Partyflock

Forumonderwerp · 725813
9 volgers · 923553x bekeken
Betreft: stad: Amsterdam
Waarschuw beheerder
Het Mokum topic
laatste aanpassing door een beheerder
Waarschuw beheerder
donateur
x
x
x

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Wesje b) op vrijdag 16 september 2005 om 00:14:
Slapen?

idd, hard werken ouwe!!!

cheers :zuipen:
Waarschuw beheerder
:gaap:

saaie bedoeling hierzo :/

Waarschuw beheerder
:gaap:
Waarschuw beheerder
Jiddisch Het Jiddisch in Nederland is een typische mengtaal. Veel van oorsprong Hebreeuwse woorden zijn vervormd tot 'nederlandsoide' meervoudsvormen of verkleind: schmu-es werd smoesje, schmusen werd smoezen of smoezelen, gein werd geintje of ongein. In het Nederlands waren al veel woorden opgenomen die via de bijbel uit het Hebreeuws kwamen:
amen, abt, aloë, halleluja, hosanna, jubeljaar, messias, mirre, pasen, sabbat, satan, sikkel, etc. Veel namen uiteraard ook: hans is via Johannes afgeleid van Jochanaan. Veel spreekwoorden (jobstijding) idem dito. In het Jiddisch zit veel handelstaal. De getallen die ik al noemde zijn de bekendste voorbeelden. Mokum betekent stad. Oorspronkelijk werd Amsterdam door hen aangeduid met Mokum Alef, Rotterdam met Mokum Reis, Berlijn met Mokum Beth, steeds de beginletter van de naam van de stad. Alleen Amsterdam heeft zijn jiddische naam behouden, en is synoniem geworden met de gezellige binnenstad. Via het Jiddisch zijn ook Duitse woorden binnengeslopen: de kift komt van het Duitse Gift, afgunst, pietsje van bisschen, sappelen van zappeln.
Echter door het gebruik van de taal in de 'onderlaag' van de samenleving zijn veel begrippen qua betekenis gedegradeerd. Een keurig hebreeuws woord als bajjiet, huis, werd in het jiddisch bajes, met de huidige betekenis gevangenis. Chacham (wijs, kundig) werd goochem, sluw; chosen (bruidegom) werd gozer, kalle (bruid) werd hoer, lef (hart) werd branie, poeren (Poerim is een vrolijk feest) werd poerem hebben, kouwe drukte; sjtieke (stilte) werd stiekem.
Bargoens
Jiddisch wordt vaak verward met Bargoens. Dit is de dieventaal, waar ook in veel andere landen een naam voor is bedacht die verwijst naar het buitenland: Thieves Latin (Eng), Germania (Sp), Rotwelsch (D), en ons Koeterwaals.
Bargoens verwijst naar Bourgondisch. In het bargoens zijn veel woorden uit het Jiddisch overgenomen en vaak ook vervormd, maar het is een op zichzelf staande 'taal'.
Jofe werd jofel, ponem werd porem, gawsones werd kapsones, mesjogge (gek) werd sjoeg, vaak verward met sjoewe, antwoord, dat ook sjoege werd. Bollebof (commissaris van politie) is afgeleid van balboos, de heer des huizes, bolleboos is er ook van afgeleid.
Gabber is afkomstig van gawwer, vriend; gajes heeft twee bronnen: gajes als gojim, niet-joden en chajjes, leven, werd gepeupel. Om gajes gaan of brengen.
Smeris werd afgeleid van sjemiere, toezicht, sjien, ander woord voor smeris, is de eerste letter daarvan.
Jatten is weer zo'n vervormd woord. Jad is hand, ook de aanwijsstok waarmee in heilige teksten woorden of passages werden aangewezen. Als werkwoord bestaat het in het Jiddisch niet, in het bargoens betekent het stelen. Ook penoze betekende als parnose gewoon onderhoud, middel van bestaan. Andere uit het Jiddisch afkomstige woorden:
Kinnesinne (hilversum: kinnesinnecity), mies (lelijk), stennis (Sjtannes maken = argwaan wekken), geteisem (Chatteisem, enkelv.chattes, arme mensen, gepeupel),
schlemiel, mazzel, sof (einde), jajim (wijn), gappen, gein, alles kits (alles gietes, gutes), ratsmodee (ashmodee, duivel), roddelen, de mist is (de mest in, bedorven), pleite (failliet), attenoje (adonai eloheinoe, mijn Heer en mijn Herder)
Niet uit het Jiddisch: dalven, lawaai, rambam, schnabbel, schorem, sjacheren. Deze zijn uit het bargoens afkomstig.
Amsterdamse uitspraak De invloed van het Jiddisch is beperkt gebleven tot woorden en betekenissen.
Ik heb geen bewijs kunnen vinden voor klank-matige invloed, zoals de Amsterdamse neiging om o in plaats van a te zeggen (Ojax), en de noordhollandse harde g.
Maar misschien vind ik dat in de toekomst nog.bron http://www.ety.nl/jiddisch.html

Taal lesje dames en heren :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
goedemorgen net wakker 3e keer deze week de kenker :s

Uitspraak van Wesje b) op vrijdag 16 september 2005 om 04:22:
en de meest moeilijke vraag van de nacht

bekijk jij het ff :p
Waarschuw beheerder
een moeilijke vraag is een antwoord dat vragend is naar bepaalde fucnties in het bijzijn van vragen.
Een vragend antwoord is eigenlijk een beanwoorde vraag die geantwoord is door een antwoordapparaat als je paraat staat met piraten in het bos.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
hoi B)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :bier:jwt op vrijdag 16 september 2005 om 07:06:
goedemorgen net wakker 3e keer deze week de kenker

:O:O wat moet je doen dan?
Waarschuw beheerder
Ja versgrikkelek:/

hebik dus ook.. staat een kerel hier in de keuken te boren en te doen:/
Waarschuw beheerder
Nu weten we het wel :P
Waarschuw beheerder
Ja, nou wordt een dol van:[
Waarschuw beheerder
gedreun in me kop.. loopt niet meer gelijk..

ga straks gewoon aan ze oor draaien.. mssn is dat ze pitch.. kan ik m ff gelijk zetten:D
Waarschuw beheerder
Ach ja die geintjes ken ik ja :/
Waarschuw beheerder
Word jij ook weleens aan je oor gedraaid?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ouwehoeren op vrijdag 16 september 2005 om 10:52:
Ach ja die geintjes ken ik ja

Uitspraak van Michael__ op vrijdag 16 september 2005 om 10:55:
Word jij ook weleens aan je oor gedraaid?

Noeste draai om je oren GAST!:D
Waarschuw beheerder
8)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ..Mike op vrijdag 16 september 2005 om 10:57:
Noeste draai om je oren GAST!

Die heb ik zat gehad ja :P
Waarschuw beheerder
draai om je krijgen is minder als een draai uitdelen:D
Waarschuw beheerder
je kan er ook gewoon omheen blijven draaien :[
Waarschuw beheerder
wordt je duizelig van:yes:
Waarschuw beheerder
Een kikker met korte termijn geheugen “memo pad” noemen kan je niet onthouden, ook al ben je het vergeten.

Waarschuw beheerder
joehoeeeeeeeeeeee:cheer:

Waarschuw beheerder
hoo :)
Waarschuw beheerder
Je krijgt het niet cadeau :cheer:

Waarschuw beheerder
jawel vanaaf :p

Waarschuw beheerder
een nieuw kapsel :p
Waarschuw beheerder
Je krijgt een hanekam Kef :) Zijkanten kaal