Partyflock

Forumonderwerp · 751780
Waarschuw beheerder
Aangezien dr mensen zijn die het SuSE Linux pakket eens willen proberen, zal ik een beetje uitleggen hoe je dat doet.

Ik ga nou ff uit van EEN situatie.
Als die van jou anders is, kan je dat hier melden, dan zal ik je uitleggen, wat je moet doen. :)

We beginnen met het downloaden en branden, van de CD's of DVD.
Voor de DVD zijn wel FTP mirror's, voor de CD versie,heb ik tot nu toe alleen nog maar een torrent kunnen vinden....

http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/suse_linux/

Hier is de 32bits en de 64bits versie te vinden....

Goed, ik heb alles nu op CD staan.
Ik heb een Windows partitie leeggemaakt, van 20GB.
Schijfje is 40GB, opgedeeld in 2 partities, van 20GB.

Ik laat de eerste SuSE CD opstarten......
Dan krijg ik een menu te zien.
Omdat ik nu ga installeren, kies ik voor de 2e optie: INSTALLATION.

Nou kan het eventjes duren.....
Hij is allerlei dingen ah uitzoeken, en zal op gegeven moment, YAST opstarten.
Yast is het programma wat SuSE zal gaan installeren.
Yast word ook gebruikt, om alles te configureren. Daarover later meer.

Goed Yast is ondertussen opgestart.
Ik kies mn taal; Engels....
Ik kies mn keyboard lay-out; US

Nou krijg ik een keuze-menu: Ik kies "new installation".

Ik kom in een configuratie menu. Het kan zijn, dat er gevraagd word, dingen in te laden. Druk alle op OK! Kan zijn dat hij die nodig heeft!
Goed, nou komt het meest moeilijke: Schijf partitioneren! :)
Ik klik op "Disk partitioning".
Nou doet Yast een voorstel, van hoe die schijf gepartitioneerd moet worden. Ik wil het iets anders hebben, dus ik kies "discard".
Nou vraagt ie, welke schijf ik wil partitioneren, of dat ik in "expert mode" wil partitioneren.
Nou krijg ik een lijstje, met alle partities die hioj vinden kan. Ik zie drie partities staan.
1 primaire, van 20GB. Dit is in linux /dev/HDA1.
1 extended van 20GB, als /dev/hda2.
en ik heb nog een logical, van 20GB, /dev/hda5.

Ik klik op de logical, en daarna op wissen. Hetzelfde doe ik met de extended.
De primaire laat ik staan, omdat ik nog steeds Windows wil gaan gebruiken. Die kun je gewoon naast elkaar gebruiken.
Linux heeft 2 partities nodig. Eentje heet SWAP en de ander heet de ROOT partitie.
Ik heb maar 256MB geheugen, ik maak dus een vrij grote SWAP aan. Klik op ADD. Kies 'primary partition'.
Nou krijg ik een windowtje.
Rechtsboven in dat windowtje, kan ik de grootte aangeven.
Daar staat een getal in, maar daar maak ik '500M' van.
Links onder, kan ik kiezen, wat voor partitie het moet worden. Ik kies hier 'SWAP'. Nu zie ik rechtonder, ook SWAP verschijnen.
Ik klik op OK.
Nu zie ik in de lijst, dat ie een /dev/HDA2 heeft aangemaakt.
Ga de 2e partitie maken.
Hiervoor gebruik ik de rest vd schijf.
Hetzelfde verhaal als met SWAP.
Kies ADD > Primary partition.
De grootte hoeven we nu niet in te vullen.
Alleen het type partitie moet ik invullen. Ik kies hiervoor 'EXT3', aangezien dit een ROOT partitie is.
Rechtsonder, in het vakje hoort "/" te staan.
Klik OK.
Ik klik nog een keer OK om het te saven.
Kom nu weer in het eerste config scherm terug.
Zo het hele partitioning is gebeurt....
Het moeilijkste hebben we gehad!

In het scherm, kan ik ook de optie "time zone" vinden.
Je kan het ook later, altijd nog doen, maar ik config dat gelijk ff.
Klik het aan, kies Europa, kies Netherlands, klik OK.

Zo, alles is gereed.
Klik OK.
Krijg een User Agreement, klik op OK.
Krijg de vraag, of ik wel zeker weet, of ik wil installen.
Klik op OK.

