Partyflock

Forumonderwerp · 730544
Waarschuw beheerder
Ik heb sinds een tijdje ook hyperventilatie.
Chronische hyperventilatie wel te verstaan.
Ik adem dus niet heel snel,..maar ik adem heel erg verkrampt en ipv via mijn buik adem ik via mijn borst.
Ik heb hier heel erg veel last van en wat veel mensen niet weten is dat je heel veel klachten door deze "ziekte" kan krijgen.
Klachten wat je dagelijkse bezigheden sterk doen beinvloeden.
Ook heb ik daardoor een paniekstoornis gekregen,..

Op de site http://www.hyperventilatie.org/ kun je lezen wat je er allemaal voor een klachten door kan hebben.

Zijn er hier meer mensen die dit hebben?

(K)

Waarschuw beheerder
Je kan ermee omgaan, dat is de truc, om er mee leren om te gaan.

Dat is het hele probleem, de meeste weten niet hoe je ermee moet omgaan. Omdat ze het sinds kort pas hebben ofzo en er niks vanaf weten.
Maar na een lange tijd weet je niet beter meer en is het 'normaal' voor je .

Waarschuw beheerder
Dat van emiel is serieus bedoeld en nee ik heb tanden onder me kussen.

mensen zoals emiel kunnen mensen van hun angst af helpen, natuurlijk niet iedereen!

Voor de wetenschappers onder ons, hoe bevecht je iets wat er niet is?

Met je geest zoals ik al eerder zei, jij bent de baas en niet die angst!

Vrees en angst wat in dit topic besproken wordt is bijna niet tot niet te overwinnen, sorry voor de illusie

Als jij het zegt.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik begrijp wat je bedoelt, maar Emiel is er alleen om mensen van hen wezenlijke angst af te kunnen helpen.. Stel, je bent bang van (eerder genoemde) spinnen, vogels, wespen, bloemen enz. Dan zegt Emiel "tsjakka tsjakka" et voilá :P
Das dus voor het aanmoedigen in het overwinnen van je onzekerheid voor een object, voorwerp ofwel iets wezenlijks.

Dit gaat veel en veel verder dan je zou kunnen denken..

Je hebt gelijk wat betreft dat je het natuurlijk met je geest moet aanvechten, je moet et immers zelf doen, maar je moet voor jezelf eerst uitzoeken hoe en dat kan weken duren, maar soms ook vele jaren..
Waarschuw beheerder
Vrees en angst wat in dit topic besproken wordt is bijna niet tot niet te overwinnen

Klinkt raar uit de 'mond' van iemand die er al ruim 7 jaar mee rond loopt maar het is wel te overwinnen. Zeker de hyperventilatie op zich is goed te verhelpen, het is de paniek die lastig is te onderwinnen.
Bij mij is dit aan de hand: ik begin lichtjes te hyperen, mijn hersenen raken overgeprikkeld en dan heb ik er geen controle meer over. Het is dus een fatale misser van de hersenen wat de paniek veroorzaakt.
Ik denk ook dat de meeste hier geen hyperventilatie hebben, maar een paniekstoornis. (die 2 gaan bijna altijd samen)

Jeetje moeilijk uit te leggen dit!

Ik denk dus dat de angst om te gaan hyperventileren erger is dan het hyperventileren zelf. En die angst is bestte overwinnen (al gaat dat langzaam en erg moeilijk....)
Zelf ben ik al aardig op de goeie weg. Vorig jaar nog kon ik nieteens een tankstationnetje in zonder in paniek te raken, nu loop ik er met gemak door zonder er bij na te denken. Zo zijn er wel meer dingen die ik een tijd geleden niet kon die nu opeens weer beter gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik zal wel de laatste zijn die hyerventilatie overschat ofzo, maar ik denk wel dat het te overwinnen is!
Waarschuw beheerder
Goh best een warrig verhaal geworden :D Hoop dat jullie er iets van snappen....
Waarschuw beheerder
Ik begrijp je Soleil ;) Well, jij beschrijft een situatie, een zijtak zeg maar. Ik doelde eigenlijk meer op het geheel.

