Om aan de eeuwigdurende discussie eindelijk een eind te maken. Hier de uitslag van het onderzoek van de AIVD naar lonsdale jongeren:
Beeldbepalend binnen ongeorganiseerd extreemrechts in Nederland zijn momenteel vooral de
groepen autochtone jongeren die zich, op velerlei manieren en al dan niet politiek gemotiveerd,
bezighouden met het uitdragen van een extreem rechtse of racistische boodschap. Daarbij
maken zij gebruik van extreemrechtse symbolen. Mede daardoor komen zij regelmatig in
botsing met allochtone jongeren en de lokale autoriteiten. Bij incidenten die op deze manier
worden veroorzaakt, is alleen al het uiterlijke extreemrechtse vertoon voldoende voor grote
maatschappelijke weerstand. Hoewel het hier doorgaans gaat om jongeren die zich voor het
overgrote deel zonder politieke ideologie in losse verbanden manifesteren, is de gepercipieerde
dreiging die van hen uitgaat groot. Deze gepercipieerde dreiging wordt nog eens vergroot
omdat een aantal van hen zich uniform kleedt in kleding die met extreemrechts wordt
geassocieerd. Een dergelijk kledingmerk is Lonsdale en in de volksmond worden deze jongeren
dan ook wel “Lonsdale-jongeren” genoemd. In feite betreft het hier echter de zogenaamde
gabbers. Gabber is een jongerensubcultuur die al enkele jaren in Nederland aanwezig en geldt
momenteel als de dominante jongerensubcultuur in Nederland.
In de media is de problematiek van de zogenaamde “Lonsdale-jongeren” breed uitgemeten en
op onderdelen onterecht uitvergroot. Het rechts-extremistische label dat door de media maar
ook door enkele lokale en landelijke bestuurders aan deze “Lonsdale-jongeren” wordt gegeven,
wordt niet door de AIVD gedeeld. Het veelvuldige gebruik van het etiket “racistisch” als
kwalificatie voor deze jongeren doet in de praktijk geen recht aan het karakter van deze groep,
omdat er geen sprake lijkt te zijn van handelen vanuit beredeneerde overwegingen van
biologische inferioriteit. “Lonsdale” als typering van een jeugdcategorie is dan ook eerder een
sociologisch dan een politiek begrip.
Het overgrote deel van de Nederlandse gabbers is slechts geïnteresseerd in muziek en hangt
geen rechts-extremistische ideologie aan en is niet politiek gemotiveerd. Xenofobie,
nationalisme en frustraties ten aanzien van de multiculturele samenleving zijn echter wel breed
gedragen gevoelens binnen de gabbercultuur in Nederland. Deze gevoelens leiden – vaak
onder invloed van drank en drugs – regelmatig tot gewelddadige confrontaties met allochtonen
en gewelddadige acties tegen bijvoorbeeld islamitische instituten. Vanwege de veelvuldige
confrontaties tussen gabbers en allochtone jongeren in met name de kleinere steden in het
land, vormen zij momenteel een groeiend probleem voor de lokale openbare orde.
Van een reële rechts-extremistische dreiging vanuit de gabbercultuur is vooralsnog geen
sprake. Slechts een kleine harde kern binnen de gabbercultuur hangt daadwerkelijk rechtsextremistische
denkbeelden aan en wil doelbewust provoceren door het dragen van rechtsextremistische
symbolen. Een aantal van hen is lid van een rechts-extremistische groepering of
partij in Nederland. Rechts-extremistische groeperingen en partijen in Nederland doen geen
pogingen om actief nieuwe leden onder de gabbers in Nederland te rekruteren. Doorgaans
worden gabbers als onbetrouwbaar en onbruikbaar voor de politieke strijd gezien.
Teleurstellende ervaringen in de samenwerking met gabbers in het verleden, dragen mede bij
aan deze negatieve houding die binnen rechts-extremistische kringen ten aanzien van deze
jongeren bestaat. Van een massaal doorstromen van gabbers naar rechts-extremistische
groeperingen is tot op heden geen sprake.
Het probleem van deze jongeren is vooralsnog dus niet gelegen op het vlak van politieke
mobilisatie hoewel zij in potentie wel een electoraal reservoir voor rechts-extremistische partijen
in Nederland kunnen vormen. De grootste dreiging voor de Nederlandse democratische
rechtsorde zit op dit mo ment vooral in het bestaan van een breed sociaal maatschappelijk probleem waar in een sfeer van frustratie over de Nederlandse multiculturele samenleving
zowel van autochtone als van allochtone zijde interetnische confrontaties worden uitgelokt.
Voortdurende en heftige interetnische confrontaties kunnen op termijn een bedreiging vormen
voor de cohesie in de Nederlandse samenleving.
