Partyflock

Forumonderwerp · 852291
2 volgers · 112145x bekeken
Waarschuw beheerder
welkom op het grote vissen en aquarium topic !!!

deel hier al je tips, foto's en problemen van je aquarium.
laatste aanpassing door een beheerder
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van hardcore dude op zondag 5 maart 2006 om 15:42:
de enige die ik heb zien vechte ware die gele vissen met... eigelijk alles wat rondzwom

Gokje: Sumatranen? Die vechten met alles wat los en vast zit... :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ropje op zondag 5 maart 2006 om 21:42:
Sumatranen

die zijn geel/oranje met zwarte verticale streepjes ;) of groen

opzich kan ik ook niet veel totaal gele vissen bedenken zolang het maar geen labidochromis cerealus waren haha dan was het echt een foute combie geweest

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 5 maart 2006 om 21:40:
Ik wil een groot stuk kienhout plaatsen waarop een aantal kleine plantjes kunnen gaan groeien.

kienhout moet je er zowiezo indoen zodra je er algeneters in wilt doen die halen daar namelijk belangrijke stoffen uit.. planten die op kienhoud goed groeien zijn de anubias soorten en javavaren ect.. maar die zijn niet echt sterk genoeg voor malawi..

Waarschuw beheerder
Ik heb er kienhout inzitten, alleen 2 kleine stukken.
Ik wil graag 1 grote met planten.
Anubias heb ik gehad, bleef niet veel van over,
misschien komt dat ook doordat ik geen voedingsbodem heb.

Ik ga deze week de bak helemaal opnieuw inrichten.
Meer stenen, en een groot stuk kienhout,
misschien dat dat beter gaat.

Waarschuw beheerder
voedingsbodem heb je niet nodig bij een malawi bak.. je moet hard water hebben dus.. ik hoop niet dat je met bak helemaal opnieuw inrichten bedoelt alles eruit en er opnieuw in.. dat is namelijk niet slim aangezien je bak pas 3 maanden staat komt het water nu pas beetje in evenwicht (langzaam) je kunt er nu het beste dus niet teveel mee doen om dat evenwicht niet te verstoren ik weet niet of je wel welleens de waterwaarden meet? daar ben ik namelijk wel benieuwd na..

meer stenen moet inderdaad want zoals ik op die foto kan zien is er niet echt genoeg terrotorium voor iedereen..

ps. voedingsbodem heeft zowiezo geen nut aangezien je planten op het hout wilt binden ;) en anders je valisneria helemaal de pan uitgroeit ;)

maar als je dus zou willen zou ik graag de waterwaarden even van je horen

Waarschuw beheerder
Ik zou het kienhout eruit laten, want dat zuurt je water ook aan ;)
En als je biotoop gericht bezig bent, vind ik het ook niet echt passen in een malawi bak. Maar je hebt algeneters (L-nummer?)in je bak dus een groot gedeelde van die vissen heeft keinhuot nodig, maar das ook te verhelpen door evt voedertabletten(Sera Welse Chips) ;)

Hieronder een foto van mijn bak

[img width=872 height=352 cacheid=000be61900223b8fa1c8d6ab1a0145a116]http://img513.imageshack.us/img513/8396/jackdec2005a6kh.jpg[/img]
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 maart 2006 om 13:47:
Ik zou het kienhout eruit laten, want dat zuurt je water ook aan
En als je biotoop gericht bezig bent, vind ik het ook niet echt passen in een malawi bak. Maar je hebt algeneters (L-nummer?)in je bak dus een groot gedeelde van die vissen heeft keinhuot nodig, maar das ook te verhelpen door evt voedertabletten(Sera Welse Chips)

heb je wel helemaal gelijk in maarrr als je ze er toch indoet zou je toch wel moeten ..voedingstabletten heb ik ervaring mee dat die weggepikt worden door de cichliden voordat het bij de juiste vis aankomt :S maar zoals ik al zei meer stenen is wel nodig en dat componseert het kienhout wel redelijk vooral als je het kienhout paar keer goed uitkookt
Waarschuw beheerder
ik heb 2 algeneters maar heb geen kienhout

ik gooi 1 x in de maand na een emmer water te hebben vervangen een beetje easy clean erin

bij mijn vorige aquarium deed ik helemaal nix alleen voeren ook geen water verversen had ook geen voedingsbodem en dat ging super!!bij watermetingen was alles goed

maar dat aquarium was stuk en toen ik me nieuwe kocht gooide ik alles in 1 uur over... met nieuwe voedingsbodem de enige vissen die gek gingen doen waren de guppen die waren toen bijna dood:s
sinds ik maanvissen die garnaal en dat kogelvisje heb doe ik het water verversen en tot nu toe gaat dat goed

maar ik moet wel zeggen dat het water in purmerend het beste is voor aquaria in tegenstelling tot rotterdam waar het het slechts is
Waarschuw beheerder
mijn bak is wel wat kaal me vissen trekken steeds de planten eruit dus ze staan niet meer achteraan maar in het midden... hoe voorkom ik dat eruit trekken ??