Je kan angst voor treinreizen overwinnen (of een andere specifieke plek), probleem is alleen (bij mij bv.) dat het dan overslaat(sloeg) ergens anders op of in een andere situatie.
En indd gaat het absoluut over de paniekstoornis. Hyperventilatie is te "overwinnen", maar de overgevoeligheid voor een angst in bepaalde mate heb je van jezelf.

Dat bedoel ik met dat je ermee kan omgaan (lerend), maar die overgevoeligheid geraak je niet kwijt. Je kan het onderdrukken en controleren (uiteindelijk).

Heb het nu trouwens al 18 jaar, alleen die periode van 7 jaar was de "heftige" fase zeg maar..

Maarja, never opgeven bij die shit ;) En alles blijven proberen wat kan helpen.
Waarschuw beheerder
18 jaar? Jeetje en ik word er na 7 jaar al gillend gek van....
Het is inderdaad angst voor iets dat niet tastbaar is, dat maakt het lastig....
Waarschuw beheerder
Grr.. gaat lekker zo op werk als de server je altijd elke seconde er weer afgooit :P

Anyways, sorry, had verkeerd gelezen, dacht dat die 7 jaar op mij gericht was en jij er sinds een jaar mee rondliep.

7 jaar is dus ook al een aardig tijdje indd.

Wel hardstikke goed van je dat je nu meerdere situaties aankan, die al zolang niet gingen! :bah:

Waarschuw beheerder
als ik pieker of me druk maar ga ik vaak hyperventileren soms zo erg dak moet spugen en als ik eenmaal begin met kotsen hou het voorlopig ook niet meer op en dan krijg ik helemaal geen lucht meer ( gevoel dat je 'echt" stikt = heel beangtigend)

meer mensen last van dat je d.m.v hyperventilatie ook moet overgeven?

Waarschuw beheerder
ja ben zeker van plan om terug te gaan naar die winkel,,,gewoon proberen toch!

in het ziekenhuis was de uitslag ook hyperventilatie/paniekaanval. dus het ene slaat over in de ander zeg maar.daarnaast heb ik ook een hele lage bloeddruk.
Bedankt voor je antwoord, maar ik zat niet ergens mee op dat moment volgens mij, het gaat al een tijd niet erg goed met me hoor en dat is zeker psychisch, maar daar zal het wel een reactie op geweest zijn!

over een vrees hebben voor spinnen enz dat is hierbij natuurlijk gelul, je raakt in paniek (ik dan) omdat je op dat moment de raarste dingen gaat denken, ik d8 echt dat ik iets mankeerde en misschien wel dood kon gaan, dat soort dingen!! omdat er ook nooit wat met me aan de hand is dus daar komt je angst vandaan.
precies het ermee om gaan, daar gaat het hierbij om!
Waarschuw beheerder
IK heb er ook last van, heb een paar keer een hevige aanval gehad. Komt bij mij vooral door drukte, spanningen en stres. Gebeurd idd juist op de momenten dat het net ff rustig/ontspannen is.
Kan er wel beter mee omgaan dan in het begin, rustig door m'n buik ademen en vaker m'n rust nemen, waardoor (bijna) geen ernstige aanvallen meer heb..

Maar het is kut, want je kan er niet zo veel tegen doen, is ook heel erg tegen je gevoel in...
Waarschuw beheerder
Nope heb er nooit voor moeten overgeven...

Ik ben trouwesn ook nooit flauw gevallen. Mijn arts heeft ook gezegt dat je door het hyperen niet flauw kunt vallen (het is geen zuurstof tekort in de hersenen, maar teveel ofzo)
Waarschuw beheerder
de eerste week nadat ik het heb gehad toen ben ik bijna nergens geweest omdat ik ook dacht dat ik het zou krijgen op dat moment.. nu denk ik dat nog wel maar ik heb me er overheen gezet om gewoon overal heen te gaan :)
aangezien dat ik moe ben van het weekend heb ik op dit moment sneller last van symptomen (hoofdpijn en wazig zien)

Ja ben ook benieuwd hoe het is gegaan met jullie?
Waarschuw beheerder
ik ben terug
heb een intake gesprek gehad bij t Riagg en t ging wel goed
had me van te voren al alles opgeschreven enzo mijn problemen en alles zodat ik t met die gast kon doornemen

hij gaat nu overleggen welke therapie ik ga krijgen....
waarschijnlijk angst-therapie

hopen dat ik daarmee verder kom,....

eerst maar s volgende week de operatie aan mn darmpjes en dan erna ga ik verder werken aan de rest van mn problemen enzo,....
Waarschuw beheerder
Mooi dat het goed is gegaan Para ;) Ben benieuwd indd wat voor therapie je krijgt. Heb je ook zo'n 150- (of zoiets) vragenformulier moeten invullen die je moest inleveren?