Nou gaat ie de partities formatteren.
En is al bezig de files te installeren.
Waarschuw beheerder
Je extended partitie kan geen hda6 of hda7 zijn. Een extended partitie is alleen mogelijk op de plaats waar ook een primaire partitie had kunnen staan. Er zijn maximaal 4 primaire partities mogelijk, dus is een extended partitie in dit geval hda2, hda3 of hda4.

Logische volumes in extended partities beginnen dus ook altijd bij hda5.
Waarschuw beheerder
Wil jij hem helpen dan?

Als je het toch denkt beter te weten! :[
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt hoor....

Ik lig hier ziek in me bed! Wees blij dat ik nog een BEETJE reageer! Ik loop hier met barstende koppijn rond.... :S
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Sorry, ik denk dat ik verkeerd overkwam. Ik ben op het moment druk, dus zijn mijn reacties redelijk kort en bondig.

Ik bedoel dit vooral als informatie naar ThaOdie, hoe meer informatie hij heeft, des te kleiner de kans dat het fout gaat. Met deze informatie kan hij redelijk nagaan welke partitie wat is.
Waarschuw beheerder
Hihihi OK... ;)

ThaOdie: Ik weet dat je nu XP opnieuw dr op hebt gezet, en dat is helemaal niet erg. Maar dr is ook een andere manier om HAL een trap te geven, waardoor XP wel weer opboot.

Dit moet je daarvoor doen:
Boot from your CD and follow the directions to start Recovery Console. Then:

Attrib -H -R -S C:\Boot.ini
DEL C:\Boot.ini
BootCfg /Rebuild
Fixboot

Dus mocht je er weer last van hebben, kun je dat doen.

En ik zal je zeggen hoe mijn eerste schijf is ingedeeld.
hda1 = 20GB voor XP
hda2 = 1GB SWAP
hda3 = 12GB ROOT partitie voor SuSE
hda4 = 47GB EXTENDED partitie
hda5 = 7GB voor mn expereimenteer partitie (Om ook eens een andere distro te proberen)
hda6 = 40GB hier staan mn files op...

Ik hoop dat je zo begrijpt wat de bedoeling is. :)
En 1 tip: Maak wanneer je XP installeerd, eerst maar EEN (1) partitie aan!
De rest kan je wel met de SuSE install aanmaken.

Je mag het van mij ook zo doen: Vertel wat je aan partities wilt hebben, en dan zeg ik je wel, hoe de indeling zal zijn.

En nog een tip: SuSE doet een voorstel, van hoe de schijf ingedeeld gaat worden. TREK JE HIER NIKS VAN AAN!!
Indeling vd schijf zal je zelf moeten doen! ;)
Die SuSE install heeft geen flauwe notie, van wat die partities zijn. Dus 9 vd 10x slaat die de plank mis. :)

Ik ben nog ff op zoek naar een tutorial over SuSE partitioning....

Kan m zo gauw niet vinden.

Narotic: Zou jij die ff willen opzoeken? Deze dame moet haar bedje in. Had een asprine genomen, maar mn hoofdpijn komt weer opzetten. :S

ThaOdie: Ik hoop dat je er zo uitkomt! Denk het haast wel.
Ik denk dat jij ff moet weten, hoe die schijfindeling inelkaar zit. ;)

Trusten! en miss kijk ik later nog ff... ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Duik maar lekker weer je bedje in, je mag uitzoeken. Ik zal ThaOdie wel een handje op weg helpen qua partitionering :)

Linux/Unix partitionering gaat over het algemeen als volgt. Je maakt partities en per partitie heb je een doel. Ik kan op het moment maar 2 doelen verzinnen:

- Data opslaan
- Virtueel geheugen (vanaf nu noemen we dit Swap)

Van beide soorten partities heb je onder Linux er minimaal 1 nodig. Ik raad je, omdat je net met Linux begint, aan om ook maar 2 partities te maken. Dit houdt het een en ander wat simpeler.

Voor een data partitie zijn twee eigenschappen erg belangrijk: file system en mount point. Minimaal een partitie moet als mountpoint / hebben. Het bestandssysteem onder Linux werkt wat anders dan onder Windows, we werken niet met c: etc., maar alles is geordend als een boom met als top /. Deze / is de root. Meerdere partities kan je hebben, maar deze zullen gewoon netjes ergens in deze boomstructuur gemound worden.

