Dagen gaan voorbij en ze vervalt in verdriet en wanhoop, omdat ze de man weer wil zien, maar dus niet in staat is hem te vinden
2 weken later vermoord ze haar zus
Waarom deed ze dat?
Omdat ze hoopt die man weer te zien op de begrafenis?
hier het antwoord op al jullie vragen
En dus zou ik zeggen dat ik uit t verhaal niet kan halen wat de reden was
Omdat ze hoopt die man weer te zien op de begrafenis?
Is toch logisch toch
Je zou kunnen zeggen dat ze dat deed, omdat dr moeder dement was en ontzettend rijk was
Dr zus zorgde nooit voor de moeder, zij wel
En toen de zus geld nodig had vermoordde dr zus de moeder om dr geld te erven
De vrouw kwam erachter en confronteerde dr zus ermee, dr volgde n ruzie en ze doodde per ongeluk dr eigen zus
Kan logisch zijn, omdat de vleessmaak van de albatros in het restaurant anders smaakte dan het zogenaamde albatrosvlees van zijn vrouw.
Onlogisch: Omdat hij blind was.
Het is niet logisch om aan te nemen dat de vrouw dr eigen zus zou doden om die reden
niets meer dan giswerk
dat is wel het leuke van zulke verhaaltjes.
Ze had t gewoon kunnen navragen
Je hebt dus geen enkele reden om aan te nemen dat ze dr zus doodt om die reden, tis je fantasie, je zoekt gewoon naar n oplossing van t probleem
En t hele verhaal is zo opgezet dat dit antwoord 'logisch' is, wat t totaal niet is
Ik ga ervan uit dat ze liefde heeft voor dr zus (heb geen reden om anders te denken ad hand van t verhaal)
Als ze zou geloven dat de man op de begrafenis van dr zus zou komen, dan weet ze zeker dat dr zus de man kent
Anders maakt ze dr zus dadelijk doodt voor niets
En t maakt niet uit wat je als antwoord verzint, tis net zo goed n aanname als zeggen dat ze dr zus doodde omdat ze hoopt dat ze zo de man weer ontmoet
Wat in het verhaal duid dan aan dat ze het had kunnen navragen ? Dat is ook slechts een oplossing die je zelf bedenkt toch ?
Je kunt dat absoluut niet bepalen omdat het niet duidelijk wordt.
Het argument dat je kunt vinden is dat de MAN gevonden was op een begrafenis. Toevallig die van haar moeder. Dat hoeft verder niet te betekenen dat hij 'r was om de dood van haar moeder. Mischien vind hij begrafenissen gewoon fascinerend. Je weet het niet.
Uh like duh...Dat is toch obvious
Heck het hele menselijke denken is gebasseerd op aannamens. Zelfs wat wij feitten noemen, wat wij als echt of waarheid bestempelen, commen sense... allemaal aannamens
Ik neem liever aan
Ja en als je dan toch dingen dr omheen gaat verzinnen kun je t net zo goed n btje geloofwaardiger doen
Want het is helemaal niet logisch om die conclusie te trekken
Het lijkt voor de hand liggend, omdat t verhaaltje zo in elkaar steekt
Hehe ja het is wel typerend dat jij dat zegt inderdaadJe bent je bewust van van het feit dat het bestaan van God slechts een aanname van jou is en dat probeer je dan ook al een lange tijd met logische argumenten te beweren
Je probeerd het eigenlijk constant geloofwaardiger te maken... maar het pijnlijke is dat het altijd slechts een aanname blijft. Dit geld voor de rest natuurlijk ook
Ik zie t btje als gevaarlijk wanneer je die dingen wil doen zonder dat je er echt toe in staat bent, je kan meer schade toebrengen dan goed doen en t tegenovergestelde bereiken
"Kennis heeft twee uitersten die elkaar raken: Het eerste is de zuivere, natuurlijke onwetendheid waarmee alle mensen geboren worden. Het andere is het uiterste dat de grote geesten bereiken wanneer ze alles wat de mensen kunnen weten hebben doorvorst en tot de ontdekking komen dat ze niets weten en zich in dezelfde onwetendheid bevinden waarmee ze begonnen waren, maar het is een wijze onwetendheid, die zichzelf kent.