Waarschuw beheerder
Uitspraak van crisjecris op vrijdag 3 maart 2006 om 23:23:
2 bodemreinigers ( albino kleur)
1 algeneter groot en zwart
1 algeneter in de vorm van een haai --> heet sharky
4 kardinaaltjes
4 guppy's
2 maanvissen
1 kogelvisje
2 bijlzalmpjes
1 garnaal -> francois
2 oranje/zwartevisjes

als dat je samenstelling nu nog steeds is het echt eeen zwaaaar foute combie...
Uitspraak van crisjecris op maandag 6 maart 2006 om 15:55:
maar dat aquarium was stuk en toen ik me nieuwe kocht gooide ik alles in 1 uur over... met nieuwe voedingsbodem de enige vissen die gek gingen doen waren de guppen die waren toen bijna dood

stress! niet zo verwonderlijk he

Uitspraak van crisjecris op maandag 6 maart 2006 om 15:57:
mijn bak is wel wat kaal me vissen trekken steeds de planten eruit dus ze staan niet meer achteraan maar in het midden... hoe voorkom ik dat eruit trekken ??

gewichtjes aan de planten doen of steentjes om de wortels leggen zodat ze ze niet uit kunnen graven
mag ik vragen hoe groot je bak is enz?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van crisjecris op maandag 6 maart 2006 om 15:55:
ik gooi 1 x in de maand na een emmer water te hebben vervangen een beetje easy clean erin

uhmmz water verversen mag zowiezo wel vaker minimaal 1 keer in de 2 weken zoon 20% ligt eraan wat voorn vissen je hebt ect.. maar goed...

en ik ben anti middeltjes dus ook niet echt aanrader vind ik om elke keer easy clean erbij te gooien

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 maart 2006 om 16:03:
en ik ben anti middeltjes dus ook niet echt aanrader vind ik om elke keer easy clean erbij te gooien

Ik doe er ook nooit een waterverbeteraar bij, heb ik wel gedaan, maar werd ook een beetje duur sinds ik een grotere bak heb :)
Als je er wat in doet, doe er dan wat in van het merk
"Easy Life" vloeibaar filtermedium

Word je bak ook kraak helder van.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 maart 2006 om 16:09:
"Easy Life" vloeibaar filtermedium

Word je bak ook kraak helder van.

nope gewoon niks :no: gewoon het water zijn evenwicht laten zoeken :jaja:

(voor opstarten van een bak kan je het wel gebruiken :) maar alsnog eerst poos laten staan met alleen water planten ect maar geeeen vis)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 maart 2006 om 16:15:
gewoon het water zijn evenwicht laten zoeken :jaja:

Dat is ook het beste, maar als extra is het best te doen.

http://www.easylife.nl/nederlands/index.html?id=12&nav=vfm

Waarschuw beheerder
ja ik ken het wel maar het is dus mijn mening om zo min mogelijk zooi erbij in te gooien.. medicatie gebruik ik ook alleen in uiterste gevallen probeer het eerst op andere manieren tenzij 1 van me duurdere vissen ziek is die gaan meteen aan de medicatie
maar anders gewoon eerst apart zette enz

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 maart 2006 om 16:25:
medicatie gebruik ik ook alleen in uiterste gevallen probeer het eerst op andere manieren

Tis altijd beter natuurlijk om geen middeltjes te gaan gebruiken ;)

Waarschuw beheerder
Hiervoor heeft de bak al een paar jaar bij een ander gestaan.
Binnen in de bak is weinig veranderd en de vissen doen het goed.
Water is kraakhelder en de pomp (grote eheim buitenpomp) zit vol met goede bacterien, dus lijkt me geen probleem om de stenen te verplaatsen en kienhout te plaatsen.

Mijn waterwaardes laat ik 1x per 2 weken controleren bij de dierenzaak, alle waardes zijn goed.
Ik weet ze zo niet uit mn hoofd.

