Eindelijk moest het er dan maar van komen, groningen via een overwinning of gelijkspel tegen sparta weer terug naar de eredivisie. het was op een warme zomerdag in juni, de wedstrijd zou om 6 uur gespeeld worden, ivm eventueel promotiefeest. zo tegen 11 uur smorgens zaten de eerste fc grunn-fans al op de grote markt waar het nodige alcohol genuttigd werd, zo tegen 13.00 uur
zaten er zo n 300 man, hooligans,pet en sjaal, en zelfs sparta fans gezellig te zuipen met zn allen, werd er luid gezongen, bengaals vuurwerk afgestoken enz enz. tegen 5 uur gingen de meeste naar het stadion, al of niet dronken of onder invloed van..... het stadion was tot de nok toe uitverkocht, en de sfeer zat er dus goed in, maar door de nederlaag van 0-3, promoveerde de fc dus niet, met alle gevolgen van dien. nog tijdens de wedstrijd werd de me uitgedaagd, werden stillen aangevallen, werd er gegooid met alles wat los en
vast zat. na afloop verzamelde zich deze keer wel een zeer grote groep achter het stadion, waar de me de spartanen op een veilige manier weg moest laten voeren. overigens was er van groningen kant totaal geen agressie gericht tegen de rotterdammers, iedereen was het eens met elkaar de me zou eens wat beleven deze keer, aldus geschiedde, het leek wel of er honderden straatmakers bezig waren op de straten hier, vele honderden jongeren waren door het dolle heen, en gooiden op alles wat maar gezag probeerde uit te
voeren, met als gevolg, 4 agenten gewond, me die zich moest terugtrekken, stillen die heel hard konden rennen, kortom de hools waren de me de baas, was het op de bewuste oudejaarsnacht ook al niet geval ??? de oosterparkrellen genaamd toendertijd, wat ouwekerk zn burgemeesters baantje kostte. ja en wat moesten we nu ? we waren de baas, dan maar een stadsbus aanvallen, geen ruit bleef heel, de hele stoet trok vervolgens richting centrum, de politie zat voor overleg op het hoofdbureau (makkelijk, jongens met scanners) we hadden vrij baan, onderweg werden diverse winkels geplunderd, auto s met duitse kentekens aangevallen enz. eenmaal in het centrum, waar op dat moment swingin groningen aan de gang was, werd eerst nog even geggoid naar studentensocieteiten, vervolgens verspreidde de groep zich in het centrum, met als gevolg overal opstootjes, muziekbands die stopten, bierstandjes die
inmiddels waren bemand door fc fans, tap stroomde dus rijkelijk. inmiddels kwamen de eerste me bussen aan in het centrum, iedereen richting de me, die in hun bussen bleef, was ook geen uitkomen aan door al die stenen. later kwamen er nog zon 25 me bussen uit assen leeuwarden enz, inmiddels was het bijna middernacht, en waren de rellen inmiddels zo n 4 uur aan de gang, later
begon de me met zo n 250 man het centrum schoon tge vegen, met de nodige arrestaties, vele cafe interieuren moesten het deze nacht nog ontgelden. kortom een zeer gewelddadig weekeinde in groningen. het gevolg, over de honderd arrestaties, veelal dagen later, doordat de politie over veel beeldmateriaal kon beschikken van oa sbs, veronica,nos enz. en door hun eigen opnamen. veel van deze jongens hebben nog steeds stadionverbod.