Soleil , klopt helemaal wat je zegt. Ik ben ook altijd bang flauw te vallen, maar is nog nooit gebeurt, kan ook vrij moeilijk omdat je inderdaad sterk gaat transpireren en dan stijgt het bloed juist naar je hoofd. Als je neiging hebt tot echt flauwvallen neemt het bloed uit je hoofd af (het zuurstofverhaal indd), maw, bij een angstaanval zal je dus weinig kans hebben op flauwvallen in principe ;)

Steffi, rot voor je dat het al een tijd niet goedgaat.. Hoop dat je er weer bovenop komt wat dat aangaat enne.. laat nog wel weten hoe het gegaan is als je naar "de" winkel teruggaat :D

Waarschuw beheerder
Oh ja dat heb je ook nog :s
Dan zul je er tegen die tijd wel meer last van hebben door de spanning, lijkt me ook heavy eng zo'n operatie.

Wat gaan ze met die angst-therapie dan doen of weet je nog niet?

Ja ertegenin gaan is het beste (y), iedere drempel is een overwinning voor jezelf.

[quote]Heb het nu trouwens al 18 jaar[quote]

:O Dat is echt heavy ja, lekker vooruitzicht :s

Waarschuw beheerder
Je ziet toch dat veel mensen van die klachten hebben he :/
Nooit gedacht in ieder geval. :no:
Waarschuw beheerder
Lijkt me ook wel minder die operatie indd, spannend hoor..

Well riot, no worries, misschien ligt het bij jou weer heel anders en loop je vanaf over een maand ofzo weer overal heerlijk rond zonder enig probleem :D
Hoe gaat het trouwens met de grote warenhuizen op een gemiddelde zaterdag???

Waarschuw beheerder
Je ziet toch dat veel mensen van die klachten hebben he
Nooit gedacht in ieder geval

10 proc3ent van de bevolking heeft deze klachten.. welkom in de westerse maatschappij.

ik heb het zelf ook gehad, zwaar verrot. op de gekste momenten sla je helemaal op tilt.. ik werd zelfs snachts wakker compleet in paniek. dan ga je na een tijd vanzelf denken dat er van alles mis met je is..

gelukkig zijn er goede behandelingen en medicijnen voor
Waarschuw beheerder
Grote warenhuizen... zaterdagen in de stad... Bij de gedachte alleen al schiet ik in de stress :D :$

Waarschuw beheerder
ik ken het.. de pest is alleen dat als je zo bezig gaat, je cirkeltje steeds kleiner wordt.. eerst ga je niet meer naar de stad op drukke zaterdagen, dan niet meer door de weeks, vervolgens wordt je favoriete kroeg ondraagbaar enz enz..

daarom is het belangrijk er NU iets aan te doen voordat het zover komt

Waarschuw beheerder
met mij gaat het steeds beter..mijn cirkeltje word steeds groter :)
En m'n zelfvertrouwen groeit..dat is ook heel belangerijk

Als je steeds denkt: Ik kan het niet bla bla bla,dan gaat het sowieso fout..je kan veeeeeel meer dan je denkt
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Mijn cirkeltje wordt gelukkig ook steeds groter. Maar de V&D in tijdens prijzencircus zie ik voorlopig nog niet zitten :D

Waarschuw beheerder
hahah dat moet je ook helemaal niet WILLEN zien zitten
Waarschuw beheerder
Dat is waar! :D

Dit is trouwens wel het enige positieve aan het hele hyperventilatie-verhaal... Winkelen gaat lastig, dus goed voor mijn portemonnee ;)

