ik weet niet waar je die info weghaald, maar da tklopt toch echt niet hoor..
toyota is al jarenlang het betrouwbaarst, ook op diesel gebied..dci, en hdi komen in dezelfde lijst pas een heel stuk lager tegen..
De samengevoegde pech statistieken van alle wegenwacht organisaties in europa, vergeleken met de verkoopcijfers. 1 op de 50 HDI's heeft meer dan 1 keer pech in de 3 jaar, 1 op de 48 dci's, 1 op de 47 D4D's, en bij de passat is het 1 op de 7, welke is dan betrouwbaarder? Duitse automagazines en bladen als autoweek gaan alleen uit van absolute statistieken, zonder ze in verbanden te brengen met de verkoopcijfers. En van een auto die de afgelopen 5 jaar meer dan 27 keer zoveel verkocht is als een passat zullen er absoluut gezien idd meer pechgevallen zijn...
(dus dan is het makkelijk om te zeggen dat iets onbetrouwbaar is als je het niet in perspectief plaatst... en autoweek, goh, lieten die niet een 21 jarige stagair in een gloednieuwe corvette rijden die hem vervolgens in een vrachtwagen parkeert? Klinkt erg professioneel

)
Goochelen met cijfers kan iedereen, dat leer ik zelfs op mijn opleiding (statistiek, ander woord voor statistiek is leugens). Daarnaast is de autoweek tevredenheids test vrijblijvend en wordt door mensen zelf ingevuld, en je bent eerder geneigd zoiets in te vullen als je slechte ervaringen hebt, of je bent gewoon het type mens wat doelloos zulke testen invult en bent altijd positief (er zijn mensen die mazda goed vinden rijden, het fijn vinden dat je bij zo'n apparaat altijd via de vrij naar een andere versnelling moet, en niet direct kunt, sorry hoor, maar wat een verschrikkelijke grafbakken zijn dat.)
Dat Koops mensen niet altijd even goed helpt, dat klopt, weet ik alles van, is gewoon beetje jammer. Als je koops niet kent of via via bij koops beland, dan wordt je heel anders behandeld.
De onderhoudsintervallen van de de 1.9 Dci is elke 40.000 km een beurt (bij renault is er geen onderscheid meer tussen grote en kleine beurt). De nieuwe 2.0Dci kent zelfs een onderhoudsinterval van 75000 km, daarnaast hoeft bij deze motor nooit de distributie vervangen te worden omdat deze met een ketting werkt ipv getande riem.
collega van me pa had zon ding gekocht begiun dit jaar, in 4 mnd tijd 8x bij de garage gestaan, daarna heeft ie dat ding weggedaan, was er spuugzat van..
ook bij o.a. de autoweek tevredenheids test komt renault er slecht uit...
Bij ons in de straat zijn er 2 mensen met een laguna II, 1 van 2002 en 1 van 2003, beide hebben nog nooit een enkel probleem gehad.... en 1 heeft inmiddels 297.000 km op de klok.
Zo