Partyflock

Forumonderwerp · 845822

Wat is HSP?

Mensen die hooggevoelig zijn merken veel details en subtiliteiten op, hebben last van storingen die anderen niet schijnen op te merken, ervaren prikkels zoals harde geluiden, voelen stemmingen van anderen goed aan, kunnen in contact met iemand het gevoel hebben leeg te lopen of leeggezogen te worden, houden meestal niet van drukte, menigten, winkelcentra enz., hebben last van (on) uitgesproken negatieve gevoelens van anderen, hebben een rijke innerlijke belevingswereld, dromen, fantaseren en overwegen veel, vinden het plezierig om tijd alleen door te brengen, ervaren, denken en voelen diep en intensief, zijn intuïtief en creatief, zijn vaak spiritueel geïnteresseerd en begaafd, zijn zorgzaam en doen de dingen bewust, leven graag in hun eigen tempo, worden door de natuur, schoonheid en kunst diep geroerd, hebben gauw last van stressverschijnselen, zoals maagpijn, onrustige darmen, hoofdpijn, nervositeit, en/of andersoortige gevoelens van onbehagen, hebben snel last van stemmingswisselingen en sterke emoties, lopen een groter risico te lijden aan psychische en lichamelijk ziekten zoals depressie, onzekerheid, angsten, chronische vermoeidheid, verslavingen, uitputting, zichzelf kwijtraken in de massa enz..
Helaas worden in de huidige maatschappij hooggevoelige personen niet altijd begrepen en gewaardeerd op hun kwaliteiten. Hooggevoelige personen hebben een super alert zenuwstelsel waardoor ze veel informatie, stemmingen en prikkels opvangen vanuit de omgeving die door anderen niet opgemerkt worden. Ze horen, zien, ruiken, voelen, proeven en denken meer dan de gemiddelde persoon. Dit gebeurt hoofdzakelijk onbewust en lichamelijk waardoor men ook lichtelijk verbaast is als men niet eerder ontdekt heeft dat men ineens zo uitgeput is. Er zijn een aantal fijne websites over dit onderwerp en zijn er ook al verschillende boeken geschreven. Wanneer u een hooggevoelig kind hebt is het zeker de moeite waard zich te verdiepen in dit fenomeen om het kind beter te leren begrijpen.

Mensen die dit ook hebben?
Hoe ga je dr mee om?
En hoe reageert je omgeving hierop?

klinkt me wel bekend allemaal veel dingen heb ik ook maar heb geen idee of ik dat heb
en als ik het zou hebben ben gewoon me zelf

Uitspraak van FunkieMamaXavi op dinsdag 31 januari 2006 om 19:31:
Hebben adhd'ers ook

klopt
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 19:33:
en als ik het zou hebben ben gewoon me zelf

goed zo, maar als je echt heb, heb je denk ik wel moeite om altijd jezelf te zijn.

Dit omdat je verkeerd begrepen kan worden, waar jij tegen bent of als je iets erg vind, vinden andere gewoon, ze vinden dan dat jij je aanstelt bijv.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 19:50:
goed zo, maar als je echt heb, heb je denk ik wel moeite om altijd jezelf te zijn.

Dit omdat je verkeerd begrepen kan worden, waar jij tegen bent of als je iets erg vind, vinden andere gewoon, ze vinden dan dat jij je aanstelt bijv.

ja oke zit wat in maar heb geen idee of ik het heb of niet wat je in je verhaal schrijft zie ik wel veel dingen in van hey ja dat heb ik ook wel maar ken je dat testen of zo

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 19:28:
Hoe ga je dr mee om?

er zijn er meer :)

hoe??? gewoon jezelf accepteren ...en jezelf leren beschermen voor invloeden van buitenaf ... niet makkelijk in eerste instantie maar uiteindelijk is het een knop die je aan en uit kan zetten :) ... zodat het je niet belemmerd in je normale doen en laten :)

hoe andere ... andere boeien mij niets ... vaak zeg ik het niet ...maar soms ook wel :) ligt er maar net aan wie het is
laatste aanpassing

boh, wat een tekst. Is er een samenvatting?

