Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 november 2008 om 23:58:
Xaeed neem jij de koran letterlijk?
Ligt eraan hoe je t bedoelt..
Qur'an bestaat uit 2 soorten verzen
De eerste is straight to the point, die zijn zelfs voor kinderen te begrijpen
De tweede zijn verzen die overdrachtelijk zijn
Waarin n metafoor of n parabool iets dergelijks verwerkt is
Allah zegt bijvoorbeeld dat Hij t licht van de hemelen en de aarde is
Dat is niet letterlijk, God is niet foton
Als je die eerste soort verzen volgt en ze koppelt aan de rest vd Qur'an en Islam zit je al goed
Wat ik daarmee bedoel is dat je bijv n vers uit context kunt lezen en zo n verkeerde interpretatie kunt krijgen
Das natuurlijk niet de bedoeling en daarom zijn er mensen die anderen dingen bijbrengen
De tweede soort verzen zijn voor geleerde mensen om te interpreteren
Eigenlijk moet je Arabische poezie gestudeerd hebben voordat je je hieraan mag wagen
Maar ik vind die verzen juist interessant, omdat er veel wijsheid in verborgen ligt
Sommige verzen die figuurlijk lijken kunnen ook letterlijk zijn
Ik denk dat de schepping van Adam(as) beiden is bijvoorbeeld
Maar dat is lastig om uit te leggen en daarvoor zou je meer kennis moeten hebben over Islam
Maar ik las n keer toen ik pas begon met Qur'an lezen n vers in hoofdstuk 2 waarin staat hoe God de doden tot leven wekt op de Dag der Opstanding
Het was in de vorm van n voorbeeld, n hele diepe metafoor
Ik wilde persee weten wat er stond, dus vroeg mn pops, maar die kon t niet interpreteren
Vroeg t op school aan Moslims, maar niemand wist wat ermee bedoeld werd
Een meisje had t zelfs aan n Imam gevraagd, die ook geen antwoord gaf waarmee ik tevreden was
"En zij (de mensheid) kunnen niets omvatten van Zijn kennis dan wat Hij wil"
Toen ik t vers keer op keer las en erover nadacht zag ik ineens de metafoor erin
Snapte wat er bedoeld werd in t voorbeeld en t was opeens heel logisch en duidelijk
Was eerst trots op mezelf haha dat ik 'de code gekraakt had' maar toen bedacht ik me dat t God is Die mensen kennis geeft, dus voordat ik nu ga reflecteren over dat soort verzen vraag ik God altijd om me de kennis te geven, zodat ik t begrijp en de wijsheid om die kennis toe te passen

Jaren later las ik Tafsir (uitleg op Qur'an door bekende geleerden) en bij dat vers stond n soortgelijke uitleg die ik erin zag (vond ik wel leuk)
Opvallend genoeg heb ik daarna 1 keer dit vers laten zien aan n niet-Moslim en zij zag ook de betekenis (niet helemaal perfect, maar ze zat wel in de buurt)
Zal ik t eens posten?
Ik ga t niet uitleggen verder, zal alleen t betreffende vers geven
Maybe dat jij t ook snapt Xeno

zou wel opmerkelijk zijn
2:260
And (remember) when Ibrahim said,
"My Lord! Show me how You give life to the dead."
He (Allah) said: "Do you not believe?"
He (Ibrahim) said: "Yes (I believe), but to be stronger in Faith."
He said: "Take four birds, then cause them to incline towards you,
(then slaughter them, cut them into pieces),
And then put a portion of them on every hill,