Ik ben ook opzoek naar wat lichtere stenen (misschien geel of oranje) heeft iemand tips waar die dingen te koop zijn voor een betaalbare prijs ?

Waarschuw beheerder
stenengroothandel bij je in de buurt ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 maart 2006 om 16:37:
stenengroothandel bij je in de buurt

Maar moet er niet iets speciaals met de stene gebeuren voordat ik deze in de bak kan leggen ?

Of mogen er een aantal soorten niet geplaatst worden ?

Waarschuw beheerder
er mogen geen metalen inzitten

je kan dit testen door er zuur op te gooien als het gaat schuimen of sissen ofzo de steen niet gebruiken

en kalk in de steen is alleen maar goed voor de bak ;)

Waarschuw beheerder
Ok, maar dat weten ze bijvoorbeeld bij de Intratuin toch ook wel? of er metalen in zitten ?

Waarschuw beheerder
mwuaah ligt eraan zijn ook vaak maar stage lopers ofzo maar heb je geen natuursteen/siersteen/bestratings ect in de buurt die zijn namelijk veeel goedkoper en die weten wel ongeveer wat er in steen zit ;)

Waarschuw beheerder
Ik denk dat ik dat nog wel kan vinden hier in de buurt.

Ik zag ook eens op internet dat iemand gewoon stoeptegels aan stukken had geslagen,
en hiervan een hele wand in zijn aquarium had gemaakt.
Dat zag er wel goed uit.

Ik ga gewoon een hele wand maken van lichte stenen denk ik.
Ik denk dat dat er beter uit ziet, dan die donkere ardennenrots steen die ik nu heb.
Of misschien mengen :)

Waarschuw beheerder
stoeptegels :S is opzich niet geweldig idee zure regen enz ;) en van stukslaan komen scherpe randen waaraan ze zich kunnen verwonden daarom ben ik ook niet weg vam lavasteen ziet er leuk uit maar je vissen vinden het minder als ze steeds onder de wondjes zitten enz

je kan idd een achterwand maken zelf maar dit is nog een heel karwei hoor vooral van stenen aangezien je goed moet opletten met gewicht op de glasplaat als je er veel stenen in wilt doen is een tip om er piepschuim onder te leggen (buiten je aquarium;)) mengen van steenkleuren zou ik niet doen dit geeft al gauw een onnatuurlijke uitstraling en is op den duur echt niet mooi om te zien ik heb in me bak van 2,5 meter een schuimachterwand gemaakt aan de zijkanten en achterwand en dit met epoxyhars paar keer bewerkt enz ook leuk effect als je hier dan als het nat is wat steengruis overheen gooit is het net echt haha

als je zoon achterwand maakt en je wilt er planten enz in gaan doen (voor het geval je malawi kwijt wil en er plantenbak ofzo van wilt maken) kun je er wat terrasjes mee maken waar je dan ook wat zand in legt (soort bakjes) en plantjes inzet of opzet heel leuk effect en creeert veel diepte

Waarschuw beheerder
Ik heb nu tempex in de bak zitten, dit voor de druk verdeling.
Ik heb er behoorlijk wat kilo's aan steen in zitten.
De foto's die hierboven staan, zijn al wat ouder.
Nu ziet de bak er ook wel anders uit, alleen de stenen kunnen veel beter opgestapeld worden.

En maat van me heeft ook een malawi bak.
Hij heeft er een terracotta kruik in zitten, veel lichte stenen ed.

Ik ga de stenen eerst eens wat beter opstapelen, misschien wat van dezelfde soort erbij halen.

Ik denk dat ik over een paar maand maar eens ga kijken naar andere stenen, lijkt me wel beter.

Waarschuw beheerder
kijk wel uit met stappelen je kan het beste de stenen dan aan elkaar kitten met aquarium kit zodat ze niet opvallen zodra de vissen gaan graven enz doe dit wel buiten de bak ;) en laat het eerst goed aandrogen ect wat van dezelfde soort stenen erbij halen is wel goed idee je hebt ze nou tochal eenmaal gekocht zonde om weg te doen

ik persoonlijk ben niet zo van de beeldjes enz vind het niet natuurlijk al heb ik wel bij bv dwergcichliden wel eens een omgekeerd klein bloempotje erin gehad omdat die zo'n plekje ideaal vinden (je kan dat ook doen met een cocosnoot ;) )

kijk je wel uit met de grote van de stenen ;) haha ik heb in me victoriabak 265 kilo steen sommige waren zo zwaar dat ik ze er niet inkreeg.. ( moet op trappetje staan en dan 70 cm laten zakken) das niet te doen met grote zware stenen ;)

Waarschuw beheerder
Ik heb de bak stenen vissen enz niet nieuw gehaald.
Boeid niet, maar ik had dus niet alles voor het uitzoeken.
Ik vind mijn bak een beetje aan de donkere kant.