Waarschuw beheerder
hahahaha.. ja dat dacht ik ook, tot ik het internet ontdekte.. alles online bestellen :-)

Waarschuw beheerder
Dit is trouwens wel het enige positieve aan het hele hyperventilatie-verhaal... Winkelen gaat lastig, dus goed voor mijn portemonnee

door al het hypergedoe ben ik nooit verder gegaan dan een jointje..was best beinvloedbaar

Winkelen gaat gelukkig goed :d
Grote steden als A'dam sla ik liever nog ff over
Waarschuw beheerder
hahahaha.. ja dat dacht ik ook, tot ik het internet ontdekte.. alles online bestellen

dat heb ik dus sinds kort ook ontdekt :$ :$ :$ Misschien is een internet-fobie iets voor ons? ;) :D

Winkelen gaat gelukkig goed

Ik ben echt jaloers op je! Winkelen (en dan vooral in mijn eentje) was altijd mijn grote hobby.....

Waarschuw beheerder
ja precies in je eentje..Niemand die zeurt dat je op moet schieten enzo,met niemand rekening hoeven te houden

Bij mij gaat het soms ook niet goed hoor..als ik maar niet veel hoef te lopen..Op de fiets naar de stad..lekker handig

Waarschuw beheerder
hahaha nou internet fobie zit ik niet op te wachten hoor..

belangrijk is gewoon dat je dingen blijft doen.. beloon jezelf als je iets gedaan hebt wat goed gegaan is.. enz
Waarschuw beheerder
toen ik ging winkelen zag ik er niet echt op tegen.. ben gewoon gegaan.. alleen zo'n winkel net als de v&d of c&a dat vind ik toch het ergste je hebt daar ook van die verdiepingen maar heb me er wel overheen gezet :) ik blijf iig niet thuis voor zoiets
Waarschuw beheerder
nee gewoon doen en je moet gewoon op je ademlhaling letten en je afleiden dan gaat t wel meestal
gewoon steeds iets meer proberen :d

komt t vanzelf wel goed

of tenminste een stuk beter
Waarschuw beheerder
nou ik had vanochtend weer zo iets:S was net wakker zat op de bank en opeens kreeg ik heel erg pijn bij me hart en werd misselijk.. en ik d8 echt meteen oooow nu krijg ik een hartaanval:$
Maar Na een tijdje ging het gelukkig weer weg..

maar word der gek van van dat soort dingen..:(

Waarschuw beheerder
Winkelen gaat gelukkig goed

Dat heb ik ook,die periode heb ik gelukkig gehad dat ik niet meer een winkel enzow inging :d

Ik ga nou eigenlijk wel overal heen, niet overal zonder stress natuurlijk.
Als ik vanuit hier met de trein bijv. naar Amsterdam of zo zou gaan, zou ik wel effe van die para momenten hebben, maar gewoon doen.

Hebben jullie het niet met autorijden, dat dat een beetje eng is geworden of eng was.
Dat je dacht dat er wat met je ging gebeuren achter het stuur en dan crashte?
Waarschuw beheerder
winkelen gaat meestal niet goed bij mij de laatste tijd
en alleen al door een drukke stad lopen is klote.
Dan is t net alsof t onwerkelijk is alsof je alles van buiten je lichaam bekijkt en dan voel ik me ook slap enzo en meestal begint dan weer zon paniekaanval....

Waarschuw beheerder
Ja door zo'n drukke stad lopen kan ik ook niet zo goed tegen. Allemaal die lui, voel ik me ook altijd zo vaag wat je zegt.

Maar raak niet meer in paniek eigenlijk.
Heb ik zowiezo nooit echt zo tegen gekunt, in een drukke stad winkelen, bah :s
Waarschuw beheerder
is gewoon echt een raar gevoel:S
alsof je er wel loopt zeg maar maar je voelt je bewegingen bijna niet,..raakt snel buiten adem en t is net alsof je er zeg maar toch niet helemaal bij bent:S

ik ga dr alleen heen als ik echt iets nodig heb....
Waarschuw beheerder
Para Stampwijf, ik snap precies wat je bedoeld met dat gevoel! Het lijkt net of je in een droom loopt ofzo...