Voor de swappartitie is voornamelijk de grootte belangrijk. Een optimale grootte bestaat niet, omdat dat afhankelijk is van vele factoren. Een vuistregel die wel vaak toegepast wordt is als volgt:

swapgrootte = min(2 * geheugengrootte, 512) (in MB's)

In normaal nederlands: je kan hem het beste 2 keer zo groot maken als je fysieke geheugen, maar niet groter dan 512 MB.

Waarschijnlijk zie je nu overigens weinig nut om meerdere data partities te maken. Er zijn echter veel toepassingen waarvoor dat wel handig kan zijn. Zo is het common practice om /var/log (waar veel logbestanden geschreven worden) als aparte partitie te definieren. Het voordeel hieraan is dat bij fouten waardoor logfiles volgestopt worden maar maximaal die partitiegrootte in beslag genomen kan worden. Overige software en programma's blijven dan gerust doordraaien. Ook worden vaak de home directories van gebruikers (/usr/home of /home) als aparte partitie gedefinieert. Een ander voordeel voor de diehard gebruiker is dat ook per partitie verschillende FS'en en parameters (clustergrootte e.d.) gebruikt kunnen worden. Zo kunnen voor een bepaalde toepassing zo optimaal mogelijke instellingen gebruikt worden.

Voor meer info raad ik je aan om op de cd te kijken (waarsch. in de docu subdirectory).
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
dus moet ik nou weer opnieuw windows erop zetten maar dan op de c: en dan d: maken en e: en die niet formateren.. :|

dus dan alle windows gespuis op de C: (100GB) en dan D: EXT3 (45GB) en E: SWAP (5GB)

;) die dan nog openlaand.. :/

want ik heb nu 2 NTFS partities.. 1 van 100 GB en 1 van 58GB..

die C: van boot .ini klop dan bij mij zeker niet.. omdat ik het op de d: heb ginstalleerd.. :/
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Hmm..
Nee, eerst alleen C: maken, met de install van XP.
De rest maak je aan, met de install van SuSE.

Maar als je nou ff zegt, HOE de schijf nu is ingedeeld, en of je m miss helemaal kunt wissen. Dus van scratch af aan beginnen.

En voor die EXT3 partitie, is 12-15GB genoeg.
Daar moet je ALLEEN SuSE opzetten.

En 5GB swap is ook een beetje ERG veel!
1GB is zat genoeg.

Zo, en nou hou ik echt ff op! :D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ThaOdie > Kan je er gewoon voor zorgen dat je 10 a 15 GB vrije ruimte (dus ongepartitioneerd) op je schijf hebt?

De Suse install moet je dan opdragen gewoon de vrije beschikbare ruimte op je harde schijf te laten gebruiken.
Waarschuw beheerder
O:) ik zou mn bedje in, maar ik denk dat je zo het beste je schijf kan indelen:

hda1 = Windows XP ( = C:\ )
hda2 = 1GB SWAP
hda3 = 15GB SuSE ROOT
hda4 = EXTENDED
hda5 = zeg maar hoeveel GB ( = D:\ )
hda6 = maag je ook zel bepalen ( = E:\ )

Als je tenm je schijf HELEMAAL opnieuw kunt indelen.

Sorry Narotic, zal me dr verder net mee bemoeien. :$

:d
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Haha, mag van mij ook wel hoor, in de kern komt het toch voornml op hetzelfde neer toch?

Waarschuw beheerder
tering... probeer wat leuke software installeren...
conflict: heeft pyhon-devel nodig...

oke python-devel installeren...
confict: heeft python-tk nodig...

laat python-tk noaw niet willen installeren...

heb nog wel een rpm zoek machine gevonden maar die rpm's doen helemaal niks...
Waarschuw beheerder
Gebruik het package management (laatste keer dat ik dat ga zeggen :P).

