Deze twee zaken zijn natuurlijk gerelateerd, want een te klein en moelijk uit te breiden stadion met te weinig horeca en sponsorvoorzieningen staat garant voor een niet spectaculaire begroting. Nu weet ik waar ‘we’ vandaan komen, maar toch dreigen we de financiele aansluiting met de echte subtop te verliezen.
De Euroborg. Vorig jaar werd door Hans Nijland groots aangekondigd dat er een diepgaand onderzoek met de Euroborg NV en de gemeente plaats zou vinden over de mogelijkheden van een grote uitbreiding van de Euroborg naar ~45.000 plaatsen, of zelfs een geheel nieuw stadion van dergelijke grootte. Helaas moet je constateren dat het weer typisch FC Groningen is dat je daar vervolgens nooit meer wat van hoort. Zelfs een negatieve uitkomst lijkt me aanleiding genoeg om dit in ieder geval naar buiten te brengen. Maar we moeten het schijnbaar doen met aanwijzingen zoals in het bericht dat Groningen door het moeilijk uit te breiden Euroborg stadion op de 2de lijst staat voor WK speelstad. Daar moet je dan maar uit concluderen dat de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek negatief zijn geweest. Ook het vele refereren aan de huidige uitbreiding met 2.500 plaatsen doet me vermoeden dat een substantiele uitbreiding van de baan is. Nu moet ik het nog maar zien met dat WK. Ik denk dat het nooit naar Nederland komt omdat Nederland het braafste jongetje van de klas is die nooit mensen paait en omkoopt voor een groot internationaal toernooi, zoals ieder ander land. Hoe dat EK hier ooit terecht gekomen is mag joost weten. De Belgen zullen wel het onderdeel ‘corruptie’ op zich genomen hebben. En nu kunnen mij persoonlijk dit soort evenementen gestolen worden omdat de bevolking uiteindelijk voor de astronomische kosten opdraait. Zo betaald men in Montreal nog steeds extra belasting om uit de kosten van de Spelen van 1976 te komen. Fijn. Maar als zo’n WK toch hier wordt gehouden moet je natuurlijk van de partij zijn als Groningen zijnde. Ik denk dat die lijsten met speelsteden niet definitief vast staan. Je hebt namelijk nog zoveel meer nodig voor een WK dan alleen een stadion. Dergelijke infrastructuur is in heel Fraisland niet voorhanden en is alleen in de Hoofdstad van het Noorden, Groningen, te vinden. Het zou dan ook compleet zot zijn en een belediging voor Groningen, als het hele WK circus om de wedstrijd heen in Groningen gaat zitten, met alleen de wedstrijd in het dorpje hoerenveen. Zie je al een Fanzone met 100.000 man in hoerenveen? Maar nogmaals, ik denk dat het hele WK Nederland voorbij gaat. Maar als het toch komt moet je erbij zijn omdat de subsidie-kraan open gaat en je als stad en stadion allerlei aanpassingen en verbeteringen uit kan voeren op kosten van Vadertje Staat. En dat mag niet naar de lokale concurentie gaan!
De begroting. Nijland is trots op de 2,3 miljoen die we er op de begroting erbij hebben ten opzichte van vorige seizoen, vooral omdat de TV opbrengesten minder zijn geworden. Hans vergeet er dan even bij te zeggen dat slechts 3 van de 18 clubs een daling in de begroting zien ten opzichte van vorig seizoen en dat maar liefst 1,9 miljoen van deze 2,3 miljoen voortkomt uit de uitbreiding van de Euroborg dit seizoen, m.a.w. zonder de 2.500 nieuwe plaatsen hadden we slechts een begrotingsgroei van 0,4 miljoen gehad. Maar eerlijk is eerlijk, het is een mooie stijging. Wat ietsje minder mooi is dat ‘we’ de aansluiting qua financiën met de concurenten hoerenveen, az, en twente aan het verliezen zijn. Dik 11 miljoen is dit jaar het verschil tussen ons en ‘hun’. En da’s een hoop. Eigenlijk voeren we op plaats nummer zeven op de begrotingsranglijst de middenmoot aan. En clubs achter ons als utrecht,nec, en nac zitten ons in de nek te hijgen. Als de bestuurlijke chaos bij utrecht en vitesse opgelost wordt, en nec en nac hun stadions gaan uitbreiden kunnen we onszelf over een paar jaar financieel wel eens weer dik in de middenmoot bevinden. Nu zeggen begrotingen niet alles. Roda heeft jarenlang op een middenmootbudget in de subtop meegedaan, en rkc was jarenlang keurig middenmoter met een begroting van een degradatiekandidaat. Dat was bij beide clubs mogelijk door een uitmuntend transferbeleid; dure verkoop van spelers, goedkope aankoop van talenten en andere goede spelers. Maar aan beide clubs zie je ook dat het eens een keer ophoud! Een paar mindere aankopen, wat bestuurlijke probelemen en je kunt je als clubs niet meer boven je stand leven. Dan ineens sta je waar je volgens je begroting thuis hoort; roda in de middenmoot, rkc in de eerste divisie.
