Partyflock

Forumonderwerp · 719708

Artiest Tomarito
Waarschuw beheerder
Ik heb sinds kort een Synq XTRM-1 draaitafel en ben er positief over, maar 1 ding lukt me niet...

[img cacheid=001332e000144fda49f6c9661a0071be96]http://www.feedback.nl/pix/synq-xtrm1.jpg[/img]

...en dat is scratchen. Als ik wil scratchen slaat ie over en sta je live op te nemen ga je 'gruwelijk' de fout in en is je mix naar de knoppen.

Mijn vraag is of dit aan de naald ligt of moet ik het op een bepaalde manier afstellen, waardoor ik met een gerust hart kan scratchen??
De naald is een Stanton 505 SK 2.

[img cacheid=00077a8600144fe3b29f3f821a0071be96]http://www.new-line.nl/webshop/cat/505sk2.jpg[/img]

En wat betekent Anti-Skating eigenlijk?

Alvast bedankt voor de moeite,

Mvg Tom
Waarschuw beheerder
dan moet je naar mijn weten het aantal grammen veranderen waarin hij in de groef drukt, met als gevolg dat je platen eerder naar de knoppen zijn ;)

dat afstellen kun je doen bij het schanierpunt van je arm (bij veel platenspelers is dit standaard, dus ik denk ook bij deze)

Waarschuw beheerder
Dan gaan je platen, en je naald, toch helemaal naar de gallemieze? Of valt dat wel mee?
Waarschuw beheerder
dat zei ik net (alleen over die platen) ;)

Waarschuw beheerder
donateur
De groef van de naald ziet er zo uit V. Door de anti skating in te stellen zorg je ervoor dat de naald in het midden van de groef blijft en door het draaien niet naar de buitenkant wordt geslingerd. De anti skating moet op hetzelfde aantal worden ingesteld als je gramverdeling op de naald. Bij het scratchen moet je wel je anti skating uitzetten anders krijg je dubbele krachten:) Veel succes ermee en zonnige groeten van japoeee
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
dat zei ik net (alleen over die platen) ;)

Dat wordt krassen :devil:

Waarschuw beheerder
Ik heb de instellingen aangepast en het gaat al wel een stuk beter, maar echt lekker 'ruw' (niet al te ruw natuurlijk ;)) is er niet bij jammer genoeg :/

Wat voor naald raden jullie aan om echt lekker mee te scratchen en die ook nog is een goede geluidskwaliteit heeft?

Artiest Punk!
Waarschuw beheerder
Stel je arm eerst een af volgens mijn tutorial -> http://www.aboutdj.nl/content/view/40/41/

Gebruik als aantal grammen naalddruk 4 gram en zet je anti skating tijdens het scratchen op 0

Heb je trouwens de speling uit je armlagers laten verwijderen?
Artiest {SHOWLIST artist 18514, 18515}
Waarschuw beheerder
je moet ook helemaal niet ruw doen :|
scratchen is juist heel subtiel bezig zijn.
Waarschuw beheerder
donateur
dat geldt ook voor produceren maat:P
Guppie attack had ook wel wat subtieler gemogen ;)
Waarschuw beheerder
hahaha :D
kan je wel stellen ja :$
maar voor ik alle credis en lofbetuigingen krijg, k heb het niet in elkaar geflanst ;)

Artiest Pat Houston
Waarschuw beheerder
ligt of aan je techniek van scratchen of omdat het gewoon geen stabiele draaitafel is. Ik weet niet of de behuizing van ijzer is of kunststof.

Niet iedere draaitafel is geschikt om mee te scratchen. Ik ken deze niet dus dat is moeilijk oordelen vanaf hier.
Maar ik blijf technics prefereren. o:)

Waarschuw beheerder
Behuizing van een draaitafel heeft geen ruk te maken met er wel of niet mee kunnen scratchen.

Ik ken jongens die het op een XL500 van Gemini konden.

Wat eigenlijk wel een beetje vereisten zijn voor een goede scratch draaitafel is dat de platter vrij van speling is en de arm + armbasis ook vrij van speling is.

Het liefst dan ook nog een lichte arm zoals op de PDX2000 Synq XTRM1 etc etc, Gemini PDT6000, SL1200, Stanton ***150. Dit in verband met het monteren van een shure m44-7 naald/element die een toonarm nodig heeft die vrij van speling en licht van gewict is om optimaal te kunnen presteren.

