Partyflock

Forumonderwerp · 852291
2 volgers · 112177x bekeken
Waarschuw beheerder
welkom op het grote vissen en aquarium topic !!!

deel hier al je tips, foto's en problemen van je aquarium.
laatste aanpassing door een beheerder
Waarschuw beheerder
aha naja het rare is dat die vissen telkens onder mn plant zitten volgens mij slapen ze daar ofzoze liggen er alle 3

en ik spoel ook elke week mn plant af want dr zit af en toe veel vuil aan (stront en etens resten)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van B@RTJUHHH op dinsdag 7 maart 2006 om 17:50:
toe veel vuil aan (stront en etens resten)

dan voer je teveel :) en kan het water daardoor instabiel worden en de ene keer goede waarden geven en andere keer totaal andere waarden hierdoor kunnen ze ziekerig worden ;) dus minder voeren
Waarschuw beheerder
hmmm dan zal ik dat eens proberen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 maart 2006 om 08:07:
1 algeneter in de vorm van een haai --> heet sharky - uhmmz nu moet ik weer even gaan gokken wat je bedoelt of je bedoelt bij de bovenste corydorassen en hier een siamese algeneter... voor het geval je bij de bovenste corydorassen bedoelt dat zijn scholenvissen dus minstens 10 ervan in de bak en daar is jou bak al te klein voor)

Zilverhaai misschien??

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 maart 2006 om 08:07:
dus ik vraag me af welke winkels je geweest bent want je kan van mij aannemen dat wat ik zeg echt wel klopt...

Winkels zeggen toch ja op alles wat ze kunnen verdienen. Ook de échte aquariumwinkels zeggen ja op vragen die niet kunnen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ok

thnx voor je inforamtie vind het erg leuk !!!

die ene haaivormige haai en die garnaal zijn bij mij te logeren dus die zullen niet al te lang hier blijven....

verder wil ik eigenlijk dan mijn guppen eruit doen en idd me kardinaaltjes of die andere gaan aanvullen maar dat kan pas als het aquarium wat leger is

verder doet mijn aquarium het erg goed plantjes groeien asl kool geen enkele dode vis gehad maar ik vind hem zo kaal... en wil erg eignlijk niet meer planten of dingen inzetten omdat ik dan denk dat hij te vol word... ik heb geen achterwand ( een plastic plaat aan de buitenkant met plakband geplakt) de enige schaduw in mijn bak zit onder 2 planten en onder het stenen hguisje... dus heb je mischien tips voor ???

ik hoor ze graag !!!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
er ging wat mis....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Gelukkig is jezus gekruizigd en niet verzopen, anders hadden we allemaal een aquarium boven de deur

Waarschuw beheerder
graag gedaan hoor ;) je begon over een achterwandje je hebt verschillende achterwanden die kant en klaar te koop zijn van back 2 nature die ontzettend duur zijn tot idd die postertjes om erachter te plakken. een achterwand is trouwens niet alleen mooier omdat je er diepte door krijgt ook is het beter voor je water ect. je hebt onder andere minder lichtverlies wat weer beter is voor je planten

je hebt van juwel achtergronden die je in je bak tegen de achterwand kunt installeren dit zijn gewoon platen die je op maat kunt knippen en er ziet een relief op geeft een erg mooi effect alleen je moet het dus in een droog aquarium kitten en dan laten drogen dus dat heeft bij jou geen zin meer

wat ikzelf wel eens heb gedaan toen ik net begon met aquaria is een vuilniszak erachter geplakt dat kan je heel strak doen maar je kan het ook een beetje laten golfen geeft een heel leuk effect en je ziet de vissen veel beter enz op een achtergrondje ;)

en over je vissen.. ik zou proberen 1 van de scholenvisjes weg te krijgen misschien naar een kennis ?? en de andere aan te vullen je zal zien dat je bak dan ook veel leuker is om na te kijken aangezien ze dan in een schooltje gaan zwemmen en dat ontzettend grappig is om te zien nu zwemmen ze hoogstwaarschijnlijk kris kras door elkaar ;)
Waarschuw beheerder
thnx ik ga dat proberen met een vuilniszak...