Ik ga mij deze week maar eens gedragen als Jan des Bouvries van de aquaria.
Ik zie wel wat er van komt ;)

Foto's komen dan wel. :D

Waarschuw beheerder
ben benieuwd :D
Waarschuw beheerder
ik heb een vrij standaart formaat.... 60x35 geloof ik...

de plantjes hebben gewichten en ik zet er tegenwoordig die sierbeeltjes op ;)

over dat me guppen last hadden van stres had ik juist verwacht van me kardinaaltjes en algeneters en bodemreinigers guppen kunnen zelfs een laag ijs iop het aquarium verdragen vandaar...

maar wat is er eigenlijk fout aan mijn vis combinatie ???
die guppen hebben bij mij onderdak gekregen allemaal vrouwtjes dus krijg geen guppen familie in me aquarium

overigens heb ik bij de dierenwinkel gevraagd welke vissen ik er wel en niet bij elkaar kon zetten maar alle 4 de winkels waar ik kom zeggen dat het gewoon kan ..

ben wel nieuwsgierig....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 maart 2006 om 16:02:
Uitspraak van crisjecris op vrijdag 3 maart 2006 om 23:23:
2 bodemreinigers ( albino kleur)
1 algeneter groot en zwart
1 algeneter in de vorm van een haai --> heet sharky
4 kardinaaltjes
4 guppy's
2 maanvissen
1 kogelvisje
2 bijlzalmpjes
1 garnaal -> francois
2 oranje/zwartevisjes

Uitspraak van crisjecris op maandag 6 maart 2006 om 23:33:
overigens heb ik bij de dierenwinkel gevraagd welke vissen ik er wel en niet bij elkaar kon zetten maar alle 4 de winkels waar ik kom zeggen dat het gewoon kan ..

ben wel nieuwsgierig....laatste aanpassing 6 maart 2006 23:40

okeey heb je even?

2 bodemreinigers ( albino kleur)-ik neem aan dat je de siamese algeneter bedoelt deze word zoon 15 cm en is uiterst aggressief en kan dus echt zowiezo NIET met zijn 2e gehouden worden en al helemaal niet in zoon kleine bak

1 algeneter groot en zwart-heb je misschien foto of betere beschrijving sommige worden namelijk 30 cm en sommige 15...

1 algeneter in de vorm van een haai --> heet sharky - uhmmz nu moet ik weer even gaan gokken wat je bedoelt of je bedoelt bij de bovenste corydorassen en hier een siamese algeneter... voor het geval je bij de bovenste corydorassen bedoelt dat zijn scholenvissen dus minstens 10 ervan in de bak en daar is jou bak al te klein voor)

4 kardinaaltjes-ook scholenvis minstens 10 liefst nog veel meer!

4 guppy's-niet veel mis mee

2 maanvissen-dit vind ik toch wel het ergste maanvissen zijn namelijk ook scholenvissen en horen in een groep van minimaal 5 ze zijn terrotoriaal (behoort tot de cichliden) en kleine visjes zijn op den duur niet veilig meer zeg maar dag dag guppen kardinaaltjes ect.. bovendien is voor deze vissen zacht zuur water vereist een goede filtering eveneens en een niet te sterke stroming de bak moet diep genoeg zijn om hun grote op den duur aan te kunnen want ze kunnen namelijk 25 cm hoog worden..

1 kogelvisje-deze moeten gevoerd worden met slakken bijna dagelijks anders gaan ze dood dat weet je? en deze vis is een brakwater vis en kan dus echt totaaaal niet in een zoetwater aquarium

2 bijlzalmpjes-zelfde verhaal als bij de kardinaaltjes

1 garnaal -> francois - ook beter dat je er meerdere heb (teminste bij de meeste soorten)

2 oranje/zwartevisjes-ik gok hier op sumatranen deze zijn vinnenbijters en zullen dus de vinnen van je andere vissen niet met rust laten dit zijn overigens ook scholenvisjes

dus ik vraag me af welke winkels je geweest bent want je kan van mij aannemen dat wat ik zeg echt wel klopt...
Waarschuw beheerder
ik zal ff gaan uitzoeken hoe de vissen precies heten

1 ding weet ik wel die bodemreinigers zijn niet agressief ze liggen eigenlijk alleen maar op de bodem...

en voor de kogelvis heb ik een klein aparbakje staan ( me eigen slakkeen kwekerij)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
als je foto's ervan hebt kan ik het misschien wel meteen zien welke het precies zijn
Waarschuw beheerder
nee ik heb geen foto's heb namelijk geen cam dus ik ga ff op internet surfen...

