Partyflock

Forumonderwerp · 730430

Waarschuw beheerder
Helft moslims Nederland wil moslimpartij

Uitgegeven: 10 december 2004 22:15

DEN HAAG - Iets meer dan de helft (51 procent) van de moslims in Nederland vindt dat er een moslimpartij moet komen. Een op de vijf moslims (20,9 procent) is tegen de oprichting van zo'n partij. Dit blijkt uit representatief onderzoek door het bureau Foquz Etnomarketing onder 488 moslims, in opdracht van het televisieprogramma Nova.

Als de moslims die een Nederlandse moslimpartij zeggen te steunen, ook daadwerkelijk op die partij zouden stemmen, kan de partij maximaal acht zetels behalen.

Bijna 30 procent van alle moslims vindt dat het programma van een moslimpartij op de sharia, de islamitische wetgeving, gebaseerd moet zijn, ruim eenderde (34,2 procent) vindt dat dat juist niet zo moet zijn. Van de respondenten die een moslimpartij wensen, vindt ruim de helft dat de partij de sharia in het programma moet overnemen en een op de vijf vindt van niet.

PvdA

De moslims in Nederland stemden bij de laatste verkiezingen in januari 2003 vooral op de PvdA (32,4 procent), of stemden niet (31,8 procent). GroenLinks haalde 12,5 procent, CDA 6,8 procent. Als er nu verkiezingen zonder moslimpartij zouden zijn, stijgt de PvdA onder de moslims naar 44,3 procent. 32 Procent weet niet wat ze gaan stemmen of wil het niet zeggen.

Van de ondervraagde moslims vindt 45 procent dat hun geloofsgenoten in de huidige Tweede Kamer niet opkomen voor de belangen van moslims. Ruim 27 procent vindt dat ze dat wel doen. De onderzoekers van Foquz keken ook naar de populariteit van de Amsterdamse wethouder Aboutaleb. 18 Procent zegt op hem te zullen stemmen als hij op de Tweede-Kamerlijst van de PvdA komt, 32 procent zal niet op hem stemmen en 50 procent weet het nog niet, kent Aboutaleb niet of wil het niet zeggen.

Beledigen

71 Procent van de ondervraagden vindt dat het beledigen van de islam harder moet worden aangepakt, 12 procent vindt van niet. De helft van de moslims in Nederland voelt zich even veilig of onveilig als voor de moord op Theo van Gogh, 45,5 procent voelt zich minder veilig sinds 2 november. Een ruime meerderheid (58 procent) heeft sinds de moord op Van Gogh minder vertrouwen in de regering, slechts 1,8 procent heeft nu meer vertrouwen.

Wat vinden jullie? Wel of geen partij en wrm??
En normale reacties s.v.p. ;)
Waarschuw beheerder
Een van je neef met de zelfde naam :P

Waarschuw beheerder
tuurlijk, maar dan hoef je nog geen partij op te richten die voor een geloof is

Hoeft niet maar als die behoefte aanwezig is bij een groot deel van de bevolking. Dan is het zo. Ik heb er totaal geen problemen mee met het cda, christenunie en sgp. Ze vertegenwoordigen een stem van een groep mensen.

Waarschuw beheerder
wat moet je er met 3???
dan kan je straks lekker rustig uit gaan zoeken in welk land je het liefst wil wonen ofzo???

Ik heb 2 europese paspoorten. Dat is dubbelop want met 1 europees paspoort kan je je in heel europa vestigen. Het 3de is mijn marokkaanse paspoort en die is zeker handig als ik mij daar wilt gaan vestigen.

Waarschuw beheerder
ja nou ja dan is het geen wonder dat 2 paspoorten je prima uitkomt...

Waarschuw beheerder
Een braaf paspoort en een crimineel paspoort

Kun je altijd wisselen van identiteit "Ik niet weten, ik niet gedaan"

gheheheh (Y)

Waarschuw beheerder
2 pjotra Precies. Jij snapt het.

Ik snap alleen niet waarom ik eventueel 2 zou moeten inleveren. Ik gedraag me er niet slechter op met 3, betaal niet minder belasting. Mag maar in 1 land mijn stem uitbrengen voor de europesche verkiezingen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
k snap alleen niet waarom ik eventueel 2 zou moeten inleveren. Ik gedraag me er niet slechter op met 3, betaal niet minder belasting. Mag maar in 1 land mijn stem uitbrengen voor de europesche verkiezingen.