Package Management systemen zijn over het algemeen in staat om met dependencies om te gaan. Alle dependencies worden dan automatisch geinstalleerd, indien nodig.
Waarschuw beheerder
System Error: Ik krijg een Syntax error van jou! :/

En ik zeg dr helemaal verder niks over!
Als jij mn tips en raadgevingen niet op wilt volgen, moet jij dat weten, maar verwacht dan niet van mij, dat ik je dr mee ga helpen! :S

't Is je eigen keuze, dat je zo moeilijk wilt doen...
Waarschuw beheerder

Package Management systemen zijn over het algemeen in staat om met dependencies om te gaan. Alle dependencies worden dan automatisch geinstalleerd, indien nodig.

Wel zo lekker makelijk. :D
Moet er niet aan denken om die tigtallen links zelf te zetten.
Ik heb namelijk nog wel meer te doen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder

Dan moet die package management ze wel vinden GVD!!! maar ik snap het het... dat is natuurlijk het verschil tussen Commercieele versie en de FTP (ook van de site van SuSE af) versie... al die devel bestanden en wellicht een heleboel andere belangrijke files staan niet in die iso (DVD)

Maar op de SuSE ftp staan ze dus wel... zal ik die complete folder maar eens gaan downen en die dir toevoegen aan YaST?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
heb python-tk er al op staan ben nu bezig met qt3-devel... maar die heeft dus ook weer een lading andere files nodig...

maar eerst die complete folder ff downen...
Waarschuw beheerder
Krijg je dr van als je niet leest....

Yast heeft alle python packages wel.

Maar nu je de helft met de hand hebt geinstalleerd, kloppen de dependencies niet meer.

Dus ik zeg het nog 1 keer, install alles over Yast!

En zijn er RPM files, die niet op de CD/DVD staan, en je kunt ze downloaden, moeten ze nog over Yast geinstalleerd worden.

En ik vertik het, je verder te helpen, als je het toch weer op je eigen manier doet...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
pfff, was ook van om linux erop te zetten om men 64-bit capaciteiten is te testen, maar als ik het allemaal lees heb ik er geen meer in. Lijkt me toch een groot verschil, heb geen zin om alles opnieuw te leren :s
Waarschuw beheerder
Dan moet die package management ze wel vinden GVD!!! maar ik snap het het... dat is natuurlijk het verschil tussen Commercieele versie en de FTP (ook van de site van SuSE af) versie... al die devel bestanden en wellicht een heleboel andere belangrijke files staan niet in die iso (DVD)

Hoe heb jij linux geinstalleerd ???. :vaag:
Waarschuw beheerder
Maestro: Dat hij alles op zijn manier doet, hoeft niet te betekenen dat JIJ ook zo moeilijk moet doen!

Als je gewoon yast gebruikt, is dr niets aan de hand, en is het peace of cake! ;)

Maar ja, dan moet je niet zelf gaan zitten sleutelen, want dan klopt de helft niet meer!

Waarschuw beheerder
Niet hoe ik linux heb geinstalleerd... de ISO van de zogenaamde gratis versie die op SuSE te downloaden heeft is dus blijkbaar incompleet...

D'r wordt gezegd dat het een compleet werkende versie is... en dat de commercieele versie extra's heeft. Met extra's denk ik aan spelletjes/utils/etc... Niet aan belangrijke files die nodig zijn om andere dingen te installeren... maar ja dat zeggen ze er niet bij...

Dus aan de andere nieuwbies... zorg dat je de complete (commercieele) DVD/CD's download en niet de FTP versie... dan zit je dus niet te klooien zoals ik dat doe... maar het moet opgelost zijn als ik die complete folder gedownload heb.

betreft dus deze file:
SUSE-Linux-9.2-FTP-DVD.iso
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
probeer het anders zelf maar http://support.novell.com/products/tips/10028.html

Waarschuw beheerder
de ftp versie is circa 3,3 gig en ik geloof dat ik ergens had gelezen dat de Commercieele (32/64bit) versie circa 7 gig is (DVD9 dus)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
een voordeel is dat ik wel nu het een en ander in shell af weet :P... okey ben nog geen linux whizkid, maar is al iets.
Waarschuw beheerder
En wat wil je dat ik daarop zeg dan... :S

Alle anderen hebben netjes de 5CD set gedownload, alleen jij moet het weer anders doen.

Ik maak niet voor niets kilometers lappen txt om uit te leggen, wat, en HOE je het moet doen!
Wat heeft het voor zin, dat te doen, als ieder toch zn eigen pijlen terkt?
Kan mn tijd ook wel anders gebruiken hoor.....

