Partyflock

Forumonderwerp · 731353

Groei extreemrechts in Nederland

Uitgegeven: 15 december 2004 13:10
Laatst gewijzigd: 15 december 2004 13:31

AMSTERDAM - Extreemrechts is de laatste twee jaar in opkomst in Nederland. Extreemrechtse jeugdculturen worden een groter probleem, er zijn nieuwe extreemrechtse partijen ontstaan en het aantal activisten is toegenomen. Internet vormt een podium waar extreemrechtse uitingen maar weinig belemmeringen ondervinden.

Dat is woensdag gebleken uit de zesde Monitor Racisme en Extreemrechts van de Universiteit Leiden en de Anne Frank Stichting.

Brandstichtingen

De onderzoekers zagen na de moord op Theo van Gogh op 2 november een opleving van racistisch en extreemrechts geweld in Nederland. In november waren er 174 incidenten, vooral brandstichtingen. De afgelopen jaren was er juist een daling van het aantal gewelddadige voorvallen. In heel 2003 waren er 260 racistische en extreemrechtse incidenten.

Moslims

In tweederde van de gevallen was er sprake van geweld tegen moslims. Moskeeën waren in november 47 keer doelwit, kerken 13 keer. De serie gewelddadigheden na 2 november doet volgens de onderzoekers denken aan die na de terreuraanslagen in de VS op 11 september 2001. Toen waren er in Nederland in tweeënhalve maand 190 gewelddadige voorvallen.

Webfora

De onderzoekers constateerden een betrokkenheid van extreemrechts in 15 procent van de gevallen. Dat is anderhalf keer zoveel als de betrokkenheid van extreemrechts bij gewelddadigheden in heel 2003. Ook de extreemrechtse webfora vertoonden een grimmig beeld de dagen na de moord, met steunbetuigingen aan geweld en (verkapte) oproepen tot geweld.

Partijen

De afgelopen twee jaar zagen de onderzoekers de opkomst van twee nieuwe extreem-rechtse partijen: de Nationale Alliantie 🇳🇦 en Nieuw Rechts (NR). NR zien de onderzoekers als de opvolger van de Centrum Democraten van Janmaat. "Het is een partij die kans maakt om in het parlement vertegenwoordigd te worden", aldus onderzoeker J. van Donselaar.

Antisemitisme

De NA valt volgens Van Donselaar op door openlijk antisemitisme. "We hebben in Nederland in geen tijden zo'n radicale politieke partij gehad." Bij vier extreemrechtse politieke partijen in Nederland (NA, NR, Nederlandse Volks Unie en Nieuwe Nationale Partij) was in november "een krachtige intensivering van anti-moslimuitingen waar te nemen". Drie van de vier, behalve de NNP, konden in november op bescheiden schaal nieuwe leden werven.

Lonsdale

De partijen proberen vooral te werven onder de zogeheten Lonsdale-jongeren, jongeren die zich door het dragen van Lonsdale-kleding associëren met racistische en extreemrechtse ideeën. Deze groep zou uit driehonderd tot 1500 mensen bestaan, met een harde kern van tientallen jongeren. "We hebben nog niet eerder op deze schaal dergelijke extreemrechtse jongerengroepen gezien", aldus Van Donselaar. Soms zijn ze ook zelf slachtoffer van geweld van allochtone groepen.

Vrijspraken

De onderzoekers beklaagden zich opnieuw over de gebrekkige opsporing en vervolging in 2003. Vorig jaar werden minder discriminatiezaken voor de rechter gebracht en nam het aantal vrijspraken toe. De verzameling van gegevens bij de politie blijft zorgelijk, stelt het rapport, doordat de politie niet landelijk en eenduidig het aantal racistische en extreemrechtse indicenten bijhoudt.

bron: www.nu.nl

Ik weet het het is een heel stuk maar ik denk heel belangrijk voor de toekomst van Nederland...

Ik vind het belachelijk dat het met zo'n groei is toegenomen. Als het zo door gaat gaat het dus echt helemaal verkeerd. Als er iets is wat we niet moeten hebben is het wle zo'n partij in de politiek want als dat gebeurt dan loopt het dus echt helemaal uit de klauw...