De uitzondering bevestigd de regel :)

Waarschuw beheerder
nou 3+4=7 veel plezier met je 3 paspoorten...
ik ben blij dat ik er 1 heb,...ik kan tenminste met overtuiging zeggen dat ik gewoon nederlands ben...want van jou weet ik het nog niet precies...ben je nou nederlands of marokkaans?

Waarschuw beheerder
Ik ben Anouar. een nederlander volgens de regels. maar mijn afkomst ligt in marokko en spanje.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
MEDElander ;)
Waarschuw beheerder
ben je nou nederlands of marokkaans?

Het plaatje zegt genoeg :)

Waarschuw beheerder
ik ben petra en ik ben nederlander, en jij?
net niks dus...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Ik ben Anouar.

(y) Het enige goede antwoord. :)

Waarschuw beheerder
Wat maakt het nou uit wat je bent? het gaat er om wie je bent.

Waarschuw beheerder
:respect:aaalllllaaaahhhhhhh:respect:

en dat dan elk uur ook s'nachts... :S
Waarschuw beheerder
jah en dan gaan ze iedere dag schapen slachten op het balkon... of niet (het is ik)?

sukkel
Waarschuw beheerder
En de koppen worden zo van het balkon gegooid!

Doen ze ook met vuilniszakken "ach de gemeente ruimt het wel weer op" :P
Waarschuw beheerder
ZE?

dat is beter als wat WIJ nederlanders gewend zijn met schapen te doen :|
Waarschuw beheerder
sure... en WE neuken ook geen kleine jongetjes :)

Waarschuw beheerder
donateur
als ze dan toch hier geboren zijn, waarom dan 2 paspoorten...dan ben je toch gewoon nederlander??

Dat heeft met de wetten van de verschillende landen te maken en daar kan noch de Nederlandse regering, noch degene die die verschillende paspoorten heeft iets aan doen.

In Nederland heb je bijvoorbeeld de Nederlandse nationaliteit als je hier geboren bent. Maar volgens wetten va andere landen heb je de nationaliteit van een land als allebei je ouders uit dat land afkomstig zijn. En die twee zaken kunnen dus best samen voorkomen.
Waarschuw beheerder
sure... en WE neuken ook geen kleine jongetjes

Bah... dat doe jij toch niet? :P
Waarschuw beheerder
Probeer eens een christelijke of van mij part heidense partij(in hun ogen)op te richten in marrokko dat red je niet dan wordt je vermoord !!!! Ik heb geen zin om naar die zieke gasten te luisteren ze zijn hier immers te gast!!!! Laat ze maar een politieke partij oprichten in een 1 of andere stuif woestijn in hun eigen land. Ze krijgen hier steeds meer macht, nooit iemand naar gekraaid!!!

kortom ik ben tegen een dergelijke moslim partij.

Waarschuw beheerder
donateur
Probeer eens een christelijke of van mij part heidense partij(in hun ogen)op te richten in marrokko dat red je niet dan wordt je vermoord !!!! Ik heb geen zin om naar die zieke gasten te luisteren ze zijn hier immers te gast!!!! Laat ze maar een politieke partij oprichten in een 1 of andere stuif woestijn in hun eigen land. Ze krijgen hier steeds meer macht, nooit iemand naar gekraaid!!!

kortom ik ben tegen een dergelijke moslim partij.

Hahahaha, telkens weer dat ze hier te gast zijn. Als mensen hier geboren zijn hebben ze dezelfde rechten hier als jij. Jij mag een politieke partij oprichten, zij ook. Ik vind het goed dat ze het doen, ik stem er toch niet op. Maar als mensen daar wel behoefte aan hebben, moet dat kunnen! Daarvoor zijn we een democratie... ;)
Waarschuw beheerder
Dan wordt het tijd dat de des betreffende wet word aangepast!

Waarschuw beheerder
GEEN MOSLIMPARTIJ!
Er zijn moskeeen in Nederland, daar wordt gezegd (letterlijk):
"Bemoei je niet met de Nederlandse samenleving, houdt afstand van de Nederlandse samenleving. Deze samenleving zonder Allah zal ten onder gaan..."
Deze moskeeen zijn bovendien gesubsidieerd door de politiek correcte, doorgedraaide tolerante, linksideologische Nederlandse rechtsstaat! :nee::nee:

Dan ook nog een moslimpartij, die door middel van macht in de Tweede Kamer het fundament van de Nederlandse Samenleving kan ondermijnen?
NO WAY!!