ze zwemmen allemaal 2 aan 2 is wel grappig om te zien de enige 3 die echt eigen leven hebben zijn de garnaal en de algeneters...

maar die guppen gaan met de eigenaar van de garnaal en die algeneter mee heb ik al besloten...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 maart 2006 om 08:13:
je hebt van juwel achtergronden

Ze zijn ook heel erg mooi zelf te maken met een paar platen piepschuim. Op maat snijden, paar tegen elkaar plakken, en dan met een brander/aansteker mooie vormen erin maken alsof het een rots is ofzo.

Snel, goedkoop, simpel en met een beetje fantasie 10x mooier te maken dan de dure kant en klare achterwanden.

Hier een voorbeeld, zoals Aquaboy van het aqua-archief heeft gemaakt

[img width=410 height=308]http://img418.imageshack.us/img418/441/wert4lw.jpg[/img]

[img width=410 height=308]http://img307.imageshack.us/img307/4884/bijna8zl.jpg[/img]

[img width=410 height=308 cacheid=000be94c002245fb19559b681a0146ae9c]http://img426.imageshack.us/img426/3705/bijnaklaar6or.jpg[/img]

[img width=512 height=384 cacheid=000be952002246d7bdba119c1a0146ae9c]http://img92.imageshack.us/img92/584/dsc009918wm.jpg[/img]

[img width=512 height=384 cacheid=000be959002246ec8055b5681a0146ae9c]http://img487.imageshack.us/img487/3323/we0wq.jpg[/img]
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
kan idd ook maar vergeet zeker de epoxy niet !
Waarschuw beheerder
@ ready 2 flow: in je onderste foto zit er een apparaat in het midden van je foto wat is dat voor apparaat ?

Waarschuw beheerder
ik ben dan geen ready 2 flow maar das is volgens mij het verwarmings element

Waarschuw beheerder
astu ;)

Waarschuw beheerder
Ik weet het eigenlijk ook niet.
De gehele topic met veel uitleg is hier te lezen, misschien staat het wel ergens beschreven...

http://www.aqua-archief.nl/forum/index.php?topic=8845.0

En hier een kant en klare doe-het-zelf beschrijving van een ander:
http://members.home.nl/mpnrichelle/aquarium/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
het is wel wat ik dacht want linksonder zit filteruitgang ;) dus moet wel verwarmings element zijn

al is dat niet geweldig slim gemaakt precies in het midden en niet echt rekening mee gehouden dat piepschuim enz niet echt geweldig is om de verwarming tegenaan ze houden ;)

ik heb dat namelijk in me achtergrond van schuim enz ook gedaan in een hoekje en die is er gewoon uitgesmolten :S haha
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 maart 2006 om 15:06:
k heb dat namelijk in me achtergrond van schuim enz ook gedaan in een hoekje en die is er gewoon uitgesmolten :S haha

das ook niet echt gezond voor je vissen lijkt me

Waarschuw beheerder
Ik heb net een nieuw filter gehaald, omdat ik de oude niet vertrouwde. Deze heeft gewoon van die sponsachtige dingen erin. Hoevaak moet dat schoongemaakt worden? Ik deed het altijd 1x in de 2 weken, maar dat is teveel denk ik of niet?
Waarschuw beheerder
staat dat niet op de verpakking ?
Waarschuw beheerder
ik doe dat elke week ik heb een filter met sponsje en grind...