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 19:53:
ja oke zit wat in maar heb geen idee of ik het heb of niet wat je in je verhaal schrijft zie ik wel veel dingen in van hey ja dat heb ik ook wel maar ken je dat testen of zo

Ja, ik heb een test gedaan, er zijn er verschillende..
Ik zal eens op internet zoeken straks, ik heb contact met een therapeut die me helpt

Samenvatting:

Een HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken van de buitenwereld dan gemiddeld. Hun eigenschappen zijn onder meer: zorgzaam, bewust, dromen en fantaseren veel, voelen stemmingen aan, denken over veel dingen na, zijn snel ontroerd door kunst en natuur.

Test

www.hooggevoelig.nl

naar tests
laatste aanpassing

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:02:
Ja, ik heb een test gedaan, er zijn er verschillende..
Ik zal eens op internet zoeken straks, ik heb contact met een therapeut die me helpt

oke nou geef maar een site van iets ken ik eens gaan kijken
waar heb jij zo'n tets gedaan dan bij een terapeut of zo

dank je wel ga het gelijk ff doen

Ik heb contact met een therapeut, heb zelf een mail gestuurd waarin een aantal dingen staan over mezelf.
Zij heeft al mn vragen beantwoord en is bereid om me via de mail te helpen.
K heb de testen via internet gedaan,maar is het niet wetenschappelijk bewezen

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:02:
Samenvatting:

Een HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken van de buitenwereld dan gemiddeld.

dan moet je hier op het forum toch wel gek worden van alle stomme indrukken!!!

Evaluatie van de HSP test
Je hebt 16 punten
0-7 punten Je bent waarschijnlijk geen HSP-er. Hoewel dat niet met zekerheid te zeggen is. Want als er bijvoorbeeld twee items heel erg waar zijn voor jou kan het zijn dat je wel hoogsensitief bent.
8-14 punten Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.
15-23 punten Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.
laatste aanpassing

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:10:
Ik heb contact met een therapeut, heb zelf een mail gestuurd waarin een aantal dingen staan over mezelf.
Zij heeft al mn vragen beantwoord en is bereid om me via de mail te helpen.
K heb de testen via internet gedaan,maar is het niet wetenschappelijk bewezen

oke zit dan wel 1 puntje in maar zit wel in dat vakje van hsp
laatste aanpassing

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:14:
dan moet je hier op het forum toch wel gek worden van alle stomme indrukken!!!

Soms wel hahaha, maar vaak is het ook slap geouwehoer

Aha ze hebben wederom iets nieuws gevonden...HSP...sjongejonge :no:

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:18:
Aha ze hebben wederom iets nieuws gevonden...HSP...sjongejonge

Dus?, het kan veel mensen helpen, er is veel info over en het is geruststellend
HSP zuigt, heb er soms behoorlijk last van. maar dat alleen in bepaalde situaties. en die vermijd ik nu uit me leven. en zorg ervoor dat er niemand ook maar te weten komt wat er echt in me om gaat. :)

Uitspraak van The ultimatE op dinsdag 31 januari 2006 om 20:30:
en zorg ervoor dat er niemand ook maar te weten komt wat er echt in me om gaat

klinkt bekend, heb ik ook, maar het veroorzaakt wel veel ellende soms, dan ben ik de dupe door mezelf

Precies, iedereen die in de ontkenning zit dat ie ofwel een latente as-I dan wel As-II of As-III stoornis heeft, gaat zichzelf Hoog sensitief noemen. Wat een onzin!
volges mij heb ik dat als ik stoned ben

ik ben nu zo gaar wie un koekepan dus ik ga die test eens doen
laatste aanpassing

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:33:
gaat zichzelf Hoog sensitief

meneer de hulpverlener, wanneer je niet tegen kietelen kunt, ben je dan ook hoog sensitief???

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:42:
meneer de hulpverlener, wanneer je niet tegen kietelen kunt, ben je dan ook hoog sensitief???

vast wel, al zullen ze daar ook wel een ziekte met testjes voor verzinnen....hoezo ervaring mee?

