als je de cijfers erbij pakt, is toch anders wel duidelijk dat aan de kant van de palestijnen een stuk meer slachtoffers zijn gevallen dan aan de kant van de israeli's.
Dus? Heeft de groep waarin de meeste slachtoffers zijn gevallen automatisch gelijk? Als dat zo was, dan waren de Duitsers de grootste slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.
die paar muggescheten die worden afgevuurd
Het gaat er niet alleen maar om of het een atoombom is of een vuurpijl. Het gaat ook om de gedachte die erachter zit. Bovendien: je kunt het dan wel muggescheten noemen, en vergeleken met grote bommen zijn het dat waarschijnlijk ook, maar je moet ze evengoed ook echt niet op je hoofd krijgen, hoor. Het is voor die mensen in dorpjes als Sderot ook echt niet tof om zo te moeten leven. De Israëlische regering heeft hun ook echt lang laten barsten.
wat israel allemaal op zn geweten heeft in de bombardementen op libanon van 2006 waar ze aardig wat onschuldige burgers hebben afgeknald/gebombardeerd
De oorlog in Libanon was mijns inziens volkomen terecht, en iets dat Hezbollah ook volledig aan zichzelf te danken had. Die lafbekken verscholen zich tussen de burgers, kleedden zich als burgers en hadden wapendepots en dergelijke in woonwijken. Al 6 jaar lang werden er vanuit Zuid-Libanon door Hezbollah raketten afgevuurd op het noorden van Israël. Hoor je hier niet in de media elke dag, maar het was wél zo. De ontvoering van die soldaten was gewoon de druppel.
Bovendien had de Libanese regering ook een ander standpunt in kunnen nemen, als hun burgers dan zo belangrijk voor ze waren. Maar ZIJ lieten Hezbollah in de regering toe en ZIJ hebben ze niet hun land uit getrapt. Als ze echt zoveel gaven om hun burgers, dan hadden ze korte metten met Hezbollah gemaakt en dan hadden ze gezegd "wij willen die lui hier ook niet, wij willen gewoon rustig en normaal leven, en ons land opbouwen, en de veiligheid van onze burgers staat voor ons op de eerste plaats."
Dat deden ze echter niet - maar dan wel jammeren als ze van Israël bommen op hun hoofd krijgen. Terwijl ik denk: tja, dat kun je dan verwachten, weet je.
Ik zeg daarmee overigens niet dat ik het niet erg vind van de Libanese burgerslachtoffers. In elke oorlog vallen altijd de meeste burgerslachtoffers en dat is ook net wat een oorlog zo tragisch maakt. Degenen die er eigenlijk verantwoordelijk voor zijn dat die oorlog begonnen is zorgen dat ze hoog en droog in hun schuilkelders zitten, en de burgers mogen de klappen opvangen.
Er zijn in de Libanon-oorlog bovendien niet stelselmatig burgerdoelen gebombardeerd. Er zijn zelfs waarschuwingen uit gegaan van het Israëlische leger aan Libanese burgers in bepaalde gebieden waar Hezbollah ook zat: "Ga daar weg, want er zal gebombardeerd worden." Daar hebben ze zelfs 24 uur de tijd voor gekregen. Nou, ik heb tot nu toe nog geen enkel land dat zien doen. Meestal interesseert het landen geen reet als er burgerslachtoffers vallen.
De oorlog van Israël was tegen Hezbollah en niet eens specifiek tegen Libanon zelf. Enige nadeel was dat Hezbollah zich in Libanon verschool, en dat daarmee dus automatisch Libanon ook betrokken raakte. Maar het is de fout van Hezbollah zelf dat zij zich verscholen tussen de burgers en in de woonwijken. Israël heeft daar geen schuld aan.
Ik snap die Hezbollah-lui overigens ook niet. Altijd hun mond vol van martelaar/zelfmoordaanslag/shahada/paradijs - maar als Israël dan een keer iets terugdoet en er valt een dode, dan zijn ze ineens zo zielig.
en ondertussen erkennen ze nog steeds de door de VN opgelegde grenzen niet, en worden de volgens de VN illegale nderzettingen behouden...
Zoals ik eerder ook al schreef, zit er nog een extra toevoeging aan die VN-resolutie. Inderdaad moeten de gebieden ontruimd worden (wat overigens ook voor een zeer groot deel is gebeurd), maar wél met als voorwaarde dat er voor Israël veilige grenzen gewaarborgd kunnen worden. En dat KAN niet. Die garantie is er nog steeds niet gekomen. Nou, dan vind ik het logisch dat ze zeggen "prima, maar dan gaan wij ook niet weg".