btw ga zo naar de dierenwinkel guppen afleveren en andere aanvullen ;)

zo zien mijn bodemreinigers eruit alleen dan albino roze [img width=600 height=400 cacheid=0013b2fe002249920543e6f71a0146e1b6]http://www.aquascapeonline.com/store/ProdImages/fwf_catfish%20cory%20sterbai_lg.jpg[/img]
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
filter medium NOOOOOIT zo vaak vervangen en schoonmaken daarmee gaat je hele bacteriecultuur naar de knoppe!!
alleen het sponsje wat je grof vuil tegenhoud moet je af en toe uitspoelen en dan het liefst met water uit het aqaurium! de andere sponsen moet je om de paar maanden vervangen en dan het liefst eerst een helft en maand later andere helft!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 maart 2006 om 16:50:
dan het liefst met water uit het aqaurium

Ja dat deed ik met het keramisch filter ook, anders gaat bijna alles dood...
(aan bacterieen)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van crisjecris op woensdag 8 maart 2006 om 09:18:
thnx ik ga dat proberen met een vuilniszak...

al gelukt??
Uitspraak van crisjecris op woensdag 8 maart 2006 om 15:46:
btw ga zo naar de dierenwinkel guppen afleveren en andere aanvullen

al gedaan?!
Waarschuw beheerder
donateur
[img width=786 height=224 cacheid=000bec6700224f88235176151a0147302e]http://home.wanadoo.nl/rob.annelies/foto/panorama.jpg[/img]
Beetje vage foto van onze 120 cm bak... Wordt binnenkort opnieuw ingericht (meer hout!!!)

[img width=480 height=640 cacheid=000bec6900224f8a3e442f421a0147302e]http://home.wanadoo.nl/rob.annelies/foto/an-aal.jpg[/img]
De aal...

[img width=640 height=480 cacheid=0005664d000e082eadb515121a0147302e]http://home.wanadoo.nl/rob.annelies/foto/algeneter.jpg[/img]
De algeneter...

[img width=640 height=480 cacheid=000bec6a00224f8c2d6e048c1a0147302e]http://home.wanadoo.nl/rob.annelies/foto/schoonmaak.jpg[/img]
M'n vriendin bezig met schoonmaken van de Jewel Delta 300...

Binnenkort meer foto's van de opbouw van achterwand e.d. (als het meezit :D )
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 maart 2006 om 18:09:
al gedaan?!

hej ik heb nieuwe vissen !! die zwart oranje aangevuuld met 4 jonkies meer hadden e niet in de winkel

Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 maart 2006 om 18:09:
al gelukt??

en die vuilniszak is perfect zo lijke me aquarium veel minder kaal en de vissen kunnen zich ook beter verschuilen ze zwemmen lekker zo te zie ik heb ook de planten ff gesnoeid en naar achter verplaatst zodat ze meer ruimte hebben en meer schuilplekken

en dat sponsje doeik elke week uitspoelen want ik ehb al 1 x gehad dat me pomp kompleet verstopt zat en ik wil dat niet nog een x meemaken

en de bijlzalmpjes vinden het ook leuk die zwemmen steeds met dat schooltje mee ( mischien weten ze niet meer dat hun zalmpjes zijnn) hahahah

thnx een hele verbetering zo
Waarschuw beheerder
een triest bericht 1 van mn sluierstaart goudvissen is overleden :( hij is nu naar de eeuwige jachtvelden
Waarschuw beheerder
ff een ander vraagje hoeveel guppen heb je nodig om ze in een school te laten zwemmen en wat voor voer hebben die beesten nodig vlokken of korrels?
Waarschuw beheerder
het enige dat ik zeker weet is dat hun zowel vlokken als korrels als levend voer eten...
Waarschuw beheerder
Guppies en hun leefomgeving

Het houden van guppies valt eigenlijk goed mee als je rekening houd met enkele basis regels.

Guppies zijn heel actieve vissen. Veel mensen die voor het eerst guppies houden denken dat een bak van 5 a 10 liter wel voldoende zal zijn, wat niet zo is.

Ze hebben veel ruimte nodig. Een 5 gallon (20 l is) tank is het minimum. Houdt nooit een guppy alleen. Het is een erg sociale vis die in een groep leeft: U zou ?n mannetje en twee of meerdere vrouwtjes moeten houden. Als u meerdere mannetjes in een bak heeft kunnen ze gaan vechten om het vrouwtje.