Waarschuw beheerder
donateur
Deze moskeeen zijn bovendien gesubsidieerd door de politiek correcte, doorgedraaide tolerante, linksideologische Nederlandse rechtsstaat!

Gelul. ALLES is betaald door de moslimgemeenschappen zelf. Dus in feite brengen die moskeeën geld voor de staat OP.

Dan ook nog een moslimpartij, die door middel van macht in de Tweede Kamer het fundament van de Nederlandse Samenleving kan ondermijnen?

Dat doe je nu zelf al meer dan een moslimpartij met hun hooguit 10 zeteltjes dat ooit zou kunnen.

Waarschuw beheerder
donateur
Als een eigen partij niet toegelaten wordt, waar blijft onze vrijheid van meningsuiting dan nog? Waar is onze democratie dan? Daar draait ons land toch helemaal om. Iedereen mag vinden en zeggen wat hij/zij wil. Iedereen mag een politieke partij oprichten. Waarom dan geen moslim partij? Omdat mensen bang zijn voor terrorisme ofzo?? :S

Waarschuw beheerder
Gelul. ALLES is betaald door de moslimgemeenschappen zelf. Dus in feite brengen die moskeeën geld voor de staat OP.

Bullshit. Iedereen die een kerk/moskee/tempel bouwt (vrijheid van godsdienst), krijgt een bepaalde mate van subsidie. Net als scholen dat krijgen.

Als een eigen partij niet toegelaten wordt, waar blijft onze vrijheid van meningsuiting dan nog? Waar is onze democratie dan?

Iedereen mag vinden en zeggen wat hij/zij wil. Iedereen mag een politieke partij oprichten.

Dat is weer dat rare, Nederlandse tolerante gelul. Vrijheid van meningsuiting? Een extreemrechtse partij is in principe ook verboden. Partijen met extreemrechtse/extreemlinkse/achterlijke standpunten vallen buiten de vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van meningsuiting kent ook grenzen. Een religie als de Islam net zo. Standpunten t.o.v. homo's, vrouwen en overtuigingen passen niet binnen de Nederlandse samenleving. Een moslimpartij is dus ook uit den boze.

Waarschuw beheerder
donateur
Bullshit. Iedereen die een kerk/moskee/tempel bouwt (vrijheid van godsdienst), krijgt een bepaalde mate van subsidie.

Bron?

Standpunten t.o.v. homo's, vrouwen en overtuigingen passen niet binnen de Nederlandse samenleving. Een moslimpartij is dus ook uit den boze.

Net zoals de SGP dus.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Net zoals de SGP dus.

Idd...

Bron?

'Nederland en zijn Islam' (1996)
(Een passage)

Veel gemeenten in Nederland houden zich niet aan de scheiding tussen kerk en staat en verlenen doorgaans subsidies aan deze geloofsgemeenschappen.
De gemeente Rotterdam is altijd voortrekker geweest als het gaat om gemeentebeleid ten aanzien van moskeeen. Toen eind jaren zeventig gebedsruimten in garageboxen en op krappe etages op grote schaal brandgevaarlijk bleken te zijn, begon de havenstad hier en daar subsidie te verlenen aan islamitische moskeebesturen. De scheiding tussen kerk en staat werd ondergeschikt geacht aan het streven naar integratie en een gelijkwaardig bestaan voor alle geloofsgemeenschappen.

Waarschuw beheerder
donateur
Dat is weer dat rare, Nederlandse tolerante gelul. Vrijheid van meningsuiting? Een extreemrechtse partij is in principe ook verboden. Partijen met extreemrechtse/extreemlinkse/achterlijke standpunten vallen buiten de vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van meningsuiting kent ook grenzen. Een religie als de Islam net zo. Standpunten t.o.v. homo's, vrouwen en overtuigingen passen niet binnen de Nederlandse samenleving. Een moslimpartij is dus ook uit den boze.

Idd, er zitten grenzen aan de vrijheid van meningsuiting!!! Nl. de wet! Verder niet...

En zoals DSW al aangeeft zijn er ook huidige partijen die die standpunten innemen die jij opnoemt. ;)

En ik ben trots erop dat je in Nederland nog altijd kan zeggen wat je wilt. Het is uit den boze dat je bepaalde Nederlanders het recht ontneemt om een partij te beginnen. Je kan alleen een partij oprichten als je een Nederlands paspoort hebt. Wanneer je die hebt, mag je ook een moslimpartij oprichten!