Verder makn de specs van de draaitafel vrij weinig uit, al is ie van karton.......

Waarschuw beheerder
je moet ook helemaal niet ruw doen

Ik bedoel niet echt ruw, maar het zogehete hiphop scratching; dus een aantal maten lekker doorscratchen met een stemmetje. Vooral bij Jump klinkt dit lekker in de mix :yes:

Wat eigenlijk wel een beetje vereisten zijn voor een goede scratch draaitafel is dat de platter vrij van speling is en de arm + armbasis ook vrij van speling is.

Wat bedoel je met "vrij van speling"?
Waarschuw beheerder
donateur
het punt waar de arm vastzit aan de tafel, die scharnierpunten zeg maar. Daar zitten lagers in. Hiertussen zou geen speling mogen zitten. Als je voorzichtig een beetje wrikt aan de arm dat je m niet voelt tikken en bewegen.
Artiest {SHOWLIST artist 3627, 73598}
Waarschuw beheerder
donateur
Ben welliswaar geen dj, maar ik sample zo nu en dan eigen scratches om in producties te gebruiken. Ik had er eerst een gebogen arm op liggen, zoals die op jou afbeelding en had ook dat de naald uit de groef liep. Toen ik een rechte arm ging gebruiken was ik van het probleem af (met wat andere aanpassingen in naaldruk enzo):)
Deze draaitafel gebruik ik btw:

[img]http://www.tic-tac.com.ua/production/pdb/img/TT200.jpg[/img]

Met zo'n banaanvormig elementje.

Grtz Dirk
Artiest Coda
Waarschuw beheerder

Is het op 1 of andere manier ook mogelijk om zelf die speling weg te werken? Volgens mij heb ik een beetje last van die speling namelijk...

Waarschuw beheerder
donateur
zal best kunnen, alleen vervalt je garantie dan. kun je misschien beter even bij www.new-line.nl laten doen. voor het geld hoef je het niet te laten iig
Waarschuw beheerder
kan je beter laten deon door een pro, je hebt je arm zo verneukt.....

Waarschuw beheerder
Arm speling verwijderen is een secuur werkje waar je fijne handjes en een hoop geduld voo nodig hebt + een compleet stille omgeving zodat je kan horen of de toonarm spelingsvrij is door er op te tikken.

Draai je je lagers eenmaal te strak aan wat ongeoefende mensen altijd doen dan kan je arm niet meer helemaal vrij bewegen en sta je je vinyl en naald te verneuken en had je beter dat kleine beetje speling kunnen laten zitten.

Een beetje speling heeft alleen invloed op de kwaliteit van het geluid en de stabiliteit van je element/arm.

Te strak aangedraaide lagers kost je je vinyl en element + het geluid is ook niet optimaal.

Kies zelf maar uit welke je het liefste hebt en kijk dan maar of je ze zelf nog aan wilt gaan draaien of niet ;)

Werkzaam bij Based on Logics
Waarschuw beheerder
donateur
vaak zit er in het midden van de plaat (het gaatje) ook speling. een vloetje op de pin liggen en dan de plaat er voor zichtig overleggen. ligt de plaat strakker op de pin.

een 5 eurocent op de kop van de naald leggen voor extra druk aan de voorkant en je bent een heel eind. (niet bevoordelijk voor de plaat trouwens maar werkt wel.)

anders bericht je de vinyl junk even die weet exact de tips en tricks om je draaitafel scratch klaar te maken.

succes
Waarschuw beheerder
waarom worden draaitafels eigenlijk met speling afgeleverd???
technics kan het ook zonder dus waarom andere niet

Waarschuw beheerder
Omdat de chinezen waar technics gemaakt word er net ff iets meer aandacht aan besteden ;)
Artiest Bossy
Waarschuw beheerder
een stabiele ondergrond kan ook nog wat schelen.. idd de anti-skating op 0 en de naalddruk niet te laag!

Waarschuw beheerder
een stabiele ondergrond kan ook nog wat schelen.. idd de anti-skating op 0 en de naalddruk niet te laag!