Guppies leven in medium tot hard water, en ze hebben graag een heel klein beetje alkaline PH. De hardheid van het water hang af van het aanbod aan calcium carbonaat af. Bij de dierenwinkel of viswinkel kun je goedkope attributen kopen om het PH te bepalen in je aquarium of bak (zoals PH papier).

Kraan water is het ideale water voor uw guppy. Gebruik geen regenwater, het zou ongezonde substanties kunnen bevatten. Je zou een beetje zout aan het water kunnen toevoegen (?n theelepeltje), maar dit is niet noodzakelijk, guppies kunnen ook goed leven zonder zout.

Kraanwater zou kleine hoeveelheden van zware metalen kunnen bevatten: koper, ijzer, zink en lood zijn vier vijanden voor je mooie guppies. Zo zouden ze aanzienlijk kleur kunnen verliezen. Andere ongewenste substanties in het water zijn chloor en chloramine. Chloor kan gemakkelijk verwijderd worden: laat het kraanwater een hele nacht staan en het chloor zal verdwijnen. Chloramine kan worden verwijderd met water conditioners die ook te koop zijn in viswinkels en dierenwinkels. Het is ook vaak ze ook de zware metalen verwijderen.

Zij zijn niet zo duur aangezien u slechts enkele druppeltjes per liter/gallon water nodig heeft. Wees niet voorzichtige de water voorwaarde van je guppies aan eenmaal te veranderen. Het zal hen veel spanning veroorzaken en hun levensduur verkorten. Wees wel voorzichtig. Verander het water niet in ?n keer maar geleidelijk. Het zal anders veel spanning veroorzaken onder de guppies en hun levensduur zal verkorten.

Het water moet ook schoon blijven natuurlijk. Je zou 20% tot 50% van het water per week moeten vervangen. Wees wel zeker dat het water is geconditioneerd met het water in het aquarium. Verandering in temperatuur (of pH) veroorzaakt veel spanning voor je guppies. Stel een water-vervangings schema op. Als u een filter gebruikt moet u het schoonmaken als het bruin aangelopen is. Power filters moeten ?n maal in de week worden schoongemaakt.

Guppies hebben warm water nodig. De ideale water temperatuur voor het huis van je ligt rond de 28 graden. Het gebruik van een verwarmingsinstrument is te adviseren maar niet noodzakelijk. Het gebruik van een hitte is wenselijke, maar niet echt noodzakelijk. Gebruik het niet in een kleine kom als u geen gebakken gupjes wilt. Indien u geen verwarmingsinstrument gebruikt, zou het huis van je guppy in een warme kamer zonder grote temperatuur verandering en moeten worden geplaatst. Wees voorzichtig met koude nachten !
Waarschuw beheerder
vroeger had ik een vissenkom met guppen erin op en gegeven moment weggedaan ik had een guppen overvloed.... en ik deed hem 1 x in de 2 weken schoonmaken en dan weer vullen met koud water en ze deden het prima....

Waarschuw beheerder
Jawel, het is zover, mijn nieuwe inrichting :yes:
Het water ziet er nog een beetje brak uit, de pomp staat net weer aan :)

[img width=640 height=480 cacheid=000bee160022530ead554a611a01478c62]http://members.lycos.nl/alexanderp1983/vissen/Image004.jpg[/img]

1 van de 2 nieuwe algeneters.
Ben ff de naam kwijt.

[img width=640 height=480 cacheid=000bee1800225318eaf530b11a01478c62]http://members.lycos.nl/alexanderp1983/vissen/Image007.jpg[/img]
[img width=640 height=480 cacheid=000bee1a0022532255c58ed01a01478c62]http://members.lycos.nl/alexanderp1983/vissen/Image009.jpg[/img]
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van B@RTJUHHH op donderdag 9 maart 2006 om 13:44:
ff een ander vraagje hoeveel guppen heb je nodig om ze in een school te laten zwemmen

1 mannetje met 3 vrouwtjes is de ideale harem..