En weer gaat het over de "Lonsdale Jongeren" :s...
Ik draag zelf ook af en toe Lonsdale maar ben dus echt wel 100% anti rechts-extremisten. Ik vind het een mooi merk door het logo en dus niet, zoals sommige, door de rechtse gedachte er achter...

Maar als het zo doorgaat dan wordt dus iedereen die dit merk draagt dalek zo gezien (als dat al niet zo is) en dan gaat het dus echt fout...

maar ja de discussie is dus weer open...

Teknix,

Wat ik al zei, neem marokko als voorbeeld.
De steden aan de kust zijn ver ontwikkeld en zijn westers, de marokkanen die daar wonen ook, terwijl de Berbers "achterlopen" op veel punten omdat het contact onderling gewoon minder is, waardoor een cultuur minder dynamisch word.

het voorbeeldje van 909 van de bosjesmannen vind ik ook wel aardig. :)

Nederland is een grote smeltkroes van diverse culturen, molens en tulpen zijn bijvoorbeeld turks, wiskunde is arabisch, onze kalender is romeins, ook de taal Nederlands is beinvloed door het arabisch, latijn, frans, engels, duits enzovoort.

Maar als je naar een stam in het dichte oerwoud van Zaire gaat, dan zie je dat ze daar veel minder invloeden van buitenaf hebben, hoogstens een stukje textiel ofzo.
Dus je vind rechtse mensen dom, nou ik niet je moet voor de gein is vrijdagavond om 10,00 uur in rotterdam op zuidplein bijvoorbeeld rondlopen, dan loop dat volk ook rond wat volgens jullie helemaal nikss verkkeerd doet. Het gaat door de weeks allmaal naar school, Ja Maar natuurlijk. Over paar jaar dan kunnen wij immigreren ik weet niet of jullie dat allemaal willen????
Nederlands is idd door engels en duits beinvloed, maar daar blijft het wel bij toch!! Germaans ja, maar heeft niets met frans te maken etc, en al helemaal niet met arabisch!! niet eens dezelfde 26 letters, 26 toch?? haha!!

Nederlands is idd door engels en duits beinvloed, maar daar blijft het wel bij toch!! Germaans ja, maar heeft niets met frans te maken etc, en al helemaal niet met arabisch!! niet eens dezelfde 26 letters, 26 toch?? haha!!

Tuurlijk ook frans, kijk eens in het woordenboek..

Arabische invloeden in onze woordenschat : hasj, alcohol ;P
Jij bedoelt die invloed ok!! dan niks gezegd, tuurlijk gebruiken we nu veel van hun woorden!!
Wij zijn ook binnen europa heel erg cultureel idd, vergeleken met de rest!! Hoe vaak eet jij nog gewoon aardapppels??
Alcohol uit hun taal?? Te ironisch!!! hahhah
Hoe vaak eet jij nog gewoon aardapppels??

Aardappels komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, jaja...
Echte hollandse pot, allemaal importgerechten.:D
909, we hebben het net over de cultuur, dat die in de westerse wereld dynamisch is!! wij hebben de aardappel ons eigen gemaakt!! dat we een VB nodig hadden om het te leren kennen neemt niet weg dat het niet NL is!!!
Invloeden? Hashasin= Asasin Moordenaar onder invloed van Hash ook uit het arabish :P

dat we een VB nodig hadden om het te leren kennen neemt niet weg dat het niet NL is!!!

voorbeeld?
Heel de plant komt uit zuid-amerika :P
Sorry hoor, maar die plant gedijt ook bij ons!!
Sjeempie hee, laten we hier niet over doorgaan!!!
Sumoworstelen komt ook uit Rusland officieel, maar jullie zullen dat nu ook typisch Aziatisch vinden toch???
Wat een pubers die denken dat het zo stoer is een beetje nep-skin lopen te wezen in hun inteelt dorpjes, sieg heilen op een foto, en hier of op welk ander hardcore-site een beetje stoer lopen te praten dat ze zo NS dan wel rechts zijn. Wel makkelijk achter de computer (vooral veilig ook).