De naald moet toch juist wel dicht op de plaat zitten om te kunnen scratchen?
En waar zorgt de Anti-skating precies voor?
Waarschuw beheerder
anti-skating is er voor om de centrifugerende krachten op te vangen.
als iets rond draait wordt alles naar buiten gedrukt. Voorbeeld is die van de emmer water die je ronddraait zonder dat er wat uit valt. en anders herken je het vast wel van vroeger in de speeltuin. had je van die ronddraai dingen waarbij als je hard ging je er ook helemaal naar de buitenkant wordt gedrukt.
dit gebeurt dus ook met je naald op de plaat. wat nog es versterkt wordt omdat de naald van binnen naar buiten gaat. Het komt er dus op neer dat de naald tegen de buitenkant van de groof wordt gedrukt wat extra slijtage opleverd.
Om te zorgen dat de naald in het midden avn de groef blijft is er dus die anti-skating.

bij scratch moet die op nul omdat door heen en weer haald van de plaat de naald naar binnen wordt gedrukt en dat door de anti-skating nog meer wordt versterkt. Kans op springende naalden is dan groter.

als je een beetje opgeled had bij natuurkunde moet mijn gelul te volgen zijn :$

Waarschuw beheerder
Ik had een 4 voor natuurkunde :bloos:

Artiest ZWEMLES
Waarschuw beheerder
En op welke stand moet de anti-skating staan bij normaal gebruik?

0 of 7 ?

Waarschuw beheerder
Dus--> Bij het scratchen anti-skating op 0
bij het gewoon afspelen anti-skating op 3.

--> Draaitafel goed laten afstellen door profs.

--> Een rechte arm kopen, i.p.v. een kromme zoals op het plaatje.

--> Geen Stanton naald, maar een Ortofon Concorde (banaan)of een Shure?

Zijn jullie het met deze conclusie eens of moet er volgens jullie iets veranderd worden?

Waarschuw beheerder
Wat nou als je anti-skating 7 standen heeft?

Waarschuw beheerder
0 of 7?

Bij mij kan ie tot 3 :vaag:

Waarschuw beheerder
Wat nou als je anti-skating 7 standen heeft?

Dan zouden de profs van hierboven er weer bij moeten komen ;P

Waarschuw beheerder
Tsjaa,, moet ik weer moelijk doen he! Na ja.. er komt vast wel iemand die het weet..

Ennuuhh,, zo'n rechte arm is alleen handig voor bij het scratchwerk of sowieso wel?
Artiest Mount
Waarschuw beheerder
gelijk zetten met je naalddruk ..

DJ_tomarito ging er waarschijnlijk even vanuit dat het om of een technics gaat (die maar 3 gram antisckating heeft) of dat de naalddruk maar 3 gram is..

dus 3 gramnaald druk, antiskating op 3
naalddruk 4 antiskating 4 ezv. (kan je antiskating niet hoger dan 3 dan altijd de 3 kiezen als je met meer dan 3 gram naalddruk draait)

succes

Waarschuw beheerder
Aha,,, nou ik begrijp! Spanks dude!

Waarschuw beheerder
Necropolis 1 november 2004 18:28

Ik had er eerst een gebogen arm op liggen, zoals die op jou afbeelding en had ook dat de naald uit de groef liep. Toen ik een rechte arm ging gebruiken was ik van het probleem af (met wat andere aanpassingen in naaldruk enzo) :)

Ja ik denk het wel, zoals Necropolis hierboven zegt. Als je logisch na denkt lijkt het wel te kloppen, omdat hij dan recht op de tafel ligt; bij een buiging veroorzaakt dit wat speling volgens mij.

Waarschuw beheerder
Laten jullie trouwens ook om de zoveel tijd het motertje en de lagers nakijken?

Waarschuw beheerder
De Synq heeft ook een anti-skating van 0-3.
Waarschuw beheerder
klopt, beetje jammer dat ze dat niet groter gemaakt hebben. zo moeilijk is dat opzich niet.

Waarschuw beheerder
Idd wel jammer ja.

Heeft de slipmat ook invloed op de manier van draaien? De slipmat van de Synq is namelijk heel hard, lijkt wel karton, terwijl andere slipmats allemaal zacht en flexibel zijn??