Waarschuw beheerder
gewoon NIET aan guppen beginnen krijg je echt spijt van zodra je alle pannen en emmers in huis vol heb met guppen ;) er zijn echt zat andere veel leukere en mooiere vissen!!

Waarschuw beheerder
netjes trouwens ins-per-hation!! ziet er al veel beter uit!!
alleen een tip haal die valisneria bij je vooruit weg en plaats deze erachter of tussen de stenen want je word straks echt gek ervan als die eenmaal groeit groeit en verspreid die zich ook goed namelijk

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ropje op woensdag 8 maart 2006 om 23:11:
Beetje vage foto van onze 120 cm bak... Wordt binnenkort opnieuw ingericht (meer hout!!!)

nette bak! miss alleen opzich nog wat meer beplanting echt en vind het een beetje symetrisch ingericht... kwa plaatsing van planten en hout ect maar ook kwa hoogte lijnen misschien leuker als je idd meer hout erbij doet maar dan ook grote stukken enz en die plant in het midden meer naar rechts of naar links zetten het is echt funest om je bak in te richten met iets pal in het midden dat oogt onnatuurlijk

o en trouwens echt geweldig die aal haha ik zelf had alleen voor een arowona gekozen echt super mooi zijn die! vind ik dan he haha
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 maart 2006 om 18:01:
alleen een tip haal die valisneria bij je vooruit weg en plaats deze erachter of tussen de stenen want je word straks echt gek ervan als die eenmaal groeit groeit en verspreid die zich ook goed namelijk

Zodra dit gaat gebeuren, worden de planten verplaatst.
De valisneria heb ik nu 3 maand en groeit wel, maar niet echt snel.
Zodra dit snel groeit, dan gaan ze een andere plaats krijgen.

Ik heb nog een paar stenen over en deze worden geplaatst als de bak een tijdje staat zoals die nu is.
Als ik er een koppel uit haal en vervang door andere vissen.

Ik heb een koppel Labeotropheus trewavasae welke ik ga vervangen door andere.
Welke of het worden weet ik nog niet.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 maart 2006 om 22:47:
Zodra dit gaat gebeuren, worden de planten verplaatst.
De valisneria heb ik nu 3 maand en groeit wel, maar niet echt snel.
Zodra dit snel groeit, dan gaan ze een andere plaats krijgen.

je kan het beter nu doen aangezien valisneria onder de grond wortels legt en er uit deze wortels verderop weer een nieuwe de lucht in schiet geloof me nou maar ze blijven komen en komen straks als je ze achter zet groeien ze ook vanzelf wel beetje naar voren toe echt waar als ze eenmaal geworteld zijn krijg je ze zowat niet meer weg bij die plek ook niet als je denkt dat je alles eruit getrokken hebt ... en verplaatsen doe je al helemaal niet als ze beginnen te groeien ik gooi namelijk wekelijks stuk of 20 stekjes enz weg oftewel zoals je ze normaal in de winkel koopt alleen dan 20 keer :S

Ik heb nog een paar stenen over en deze worden geplaatst als de bak een tijdje staat zoals die nu is.
Als ik er een koppel uit haal en vervang door andere vissen.

dat is wel slim ja zodat de nieuwe vissen ook eerlijke kans krijgen bij terrotoria gevechten ;)

Ik heb een koppel Labeotropheus trewavasae welke ik ga vervangen door andere.

wat heb je er nog meer inzitten?? opzich zijn dit trouwens uiterst aggresieve vissen! die je op 1 man meerdere vrouwtjes moet houden dus zeker verstandig dat je die eruit doet

Waarschuw beheerder
misschien leuke tip voor de mensen hier ... ik bestel mijn planten altijd online echt uitstekende kwaliteit en het grote voordeel stukken goedkoper! en het is echt vertrouwd!

www.aquarium-planten.nl

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 maart 2006 om 23:00:
wat heb je er nog meer inzitten?? opzich zijn dit trouwens uiterst aggresieve vissen! die je op 1 man meerdere vrouwtjes moet houden dus zeker verstandig dat je die eruit doet

Hier zijn die vissen juist het rustigst :S

Verder heb ik yellows Labidochromis caeruleus, Metriaclima lombardoi en Pseudotropheus_heteropictus.
De babyblauwe Pseudotropheus heteropictus is de agressiefste in mijn bak.
Deze hebben het meest te vertellen hier.

