Partyflock
 
Forumonderwerp · 801858
Een paar jaar geleden heb ik deze film gezien. Tot op heden kan ik het einde niet helemaal verklaren. Volgens mij moet je een genie zijn om deze film te snappen... Ik heb zelfs ergens gelezen dat David Lynch dit met opzet heeft gedaan...
Wie o wie? heeft deze film gezien en kan mij verlossen van deze vraag, ben benieuwd!
Artiest {SHOWLIST artist 24541, 44425}
Ik heb een tijd terug gezien, ik weet dat een groot deel van de film een droom is. volgens mij het eerste deel van de film... maar weet ik niet meer zeker..
 
Ik zal effe een goed link voor je zoeken.
BTW Mulholland Drive is echt zwaar heftig vind ik :respect:
Werkzaam bij Music in Mind
Artiest {SHOWLIST artist 49066, 48979, 11660}
Daar had ik hier al eens een stuk over geschreven:
https://partyflock.nl/topic/736869/PAGE/3
Zal het wel ff copy-pasten:

Mulholland Drive is nog best goed te verklaren, alleen hij zit TE ingewikkeld in elkaar om hem in 1 keer helemaal te snappen. Je moet hem dan ook minimaal 2 keer kijken

Het eerste (en overgrote) deel van de film is een verfilming van de droom van de hoofdpersoon Diane (dat blonde meisje). In die droom zie je, net als in een echte droom, vage scenes achter elkaar die voornamelijk uitdrukking geven aan de gevoelens van Diane. Op een gegeven moment wordt ze wakker en zie je dat de realiteit heel anders is dan de droom, de kleuren zijn ineens grauw, Diane zelf ziet er brak uit, het appartement waarin ze woont is vrij brak. Deze scenes worden dan weer afgewisseld met scenes waarin de kleuren WEL weer fel en mooi zijn, die scenes stellen de herinneringen en fantasieen van Diane voor.

Wat nu eigenlijk het hele plot is van de film:
Diane wint een jitterburg danswedstrijd (helemaal aan het begin van de film), en vertrekt naar Hollywood in de hoop een topactrice te worden. Daar aangekomen blijkt die droom nogal in duigen te vallen: Ze deed auditie voor de hoofdrol in een film, maar de rol ging naar Camilla die ze daar leerde kennen. Ze werd daarnaast ook nog eens verliefd op Camilla, maar die liefde kwam niet van twee kanten. Camilla krijgt een relatie met de regisseur en dat is waarschijnlijk ook de belangrijkste reden waarom ze die rol kreeg. Diane trekt het allemaal niet meer en geeft een huurmoordenaar opdracht om Camilla te vermoorden. De moordenaar zal een blauwe sleutel op het tafeltje in haar appartement leggen, als de moord gelukt is.

Diane gaat DAARNA naar bed en begint te dromen (die droom is dus het eerste deel van de film!). Ze droomt dat Camilla een auto ongeluk krijgt waardoor ze haar geheugen verliest en daardoor opnieuw verliefd kan worden op Diane (in de droom heet ze Betty). Ze droomt verder dat de hoofdrol in die film niet naar haar gaat omdat de regisseur van de film opdracht krijgt van een paar vage hoge pieten om een ander meisje (in de droom genaamd Camilla) daarvoor te kiezen.
Verder droomt ze ook nog dat die huurmoordenaar een kluns is en dat alles misgaat, ze hoopt dus eigenlijk dat de moord niet lukt. Die scene met dat monster bij de winkies slaat op 'het kwaad' dat ze in zich voelde op het moment dat ze de moordenaar opdracht geeft (dat was op diezelfde plek bij de winkies!).
De blauwe doos slaat overigens op de dood. De blauwe sleutel opent die doos (symbolisch voor de blauwe sleutel die de huurmoordenaar neer zou leggen als de moord gelukt was). In haar droom is het Camilla zelf die de doos opent.

Als ze na de droom weer wakker wordt, ziet ze dat de blauwe sleutel er inderdaad ligt. Even fantaseert ze dat hij er niet ligt (let op de felle kleuren!) en dat Camilla nog leeft. Daarna wordt het haar allemaal teveel, ze wordt opgejaagd door spijt en zelfhaat (die bejaarden die waarschijnlijk haar ouders/familie voorstellen, je zag ze ook in de allereerste scene van die danswedstrijd), en maakt zichzelf van kant.

