Waarom moet verliefdheid wederzijds zijn? Ik kan ook puur genieten van het gevoel op zich, zonder dat dat beverdigd hoeft te worden. Ik ben wel eens verliefd geweest op iemand waarvan ik bij voorbaat al wist dat het niks ging worden. omdat ik zelf niet op zoek was, omdat die ander bezet was, whatever. Dat maakte mijn gevoel niet minder oprecht ofzo.
Integendeel zelfs, ik geniet daar gewoon lekker van.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat erg knap vind van je, en ik vraag me ook serieus af hoe je dat dan doet eigenlijk. Normaalgesproken kunnen mensen alleen van het verliefde gevoel genieten wanneer het wederzijds is, of wanneer ze in het ongewis zijn over die wederzijdsheid.
Zodra het dan duidelijk wordt dat er niks inzit, wordt het verliefde gevoel een last. Vooral als dan blijkt dat er een derde persoon in het spel is. Logisch ook, want je ziet het object van jouw verliefdheid liever niet met een ander. Met dat motief zijn heel veel moorden en andere misdrijven gepleegd.
Verder is de grens tussen liefde en haat flinterdun.. Zie maar eens hoeveel exen ineens gezworen vijanden van elkaar worden. Soms lijkt het zelfs alsof je iemand eerst lief gehad moet hebben om die persoon écht te kunnen haten

.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet zwartgallig maar ik onderken gewoon dat er een duistere kant zit aan verliefdheid die zeer zeker niet onderdoet voor de lichte kant ervan.