As wordt hier (In Noordwijk) uitgestrooid.
NOORDWIJK - André Hazes wilde dat na zijn dood zijn as in Noordwijk de lucht in zou worden geschoten. Hij had een bijzondere band met hotel Huis ter Duin in de badplaats. Twee jaar geleden verklaarde hij in een interview met het blad Sportweek: 'Ze zetten straks de urn met mijn as voor hotel Huis ter Duin en dan wordt de as, zo met een vuurpijl, de lucht in geknald. Spat-ie precies voor kamer 1012, waar ik altijd gelogeerd heb, uit elkaar. Prachtig idee toch?'. Hazes zou het hele plan zelfs al bij de notaris hebben vastgelegd.
Huis ter Duin-directeur Stephan Stokkermans, die zegt geschokt te zijn door het overlijden van Hazes, bevestigt dat de zanger geregeld te gast was in zijn hotel.
Of de wens serieus bedoeld was, kan hij echter niet zeggen. ,,Ik ken die uitspraak in dat interview, maar ik kan niet zeggen of wij daar op in zullen gaan. Het is wel zo dat wij altijd de wensen van onze gasten respecteren. Zeker als ze zo'n bijzondere band met ons hotel hadden. Maar in dit geval denk ik dat, nog afgezien van de wettelijke mogelijkheden, de wensen van de familie vóórgaan. Als die wil dat ons hotel daar aan meewerkt, zullen wij proberen om die wens te respecteren. Wat de familie wil, staat altijd voorop.''
Kamer 1012 is overigens een kamer aan de zeekant, op de op één na hoogste verdieping. Het is een ruime kamer met balkon. Het is echter, zegt Stokkermans, niet de enige kamer waar de zanger logeerde. ,,André Hazes is hier vaak te gast geweest en wij hebben hem goed leren kennen. De laatste keer dat hij hier logeerde was ongeveer een halfjaar geleden, dat had te maken met zijn huwelijksproblemen. Toen die problemen waren opgelost, is hij weer terug naar huis gegaan.''
Wensen van gasten over het verstrooien van de as heeft Stokkermans zelden gehad. ,,Ik kan me eigenlijk maar één geval herinneren van een gast, die ook een bijzondere band met ons hotel had. Diens as is vanuit een bootje ter hoogte van Huis ter Duin in zee gestrooid.
Een dergelijke manier van asverstrooiing heeft uiteraard minder impact op omstanders en omwonenden dan de manier die André Hazes in dat interview noemde. Maar nogmaals, of het kan en of het mag, daar heb ik geen idee van. Als de familie zich bij ons meldt, zullen we allereerst met hen overleggen.''
Volgens de gemeente Noordwijk is het, onder voorwaarden, mogelijk om Hazes' wens te respecteren, zij het met enige aanpassingen. De Wet op de Lijkbezorging zegt dat as alleen verstrooid mag worden op daartoe aangewezen plaatsen of op open zee.
,,Dus het is zo dat de as niet terecht mag komen op het strand'', zegt de gemeentelijke voorlichter. ,,De vuurpijl zal in de richting van de zee moeten staan. Die vuurpijl mag alleen door een professioneel bedrijf worden afgeschoten, dat volgt dan weer uit het Vuurwerkbesluit. En daar is een gemeentelijke vergunning voor nodig.''
Bron Leidsch Dagblad.