Ik wil iedereen best helpen hoor. Dat is het niet, maar dan wel LUISTEREN aub!
Waarschuw beheerder
Hey Satan: Wil het allemaal een beetje? :)

En ThaOdie: Waar ben jij nu mee bezig/ah doen?
Snap je nu al een beetje hoe die schijfindeling werkt? ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik maak niet voor niets kilometers lappen txt om uit te leggen, wat, en HOE je het moet doen!
Wat heeft het voor zin, dat te doen, als ieder toch zn eigen pijlen terkt?
Kan mn tijd ook wel anders gebruiken hoor.....

Van zelf aankloten leer je anders wel het meeste :)
Waarschuw beheerder
Van zelf aankloten leer je anders wel het meeste :)

idd, maar als het dan ook verkeerd gaat dan ook niet jammeren. ;)

Waarschuw beheerder
die 5 cd set heb ik ook, maar is niet de x86_64 versie van SuSE... :s

dus ik google naar de x86_64 versie...dan kon ik dus kiezen tussen die FTP-DVD (circa 3,3 gig) of slecht geseeded commercieele versie (circa 7 gig) via bittorrent.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Miss Marjon, mag ik ff quoten?

We beginnen met het downloaden en branden, van de CD's of DVD.
Voor de DVD zijn wel FTP mirror's, voor de CD versie,heb ik tot nu toe alleen nog maar een torrent kunnen vinden....

http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/suse_linux/

Hier is de 32bits en de 64bits versie te vinden....

Waarschuw beheerder
ik zeker jullie advies gelezen en geproberen uit te voeren, maar dat heeft dus weinig zin als achteraf blijkt dat veel pakketen afwezig zijn en er dus niks geinstalleerd wordt!

Waarschuw beheerder
Kijk... complete folder gedowned... toegevoegd als installatie bron en dan werkt het dus wel zoals jullie uitleggen...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Jup, het wil wel, alleen het installeren van bepaalde programma's wil me niet echt lukken :/

Ik kreeg eerst ook allerlei errors bij de patches en online updates, maar had Linux nog eens geinstalleerd en toen deden ze het weer wel :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
System Error: Ja dat ik had er miss wel bij mogen zeggen, dat je de DVD moest downloaden, en DAARNAAST de packages vd FTP.

Maar ik draai hier alleen 32bits en heb geen 64bits.
Komt later nog wel denk ik.
Maar ik gebruik dus wel gewoon die 5 CD set...

Die link was dus wel goed alleen, nou ja, je weet het wel. :D
Ik heb hier nog wel een leuke link voor je denk ik...
ftp://ftp.gwdg.de/pub/linux/misc/suser-gbv/rpms/SuSE_9.2/

Hierop vind je aMSN, aMule (ED2k), en Azureus (BT), oa.
Deze mogen geloof ik niet op de distro worden meegeleverd. :)
En hier kun je mPlayer vinden....
http://packman.links2linux.de/?action=128
En hier vind je de info, en andere dingen die je nog nodig hebt.

Satan: Als ie tijdens updaten een error krijgt, klik je op OK > back > Reload packages from source.
Ik heb dat ook wel eens. Dan is een pakket, niet goed overgekomen. Als je het opnieuw op laat halen, heb je grote kans, dat het wel lukt. ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ja maar ik kreeg gewoon bij elke package die ie wou installeren, een error, maar ze deden het wel :s

Maar heb SuSE er gisteren nog een keer opnieuw opgezet, en nu heb ik er geen last meer van ;)
Waarschuw beheerder
Da's fijn... :jaja:

Miss is het leuk, voor de mensen die nu met SuSE bezig zijn, om eens Cedega te installen. Ik ben dr nu mee bezig. Eea werkt nog niet helemaal bij mij, zoals het hoort....
Cedega is een Direct-X emu, die op Wine rust.

Maar ik heb wel wat leuke games aan de gang.
Quake3 draait goed. Ik heb nog wat oudere games, die het prima doen, maar ook nieuwe games moeten goed draaien.
Maar ben dus nog eea aan het uitzoeken.