Waarschuw beheerder
Het heeft geloof ik wel invloed ja,, maar in hoeverre? Wie weet waar Willem Wever woont?
Waarschuw beheerder
donateur
bij de ene ''glijd'' die beter :o
Waarschuw beheerder
harde vilt word meestal door scratchers gebruikt

Waarschuw beheerder
Afstellen van een toonarm doe je zo -> http://www.aboutdj.nl/content/view/40/41/ en niet anders.

Ik lees weer een hoop loze lkreten van mensen die pretenderen iets te weten.

Dat zeg je zonder te weten wat voor element ie heeft? Stel dat die jongen een nightclub element heeft en er 5 gram aan naalddruk op goot + de anti skating op 0........ zeg maar dag tegen je dure naald want die sloop je binnen no time.

--> Een rechte arm kopen, i.p.v. een kromme zoals op het plaatje.

Ga je mixen dan neem je een S-shaped arm en ga je scratchen dan neem je een rechte arm. Een rechte arm heeft als voordeel dat hij vaster in de groef ligt dan een s-shaped arm. Het nadeel van de rechte toonarm is dat de geluidskwaliteit achteruit gaat en dat je platen wat sneller zullen slijten. De rechte arm is dus alleen "nodig" als je gaat scratchen. Er zijn trouwens ook hele volksstammen die prima met een s-shaped arm kunnen scratchen. Tis dus aan jezelf om uit te zoeken wat je zelf het beste/fijnste vind.

Het verkortte arm systeem (want dat hij recht of krom is maakt geen bal uit) heeft voor scratchen voordelen doordat de dwarskrachten (de krachten die je naald uit de groef willen drukken) lager zijn. MAAR... Bij een verkortte arm zijn de krachten nagenoeg NIET te corrigeren. Bij een normale arm WEL (da's namelijk precies wat de anti-skating doet).
Bij het scratchen werkt het anti-skating mechanisme averechts omdat gedurende bewegingen achteruit de dwarskrachten dezelfde kant op zijn als de anti-skating die deze krachten zou moeten corrigeren. Vandaar dus dat je ook altijd je anti-skating op nul moet zetten tijdens het scratchen.

Dus: Normale arm heeft de beste kaarten voor toepassingen waar de bulk van de beweging vooruit is. Aangezien tijdens het mixen (normaal mixen) ongeveer 99.9% vooruit is, is de normale arm dus de beste keuze!
Voor scratchen is een verkortte arm een OPTIE. Het is NIET noodzakelijk aangezien er hele volksstammen perfect kunnen scratchen op een SL-1200 MAAR het verkortte arm systeem heeft wel degelijk z'n voordelen VOOR SCRATCHEN!

Rechtsreeks gecopied en pasted uit dit stukje tekst van mijn website aboutdj -> http://www.aboutdj.nl/content/view/43/41/

Wat betreft de slipmatten -> http://www.aboutdj.nl/content/view/45/41/

Mischien handig voor sommige mensen dat ze zich is een keer een beetje verdiepen in iets voordat ze zomaar wat roepen. Ik heb die site niet voor jan *** gemaakt ;)

Waarschuw beheerder
Nou,, de master has spoken! Men bedoelt het goed hier hoor!

Waarschuw beheerder
Ja dat snap ik ook wel dat men het goed bedoeld, maar men zou zo af en toe ook de moeite kunnen nemen zichzelf even te controleren.

Van de week kreeg ik ook alweer een mail van iemand die zijn arm compleet verkeerd had afgesteld en daardoor 2 dure nightclub naalden om zeep heeft geholpen.

Degene die hem verteld had hoe hij zijn arm af moest stellen bedoelde het mischien wel goed maar uiteindelijk zit er wel iemand met een setje om zeep geholpen nightclubs ;)

Waarschuw beheerder
True...true.