Waarschuw beheerder
Ik mag dus een anti-vrouw-partij oprichten? (vrijheid van meningsuiting)

Punten uit mijn verkiezingsprogramma:
Vrouwen mogen geslagen worden en staan onder de man;
Verder moeten ze verplicht 3x per dag pijpen;
altijd zin hebben om te neuken;
het huishouden altijd in orde houden.
Waarschuw beheerder
Vrijheid van meningsuiting kent ook grenzen. Een religie als de Islam net zo. Standpunten t.o.v. homo's, vrouwen en overtuigingen passen niet binnen de Nederlandse samenleving. Een moslimpartij is dus ook uit den boze.

dus omdat de Bijbel het slaan van vrouwen toestaat, wit boven zwart stelt en andere geloofsovertuigingen wil straffen met vuur, is de CDA uit den boze?
Waarschuw beheerder

sgp (y)

Waarschuw beheerder
Wanneer CDA hier voor staat wel ja.
Ik vraag mij af of de bijbel dit daadwerkelijk toestaat, maar daar ken ik de Bijbel niet goed genoeg voor

Waarschuw beheerder
SGP is wat mij betreft net zo goed uit den boze als een moslimpartij...

Maar dat zei ik al eerder...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Ik mag dus een anti-vrouw-partij oprichten? (vrijheid van meningsuiting)

Punten uit mijn verkiezingsprogramma:
Verder moeten ze verplicht 3x per dag pijpen;
altijd zin hebben om te neuken;
het huishouden altijd in orde houden.

Volgens mij mag dat wel ja. Er is geen wet tegen. Kijk maar naar de SGP. Nemen ook meer rechten van de vrouw weg. Zolang je maar niet tegen de wet ingaat mag het volgens mij wel. Vergeet niet dat niet alle moslims op dezelfde manier denken. Daar heb je ook verschillende stromingen in net zoals het christendom bijvoorbeeld. De dingen waar jij op wil gaan doelen hoeven niet voor alle moslims te gelden... ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Wanneer CDA hier voor staat wel ja

dus de een eventuele moslimpartij staat hier wel voor?

Waarschuw beheerder
donateur
rechts mag nie dus dit ook nie!!!!!!!!!

Hoezo rechts mag niet? Hoe noem je VVD, SGP dan? Links? :S
Waarschuw beheerder
Alleen gaat het om christelijke waarden, dus ze willen dat de christelijke familie de basis is.
Daarom neemt ook niemand ze echt serieus, maar wat denk je van moslims?

Toch is de basis van waaruit de Christelijke partijen een toekomstvisie formuleren daarom anders. Dit kan op elk moment anders zijn t.o.v. de andere partijen. Er is een verschil waarop onderwerpen worden bekeken en je kunt christelijke partijen niet elke keer naast een andere partij zetten. Het CDA zal niet maar met 1 partij mee stemmen op elk onderwerp is hun visie anders. Met een moslim partij zou je veel waardes terug kunnen vinden van de christelijke partijen. Als de moslim partij dan geen andere toekomstvisie blijkt te hebben dan de anderen zullen ze hun bestaansrecht al snel verliezen. Een partij gebaseerd op slechts onderwerpen zal niet lang overleven denk ik.

Dat hangt maar net van het "idee" af...

Ideeen kunnen nooit uitgebannen worden hoe slecht ook. Het verbieden van ideeen geeft meestal alleen maar voedingsgrond aan het idee zelf. Waarschijnlijk zelfs bij extreme ideeen. Dit is mijn beetje negatieve visie daarop maar ik denk wel een harde werkelijkheid.

Er is nog niemand die hier een goed antwoord op gegeven heeft.

Komt omdat er totaal geen gegronde redenen zijn waarom je niet meer dan 1 paspoort mag hebben. De enige reden die opgegeven wordt is een paranoide. Mensen denken dat je minder loyaal bent aan een land als je meer dan 1 paspoort hebt. onzin!!

Ik heb het geloof ik al eerder ergens gepost. Je bent Nederlander als je 1 van je ouders Nederlander is. Ook al ben je in Afghanistan of Taiwan geboren als je moeder of vader de Nederlandse identiteit heeft ben jij dat automatisch ook!!!!!!!! Daarnaast kan je alleen Nederlander worden als je wordt genaturaliseert of als je 3de generatie allochtoon in Nederland bent.
Waarschuw beheerder
Ik mag dus een anti-vrouw-partij oprichten?