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:45:
hoezo ervaring mee?

ja .... ik krijg het spaans benauwd wanneer iemand dreigt met de kieteldood ;)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:33:
die in de ontkenning zit

Hoe weet jij nou of iemand in een ontkenningsfase zit?
Over mij kan je niet oordelen, want mij ken je igg niet, maar bouw je opmerkingen eens op, zodat het duidelijk is over wie en waarover je het heb
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:50:

door dit soort reacties is dat overduidelijk ;P

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:50:
Over mij kan je niet oordelen, want mij ken je igg niet, maar bouw je opmerkingen eens op, zodat het duidelijk is over wie en waarover je het heb

en hoppa meteen in de aanval. Alles wat beschreven staat bij HSP is in meer of mindere te koppelen naar bestaande ziektes op de verschillende assen van DSM-IV. Vaak zijn mensen het niet met die diagnose eens en als dat maar genoeg mensen zijn richten ze samen een lotgenoten groepje op en geven de symptomen een naam, HSP in dit geval. Terwijl ze eigenlijk eens met een goede psycholoog moeten gaan praten!

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 20:48:
ja .... ik krijg het spaans benauwd wanneer iemand dreigt met de kieteldood

Das flauw als ze er alleen maar mee dreigen, ik dreig nooit O:)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:00:
Terwijl ze eigenlijk eens met een goede hulpverlener moeten gaan praten!

ik weet er een, ik weet er een!!!!!!

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:02:
ik weet er een, ik weet er een!!!!!!

Die is alleen voor intimi ;)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:05:
Die is alleen voor intimi

ik verklap ook niet wie ik bedoel hoor!!!

Uitspraak van The ultimatE op dinsdag 31 januari 2006 om 20:52:
door dit soort reacties is dat overduidelijk

haha, nou toevallig ik niet, ik ken mezelf errug goed, wil alleen dat andere me leren kennen in mijn omgeving en dat is moeilijk als je hooggevoelig bent
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:00:
en hoppa meteen in de aanval. Alles wat beschreven staat bij HSP is in meer of mindere te koppelen naar bestaande ziektes op de verschillende assen van DSM-IV. Vaak zijn mensen het niet met die diagnose eens en als dat maar genoeg mensen zijn richten ze samen een lotgenoten groepje op en geven de symptomen een naam, HSP in dit geval. Terwijl ze eigenlijk eens met een goede psycholoog moeten gaan praten!

nee, niet in de aanval, probeer te discussieren
Maar ik begrijp je standpunt, ik praat ook met een een deskundige en tuurlijk zijn er altijd wel mensen die roepen dat ze iets hebben terwijl het niet zo is.Maar moeten ze zelf weten, daarmee bedriegen ze zichzelf en wordt hun eigenwaarde ook niet bepaald ontwikkeld

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:14:
ik verklap ook niet wie ik bedoel hoor!!!

Zou hij ook vast niet leuk gevonden hebben!

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:15:
Zou hij ook vast niet leuk gevonden hebben!

wie zei nou dat het een hij was? Ik bedoelde misschien wel een zij!!!

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:17:

hulpverlener is een mannelijk zelfstandig naamwoord, vandaar mijn woordkeuze ;)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:14:
wil alleen dat andere me leren kennen in mijn omgeving en dat is moeilijk als je hooggevoelig bent

zal ik je één tip geven, als jij je zelf zo goed kende wist je nu ook al lang dat mensen in je omgeving je niet op die manier zullen leren kennen, omdat ze HSP-ers niet kunnen begrijpen ;)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:19:
hulpverlener is een mannelijk zelfstandig naamwoord, vandaar mijn woordkeuze

ok, punt voor jou .... ik geef mn foutje toe. Ben vandaag heel tolerant en meegaand.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:21:
ok, punt voor jou .... ik geef mn foutje toe. Ben vandaag heel tolerant en meegaand

goh..*klapt in handen*

Uitspraak van The ultimatE op dinsdag 31 januari 2006 om 21:21:
zal ik je één tip geven, als jij je zelf zo goed kende wist je nu ook al lang dat mensen in je omgeving je niet op die manier zullen leren kennen, omdat ze HSP-ers niet kunnen begrijpen

Zit wat in, maar ik praat nu wel makkelijker en als zij een beeld hebben ervan zal alles iets soepeler verlopen, tenminste hoop ik.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:17:

Zal ik wel zijn dan, anders doen jullie niet zo geheimzinnig, of ik het wel of niet leuk vind, het zal me niet boeien.
Als je niks in te brengen heb, maak dan een eigen topic aan ofzo.

