Ouders die hun kind Laura, Simone of Leon noemen, zijn dol op loterijen. Wie zijn kind Linde, Julius of Veerle noemt, heeft een voorkeur voor opiniebladen. Heten ze Linda, Nico of Yvonne, dan is de kans groot dat ze een mobieltje hebben. En met een Dorien, Jeroen of Emiel in huis, is er hoogstwaarschijnlijk ook een abonnement op een krant.
Onzin? Niet volgens de divisie direct marketing van uitgever Wegener, die sinds kort doet aan ’segmenteren op voornaam’. Namen worden gekoppeld aan consumenteninformatie als woonplaats, gezinssamenstelling en lifestyle. De gevonden combinaties maken het eenvoudig om de juiste doelgroep bij het juiste product te vinden. ,,Een interessante aanvulling op bestaande consumenteninformatie’’, aldus het opgetogen marketingbedrijf, dat de informatie doorverkoopt aan belanghebbende bedrijven. Die zullen daar blij mee zijn. Voor het eerst is een voornaam genoeg om in te schatten welk automerk de voorkeur heeft en of een proefabonnement op Trouw een kans maakt.
't is een lang stuk lees hier de rest, geen noodzakelijke informatie...
Stefany woont in een armere buurt dan Stéphanie
Waar ouders wonen en wat ze verdienen, is van invloed op hoe ze hun kinderen noemen. Zo komen Franse namen (vanouds de voertaal van de elite) onder de hoogste inkomens een stuk vaker voor. Dochters heten Florine, Emilie, Anne-Sophie of Cato. Bij jongens grijpen rijkaards terug op historisch aandoende namen: Olivier, Philip, Justus en Quirijn. Lagere inkomens houden ook van buitenlandse namen, maar dan van Engelse en Amerikaanse. Meisjes heten Samantha, Sharon en Melissa, jongens Ricardo, Danny of Wesley. En ook de spelling verschilt: Stefany woont in een armere buurt dan Stéphanie, wat volgens onderzoeker Bloothooft komt doordat ouders met een lager inkomen vaker voor een afwijkende spelling kiezen. Kaily in plaats van Kayleigh en Michael in plaats van Michiel. Ook opvallend: een meisjesnaam eindigt bij hogere inkomens eerder op een ’-e’ (Anne), ’-ijn’ (Annemijn) of ’-tje’ (Claartje) dan op de bij lagere inkomens geliefde ’- a’ of ’-ia’ (Alycia, Anoushka).
Onzin? Niet volgens de divisie direct marketing van uitgever Wegener, die sinds kort doet aan ’segmenteren op voornaam’. Namen worden gekoppeld aan consumenteninformatie als woonplaats, gezinssamenstelling en lifestyle. De gevonden combinaties maken het eenvoudig om de juiste doelgroep bij het juiste product te vinden. ,,Een interessante aanvulling op bestaande consumenteninformatie’’, aldus het opgetogen marketingbedrijf, dat de informatie doorverkoopt aan belanghebbende bedrijven. Die zullen daar blij mee zijn. Voor het eerst is een voornaam genoeg om in te schatten welk automerk de voorkeur heeft en of een proefabonnement op Trouw een kans maakt.
't is een lang stuk lees hier de rest, geen noodzakelijke informatie...
Stefany woont in een armere buurt dan Stéphanie
Waar ouders wonen en wat ze verdienen, is van invloed op hoe ze hun kinderen noemen. Zo komen Franse namen (vanouds de voertaal van de elite) onder de hoogste inkomens een stuk vaker voor. Dochters heten Florine, Emilie, Anne-Sophie of Cato. Bij jongens grijpen rijkaards terug op historisch aandoende namen: Olivier, Philip, Justus en Quirijn. Lagere inkomens houden ook van buitenlandse namen, maar dan van Engelse en Amerikaanse. Meisjes heten Samantha, Sharon en Melissa, jongens Ricardo, Danny of Wesley. En ook de spelling verschilt: Stefany woont in een armere buurt dan Stéphanie, wat volgens onderzoeker Bloothooft komt doordat ouders met een lager inkomen vaker voor een afwijkende spelling kiezen. Kaily in plaats van Kayleigh en Michael in plaats van Michiel. Ook opvallend: een meisjesnaam eindigt bij hogere inkomens eerder op een ’-e’ (Anne), ’-ijn’ (Annemijn) of ’-tje’ (Claartje) dan op de bij lagere inkomens geliefde ’- a’ of ’-ia’ (Alycia, Anoushka).
bron: Trouw(.nl)
En wat zegt jouw naam
''Zo komen Franse namen (vanouds de voertaal van de elite) onder de hoogste inkomens een stuk vaker voor.''
Bloothooft komt doordat ouders met een lager inkomen vaker voor een afwijkende spelling kiezen.
Allang bekend en eindelijk bewezen... wat hebben die paupers toch met in elke naam een Y proberen te proppen?
laatste aanpassing

























![Toine [Break Zero]](/images/user/254100_2724042.gif)