Ik ben nu iig zover dat ik de proggies die ik wel onder XP MOEST draaien, omdat ze dr simpel weg voor linux niet zijn, dat die nu dus ook onder Linux draaien.
Ik hoop nu op deze manier XP helemaal vaarwel te zeggen. :)
En ik denk dat me dat wel gaat bevallen.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Dat lijkt me ook wel wat :)
Waarschuw beheerder
dus als ik het begrijp.. mot ik dus die 50gb schijf d: weggoien en dus kleiner maken.. 20 gb..

en dan die overgelaten vrije ruimte niet een partitie geven.. :|

en dan suse installeren en die vrije ruimte aanwijzen.. :/

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:o is het nog steeds niet gelukt bij jou :/

Weet er iemand een site waar bittorrents opstaan voor Linux...

en dan wel een site waar meer dan 10 bestanden op staan :P
Waarschuw beheerder
Bittorrents? Vrijwel alle software voor Linux is gratis, waarom zou je ze dan in hemelsnaam via bittorrent willen downloaden? :s

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik heb het ook niet over software ;) O:)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Waarom dan voor Linux? Torrents zijn torrents, maakt niet uit welk OS je hebt. Je moet echter wel een client ervoor hebben.
Waarschuw beheerder
Partitie kleiner maken zou ik je aanraden met Partition Magic. Eerst wel disk defragmenter draaien zodat gegevens op het begin van de partitie geplaatst worden.

Vervolgens inderdaad 15 of 20 GB vrije ruimte creeren. Met vrije ruimte bedoel ik hier dus ongepartitioneerd. Nu de Suse installer starten en als hij vraag waar hij de partities moet plaatsen dan kan je hem de ongepartioneerde ruimte laten gebruiken.

Ik heb overigens nog nooit Suse geinstalleerd, dus kan ik je niet zeggen hoe het exact in zijn werk gaat. Zorg er in ieder geval voor dat je GEEN wijzigingen maakt aan de windows partitie.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik wou een spel downloaden, dus moet die wel kunnen draaien op Linux........
Waarschuw beheerder
Oh zo, tja, de spoeling qua spellen is voor Linux nou eenmaal wat dunner. Details moet je Marjon maar vragen, want op Yahtzee na speel ik geen spellen onder Linux :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik heb spellen zat liggen, maar die draaien niet op Linux :/
Dus wou eens een spel proberen voor de Linux
Maar bedoel dan niet die standaard spelletjes van Linux (ookal is Tuxracer 8) :P )

Verveel me de tyffus sinds ik Linux heb :/

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Kan je mij trouwens misschien vertellen hoe dat ik .zip files installeer :S

.rpm files installeer ik via YAST
Weet niet hoe .zip files met linux werken :/
Artiest {SHOWLIST artist 38760, 42863}
Waarschuw beheerder
even een paar vraagies van mijn kant aan de expers hierzo o:)

ik ben een rookie als het aankomt op linux, en heb na veel worstelen hem aan de praat gekregen maar ik vroeg mij nog wat dingetjes af..

1: als ik een dvd in mijn reader gooi dan start ie steeds automaties K3b op , heeeel irritant , ik wil gewoon een muziekie luisteren maar hij blijft eht maar doen, hoe krijg ik dat weg, en hoe krijg ik mijn dvd-info voor mij ? (ala dezecomp - f: b.v.)

2: In yast heb ik alles wat je kon installen gedaan (en later nog gecheckt met yast) maar ik kan heel veel van de beloofde progs niet terug vinden, b.v. de C devkits en een inktnogwat (ik zit onder gnome maakt dat uit ?)

3: welke xwindows raden jullie mij aan om te gebruiken.. ?

owja ik liep nog tegen een probleem aan :

4:ik heb dus et gedownt (de linux versie ofcourse) en die bestaan uit .run extencies, hoe kan ik deze open en installeren ?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
:yes: IK ZIT NU OP SUSE!!!! :D :yes:

ik heb gelijk internet en heb al geupdated.. alleen mn scherm is een beetje buiten zn schoeven maar het is te doen.. ;)

alleen nu moet ik nog drivers van ati halen en het is een 32 bit versie.. :/ dus hoe upgrade ik het naar 64.. :|

en dalijk herstarten en kijken of windows wil opstarten.. :s
laatste aanpassing