Degenen daar tussenin, die de natuurlijke ontwetendheid achter zich hebben gelaten en de andere niet konden bereiken, hebben een of andere oppervlakkige indruk van zulke ware kennis en doen alsof ze overal verstand van hebben. Zij zijn het die onder de mensen verwarring stichten en alles verkeerd beoordelen."
"Kennis heeft twee uitersten die elkaar raken: Het eerste is de zuivere, natuurlijke onwetendheid waarmee alle mensen geboren worden. Het andere is het uiterste dat de grote geesten bereiken wanneer ze alles wat de mensen kunnen weten hebben doorvorst en tot de ontdekking komen dat ze niets weten en zich in dezelfde onwetendheid bevinden waarmee ze begonnen waren, maar het is een wijze onwetendheid, die zichzelf kent.
Degenen daar tussenin, die de natuurlijke ontwetendheid achter zich hebben gelaten en de andere niet konden bereiken, hebben een of andere oppervlakkige indruk van zulke ware kennis en doen alsof ze overal verstand van hebben. Zij zijn het die onder de mensen verwarring stichten en alles verkeerd beoordelen."
Je probeerd het eigenlijk constant geloofwaardiger te maken... maar het pijnlijke is dat het altijd slechts een aanname blijft.
Blaise Pascal
"Elke stelling is oftewel waar of niet waar"
Kennis heeft twee uitersten die elkaar raken
daar tussenin
oppervlakkige indruk van ware kennis
verwarring en alles verkeerd beoordelen
Wat is kennis?
Een pasgeboren baby bezit geen kennis
Die natuurlijke onwetendheid is niet kennis
Hoe kan onwetendheid kennis zijn?
Kennis kan groeien, maar tis ook eindeloos denk ik en we kunnen nooit alles weten
Naja.. nee.. vind dat stukje tekst voor de hand liggend en niet echt kloppen..
Sorry
Was deze niet van Blaise Pascal (1623-1662) in 'Gedachten', vert. van Pensées?
"Deze stelling is niet waar."
De natuurlijke onwetendheid is geen kennis inderdaad... dat zegt ie niet. Tis een natuurlijke onwetendheid waarin we allemaal geboren worden. Sommigen kiezen 't pad van kennis.. maken er hun taak van om zo'n beetje alles te weten te komen wat ze weten kunnen; het bestaan doorgronden.. komen er zeer ver in (de grote denkers dan he), om dan vervolgens op een punt te komen dat je erachter komt dat er eigenlijk niets werkelijk te weten valt, waarna je in feite weer terugkeert tot de onwetendheid van een kind ('Zult gij weer worden als een kind"), maar deze keer vanuit een wijze onwetendheid.. een onwetendheid met een dieper fundament zeg maar... een onwetendheid die ergens ook weer een rust en zekerheid in zich mee draagt...
"Deze stelling is niet waar."
Nou dat ben ik niet met je eens... ik kan me best goed voorstellen dat je als filosoof op een gegeven moment echt een punt bereikt waarbij een totale identiteitscrisis optreedt, een punt waar alles wegvalt en plaatsmaakt voor een soort leegte waaraan niet voorbij gegaan kan worden. Misschien draaf ik door hoor, maar wellicht is het een soort eindlevel op dat intellectuele niveau of zo... een soort vorm van eehm.. het grote Niets bereiken... wellicht een vorm van verlichting in zijn soort... iig iets belangrijks wat een denker bereiken kan lijkt me.. tis wel degelijk een punt van wijsheid bereiken als je 't mij vraagt...
Laten we Xaeed gaan aanbidden
die is zelfs NOG wijzer dan bouddha
Jij gaf die quote en iedereen was t er mee eens en vond mooi enzo
Betekent dat dat jullie allemaal al die staat bereikt hebben?
Jullie beseffen zich allemaal (is dat goed Nederlands?) dat jullie eigenlijk niets kunnen weten
Jij gaf die quote en iedereen was t er mee eens en vond mooi enzo
Betekent dat dat jullie allemaal al die staat bereikt hebben?
Jullie beseffen zich allemaal (is dat goed Nederlands?) dat jullie eigenlijk niets kunnen weten