Het is voor hen onmogelijk om te zeggen "nou ja, we trekken eerst wel terug en daarna kijken we wel ff of de anderen ook hun afspraken wensen na te komen". Dat risico is gewoon te groot. Je zag het aan Gaza: het grootste deel van het Israëlische leger heeft zich daaruit in fasen teruggetrokken en wat kwam er als dank? Raketten op het zuiden.
zogenaamd??? israel heeft in 1948 bloedbaden onder burgers aangericht
Dat was niet 'Israël' als staat, dat waren bepaalde zionistische groeperingen. En ik vind ook dat overigens vet schandalig, laat ik daar meteen duidelijk over wezen, want zoiets dóe je gewoon niet. Je gaat niet zo met andere mensen om - klaar. Maar mensen schilderen het tegenwoordig af alsof het staatsbeleid was in 1948 dat alle Palestijnse dorpen uitgeroeid en met de grond gelijk gemaakt werden, en dát is dus ook niet waar.
en wie beschermt de palestijnse burgers??
Nou, wat dachten ze ervan als ze dat zélf eens deden? Door een stop te zetten op het geweld, en leiders te kiezen die een nieuwe richting in willen slaan inplaats van de jihad-richting? Ik denk dat dat het Palestijnse volk een stuk beter ten goede zal komen.
Terzijde: er zitten nog Palestijnse burgers in Israël. De Arabieren die daar wonen zijn (afstammelingen van) de oorspronkelijke burgers van 1948. Zij hebben de Israëlische nationaliteit. Ook zij worden beschermd, ook zij hebben het recht op veilige grenzen en een normaal leven. Voordat de muur gebouwd werd, ten tijde van die hele golf zelfmoordaanslagen, zijn er ook Palestijnse slachtoffers gevallen. Die terroristen geven daar dus ook niks om! Maar met de muur die is gebouwd, worden alle burgers van Israël beschermd - dus ook de Arabische (Palestijnse).
Dat de Palestijnen in Gaza niet beschermd worden, hebben ze aan hun leiders te danken. Leiders waarvoor ze nota bene zelf gekozen hebben. Dan denk ik ook een beetje: tja, wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten. Daar kun je Israël de schuld niet van geven.
tsja, met zon harde aanpak blijf je een voedingsbodem voor extremisme creeren
Kan zijn, maar is er een andere oplossing? Het probleem met die radicale groeperingen is, dat die lui maar één soort taal verstaan en dat is de taal van geweld. Hoe droevig dat ook is.
In westerse ogen ben je misschien de wijste als je geweld niet met geweld beantwoordt. Maar in radicale ogen ben je een watje, en denken ze "oké, dat kunnen we dus gerust nog een keer flikken, want ze doen toch niks terug". En dan is het eind écht zoek, geloof me.
Ik ben vóór de stichting van een Palestijnse staat. Natuurlijk hebben die mensen ook recht op zelfbeschikking, zelfbestuur en een eigen identiteit. Mijn vriend (geboren en getogen Israëli) denkt daar overigens net zo over. Het is echt niet zo dat alle Israëli's maar vinden dat die Palestijnen onderdrukt moeten worden of zo.
Van mij mogen ze best een staat. Maar als dat tot gevolg heeft dat de veiligheid in Israël daalt, dat terroristen makkelijker het land binnen kunnen komen en dat er door hun krankzinnige zelfmoordaanslagen weer meer slachtoffers gaan vallen hier, dan weet ik zo net nog niet of het allemaal wel een goed idee is. Ik heb soms gewoon echt een hard hoofd in die vrede, dan denk ik echt "het gaat volgens mij nooit lukken hier".
als je een volk uitzicht op een welvarend leven met perspectief ontneemt, dan zullen radicalen daar altijd munt uit kunnen slaan
True, maar ik blijf zeggen dat de Palestijnen meer in hun eigen handen hebben gehad dan ze altijd doen voorkomen. Er zijn enorme bakken geld (zelfs vanuit de EU) naar de Palestijnen gegaan. Geld waar ze iets mee op hadden kunnen bouwen, waar ze hun burgers een beter leven mee hadden kunnen geven. Die keuze hebben ze niet gemaakt. Prima, moeten ze zelf weten - maar ga dan niet zitten klagen dat het Israëls schuld is dat jouw leven er miserabel uitziet. De hand mag in dat opzicht best een beetje meer in eigen boezem worden gestoken.