Helaas maar in art.1 van de grondwet staat duidelijk dat je niet mag discrimineren op basis van sekse dus dat mag niet. Je mag wel een partij oprichten die meer rechten voor mannen wil.

Waarschuw beheerder
donateur
Veel gemeenten in Nederland houden zich niet aan de scheiding tussen kerk en staat en verlenen doorgaans subsidies aan deze geloofsgemeenschappen.
De gemeente Rotterdam is altijd voortrekker geweest als het gaat om gemeentebeleid ten aanzien van moskeeen. Toen eind jaren zeventig gebedsruimten in garageboxen en op krappe etages op grote schaal brandgevaarlijk bleken te zijn, begon de havenstad hier en daar subsidie te verlenen aan islamitische moskeebesturen.

Ik wil niet vervelend zijn :[ maar waar staat dat subsidies zijn verleend voor het bouwen van moskeeën? Ik zie alleen maar iets over het brandveilig maken van noodvoorzieningen en dáár heeft natuurlijk de hele gemeenschap wat aan.

En als ik even datzelfde stuk erbij haal, dan zie je dat er sinds 1983 geen subsidies aan moskeeën meer zijn verstrekt.

Na de grondwetswijziging in 1983 was de scheiding tussen kerk en staat een doorslaggevend argument om af te zien van financiele steun aan islamitische organisaties. De laatste poging daar verandering in te brengen, kwam van toenmalig minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, de CDA'er Brinkman. In 1986 besloot hij vier ton uit te trekken in het kader van een eenmalige rijksbijdrage aan de (ver)bouw van sociaal-culturele en religieuze voorzieningen. Hij deed dit voorstel vlak voor de eerste gemeenteraadsverkiezingen waaraan ook niet-Nederlanders mochten deelnemen. De Tweede Kamer wees het voorstel echter af.

Daarmee ontstond in elk geval duidelijkheid over de financiele rol van de gemeente inzake moskeeen.

:[

NB. let op "de CDA'er Brinkman"... hoezo linkse politiek die moskeeën subsidieert? :P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Wat levert dit op voor Nederland, dat we er daadwerkelijk op vooruit gaan?

De veelal gehate uitspraak eigen volk eerst mag niet, eigen volk laatst daar gaan we heen.

Waarschuw beheerder
donateur
rechts mag nie dus dit ook nie!!!!!!!!!

Religieuze partijen zijn bijna altijd rechts, dus een eventuele islamitische partij zal ook rechts worden verwacht ik.

Overigens is er wel een verschil tussen een islamitische partij en een moslimpartij.

het eerste vertegenwoordigd het geloof (de islam) in Nederland en het tweede vertegenwoordigd een bevolkingsgroep in Nederland.

Dus een moslimpartij hoeft niet perse religieus te zijn.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
De veelal gehate uitspraak eigen volk eerst mag niet, eigen volk laatst daar gaan we heen.

Wat dacht je van "Eigen volk tegelijk"?

Trwns, wat is dat eigenlijk, "eigen volk"? Blanken? :/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Dus een moslimpartij hoeft niet perse religieus te zijn

Nee niet persé, maar welke gemeenschappelijke belangen hebben moslims (surinaams, indonesisch, bekeerde nederlanders, marokkanen en turken etc.) behalve het moslim zijn? En als een partij opkomt voor de belangen van moslims dan zal dat waarschijnlijk in eerste instantie niet gaan over verbreding van de snelwegen of voor of tegen afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. Dat zijn nou typisch van die dingetjes die weinig met geloof te maken hebben.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Trwns, wat is dat eigenlijk, "eigen volk"?

Pogoënde hardcore-londsdale-wazi-kleuters.. (Schijnt een soort subcultuur te zijn, die zichzelf boven de andere (sub)culturen plaatst) :bier:

Waarschuw beheerder
donateur
Nee niet persé, maar welke gemeenschappelijke belangen hebben moslims (surinaams, indonesisch, bekeerde nederlanders, marokkanen en turken etc.) behalve het moslim zijn? En als een partij opkomt voor de belangen van moslims dan zal dat waarschijnlijk in eerste instantie niet gaan over verbreding van de snelwegen of voor of tegen afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. Dat zijn nou typisch van die dingetjes die weinig met geloof te maken hebben

het zou een tegengewicht kunnen zijn voor Hirshi en Wilders, daarbij is het een aanspreekpunt bij problemen in de samenleving met moslims.