Sta ik net bij de tramhalte, gaat naast mij zit een hond.
De hond heeft een rugzak op zijn rug en een buideltasje om zijn nek hangen. Voor de rest niemand in de buurt.
Wat raar dacht ik, die hond helemaal alleen hier en geen baasje te bekennen.
Inmiddels is de tram gearriveerd. Ik stap in, zo ook de hond. Ik stempel af en ga zitten.
De hond blijft staan bij de stempel automaat en frommelt met zijn snuit in zijn tasje die om zijn nek hangt. Haalt er een strippenkaart uit, vouwt hem met zijn poten dubbel en stempelt netjes af en gaat tegenover mij zitten. "Het moet niet gekker worden dacht ik" en geef de hond een aai over zijn bol.
Bij het winkelcentrum stap ik uit samen met de hond. De hond loopt voor mij uit het winkelcentrum op en loopt naar de slager. Omdat ik ook vlees moest halen besloot ik dat maar gelijk te doen en is te gaan kijken wat de hond daar ging doen. Samen lopen wij naar binnen, de hond springt omhoog en trekt een nummertje!!! Mijn mond viel open van verbazing..
Op een gegeven moment roept de slager "wie is er dan". De hond blaft 2 keer, geeft het nummertje en haalt een papiertje tevoorschijn uit zijn tasje en geeft deze aan de slager. De slager pakt netjes de boodschappen die op het briefje staan en stopt het bij de hond in zijn rugzak. De hond betaalt, krijgt een stukje worst en loopt verder.
Ideaal dacht ik bij mezelf zo'n hond. Omdat ik meestal de lul ben als het gaat om even nog wat boodschappen halen besloot ik de hond verder te volgen en er zo misschien achter te kunnen komen waar de hond woont. Na telkens hetzelfde ritueel te hebben gezien bij de bakker en de groenteboer ging de hond met een rugzak vol weer naar de tram.
Hij keek op zijn strippenkaart en toen op zijn horloge, en inderdaad hij was binnen de tijd weer terug dus hoefde hij niet te stempelen. Toen wist ik het zeker "Ik wil ook zo'n hond"!!! Eenmaal weer terug bij de eindhalte stapte de hond uit en ik begon hem te volgen.
Ik viel van de ene in de andere verbazing. Hij stopte voor stoplichten en drukte het knopje in, keek goed links, rechts, links voor hij overstak en liet zelfs oude vrouwtjes voorgaan bij het oversteken.
Op een gegeven moment komt de hond bij een huis aan, loopt het erf op, gaat op zijn achterpoten staan en belt aan!!!! Ik wacht en zie de hond nog een keer aanbellen. Even denk ik dat ik gek geworden ben totdat de deur opengaat.
Er stapt een man naar buiten, begint te schelden en geeft de hond 2 harde trappen tegen zijn zij!!! Ik word boos en loop op de man af en zeg hem "wie denk jij wel niet dat je bent, hufter. Die hond doet je boodschappen, gaat alleen met de tram en jij zit op je luie reet thuis"!!!!
Zegt de man "kan allemaal wel wezen maar dit is nu al de 4e keer dat hij zijn sleutel is vergeten"