Ga eens naar een extreem rechtse demo, waar zijn al die stoere mannetjes en praatjes dan? Te bang om klappen te krijgen van AFA gasten ... of zelfs Feyenoord hooligans? En als ze dan al gaan, maar al te blij zijn dat er politie is om ze te beschermen. Dus rot maar meteen op met je ACAB gelul. Ga gewoon terug naar moeders en op je slaapkamertje achter de computer een beetje de ‘extreme’ NS’er uithangen. “Lonsdale” pubers zijn een grap.

Met echte rechts extremisten kun je maar op een manier discussieren ... en daar komen echt geen argumenten bij aan te pas.
En dan heb je nog te domme mensen als Juanito ... lees eens een boek voordat je een mening vormt en je het hebt over de westerse wereld/cultuur. Een paar tips:

- Wealth and Poverty of Nations – David Landes
- Decline of the West – Oswald Spengler
- From Dawn to Decadence – Jacques Barzun
- Guns, Germs, and Steel – Jared Diamond

Als je die uitgelezen hebt kunnen we misschien verder praten. Of is het engels nog te moeilijk voor je?

Dus rot maar meteen op met je ACAB gelul.

Ze weten geeneens waar A.C.A.B vandaan komt!

Sumoworstelen komt ook uit Rusland officieel, maar jullie zullen dat nu ook typisch Aziatisch vinden toch???

Rusland ligt in Azië ;)
beetje nep-skin lopen te wezen in hun inteelt dorpjes

hehe :)
Inteelt dorpen Egmond toevallig?
En dan heb je nog te domme mensen als Juanito ... lees eens een boek voordat je een mening vormt
Als je die uitgelezen hebt kunnen we misschien verder praten. Of is het engels nog te moeilijk voor je?

Jij onderschat me nu behoorlijk, maar ja, jij bent de eerste die zo kort door de bocht iemand afserveert!!
Je eerste stuk was ok, vind ik ook, maar dom? Denk het niet hoor!!
Trusten!

ps: Leuke kerst gehad??
Kort door de bocht? Lees anders zelf even je posts na. Je argumenten snijden absoluut geen hout.
Wat jij het "dynamische westen" noemt komt echt niet doordat het westen dicht getimmerd wordt/werd als een fort. Dynamiek ontstaat niet in een vacuum.

En dan verbaast het mij helemaal om te lezen wat je muzikale voorkeur is: drum & bass, funk, garage, groove, hiphop, house, jungle, lounge, r&b, soul ... allemaal muziek die stevig beiinvloed worden door niet-westerse culturen. Ik zou je standpunten gewoon wat nuanceren, je zou beter moeten weten.

ps. Prima kerst hier, straks nog familie en daarna maar een feestje denk ik.
Artiest {SHOWLIST artist 31027, 16404, 58027}
Racisten zijn toch bijna allemaal tjappies.
90% praat stoer tegen z'n matti's op z'n kamer en achter z'n computer, maar als 't erop aankomt zijn 't weak-ass ventjes...

Wel shoarma eten, waterpijp roken, etc

gelegeneheidswazi's...
En dan verbaast het mij helemaal om te lezen wat je muzikale voorkeur is: drum & bass, funk, garage, groove, hiphop, house, jungle, lounge, r&b, soul ... allemaal muziek die stevig beiinvloed worden door niet-westerse culturen.

Ik zeg toch ook helemaal niet dat ik tegen andere invloeden ben, ik ben juist een groot liefhebber van andere culturen, op elk gebied!! Vrouwen, eten, muziek etc etc!!

Dat lijkt missch door die gekke discussie over die aardappel etc, maar ik bedoelde alleen te zeggen dat wij in europa en NL in staat zijn ons iets eigen te maken!!! Die dynamische westerse cultuur staat wel open!!
en daarna maar een feestje denk ik.

Naar welk feesie ga je, er staat niets in je agenda voor vandaag?? Ik heb er drie staan, mag er wel 1 hebben van me hoor!! haha, fijne dag verder iig!! Spreek je!!
Old school jungle in de Melkweg of Earth in Panama. Niet mijn eerste keuze, ik ga ook liever naar Poema in Utrecht. Maar goed mijn maten willen niet buiten Amsterdam feesten.

