Avarroes
Mais oui, tuurlijk ben ik bekend met Ibn Rushd.
Zijn belangrijkste filosofisch werk was Tahafut at-Tahafut, "Wartaal van de Verwarden", waarin hij de werken van Hamid Al-Ghazali weerlegde, die "Tahafut al falasifa", "Wartaal van de Filosofen" heeft geschreven, waarin Al-Ghazali kritiek had geleverd op de filosofie.
Wartaal is misschien niet de juiste vertaling, tahafut heeft veel betekenissen.
Daar moet staan dat Ibn Rushd de Tahafut op zn minst probeerde te weerleggen, want zijn Tahafut atTahafut was niet echt een succes.
Sterker nog; Al Ghazali maakte in die tijd zo btje een einde aan de Griekse invloeden, die voornamelijk afkomstig waren van twee andere mannen.
Al Ghazali zijn Tahafut is niet echt een kritiek op de filosofie; hij gebruikt zelf filosofische argumenten, dus dat klopt niet echt.
Hij weerlegde hele specifieke doctrines en standpunten, ingenomen door moslims die zwaar beïnvloed waren door het Griekse denken.
Avarroes' kritiek op Al Ghazali bestaat voornamelijk uit het feit dat deze uitging van de standpunten van de Ash'aris, wat waar is, maar niet echt een weerlegging is voor de argumenten.
Al Ghazali volgde in grote lijnen idd de Ash'ari leerschool (wat geen aparte stroming is ofzo, maar beter gezien kan worden als de Islamitische theologen, binnen de Sunni Islam).
Maar hij verdedigt hier en daar ook standpunten die niet door de Ash'ari gedeeld werden.
De Tahafut al Falasifa is puur een weerlegging van bepaalde overtuigingen, het bevat zelf geen specifieke doctrines.
Om je een idee te geven wat ie zoal bespreekt; hoofdstuk 9 heet bijvoorbeeld: "On showing their inability to sustain a proof that the First is not a body."
Al Ghazali was trouwens zelf een expert wat betreft de Griekse werken.
Hij bestudeerde ze tot ie al hun argumenten kende, hun jargon en standpunten, ZODAT ie ze kon weerleggen, waar nodig.
De Grieken waren briljant, en Al Ghazali had niet perse problemen met ál hun overtuigingen, maar dat wil niet zeggen dat ze feilloos waren.
En dit toont ie overtuigend aan in de Tahafut, hij benadert het vanuit hun eigen leer en laat punt voor punt zien hoe hun filosofieën niet in staat bleken hun overtuigingen te bevestigen (de on-Islamitische dan).
Dit doet ie in een soort van debat-vorm, waarin hij hun sterkste argumenten beschrijft en er dan antwoord op geeft (hij begint ook meteen met de aller sterkste en moeilijkste argumenten).
Je ziet dan dat ie wederom een weerwoord van hun kant geeft, op de best mogelijke manier, en dan weerlegt ie dat weer, enzovoort.. tot je bij een conclusie uitkomt.
Ibn Rushd kon die conclusies niet overtuigend genoeg weerleggen.. en dat is waarom men Al Ghazali's Tahafut min of meer bóven het werk van Avarroes zet.
Jullie moeten dat eens lezen, die Tahafut, het is werkelijk een genot om te lezen hoor.
Op de Tahafut atTahafut van Avarroes zijn trouwens ook weer reacties verschenen door de tijd heen, om zíjn kritiek op Al Ghazali weer te weerleggen.
en toen dacht ik, hey, deze moet X wel gelezen hebben, als aanhanger van Ghazali. Ik bedoel, je leest toch of juist ook de kritieken over de werken van degene die je ophemelt?
Heb stukken ervan gelezen, niet het hele boek (hij quote zoveel van Al Ghazali dat je door zijn werk te lezen eigenlijk al twee boeken in 1 leest)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 juni 2014 om 15:40:
Je vertrouwen in de islam is dusdanig sterk dat je het onderscheidt van gevoelens / meningen. Je voelt 'm vast al aankomen, maar wat je beschreef klinkt alsof de quran simpelweg met jouw gevoel overeen kwam.
In eerste instantie ja.
Maar in de loop der jaren breidde dat ook enorm uit dmv de rationele kant van het geloof.
Dus het is nu een mix; ik zal niet ontkennen dat geloof (puur geloof, vanuit het hart) geen rol speelt, maar geloof wordt bijgestaan door het verstand, we hebben immers niet voor niets een brein gekregen.
Rationeel is het sowieso onmogelijk om absolute zekerheid te hebben hierover, dus je minachting voor meningen is mijns inziens misplaatst.
Met meningen bedoel ik meningen die niet gebouwd worden op rationeel denken, of dat er wel rationele argumenten voor gegeven worden, maar dat die niet bepaald solide zijn.
