Ik ben ook geen boeddhist ofzo...maar ik heb wel enorm respect voor hun kalmte en hun sterke geest...
Zelfs al sla je ze helemaal naar de tyfus met knuppels...ze breken niet...
Inderdaad respect voor het echt niet oordelen over anderen. .
Ben toch eens gaan kijken waar het is begonnen Boedah heeft inderdaad de gedachte van een verder ontwikkelde persoon/wezen.
-In de oorspronkelijke vorm van het Boeddhisme is de mens sterk op zichzelf betrokken. Maar men mag de naaste niet tegenwerken.
-In zijn zuiverste vorm laat het geen ruimte voor aanbidding aangezien er geen wezen is tot wie de aanbidding kan worden gericht. (wat later wel is toegevoegd tsja mensen hebben dat nodig he zich onderdanig voelen)
Het pad om te wandelen.
(1) het juiste pad, (2) de juiste doelstelling, (3) het juiste woord, (4.) het juiste gedrag, (5) het juiste middel voor het levensonderhoud,
de juiste inspanning (wilskracht, training), (7) het juiste bewustzijn (kennen van de drijfveren) en tenslotte (
de juiste meditatie.
Ze leggen geen regels maar willen de mens de kracht geven zelf te oordelen. Zonder dat de grondlegger ervan hoeft te profiteren! Geweldig!
Dan ook maar even het ChristenDOM haha
Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
Gij zult niet doodslaan.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
Dit is is ronduit lachwekkend haha had het nog nooit gelezen (eerlijk gezegd heb ik er nu ook maar vluchtig overheen gekeken en zeker niet alle woorden gelezen want het is al zo duidelijk als wat).
Dit is dus een wezen geweest die de kracht van de menselijke geest heel goed weet te gebruiken. "Ik ben de here god" laat me niet lachen... Jij bent een wezen wat al wist dat mensen graag positieve energie wegsturen en niet weten te gebruiken voor zichzelf... Jij bent een wezen een parasiet van de menselijke energie! haha
Moet je wel nagaven dat je echt precies weet hoe simpel mensen zijn en hoe gemakkelijk je hun enegrie hebt kunnen gebruiken. Even zorgen dat ze jou de energie sturen zodat jij meer kunt doen in je leven en daarachteraan even keukentegeltjes wijheid plakken (dat had toch beter gekunt hej kom op) anyway hoop dat je er wat aan hebt gehad... Nu ben je dood en mensen gaan nog door met je vereren alles verloren energie!
Christen-mensen sorry hoor maar jullie mogen ook wel eens beginnen met zelf denken. Jullie hebben niemand nodig dan julliezelf om te weten dat je niet hoeft te stelen of doden enz. Je hoeft niemand te vereeren die dat jullie verteld heeft, je weet het zelf ook. Hou je energie voor jezelf en laat je niet zo gebruiken.
En Boedah mooi dat je mensen hebt kunnen vertellen dat ze zelf iets waard zijn, jammer dat ze het niet helemaal hebben begrepen en toch jou vereren die energie gaat weer verloren zoals je weet. Maar je hebt in elk geval onzelfbaadzuchtig mensen kracht gegeven in tegenstelling tot het parasiteren van een wezen waar het christendom op gebaseerd is.
PS ik ben maar een mens/wezen met een mening net zoals jezus, boedah, en jij! Leef je leven zoals JIJ denkt dat het goed is