Beeldbepalend binnen ongeorganiseerd extreemrechts in Nederland zijn momenteel vooral de
groepen autochtone jongeren die zich, op velerlei manieren en al dan niet politiek gemotiveerd,
bezighouden met het uitdragen van een extreem rechtse of racistische boodschap. Daarbij
maken zij gebruik van extreemrechtse symbolen. Mede daardoor komen zij regelmatig in
botsing met allochtone jongeren en de lokale autoriteiten. Bij incidenten die op deze manier
worden veroorzaakt, is alleen al het uiterlijke extreemrechtse vertoon voldoende voor grote
maatschappelijke weerstand. Hoewel het hier doorgaans gaat om jongeren die zich voor het
overgrote deel zonder politieke ideologie in losse verbanden manifesteren, is de gepercipieerde
dreiging die van hen uitgaat groot. Deze gepercipieerde dreiging wordt nog eens vergroot
omdat een aantal van hen zich uniform kleedt in kleding die met extreemrechts wordt
geassocieerd. Een dergelijk kledingmerk is Lonsdale en in de volksmond worden deze jongeren
dan ook wel “Lonsdale-jongeren” genoemd. In feite betreft het hier echter de zogenaamde
gabbers. Gabber is een jongerensubcultuur die al enkele jaren in Nederland aanwezig en geldt
momenteel als de dominante jongerensubcultuur in Nederland.
In de media is de problematiek van de zogenaamde “Lonsdale-jongeren” breed uitgemeten en
op onderdelen onterecht uitvergroot. Het rechts-extremistische label dat door de media maar
ook door enkele lokale en landelijke bestuurders aan deze “Lonsdale-jongeren” wordt gegeven,
wordt niet door de AIVD gedeeld. Het veelvuldige gebruik van het etiket “racistisch” als
kwalificatie voor deze jongeren doet in de praktijk geen recht aan het karakter van deze groep,
omdat er geen sprake lijkt te zijn van handelen vanuit beredeneerde overwegingen van
biologische inferioriteit. “Lonsdale” als typering van een jeugdcategorie is dan ook eerder een
sociologisch dan een politiek begrip.
Het overgrote deel van de Nederlandse gabbers is slechts geïnteresseerd in muziek en hangt
geen rechts-extremistische ideologie aan en is niet politiek gemotiveerd. Xenofobie,
nationalisme en frustraties ten aanzien van de multiculturele samenleving zijn echter wel breed
gedragen gevoelens binnen de gabbercultuur in Nederland. Deze gevoelens leiden – vaak
onder invloed van drank en drugs – regelmatig tot gewelddadige confrontaties met allochtonen
en gewelddadige acties tegen bijvoorbeeld islamitische instituten. Vanwege de veelvuldige
confrontaties tussen gabbers en allochtone jongeren in met name de kleinere steden in het
land, vormen zij momenteel een groeiend probleem voor de lokale openbare orde.
Van een reële rechts-extremistische dreiging vanuit de gabbercultuur is vooralsnog geen
sprake. Slechts een kleine harde kern binnen de gabbercultuur hangt daadwerkelijk rechtsextremistische
denkbeelden aan en wil doelbewust provoceren door het dragen van rechtsextremistische
symbolen. Een aantal van hen is lid van een rechts-extremistische groepering of
partij in Nederland. Rechts-extremistische groeperingen en partijen in Nederland doen geen
pogingen om actief nieuwe leden onder de gabbers in Nederland te rekruteren. Doorgaans
worden gabbers als onbetrouwbaar en onbruikbaar voor de politieke strijd gezien.
Teleurstellende ervaringen in de samenwerking met gabbers in het verleden, dragen mede bij
aan deze negatieve houding die binnen rechts-extremistische kringen ten aanzien van deze
jongeren bestaat. Van een massaal doorstromen van gabbers naar rechts-extremistische
groeperingen is tot op heden geen sprake.
Het probleem van deze jongeren is vooralsnog dus niet gelegen op het vlak van politieke
mobilisatie hoewel zij in potentie wel een electoraal reservoir voor rechts-extremistische partijen
in Nederland kunnen vormen. De grootste dreiging voor de Nederlandse democratische
rechtsorde zit op dit mo ment vooral in het bestaan van een breed sociaal maatschappelijk probleem waar in een sfeer van frustratie over de Nederlandse multiculturele samenleving
zowel van autochtone als van allochtone zijde interetnische confrontaties worden uitgelokt.
Voortdurende en heftige interetnische confrontaties kunnen op termijn een bedreiging vormen
voor de cohesie in de Nederlandse samenleving.
laatste aanpassing

