Niet aanvallend bedoelt, maar vind het storend

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:31:
Zal ik wel zijn dan, anders doen jullie niet zo geheimzinnig, of ik het wel of niet leuk vind, het zal me niet boeien.

Het boeit je wel, he klein neurootje ;)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:31:
Als je niks in te brengen heb, maak dan een eigen topic aan ofzo.

dit is mijn eigen topic. Als jij nu eens wegging uit mijn topic...niet aanvallend bedoelt, maar je bent storend!

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:34:
Het boeit je wel, he klein neurootje

nee, maar ik zeg gewoon eerlijk dat ik het verveld vind,zeg dan gewoon wat je vind, zoals net
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:34:
dit is mijn eigen topic. Als jij nu eens wegging uit mijn topic...niet aanvallend bedoelt, maar je bent storend!

Ik zeg niet dat het MIJN topic is, maar vind het storend in topics al die 'tussen-onsjes'.

En wat je nu doet is discusieren en daar hou ik wel van
laatste aanpassing

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:37:
En wat je nu doet is discusieren en daar hou ik wel van

"tussen-onsjes" zijn ook discussies ..... maar kan idd vervelend zijn wanneer je niet kunt of mag meespelen!!!

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 31 januari 2006 om 21:41:
maar kan idd vervelend zijn wanneer je niet kunt of mag meespelen!!!

jup geef ik ook eerlijk toe

Ik heb wel degelijk iets ingebracht, al wordt daar niet op gereageerd ;)
is wel n soort half-theorie geloof ik (niet echt wetenschappelijke erkenning voor toch? of wel..) heb r ooit wat over gelezen en was voor n redelijk deel op mij van toepassing, maar heb ook t aandacht-gedeelte van adhd (niet de hyperactiviteit), dus als dat een beetje in verband met elkaar staat..
heb die 1e test gedaan en zit daarmee op t randje tussen hoog sensitief en die daaronder

Als je hulpverlener bedoel?
Die heb ik, zoals eerder verteld

Uitspraak van Matthijs op dinsdag 31 januari 2006 om 21:50:
is wel n soort half-theorie geloof ik (niet echt wetenschappelijke erkenning voor toch? of wel..) heb r ooit wat over gelezen en was voor n redelijk deel op mij van toepassing, maar heb ook t aandacht-gedeelte van adhd (niet de hyperactiviteit), dus als dat een beetje in verband met elkaar staat..

het is ook niet wetenscappelijk

Ja ik! zeer waarschijnlijk, heb een aantal testjes gedaan en kom telkens aan de bovenkant van de schaal uit.
In mijn zoektocht om beter met mijn verlegenheid om te gaan ben ik er een paar dagen geleden door iemand op gewezen dat ik dit ook wel eens zou kunnen hebben.
Toen ik me er in ben gaan verdiepen werden er plotseling een hele hoop dingen duidelijk. Dat ik me er nu van bewust ben zie ik dan ook zeker niet als een beperking voor mij maar vooral als een stukje persoonlijke groei.

Hoe ga je dr mee om?

Tja nog een beetje vroeg om daar een goed antwoord op te geven, maar doordat ik het nu veel dingen een plaats kan geven in mn dagelijks leven geeft het wel een stukje gemoedsrust denk ik. Kan nu ook wat beter kijken naar het grote plaatje.
Heb al gemerkt dat er op partys niet echt "normaal" met mij te lullen is, denk dus dat dat deels komt doordat mn zintuigen "overbelast" zijn.

hehehe wat ik van bijna iedereen die ik ken wel min of eens gehoord heb is dat ik "vaag" ben.
Heb het er tot nu toe nog maar met weinig mensen over gehad omdat ik t nog nie zo lang weet.