Waarschuw beheerder
.. ik neem aan dat je pseudotropheus lombardoi bedoelt... mannetjes geel vrouwtjes blauw?? de lombardoi zijn trouwens ook uiterst aggresief en die moet je echt seriues op 1 man meer vrouwen houden zodat de man zijn aandacht kan verdelen en niet 1 vrouw helemaal gek van hem word..

de cearuleusen zijn idd leuk heb ik hier ook met jongen zwemmen ;) doen ook niet zo moeilijk tegenover elkaar of andere vissen vinden alles wel best eigenlijk gewoon in een koppel houden..

en dan de heteropictus dit is juist een gemiddeld aggresieve vis.. die je of in koppels of op meerdere vrouwtjes kan houden..

maar wat je dus kan doen is er wat vrouwtjes bijhalen tenzij je al deze combi;s hebt.. anders zou ik er gewoon nog een nieuwe soort bij halen want een malawibak is het beste iets overbevolkt klinkt raar maar is waar .. dan word de aggresie meer verdeelt onder mekaar en is het juist rustiger ;)
Waarschuw beheerder
ik zit er aan te denken om guppen te gaan kweken die maanvissen en kogelvis hebben er al eerder 1 opgegeten en zo hou ik dus levend voer voor ze erbij...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 maart 2006 om 07:59:
.. ik neem aan dat je pseudotropheus lombardoi bedoelt... mannetjes geel vrouwtjes blauw?? de lombardoi zijn trouwens ook uiterst aggresief en die moet je echt seriues op 1 man meer vrouwen houden zodat de man zijn aandacht kan verdelen en niet 1 vrouw helemaal gek van hem word..

Ik ben slecht in vissennamen, tis dat de vorige eigenaar ze voor me heeft opgeschreven, anders had ik niet veel meer geweten dan die yellows.

Maar die babyblauwe is een lombardoi ? een mannetje ?
En de vrouwtjes zijn dan paarsig oranje?

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 maart 2006 om 07:59:
de cearuleusen zijn idd leuk heb ik hier ook met jongen zwemmen doen ook niet zo moeilijk tegenover elkaar of andere vissen vinden alles wel best eigenlijk gewoon in een koppel houden..

Ik heb er ook nog 1 jong bij :)
Die vissen vinden idd alles wel best :)

maar wat je dus kan doen is er wat vrouwtjes bijhalen tenzij je al deze combi;s hebt.. anders zou ik er gewoon nog een nieuwe soort bij halen want een malawibak is het beste iets overbevolkt klinkt raar maar is waar .. dan word de aggresie meer verdeelt onder mekaar en is het juist rustiger

Ik dacht dat ik met 10 grote vissen 2 jongen en 2 algeneters juist behoorlijk veel had.
Mijn bak is maar 100*45*45, kunnen er nog veel bij ?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 maart 2006 om 13:13:
Ik ben slecht in vissennamen, tis dat de vorige eigenaar ze voor me heeft opgeschreven, anders had ik niet veel meer geweten dan die yellows.