Waarschuw beheerder
para, ben je niet meer op stap geweeest?
Waarschuw beheerder
ik had er tijdens t lessen last van gekregen met autorijden en moest mezelf echt pussen om te gaan rijden maar deed t toch steeds en ben geslaagd :P heb daarmna niet veel meer gereden omdat ik ook bang was dat ik zou flauwvallen ofzo achter t stuur en een ongeluk zou krijgen maar heb nu al een paar x een best stuk gereden zelfs in t donker wat ik helemaal klote vind:s

maar je moet t toch bijhouden iemand vertrouwds naast je is toch beter (Y)

maar ja heb geen eigen auto dus rij je niet zo snel en ik woon midden in de stad nu dus alles dichtbij
en mezelf na rotterdam zien rijden ofzoo zie ik mezelf nog niet doen hahaha maar ja gewoon doen en je kan altijd even stoppen als je jezelf niet vertrouwd:P
Waarschuw beheerder
is gewoon echt een raar gevoel
alsof je er wel loopt zeg maar maar je voelt je bewegingen bijna niet,..raakt snel buiten adem en t is net alsof je er zeg maar toch niet helemaal bij bent

hier had ik oook heel erg last van en heb nu medicatie fluoxentine een niet verslavende soort en helpt goed bij mij ik heb dat puur om me zelfvertrouwen terug te winnen en dat lukt aardig ik zou toch eens over medicatie beginnen
want hoe banger je word hoe moeilijker t is er af te komen
en waarom een tijdje geen medicatie als je je een stuk beter kan voelen :P:d als je maar niet aan de oxezepans enzoow begint dat helpt alleen maar op dat moment en is vet verslavend
Waarschuw beheerder
Van Fluoxetine kun je ook aardige afkickverschijnselen krijgen hoor :) Maar het kan inderdaad erg goed werken!
Waarschuw beheerder
ze zeiden dat ik in 1 x kan stoppen en je er weinig klachten van krijgt heb je er ervaring mee
Waarschuw beheerder
kom net vanuit school.. op de brommer :S kon net zo hard gaan rijden als een fiets want ik zag gewoon niks :S was ik wel ff bang dat er iets zou gebeuren maar ben thuis :)
Waarschuw beheerder
ze zeiden dat ik in 1 x kan stoppen en je er weinig klachten van krijgt heb je er ervaring mee

ik ben er een keer mee gestopt zonder afkickverschijnselen, maar heb ook genoeg verhalen gehoord van mensen die er wel erge afkickverschijnselen van krijgen. Het is natuurlijk een medicijn dat je elke dag slikt dus op 1 of andere manier raakt je lichaam er wel aan gewend. Als je er dan in 1 keer mee stopt dan mist je lichaam die stoffen, en kun je afkickverschijnselen van krijgen. Maar dat is per persoon verschillend natuurlijk :)
Waarschuw beheerder
ja precies ach ik zie wel hoe t gaat ben wel heel benieuwd
hoe t zonder is hoe gaat dat met jouw zonder medicatie dan
en had je met medicatie er nooit meer last van dan??
ik soms nog wel
Waarschuw beheerder
Die fluoxetine deed eigenlijk bij mij helemaal niks, dus ik merkte er niks van toen ik ermee stopte. Ik slik op dit moment Seroxat en ben eigenlijk erg benieuwd hoe het zal lopen als ik ermee stop. Maar op dit moment lijkt het me niet slim om ermee te stoppen :) Eerst maar wat 'stabieler' worden.
Waarschuw beheerder
Hoe lang slik je nu die medicijnen al?
Waarschuw beheerder
ja dat wil ik ook wel weten :) ik heb het pas dus ik slik ook geen medicijnen..
Waarschuw beheerder
seroxat heb ik in t begin gehad die werkte te raar bij mij en werd er vet van :(
deze merk ik ook weinig van ben niet vet moe enzoow maar nu weet ik dus niet of sommige klachten van mezelf of van de medicatie komen daar kom ik straks achter dus ben benieuwd
maar ik stop ook nog ff niet met een maandje ofzo probeer ik t :d
ik slik nu 2jaar bijna medicatie 3 verschillende geprobeerd deze nog niet zo lang een half jaar ofzooow