Als Groningen zijnde hebben we ook een uitstekend transferbeleid gevoerd de laatste jaren en daardoor is er geld voor kwalitatief sterke aankopen en kunnen we ons aansluiten bij de subtop. Echter gaat dit een keer ophouden, en dan kunnen we niet terugvallen op een subtop begroting. De vooruitzichten voor de korte termijn zijn (mede) door het transferbeleid goed, voor de middenlange termijn (~5 jaar) vrees is dat we naast de financiele aansluiting, ook de sportieve aansluiting met de subtop gaan verliezen.
De oorzaak is de Euroborg. Mooi stadion, heel blij mee, maar het heeft ons niet de begrotingsgroei gebracht die clubs als twente, hoerenveen, en az wel hebben gerealiseerd. De alkmaarders en de rukkers maken een batensprong van bijna 10 miljoen in hun nieuwe stadion (bij hoerenveen was dit geleidelijker omdat het stadion uit geleidelijk werd uitgebreid). Wij hebben geloof ik rond de 3 miljoen gerealiseerd met de ingebruikname van de Euroborg. Ik heb het al veel vaker gezegd; wij hebben met de Euroborg de concurentie niet ingehaald, maar slechts een beetje bijgehaald. En omdat de concurentie niet stilzit lopen die dan weer uit, en de achtervolgers komen ook weer dichterbij.
De Euroborg was ooit een stadion-concept-idee van 30.000 toeschouwers met enorm veel sponsorruimte, uiteindelijk is dit 20.000 met weinig sponsorruimte geworden. Te weinig ambitie! Met meer lef was er nu een stadion van 30.000 man met veel plaats voor sponsors geweest, en hadden we wel die concurentie ingehaald. Nu weet ik dat dit allemaal achteraf gepraat is, maar ik denk dat velen rond FC Groningen zich nu wel voor de kop kunnen slaan dat men dat eerste concept niet doorgezet heeft. Te laat is het nog niet! In Breda en Nijmegen zijn zeer concrete plannen voor een uitbreiding naar 20.000, en zelfs sparta wil naar 18.000-20.000. Als we nu serieus gaan werken aan een stadion van ~40.000 met een vracht aan sponsorruimte dan blijven we de achtervolgers uit de financiele middenmoot voor en kunnen we de financiele subtoppers (az, hoerenveen, rukkers) inhalen. Maar dan moet je nu dus wel wat gaan doen. Als je blijft zitten en jezelf op je borst slaat dat je zo’n prachtig stadion hebt (wat men in de jaren ’90 ook altijd bij het Oosterpark deed!) en dat je zo blij bent met een marginale uitbreiding (hoe mooi dat ook is, zeker voor de seizoenkaart-lozen onder ons) dan sta je als je over 10 jaar weer uit je euforie bijkomt weer onderaan in de middenmoot net als midden jaren ‘90. En dan moet je weer 14 jaar wachten op Europees voetbal. En FC Groningen Media, Beveilinging, Telefonie, Verzekeringen, Afhaalchinees, etc. is allemaal hardstikke mooi en inventief, maar geeft aan dat er grote moeite is nog rek in de begroting te vinden door middel van meer conventionele methoden.
Wees ambitieus en handel nu!