Maar die babyblauwe is een lombardoi ? een mannetje ?
En de vrouwtjes zijn dan paarsig oranje?

het klopte ook wel hoor maar was de oude benaming ;) maar de gelige is het mannetje en de blauwe het vrouwtje.. als ze klein zijn zijn ze eigenlijk allemaal blauw en als ze dan groter worden kleurt er ineens 1 geel en heb je ineens 3 mannen en 1 vrouw (zoals ik dus had :S)

Ik heb er ook nog 1 jong bij
Die vissen vinden idd alles wel best

leuk!! :)

Ik dacht dat ik met 10 grote vissen 2 jongen en 2 algeneters juist behoorlijk veel had.
Mijn bak is maar 100*45*45, kunnen er nog veel bij ?laatste aanpassing 10 maart 2006 13:15

je zei:
heb een koppel Labeotropheus trewavasae welke ik ga vervangen door andere.

dat kan goed hoor! hoeveel heb je van de lombardoi erin zitten? en van de heteropictus??

anders doe je het volgende :
*2xcearuleas
*3 of 4 x lombardoi 1 man meer vrouw
*3 of 4 x heteropictus 1 man meer vrouw
*2 x algeneter
*nog een andere malawi cichliden erbij die je ook in een harem moet houden
Waarschuw beheerder
hej ik heb net een nieuw aquarium gekocht...
komt volgende week binnen...

100x 50 x 30

en kreeg er een 60x 30 x 30 bij....

dan kan ik alles verbeteren betere vis combinatie...

heb je tips voor me hoe ik het dan kan oplossen

ik houd 2 aquaria in die grote wil ik de maanvissen kogelvis grote algeneter en garnaal doen die andere scholen visjes in die andere samen met die andere algeneter
gooi er maar suggesties bij wat het beste is...

en ik wil mischien in die derde een guppen kweek doen
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
haha verslaving he ;) ik heb er niet voor niks zoveel ;) maar goed hier wat leuke ideetjes :

je 1 meter bakkie is eigenlijk ook nog te klein voor de maanvissen dus waarom niet deze gewoon helemaal weg!?! dan is de vraag of je een beplante bak wilt of een bak met stenen ect? van een 1 meter bak zou je namelijk ook echt een leuk malawi aquarium kunnen maken maar ook weer een leuk gezelschapsaquarium maar net wat je mooi vind..

als je je maanvissen wilt houden zorg dan dat je minimaal 5 hebt en dat ze echt niet groot worden ik weet dat er 1 doorkweekvariant is die kleiner blijft.. maar bij maanvissen kun je je kogelvisje echt niet indoen deze heeft brak water nodig namelijk wat wel goed kan bij je maanvissen zijn je garnalen en je corydorassen (die kleine albino;s die je hebt) wat mooie stukken hout erin en veel hoge planten achterin met brede grote bladeren dit vinden de maanvissen geweldig

wat lache trouwens dat je er een 60x30x30 bak bij kreeg! nu kan je daar mooi je kegelvlekbarbelen indoen en misschien leuk om er een dwergcichliden bij te doen.. zoek eens rond op internet naar apistogramma soorten hier kan je ook een algeneter bij indoen als je wilt en mooi beplanten ect

je 3e bak zou je dan dus brakwater kunnen maken als je zeker weet dat je perse je kogelvisje wilt houden andere brakwater vissen zijn oa :alle molly vormen denk aan de black molly en zilver molly enz kogelvissen,het bijtje (leuke vis trouwens latijnse naam: brachygobius doriae kun je wat info opzoeken en plaatjes van een bijtje) enkele killivissen en enkele regenboogvissen.. wel is het lastig om te onderhouden dus ik zou er niet aan beginnen als ik jou was mja wie ben ik ;)

ik ben iemand die niet zo van de kardinaaltjes guppy;s en andere standaard visjes is dus laat je niet teveel door mij beinvloeden hoor haha als je standaard vissen mooi en leuk vind moet je dat vooral gewoon doen het is tenslotte jou bak (ken)

Waarschuw beheerder
o en nog een tip aangezien je echt van plan bent om je er echt goed mee bezig te houden ect koop of huur eens wat boeken erover leer je echt super veel van en verdiep je ook eens in waterwaarden dit is echt het belangrijkste punt kwa aquaria