Het is me iets teveel werk om alle details uit te gaan leggen, kijk hier maar voor een uitgebreidere versie:
Mulholland Drive Analysis

Ga de film nu nog maar eens kijken! Elke keer dat je hem ziet snap je weer meer details

Oh en:

10. Where is Aunt Ruth?

Die is dood. Daar had Diane namelijk geld van geerfd waarmee ze naar hollywood was gekomen en de huurmoordenaar betaalde. Het woord 'ruth' betekent overigens leed, ellende, smart, spijt of medelijden.laatste aanpassing 14 februari 2005 19:09
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 augustus 2005 om 17:56:
http://www.moviemeter.nl/forum/3/14

Hier staan hier en daar leuke theorieen, en in het Nederlands


Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar ik zie al wel dat er daar veel lui tussen zitten die m niet gesnapt hebben..
Ok ik zal de analyse is naast de film leggen en deze nogmaals checken, thnxs!
 
Op een abstracter niveau gaat Mulholland Drive ook over de beeld cultuur die bij ons zo domineert.
Het beeld is zelden wat het is dat het lijkt (droom, visioen, realiteit, verleden, toekomst) maar toch geloven we het beeld dat in onze cultuur een dominante factor is.
Een goed voorbeeld is de scene in de nachtclub; tot drie keer toe worden de toeschouwers en ook wij de kijkers gewaarschuwd dat wat we zien niet echt is. Er draait een bandje, er is geen band er gaat niemand dood.
En toch trappen we er in keer op keer.
De kracht van het beeld.
 
Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar ik zie al wel dat er daar veel lui tussen zitten die m niet gesnapt hebben..


Idd, laatste paar posts zijn daarintegen wel weer boeiend
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 augustus 2005 om 14:18:
Op een abstracter niveau gaat Mulholland Drive ook over de beeld cultuur die bij ons zo domineert.
Het beeld is zelden wat het is dat het lijkt (droom, visioen, realiteit, verleden, toekomst) maar toch geloven we het beeld dat in onze cultuur een dominante factor is.
Een goed voorbeeld is de scene in de nachtclub; tot drie keer toe worden de toeschouwers en ook wij de kijkers gewaarschuwd dat wat we zien niet echt is. Er draait een bandje, er is geen band er gaat niemand dood.
En toch trappen we er in keer op keer.
De kracht van het beeld.


Ik denk zelf eigenlijk dat die scene meer een bewustwording van Diane voorstelt, waar ze zich begint te realiseren dat wat ze ziet (wat ze droomt dus) niet de werkelijkheid is. Oftewel dat de liefde tussen Camilla en haar (in de droom Rita en Betty) die ze droomt, niet de realiteit is. "It's an illusion". Op dat moment begint ze te ook onbewust te voelen dat er iets ergs aan de hand is in de realiteit (ze camilla heeft laten vermoorden). Hier staat trouwens de (heel toepasselijke) songtekst van dat stuk dat die zangeres zingt:
http://www.franksreelreviews.com/reviews/llorando.htm

Hier staat het ook nog een keer uitgelegd:
http://languagelearningresourcecenter.org/anglais/read_films/mulholland_drive/resources/structure/structure.htm
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Lennar-D op donderdag 11 augustus 2005 om 16:57:
Ik denk zelf eigenlijk dat die scene meer een bewustwording van Diane voorstelt, waar ze zich begint te realiseren dat wat ze ziet (wat ze droomt dus) niet de werkelijkheid is. Oftewel dat de liefde tussen Camilla en haar (in de droom Rita en Betty) die ze droomt, niet de realiteit is. "It's an illusion". Op dat moment begint ze te ook onbewust te voelen dat er iets ergs aan de hand is in de realiteit (ze camilla heeft laten vermoorden). Hier staat trouwens de (heel toepasselijke) songtekst van dat stuk dat die zangeres zingt


Die functie heeft het in de film zeker; absoluut.
Mijn uitspraak ging over de film als statement en niet zo zeer over het verhaal zelf.
Lynch is van huis uit kunstschilder en heeft een argwanende houding ten opzichte van taal. Dat is te merken.
Ik ben zelf trouwens nog meer gecharmeerd van Lost Highway. Die film vind ik nog net wat boeiender.
ik heb hem net zitten kijken.. en niet meer snappen.. pffft wat een film he! maar goed, na het lezen van dit, snap ik het, thnxx
 