Laters.

en toen?
haha probeer je dit dode topic weer wat leven in te blazen ;) suc6 er mee
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 169839, 168185}
EXTREEM Rechts is net zo kortzichtig als ZWAAR gelovig of alles anders waar Extreem of iets dergelijks in voorkomt....

rechts is sowiezo extreem, imho...

De vvd is rechts en het CDA ook vind je die extreem?
laatste aanpassing

de VVD en het CDA, bevorderen de 2 deling tussen arm en rijk in de maatschappij en dat vind ik extreem ja.

Wat een pubers die denken dat het zo stoer is een beetje nep-skin lopen te wezen in hun inteelt dorpjes, sieg heilen op een foto, en hier of op welk ander hardcore-site een beetje stoer lopen te praten dat ze zo NS dan wel rechts zijn. Wel makkelijk achter de computer (vooral veilig ook).

Ga eens naar een extreem rechtse demo, waar zijn al die stoere mannetjes en praatjes dan? Te bang om klappen te krijgen van AFA gasten ... of zelfs Feyenoord hooligans? En als ze dan al gaan, maar al te blij zijn dat er politie is om ze te beschermen. Dus rot maar meteen op met je ACAB gelul. Ga gewoon terug naar moeders en op je slaapkamertje achter de computer een beetje de ‘extreme’ NS’er uithangen. “Lonsdale” pubers zijn een grap.

Met echte rechts extremisten kun je maar op een manier discussieren ... en daar komen echt geen argumenten bij aan te pas.

Laatst een filmpje gezien waar de AFA begon met stenen gooien en daarna wegrende voor rechts-extremisten. Om vervolgens te zielig te doen voor de camera omdat ze geslagen was....

Met echte rechts-extremisten valt juist wel te praatten deze mensen hebben zich volledig verdiept in hun ideologie, zij zijn beter in discussie dat een anti-facist oid. Dus wat je zegt klopt totaal niet.

Ik baseer dit laatste op feiten maar dit maakt mij iig geen nazi/wazi oid.

Ach al dat gezeur over wannabee nazi's
alle allochtonen moeten er gewoon uit

haha weinig kans dat extreem rechts groeit. Nederland is gewoon bang voor die allochtonen ahahhaaha. Na die moord op Theo van Gogh zijn er echt GEEN ongeregeldheden uitgebroken, alleen een brandje hier en daar maar geen echte aanslagen op allochtonen. De gemiddelde nederlander is gewoon bang voor zo n buitenlander.Die nep wazis/lonsdalers hebben alleen grote bek op internet of gewoon buiten op straat maar doen nooit echt iets waar andere mensen onder de indruk van zijn... PEACE k ben wecko
laatste aanpassing
Laatst een filmpje gezien waar de AFA begon met stenen gooien en daarna wegrende voor rechts-extremisten. Om vervolgens te zielig te doen voor de camera omdat ze geslagen was....

Met echte rechts-extremisten valt juist wel te praatten deze mensen hebben zich volledig verdiept in hun ideologie, zij zijn beter in discussie dat een anti-facist oid. Dus wat je zegt klopt totaal niet.

Ik baseer dit laatste op feiten maar dit maakt mij iig geen nazi/wazi oid.

Ik snap niet dat je in telk topic waar t over rechts gaat opneemt voor extreem rechts? Als het even zou kunnen dan zouden ze jouw en elke andere drugs gebruiker het land uitzetten (jaja, voor dealers willen ze zelfs de doodstraf).

Ik zeg alleen zoals het is, alles wat rechts is wordt afgekraakt, het is een hype tegenwoordig.

Ik doe niet mee aan die demonisering, ieder heeft recht op zijn eigen mening.

Moet ik het met alles eens zijn van hen om hier te mogen discussieren dan?
laatste aanpassing
Daar lijkt het soms wel op ja.

En anders krijg je wel te horen dat je Dom bent

Maar die gene die zogenaamd politiek correct zijn staan niet garant voor de totale bevolking.
laatste aanpassing

Jup!