ik zal het jullie eens goed uitleggen
Ik hoop dat jullie het snappen want ik snap het zelf soms niet eens
Soms, heel soms, drink ik net ff iets teveel. Zoals afgelopen weekeind. Meestal als ik net ff iets teveel op heb, stomdronken, tegen 'ziek zijn aan zitten' ga ik lopen. Domweg lopen, om maar niet over m'n nek te hoeven. Midden in de nacht lekker aan de wandel zonder eigenlijk te weten waarheen. Ik kan daar echt super van genieten en tijdens het lopen voel ik me steeds beter worden. Althans, beter, maar nog steeds stomdronken, want de alcohol loop je niet ff uit je lijf. Nou, daar liep ik dan, genietend van de stilte, nadenkend over het leven en zo. Geen idee waar ik heen liep, moest ik ineens waanzinnig pissen. Ik keek om me heen en zag een geschikte plek om m'n plasgevalletje uit m'n broek te halen en de lading te lozen.
Terwijl ik daar sta hoor ik ineens een raar geluid. Stjiepedoedoe, Stjiepedoedoe, Stjiepedoedoe. Krijg nou tieten, dacht ik, was dat dan? Het geluid kwam ergens vanuit de koeiewei recht tegenover mij. Toen ik klaar was en m'n zaakje weer op z'n plek stopte, liep ik naar de rand van de wei dat 'omhegd' was met prikkeldraad. Ik klauterde het prikkeldraad op via zo'n prikkeldraadpaaltje en net toen ik mijn been eroverheen wilde gooien, gleed ik uit en viel voorover plat op m'n muil, in de blubber aan de andere kant van het prikkeldraad, in de wei. De koeien die er stonden, schrokken zich een bult en vlogen alle kanten op. Proestend kwam ik overeind en zag dat ik er niet uit zag. Althans, m'n kleren zaten helemaal onder de shit en tja, m'n gezicht kon ik niet zien natuurlijk, maar je begrijpt, zwarte piet was er niets bij. Afijn, ik haalde m'n schouders op en liep nog steeds zwaar dronken verder de wei in.
Na een tijdje zag ik in de donkerte weer wat koeien opdoemen. Zo'n drie meter bij me vandaan stond een koe mij dom aan te gapen en een beetje te herkauwen. Geen gezicht, zo'n herkauwende koe. Tijd voor een kritische vraag, dacht ik. Maar ja, wat vraag je aan een zo'n dom uitziende herkauwende koe, midden in de nacht? Hee koe, ja, jij daar! Hee, weet jij misschien hoe een koe een haas vangt? De koe bleef me stom aangapen en ineens riep iemand: Hee droplul! wat sta je daar nou stom te lullen man?! Ik schrok me echt helemaal de schompes. Tja joh, zoiets verwacht je toch niet midden in de nacht, midden in een koeiewei. Kriebels nog aan toe zeg, m'n hart zat in m'n strot, zo leek ut. Ik draaide me om en zag een boer staan met in z'n hand een riek die dreigend met de vorken naar mij toe waren gericht. Hoe lul je jezelf uit zo'n situatie? Geen idee dus, want ja, de boer had gelijk. Ik zag er ook uit als een droplul, met al die modder overal, daarbij, wie staat er nou midden in de nacht tegen een koe aan te hikken? Dus tja, daar sta je dan, niet wetende wat te doen. Ik ging op m'n knieën zitten, liet me voorover op m'n handen vallen en riep: Muaaauoeeeehhhhhh,...... keek de boer ff aan en dacht: bij ff wat gebrek aan woorden, dan maar daden! Boog me voorover en nam een hap gras. De boer was met stomheid geslagen en wist niet wat ie meemaakte. Draaide om en liep hoofdschuddend terug naar waar ie vandaan was gekomen.
Kauwend op het gras in m'n mond besefte ik dat een koe best een saai leven heeft. Beetje de hele dag rondhangen, hapjes gras eten, inslikken, terug ophoesten en herkauwen maar weer, om vervolgens toe te moeten staan dat ze aan je tepels gaan zitten trekken. Vond het eigenlijk ook wel zielig worden om een koe te zijn en om een keertje sollidair te zijn, slikte ik het ondertussen door mij fijn gekauwde gras door. Sjaja, een beetje koe haalt het weer terug omhoog om te gaan herkauwen, dus,.... stak ik m'n vinger in m'n strot en hoppekee, daar kwam het zaakje weer terug. Jammer dat zo'n beetje heel de inhoud op het gras terecht kwam, want ja, ik heb natuurlijk niet die ervaring met het herkauwen die een koe wel heeft. Afijn, met het restje wat in m'n mond was achtergebleven, begon ik met het herkauwen. Jahaaa! riep ik naar een koe, dat had je niet gedacht he?!
Ik stond op en begon weer met lopen. Opeens vroeg ik me af wat ik hier ook alweer liep te doen? Ik heb nog geen antwoord op m'n vraag gehad, besefte ik en pakte m'n laptop. Sloot um aan op m'n gsm en hoppekee, ff het internet op. Jajajajaja, want een beetje moderne, niet metroseksuele man, heeft dat soort dingen altijd bij zich. Je weet tenslotte maar nooit en ook nu blijkte maar weer dat het handig is om dat soort items altijd bij je te hebben. Ok dan,..... meteen maar ff naar Google gesurfd. "Hoe een koe een haas vangt" ingetypt en op enter gedrukt. Hoe moeilijk kan het zijn. Na enig onderzoek vertelde deze site mij dat "een koe zich achter de boom verstopt en dan vervolgens het geluid van een worteltje na doet" Allemachtig! riep ik, het moet niet gekker worden! Hoe kan een koe nou een wortel na doen? Ineens hoorde ik vlak in de buurt: Stjiepedoedoe, Stjiepedoedoe. Verrek, zou? Neeehhh, Stjiepedoedoe, Stjiepedoedoe. Verdomd, dacht ik. Zou dat een koe zijn die bezig is een wortel na te doen? Voorzichtig sluipte ik dichter naar het geluid toe, steeds dichter en dichterbij, totdat ik zag wat het was. Kut! dacht ik geirriteerd, want daar zat namelijk zo'n vervelende GroenGeilGeleBefLijster (ook wel de GroenGeilGeleTurdusTorquatus genoemd) die ut leuk vindt om te doen alsof ie een koe is, die een wortel nadoet! Echt, ik haat die beesten! Altijd en alleen maar mensen treiteren, alsof ie niets beters te doen heeft! Waarom treiter je nou niet gewoon eens een keer een koe! riep ik, jij klein GeelGeil ettertje! Geschrokken maakte het beestje dat ie wegkwam. Donders nog aan toe! riep ik um na, lafaard!
Afijn, aan de andere kant was ik wel blij ook dat het de GroenGeilGeleBefLijster was, want als ik had moeten vertellen dat ik een koe had gezien die een wortel aan het nadoen was, had niemand mij gelooft.