Bedankt voor de goede tips Reind (Y)

Waarschuw beheerder
Kijk,, het is de toon die de muziek maakt!
Waarschuw beheerder
ik vind dat ik zelf altijd heel lomp doe met m'n naalde maar ik doe toch al 2 jaar met m'n concorde pro's en ze zijn nog steeds in goede staat
Waarschuw beheerder
2 jaar :O

hoevaak draai je per maand ??? 3x :O

half jaartje zijn ze best wel op, heel slecht voor je platen trouwens

Waarschuw beheerder
http://www.aboutdj.nl/content/view/46/41/

Een leuk linkje voor mensen die zich is een keer wat meer willen verdiepen in het hele naalden / elementen gebeuren. ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
of ja 2 jaar, heb de elemente 2 jaar, heb de naalde 1 x vervange dus 1 jaar ongeveer
Waarschuw beheerder
1 jaar is echt wel heel erg lang voor je naaldjes.. durf er geld op te zetten dat die dingen heel erg op zijn ;)

lees het stukkie van Reind maar eens (Y) :D

p.s. nette site hoor :respect:
Waarschuw beheerder
valt echt mee hoor, maar ik heb nog wel nieuwe ligge
Artiest {SHOWLIST artist 26268, 7778}
Waarschuw beheerder
donateur
Jij wil echt zonder zorgen los kunnen gaan op je plaat?

Nou dan zit er niet anders op dan gewoon een Technics draaitafel te kopen. (mk II bijv.)

en er ortofon concorde elementjes op te zetten...
als tie dan nog om de haverklap overslaat dan moet je eerst wat aan je techniek gaan werken..

Waarschuw beheerder
Ik wil niet opscheppen, maar m'n techniek, qua omgaan met de draaitafel, is wel oke O:)
Waarschuw beheerder
en de draaitafel is ok zeeeker oke :yes:

Waarschuw beheerder
Ja best wel, ik denk dat het een kwestie van wennen is.

Ik had eerst een Skytec met snaaraandrijving waarmee je de snelheid door één 'zwaai' tegen de tafel makkelijk kon veranderen, terwijl de motor van de Synq veel krachtiger is en dus moeilijker is om sneller te corrigeren.
Dus vooral de eerste keer gingen de overgangen zwaar kut, omdat ie er telkens naast zat :/ (zal ook wel een deel te maken hebben met m'n techniek tot nu toe hoor ;))

Zijn er meerdere mensen die ook erg moeten wennen aan een andere turntable??
Dat is dan toch ook lastig als je overal in het land moet draaien en elke discotheek heeft bijvoorbeeld een andere draaitafel?? (De meeste hebben gelukkig wel Technics :))
Waarschuw beheerder
Jij wil echt zonder zorgen los kunnen gaan op je plaat?

Nou dan zit er niet anders op dan gewoon een Technics draaitafel te kopen. (mk II bijv.)

en er ortofon concorde elementjes op te zetten...
als tie dan nog om de haverklap overslaat dan moet je eerst wat aan je techniek gaan werken..

Daar gaan we weer, kerel....onderbouw die standpunt van je ff. Die sync is gewoon een prima tafel, de motor van de sync die maakt gehakt van de sl1200.

kan van alles zijn waarom die overslaat. De arm niet goed afgesteld, speling enzovoort. Misschien een gare naald, misschien is plaat wel helemaal vernaggeld.

Waarschuw beheerder
het kan liggen aan de afstelling van het gewichtje. en een aanrader is ook een rechte arm

Waarschuw beheerder
het kan liggen aan de afstelling van het gewichtje. en een aanrader is ook een rechte arm

Rechte arm is juist helemaal geen aanrader mits je je draaitafl alleen maar voor toepassingen gebruikt waarbij het scratchen de hoofdmoot is (zeg maar gerust 98% van de tijd dat je hem gebruikt).

En wat betreft het gewichtje, kan maar ik zie graag altijd het volledige verhaal vertellen en dus niet een loze kreet neer mikken waar niemand wat mee kan ;)

Artiest {SHOWLIST artist 48220, 6267}
Waarschuw beheerder
donateur
Vaak is het een combinatie van.

Verkeerde afstelling van het gewicht (te zwaar of juist te ligt) in combinatie met een versleten naald. Of een plaat met krassen of putten (hierdoor kan een naald opspringen).

Heb zelf wel gemerkt dat bij het scratchen het gewicht van de body ook wel belangrijk is. Als je een lichte body hebt geeft dit sneller trillingen door aan de rest van je draaitafel, waardoor je naald ook overslaat. (tenminste dit is mijn ervaring)

Maar zoals al eerder gezegt een recht arm is vaak beter voor het scratchen!

Waarschuw beheerder
Je kan beter een rechte arm gebruiken hoor! Ben je zo van alle problemen af.