Minachting is een sterk woord; aangezien we niet allemaal eenzelfde intellectueel kaliber kunnen bereiken.
Daarmee erken ik als eerste mijn eigen tekortkomingen en beperkingen, ipv meteen naar anderen te wijzen.
In de ogen van een begaafder persoon zouden mijn meningen absurd kunnen overkomen, dus daar ben ik me heus wel bewust van hoor

Maar alhamdulillah, ik kan ook niet zeggen dat ik dom ben en ik zie mezelf niet als een irrationeel persoon, dus ik hecht wel enigszins waarde aan mijn eigen bevindingen en aan mijn eigen begrip.
Daarnaast is jouw godsconcept - specifiek het deel dat zijn wil boven morele feiten verheven is - geen dichtgetimmerde, onbetwistbaar bewezen filosofie.
Niet mee eens.
Ik vind het juist hartstikke overtuigend.
wat je zou verwachten als het echt zo vanzelfsprekend was
Daarom zou ik aanraden om Al Ghazali's Thafut eens te lezen.
De Grieken waren geen debielen ofzo, maar de fouten die zij maakten weerleggen je punt hier denk ik.
Overigens komt jouw voornaamste kritiek (vanuit die moraliteit) niet eens voor in de Tahafut; ik denk dat Al Ghazali daar zo klaar mee zou zijn geweest als men dat punt aan hem voorlegde.
Wat daar besproken wordt is (in mijn mening) veel complexer en ik zie jullie nooit soortgelijke argumenten geven.
Dat is best wel apart.. dat hij als moslim zijnde onderdelen van het Islamitisch godsconcept 'aanvalt' wanneer hij de rol inneemt van de niet-moslims, en dat hij daar beter in is dan veel moderne critici.
Het verbaast me dan ook dat top atheïsten van vandaag aankomen met argumenten tégen Islam die veel minder sterk zijn dan wat Al Ghazali duizend jaar geleden zelf al opschreef en vervolgens weerlegde.
Ik ben geen Al Ghazali, noch een geleerde, niet eens een student ofzo.. ik ben maar een leek en ik wou soms dat ik betere antwoorden kon geven, maar tegelijkertijd weet ik ook dat waar mijn begrip tekortschiet, er moslims zijn die geen problemen zouden hebben met de lastigste argumenten of kritieken die jullie hier zouden kunnen opwerpen. Dat maakt het eigenlijk onmogelijk voor jullie om me ook maar te doen twijfelen; waar ik niet meteen een antwoord kan formuleren heb ik er de volste vertrouwen in dat er anderen zijn die dat wel zouden kunnen doen. Maar dat geldt natuurlijk ook voor jullie en dat maakt dat onze discussies nooit echt zullen leiden tot het opgeven van onze standpunten, ook al zou de ander ogenschijnlijk betere argumenten kunnen presenteren oid. Ik zelf vind het gewoon handig om met mensen te praten; al is het zodat ik er zelf wat slimmer door wordt (door gedwongen te worden antwoorden te zoeken). Het is daarom positief, zolang het btje sociaal blijft uiteraard.
Hierover bestaat grote twijfel, dus het islamitische godsconcept is verre van zeker, laat staan vanzelfsprekend.
Dat mensen het er niet mee eens kunnen zijn en hun argumenten vormgeven is alleen maar logisch en te verwachten.
Het is dan idd geen vaststaand feit nee, aangezien er meningsverschillen over kunnen bestaan.
Maar het feit dat jij het er bijvoorbeeld niet mee eens kunt zijn wil niet zeggen dat het daarom onjuist is.
Je kunt het fout hebben; de filosofie die je gebruikt, zoals ze uitgewerkt zijn door anderen kunnen incorrect zijn.
Je hebt mij iig nooit weten te overtuigen.
Concluderend: het islamitisch godsconcept en zijn openbaring zijn verre van zeker en heus niet vanzelfsprekend.
Kwestie van perspectief; dit spreekt voor zich.. voor jou is het onwaar (anders was je wel moslim geworden), voor de moslim is het echter wel waar.
Niemand beweert dat het vanzelfsprekend is, anders zou de hele mensheid moslim zijn.
Maar nogmaals, dit steunt jouw standpunten niet echt.
Onze menselijke intuïtie ligt in lijn met dit idee. Absolute zekerheid krijg je er niet mee inderdaad, maar het is niet correct om te zeggen dat ik daardoor geen enkel bewijs heb voor mijn mening. Zeker aangezien jouw geloof, ondanks je overtuiging, ook slechts op meningen en gevoel is gebaseerd.
We bespreken dit nu maandelijks lijkt wel

En ik sta niet bepaald te springen om alweer hierover in discussie te gaan, maar ik ben van mening dat jouw redenen niet overtuigend zijn (logisch weer), maar dat wisten we al.