Partyflock

Forumonderwerp · 793664

Waarschuw beheerder
Ben bezig op een project een vlammenkit te bouwen met behulp van een bobine bougie en relais.

Krijg alleen geen vonken uit de bougie heeft iemand een idee? misschien iets van een pulserend relais?

aansluiting is als volgt.

Relais zit tussen de bobine en de aansturing daarvan. Als iemand op een knopje drukt verbreekt het relais de aansturing van de bobine en zal er geen verbranding plaatsvinden. Ook zorgt het relais dat de spanning die op de bobine stond door gestuurd wordt naar achter waar een tweede bobine staat. Die stuurt een bougie aan en zal voor ontsteking moeten zorgen.
De bobine achter heeft twee aansluitingen, nr 1 en nr 15 ...

wie helpt mij uit 🇮🇳 de 'brand'

Waarschuw beheerder
haha tja ben de hele dag aan het kutten en heb het er echt mee gehad....aan de andere kant wil ik nu ook gewoon ff weten wat het nu is aangezien ik dan rustig kan slapen:P
Waarschuw beheerder
btje ingewikkeld verhaal, ff ontcijferen ;)
Waarschuw beheerder
wat ik weet is als je de spanning van een bobine haalt dan hij dan een vonk doorgeeft naar de bougie. dus je zult een "tijdrelais" nodig hebben die om de zoveel tijd pulseert.
en aansluiting 15 van je bobine is de indirecte verbinding met je accu via het contactslot (via een relais)
ik weet niet of je hier iets aan hebt, majah tis beter als niets :)

Waarschuw beheerder
[img width=300 height=225 cacheid=00080c80001aaddc9e7744651a00d9603d]https://partyflock.nl/images/user/37739_large.jpg[/img]

klopt maar mijn bobine voor in de auto zou ook een pulserende spanning moeten krijgen toch... kortom ik moet dus op 15 een plus zetten via de schakelaar en een pulserende stroom vanaf de originele bobine af tappen....

het vreemde is dat ik de pulsdraad van mijn bobine voor niet kan vinden
Waarschuw beheerder
heb je misschien een grotere foto?, en wat voor auto heb je trouwens?
want bij oudere auto's heb je gewoon een verdeler kap en dat is t iets makkelijker

Waarschuw beheerder
het is een peugeot 309 zelfde als op mijn profiel alleen dan de 1.4 8 klepper uitvoering. mijn bobine voor heeft geen aansluiting 1 en 15 maar een soort iso achtige stekker met 8 draden erin.

grotere foto heb ik ff niet aangezien ik geen webspace heb

Waarschuw beheerder
oke heb het ff verstuurd....niet dat het echt duidelijk is! iig super bedankt alvast.....ik heb wel een stroomverdeler maar daar zit niet je pulsdraad op toch....daar is de spanning al 10.000 volt+ toch?

Waarschuw beheerder
met elke carburateur auto kan je vlammen zonder ene vlammen kitje te hoeven bouwen. gewoon even onder het rijden je contact afzetten, paar keer pompen met gas en contact er weer op en 'BANG' daar heb je een knal uit je uitlaat geproduceerd met een vlam erbij.. ik doe het altijd met de suzuki alto van me oma :jaja: helpt goed tegen bumperklevers e.d
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
kan varieren tot zelfs 40.000 volt ligt eraan is bij elke auto anders. ben ff je schema aan r bekijken.
heeft je relais 5 aansluitingen??? is normaal nam. 4

Waarschuw beheerder
klopt maar dat was niet de vraag:P en die vlammen zijn af en toe en met dit setje heb je gewoon een steekvlam van 80 cm uit je pijp wanneer je maar wilt...dus ook stilstaand op meetings

Waarschuw beheerder
dit relais heeft idd 5 aansluitingen....namenlijk 87 87A 30 86 en 85 waarbij 87 en 30 bij de bobine voor 30 naar achteren en 86 aarde 85 gaat naar de schakelaar

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 11 juli 2005 om 23:42:
klopt maar dat was niet de vraag en die vlammen zijn af en toe en met dit setje heb je gewoon een steekvlam van 80 cm uit je pijp wanneer je maar wilt...dus ook stilstaand op meetings

haha maar het kan ook stilstaand op meetings ;)

maar ja om ontopic te blijven, ik heb nog nooit zo'n vlammenkitje ngebouwd of ingebouwd zien worden dus kan je ook niet aan een antwoord helpen.
Waarschuw beheerder
dan is je relais denk ik niet goed aangesloten, maar tis trouwens wel een lastig gedoe allemaal

Waarschuw beheerder
relais is goed aangesloten....als ik de knop indruk dan slaat mijn motor af als ik geen hoge toeren maak...kortom de ontsteking wordt wel uitgeschakeld. Dan heb ik naar achteren 1 draad lopen (terwijl mijn bobine twee aansluitingen heeft) waar spanning op komt als ik de knop indruk....

volgens mij mis ik gewoon een draad naar achteren (pulserend)

Waarschuw beheerder
:D toppie:D
Waarschuw beheerder
wat ik kan vinden is dat een bobine 3 aansluitingen heeft; 15: verbinding met de accu via contactslot 1: verbinding met massa via de schakelaar en de laatste is je hoogspannings kabel naar je bougie
ik weet niet of je dit nodig hebt

Waarschuw beheerder
weet je toevallig wel hoeveel volt / ampere de pulserende stroom is bij je bobine? (en is dit de zelfde puls voor je tacho meter (toeren))?

Waarschuw beheerder
massa? wow nu snap ik er niets meer van....is het dan een pulserende massa?
Waarschuw beheerder
volgens mij is de toevoer 400 volt, pff lastige vraag

Waarschuw beheerder
ja dan wordt het zeker lastig want volgens iemand die ik net sprak is de puls ook gewoon 12 volt....
Waarschuw beheerder
misschien kan je beter iemand erbij halen die er meer verstand van heeft. ben bang dat ik dingen ga zeggen die niet kloppen :s
ik weet een hoop van auto's en elektronica maar dit gaat me net te ver :yes: heb je trouwens al goed op internet gezocht over uitleg hiervan?

Waarschuw beheerder
ja heb gezocht en er staat ook wel iets maar niet veel....en weet ook dat ik gewoon een pulserend signaal mis....weet alleen niet waar ik die in godsnaam vandaan moet gaan halen...
Waarschuw beheerder
das wel minder... maar heb je geen pulserend signaal bij de andere bobine dan?

Waarschuw beheerder
hoe bedoel je? bij de originele auto bobine?

Waarschuw beheerder
ja dat zou wel moeten anders werkt een bobine niet....alleen de vraag is waar want ik heb alles 2 keer doorgemeten en kan alleen een constante plus vinden....niets pulseerd wat er op aangesloten is....
Waarschuw beheerder
waarschijnlijk pulseers hert zo snel dat je meter het als gelijk stroom ziet. je draait stationair immers 1000 rpm

Waarschuw beheerder
ja precies daar zat ik ook aan te denken.....maar goed als ik dus gewoon die plus aansluit en daarna een draad op contact 15 zet en die heel even tegen de rest van de draden hou een voor een dan zou ik op een gegeven moment de pulserende te pakken moeten hebben denk ik toch? of zou je daarmee de bobine kapot maken?
Waarschuw beheerder
dan kan je makkelijk doen. want een bobine geeft pas de hoge stroom op het moment dat je de stroom eraf haalt, t klinkt gek maar tis wel zo. dus als het geen pulserende stroom is geeft het geen schade

Waarschuw beheerder
oke want straks zet ik er een contante plus op en blaas ik dat ding op ofzo
Waarschuw beheerder
je kan het gerust doen (Y) maar je hebt tock geen cat ?

Waarschuw beheerder
nee vanaf het spruitstuk 1 rvs 60 mm pijp
Waarschuw beheerder
okej, als dat wel zo was zou t flink gaan stinken :P
maar hou me op de hoogte over dit via een berichtje, bent benieuwd :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
komt goed super bedankt voor de hulp en zal wel ff een videoootje maken als hij werkt!
Waarschuw beheerder
okej ;) je heb me mail of voeg me anders toe als vriendje

Waarschuw beheerder
gaan per honderd en dat vind ik een beetje overdreven:P

Waarschuw beheerder
niemand meer een idee?

Artiest Scott Marten
Waarschuw beheerder
Ghehehehhe er is er nog een mee bezig geweest zo te zien!!!
Grappig mij is het wel gelukt bouw die kitjes nu zelf.
Bij mijn auto komen er vlammen uit van een meter of drie duss! Maar als je er echt niet uit komt moet je het maar laten weten .....

Vonk tunnen de polen van de bougie heb ik op 2cm kunnen krijgen met 4 ampre. Niet dat die Bougie zo groot is maar het kan wel.

PS. Die vonk waar jij het over hebt is boven de 45000 volt heb het wel eens op mn flikker gehad geen pretje:(
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ja alleen heb jij waarschijnlijk een conventionele bobine met een 15 en een 1 aansluiting terwijl ik een tu mc nogwat bobine heb....ga daar maar eens je draden lopen doormeten:S

Waarschuw beheerder
Gewoon een bobine van de sloop van 5 euro

Waarschuw beheerder
uhm ja ff de ontsteking van je auto veranderen.....andere bobine andere ontsteking andere computer andere kabelboom etc:S

Waarschuw beheerder
Waar heb je het over???

Waarschuw beheerder
waar heb jij het over...

Waarschuw beheerder
haha hij vind dat ik mijn bobine in mijn auto moet vervangen ofzo? want volgens mij bleek uit dit topic dat ik mijn spullen al had
Waarschuw beheerder
ben je trouwens al een beetje opgeschoten????