mens en marmot, mier en walvis te scheppen.
Gods adem is onze adem. Als God Zijn adem inhoudt, verdwijnt onze adem. Al is adem dan eigenlijk niets, dan is wel uw leven weg. Dan staat een hart stil, dan verdwijnen de krachten, dan komen de klachten, dan woekert de deling van cellen zo ongebreideld voort dat er geen kruid tegen is gewassen. Zo kwetsbaar is uw leven. Wij kunnen ons wel heel wat voelen, maar het mensenleven stelt echt niets voor. Het leven is een damp, een adem, zo vluchtig. Elke doodstijding tekent onze nietigheid, elke ademhaling Gods goedheid.
Tegelijk betekent dat hoe dichtbij Hij is. Wij hebben allen Zijn adem in ons. Onze adem is Gods adem. God is niet ver van een ieder van ons. We zijn geen God, maar we hebben wel allen iets van Hem in ons. God bemoeit Zich met de meest goddeloze. Hij geeft Milosevic kracht, wijsheid om Zijn goddeloze daden te kunnen uitvoeren. Zoveel zorg oefent Hij over hem uit, maar ook over u en over jou.
God geniet van Zijn werk (vers 31). Wij zijn Gods schepselen en blijven. Pleitgrond. Leeuw niet langer bedreiging.
U kunt een natuurkenner en -liefhebber zijn zonder geestelijk leven. Maar ik geloof dat anderzijds geestelijk leven inhoudt dat u Gods schepping almeer gaat bewonderen. Dan ziet u overal Gods hand en Zijn wijsheid en Zijn trouw. Dan is elke dag en elke ademhaling zo'n wonder. Dan roep je vol verwondering uit; Gods goedheid is verspreid op al Zijn werken. Bomen en zon elke dag een teken van Zijn aanwezigheid, van Zijn goedheid. In al die handelen zien we hoe goed God is