Hier nog ff een ander "dood" topic, staan wel een paar interessante dingen in:
https://partyflock.nl/topic/651772
ik denk niet dat ik er last van heb.. Heb wel op die site een test gedaan en daar kwam uit dat ik wel meer gevoelig was voor dingen dan andere mensen, maar hoog sensitief was ik niet.
Waar ik wel last van heb:
voelen stemmingen van anderen goed aan, kunnen in contact met iemand het gevoel hebben leeg te lopen of leeggezogen te worden,
hebben last van (on) uitgesproken negatieve gevoelens van anderen

Ik word beïnvloed door stemmingen van anderen.
Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes. (vooral bij geuren heb ik dit heel erg)
Ik ben consciëntieus (wil dingen volgens mijn geweten doen)
Bij heel veel dingen die ik doe denk ik: is dit slecht voor mijn geweten? zo ja, dan doe ik het niet, want dan krijg ik straks zelf ongeluk. (en dan heb ik t al over een papiertje op straat gooien of zelfs wanneer iemand een lichtje op zn fiets heeft aan laten staan, moet ik m van mezelf uitzetten :S)

Dit heb ik gekopieerd uit die test..
Er zijn nog wel wat dingen, maar had ook geen zin om álles hier neer te zetten..

Maar hoe ik er mee omga? tja, gewoon net doen of er niks aan de hand is..
laatste aanpassing
Het klinkt mij wel bekend ja, heel lastig.

Hoe ga je dr mee om?

Ik heb t ook en ben er sinds gister pas achter gekomen..terwijl ik het al 5 jaar heb!!
Mijn nichtje van 5 heeft n extreme versie..die heeft bijna alle verschijnselen om het zo maar ff te noemen..t is ook erfelijk schijnt :/ Zij heeft regelmaat nodig in haar leven anders zet ze het op het huilen en krijgt ze buikpijn en alle ellende van dien :/
Spontane dingen kan ze gwoon niet aan..

Ik was vroeger heel erg verlegen en altijd op de achtergrond..n behoorlijk buitebeentje ook
Ben erg gevoelig voor muziek..dat bljkt maar weer want k luister echt bijna alles :)

Op me 15e begon de ellende met niet naar school willen..of iig de stap naar school was moeilijk voor mij..buikpijn, misselijk..overgeven enz enz..echt heel kut!!
dat is later door gegaan naar de hele week en zelfs het weekend als we uit gingen zelfs..bang voor het onbekende en niet weten wat je te wachten staat!
Maar het stomme is..was ik er eenmaal dan ging het goed en had ik de tijd van mijn leven:S
Op school dachten de dat ik bolimia, anorexia had en zelfs dat ik zwanger was:S niemand wist wat er aan de hand was, schoolartsen hadden het allemaal mis..leraren ook!
En nu...de schoolarts van mijn 5 jarige nichtje wist het meteen :| k kan dr nog niet met me kop bij dat ze er toen niet achter zijn gekomen..echt niet!

Sinds een jaar ongeveer gaat het heel erg goed..ben niet snel meer misselijk als ik ergens heen moet..
ga makkelijk overal alleen heen..maakt me echt niks meer uit :)
T heeft n paar jaar gekloot gekost van mijn leven..en veel ergenissen bij mensen omdat ze niet snapten wat er nou met me was:S ik wist het zelf niet eens..:s
Tig medicijnen ervoor gekregen maar niks hielp..

Ik merk wel dat ik sneller dingen op merk dan anderen..de kleinste details onthou ik!
Leren uit n boekje kan ik heel slecht..ik moet het leren uit de praktijk, dan pik ik het sneller op :)
Ik ben ook heel snel aangebrand en boos..k trek heel veel dingen aan en pieker heel erg veel:)
En zo zijn er veel meer dingen dat ik zeg van HE :S dat heb ik gwoon ook en iemand anders amper of totaal niet:S:S

Ben blij dat ik nu weet wat k nou precies heb en dat het een naam heeft..
K ben op zich wel blij dat ik het niet meer zo extreem heb als n paar jaar terug dat wel..maar zie het ook een beetje als n gave :)
Ik ben anders dan een gemiddeld persoon en dat bevalt me prima :)
laatste aanpassing