Waarschuw beheerder
ok hoor het wel als je het gevonden hebt
Waarschuw beheerder
grrrrrrr ik vond veel plaatjes maar alles ging mis :(
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
de bodemreinigers zijn corydus nogwat

de algeneter wordt 10-12 cm dat is ie dus zal niet groter worden

alleen die haaiachtige algeneter kan ik niet vinden

en die oranje zwarte vissen zijn zilver van voren en hebben een soort van zwarte pijl naar achter en vanaf hun rugvin tot staart oranje met die zwarte pijl/punt er
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van crisjecris op dinsdag 7 maart 2006 om 14:19:
de bodemreinigers zijn corydus nogwat

corydoras soort dus zoals ik al dacht

de algeneter wordt 10-12 cm dat is ie dus zal niet groter worden

ok

alleen die haaiachtige algeneter kan ik niet vinden

zal even plaatje zoeke

en die oranje zwarte vissen zijn zilver van voren en hebben een soort van zwarte pijl naar achter en vanaf hun rugvin tot staart oranje met die zwarte pijl/punt

vorm van de vis??

erlaatste aanpassing 7 maart 2006 14:22

Waarschuw beheerder
[img width=235 height=157 cacheid=000be7f600224219ca943a561a014651fb]http://www.aqua-global.de/Info-Ecke-Dateien/Algenfresser-Dateien/image017.jpg[/img]

das die siamese algeneter (je had het over een oranje algeneter ofzo..)

en zij dit misschien 1 van de andere vissen die je bedoelt

[img width=318 height=174 cacheid=000be7f80022421c78ca66e31a014651fb]http://proto5.thinkquest.nl/~lle0251/inhoud/tropische_vissen/images/kegelvlek.jpg[/img]
of
[img width=362 height=253 cacheid=000be7fa0022421e4e658ead1a014651fb]http://home7.swipnet.se/~w-73085/drot.JPG[/img]

??
Waarschuw beheerder
die eerste van die zwart ornaje is het...

die algeneter klopt niet
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
das de rasbora heteromorpha oftewel de kegelvlekbarbeel maar het is ook een scholenvis dus als ik jou was zou ik de maanvissen eruit doen .. dan de kardinaaltjes OF deze aanvulle tot een mooie groep en da wat mooie plantjes erin ect en de corydoras ook wat aanvullen en een algeneter eruit
Waarschuw beheerder
waar hebben sluierstaartgoudvissen last van als ze eerst een hele tijd op de bodem liggen en daarna als een getikte rondgaan zwemmen want dit doen de mijne namelijk

erg vaag

Waarschuw beheerder
gaan ze vermoedelijk dood binnenkort toevallig iets veranderd aan je bak ..? kan er iets ingekomen zijn anders dan water..? zie je iets raars aan de vissen zelf kwa vlekjes of dergelijke?
Waarschuw beheerder
nee dat niet ik heb er niks anders bij gegooid en er is ook niks ingevallen en het water is van goeie kwaliteit

Waarschuw beheerder
weet je zeker dat water van goede kwaliteit is? heb je laten testen ?

heb je sterke stroming?
welke temperatuur heb je je water?
eten de vissen?
hebben ze rare vlekjes op de huis gezwollen ogen uitstaande schubbe???

Waarschuw beheerder
sinds wanneer staat je bak? en sinds wanneer zitten er vissen in?
Waarschuw beheerder
water heeft de goede waarden
stroming is normaal
water is kamer temperatuur
vissen eten goed
geen gekke plekjes
bak staat nu bijna 1 maand
vissen ook bijna een maand
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
het kan best zijn dat je zometeen een algenexplosie krijgt bij net opgestarte bakken gebeurt dat namelijk tussen de2e en 5e week bijna altijd.. hierdoor kunnen de vissen ziek worden enz even goed in de gaten houden en als je nog wat raars opvalt even vertellen
Waarschuw beheerder
algen explosie heb ik al gehad vorige week en heb toen een algenspons gebruikt om schoon te maken verder ververs ik elke week 30% van het water

Waarschuw beheerder
je kan beter op de 2 weken verversen..
algen op je ruit zijn normaal.. ;) algenexplosie is echt op je planten ect