Wat een film he :D
Ik hou op zich wel van films waarbij je een beetje moet nadenken, puzzelen, etc. Mulholland Drive vond ik echt te ingewikkeld. Althans, zonder uitleg achteraf snapte ik er niks van. Misschien als je van tevoren weet dat je op dingen moet letten als kleuren enzo dat je dan door had gehad dat er dus beelden uit de werkelijkheid en beelden uit haar dromen door elkaar heen liepen.
Artiest Triqo
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 augustus 2005 om 14:18:
Een goed voorbeeld is de scene in de nachtclub; tot drie keer toe worden de toeschouwers en ook wij de kijkers gewaarschuwd dat wat we zien niet echt is. Er draait een bandje, er is geen band er gaat niemand dood.
En toch trappen we er in keer op keer.
De kracht van het beeld.


Te vet stukje ook dat met die illusionist :D en die vrouw die flauw valt en de tape die doorgaat jaaaa!!
Echt de meest briljante film ooit! :respect:

Vorige week pas voor het eerst gekeken en inmiddels al 3 keer :bloos: Heerlijk om steeds nieuwe dingen te ontdekken. Theorieen te bedenken. Andere theorieen proberen te verklaren en onderuit proberen te halen...

Om de film te begrijpen is deze site echt heel erg goed:

Lost on Mulholland Drive

Hier staan zoveel theorieen, foto's en andere links naar sites over de film...

Ik ben overigens nog opzoek naar de filmposter van deze film:



Toevallig iemand die me daaraan kan helpen?
laatste aanpassing
ik moet hem ooit nog een keertje kopen...Ik heb hem al 3x gezien en ik snap het einde echt niet....Zeer geniaal in elkaar gezet.....
 
Uitspraak van oozie op woensdag 10 augustus 2005 om 16:55:
Een paar jaar geleden heb ik deze film gezien. Tot op heden kan ik het einde niet helemaal verklaren. Volgens mij moet je een genie zijn om deze film te snappen... Ik heb zelfs ergens gelezen dat David Lynch dit met opzet heeft gedaan...
Wie o wie? heeft deze film gezien en kan mij verlossen van deze vraag, ben benieuwd!


hehe je hoeft echt geen genie te zijn om md te snappen hoor..dit vind ik nog steeds een van lynch ze betere werken en ik vind t dan ook een ge-wel-dige movie!!
K zou zeggen probeer er achter te komen zonder hulp van sites en dergeliijke,want als je er zelf achter komt dan besef je pas hoe geniaal de film in elkaar zit en zo moeilijk is ie niet...er is een boel voor de hand liggend.T lijkt op zich complexer dan het is!!!!Vond lost highway in dat opzicht wat moeilijker.

trouwens films van Lynch moet je meer voelen want dan snap je t pas echt!!!Als 1 vd weinige regisseurs weet die het klaar te spelen om zowat alle zintuigen van de kijker er bij te betrekken.
Uitspraak van Sneeuwbal!! op dinsdag 8 november 2005 om 19:07:
ik moet hem ooit nog een keertje kopen...Ik heb hem al 3x gezien en ik snap het einde echt niet....Zeer geniaal in elkaar gezet.....


Hier werd juist bij mij alles duidelijk nadat ik de film voor de tweede keer had gezien!!!Die duistere muziek verraad ook veel!!!!!Thema woord vind ik:"DESIRE" zoals bij meerdere films van Lynch!!!!hehe die films van lynch hypnotiseren me nog steeds:)
ik vind die onheilspellende sfeer die de achtergrond muziek en geluiden creeeren ook erg goed gedaan :jaja:
 
Uitspraak van Triqo op maandag 14 november 2005 om 10:29:
ik vind die onheilspellende sfeer die de achtergrond muziek en geluiden creeeren ook erg goed gedaan


dat maakt die hele film!!!!!
Artiest Jay
Heb die film één keer gezien, heb altijd gezegd dat dat de enigste film is in me hele leven die ik niet helemaal snap. En dat is nog steeds zo tot op de dag van vandaag! mare het is al lang geleden dat ik em gezien heb, wilde em laatst weer huren maar ze hadden em al niet meer. Toch ga ik em nog n keer opzoeken en kijken of ik met die hierboven vertelde theorieën verder kom...
(Y)
Uitspraak van verwijderd op maandag 14 november 2005 om 16:29:
dat maakt die hele film!!!!!


klopt + die vage theorieen die wel kloppen maar zoals gezegd je moet hem 2 of 3 keer bekijken na 1 keer snap je hem echt niet :no: