Er is wel een verschilletje tussen dier als voedsel gebruiken en een zeehondje of wat dan ook alleen maar gebruiken voor een luxe artikel.
Natuurlijk is er een verschil.
Maar is het een groot verschil? Jij kunt toch ook planten eten? Of gewoon niet eten, doodgaan en er voor zorgen dat er weer een vervuilende en verkwistend persoon op deze aarde rondloopt?
Ik wil niet zeggen dat ik vol vreugde geraak als ik iemand een zeehondje zie knuppelen en het beesje daarna nog zie opkijken helemaal van de wereld van de eerste klap. Maar ik kom toch vaak in een tweestrijd terecht met mezelf als ik bedenk dat er miljoenen kippen, koeien en varkens onder erbarmelijke omstandigheden worden 'gekweekt' om op mijn bord terecht te komen.
Ik vraag me dus niet specifiek af of het verkeerd is dat die zeehondjes worden doodgeknuppeld maar meer nog of het wel goed is dat ik koeien eet.
En om eerlijk te zijn, zou ik mezelf hypocriet vinden als ik huilend bij de ambasade van Canada ga staan met een groot spandoek "Stop het dierenleed!" als ik diezelfde avond een lekker kippetje verorber dat in 3 weken tijd van kuiken tot kip is vetgemest, nauwelijks op haar poten kan staan, een oog uitgeprikt heeft gekregen van een collega kip en samengevat geen kipwaardig bestaan heeft genoten!