even over het eten van vlees en evolutie... toen wij van aap naar de hedendaagse mens aan het evolueren waren, groeiden onze hersenen op een gegeven moment explosief. we werden steeds intelligenter, maar de energie (calorieen) voor zoveel hersenactiviteit viel onmogelijk aan te slepen met behulp van kaal groenvoer en fruit. daarom stapte de mens over op energierijker voedsel, namelijk vlees. dit ging samen met het ontstaan van de georganiseerde jacht, want we hadden niet voldoende aan achtergebleven aas door andere jagers als leeuwen en tijgers.
conclusie: waren we nooit vlees gaan eten, dan hadden we nu ook niet dit intelligente brein gehad

overigens hebben we daarom ook eigenlijk maar tot de leeftijd van ongeveer acht jaar vlees "nodig", zoals darkskywise al schreef. tot die tijd moet het brein groeien en heeft het zoveel energie nodig.
maar goed, on-topic: ik ken mensen die "uit principe" geen vlees eten, maar die eten (sommigen zelfs daarvoor in de plaats) wel vis. major bullshit vind ik dat. "die bio-industrie enzo, het is zo zielig"... ooit wel eens gezien hoe het er op zee aan toe gaat?
dus wat dat betreft ben ik het inderdaad met de topicopener eens: eet uit dát principe dan biologisch vlees (en biologische vis), dan stimuleer je juist die goede behandeling van het beest in kwestie.
en dan nog even mijn eigen mening: ik ben hier heel makkelijk (ik geef toe, té makkelijk) in. ik eet zowel vlees als vis en zelden biologisch. dat zit 'm voornamelijk in de prijs. heel veel vlees eet ik overigens niet, ik ben gek op groente, maar ik kan ook echt wel van vlees genieten. zo ook vis