Ik moet zeggen dat Andies geweldig leuk kan vertellen
Ik ben Bjorn
door Andries de Jong
Bijzonder. Hilarisch. Een beetje pijnlijk. Spectaculair toch ook. Ik heb het over de ontmoeting tussen Bjorn, de gebroken man, en Stephan, de jongen die zijn vriendin een gratis doorsmeerbeurt gaf waardoor er een relatie op de klippen liep. Nee, helaas, er waren geen camera's bij. Geen televisiecamera's althans. Wel een fotocamera, die had ik in mijn hand, en op mijn website www.big-andries.nl kun je bewijsmateriaal vinden.
Het was in Groningen, vorige week. We hadden informeel met een grote groep verleiders, verleidsters en koppels bij Edwin afgesproken in de Drie Gezusters voor een knus avondje stappen. Tijdens een hapje eten vooraf was er ineens het Grote Moment. Stephan wilde net een hap nemen van zijn zorgvuldig bereide kidneybonentaco, toen hij Bjorn en Bianca de trap op zag komen. Het eerste zweetdruppeltje kronkelde over zijn voorhoofd en zachtjes blies hij me toe: "dit is toch wel even een héél apart moment." In afwachting van een allesverscheurende kaakslag of een vriendschappelijk gedrukte hand stond relatiebeul Stephan zonder enkele schaamte of vrees op, om het verplichte voorsteltafereel te ondergaan.
Het moet voor Bjorn ook een onmenselijke oefening zijn geweest. De jongen die met zijn pretpaaltje Bjorn's duurzaam opgebouwde relatie in een paar stootjes naar de Fili- stijnen naaide, stond ineens voor hem en de mogelijkheid tot wilde wraak deed zich zomaar zonder problemen voor. Bjorn had Stephan zonder enige weerstand en met het volste recht tussen de cherrytomaatjes en de kaassalade kunnen slaan, maar koos voor de verstandigste oplossing. Ze drukten elkaar de hand als echte mannen en Bjorn had zelfs nog de tegenwoordigheid van geest om daarbij zijn eigen naam te noemen. Immers, het was de eerste keer dat ze elkaar in real life zagen en het zou zomaar voor kunnen komen dat Stephan eventjes niet wist wie hij voor zich had staan.
Het moment was beroerd en ik weet het, ik ben in en in slecht, maar ik móést het gewoon even vastleggen. Klik-klik. De mannen zelf konden er wel om lachen. ,,Leuk voor later", grapte er iemand. Stephan gaf Bianca drie zoenen en zuchtte nu iets harder dan zonet, dat hij het echt niet makkelijk had. En dat klopt natuurlijk. Die arme Stef deed gewoon zijn werk op dat eiland. Dáár had men hem voor geselecteerd: sjansen, verleiden, zoenen, seksen.