Stel: je komt het meisje van je dromen tegen, die schuift in no-time een relatie van 2,5 jaar (samenwonend etc) voor je opzij... Hoewel je doodsbang bent geef je haar alle ruimte om vriendschappelijk contact te houden met haar ex, doet zelfs alle moeite om ook "bevriend" met hem te raken, omdat je weet dat ze gewoon graag vrienden met hem wil zijn, die 2,5 jaar niet weg wil gooien.
Nadat er al een aantal fouten zijn gemaakt omtrend dit contact (te weinig rekening houden met mijn gevoel, er vanuit gaan dat ik het contact vanaf dag 1 goed kan handelen, maar er geen moeite voor doen om ook echt vertrouwen op te bouwen)... je krijgt een flinke ruzie, loopt boos de deur uit, en gaat om de hoek op een bankje nadenken, komt na 20 minuten terug... wie kom je tegen? haar ex, die had ze in paniek gebeld.. je bent totaal overstuur door die ruzie, je weet dat ze heus niet met hem vreemdgaat, maar moet je over jullie ruzie aan haar ex verantwoorden en realiseert je dat als je 5 minuten later was terug gekomen, ze op zijn schouder lag uit te huilen om jullie problemen... vervolgens zegt zij dat ZIJ het contact met hem wil beperken, hooguit sms of msn.... je bied haar nogsteeds alle vrijheid... maar zij zegt daar voor te willen kiezen. Je voelt al weken dat er iets niet klopt en schept een aantal keer gelegenheid om eerlijk te zijn. Vraagt haar direct: ik denk dat je het doet omdat je denkt dat het van mij moet, niet omdat je er achter staat... mevrouw blijft mooi weer spelen.. na weken word dat gevoel steeds sterker, je merkt dat ze heel overgevoelig word al je het onderwerp aansnijd, en weet dat ze iets verbergt. Dus je hackt haar hotsms en leest dan dat ze continu contact met hem heeft, stiekum met hem afspreekt en daarover liegt, vrienden voor haar laat liegen....
En je weet dat ze niet met hem vreemd gaat, dat je de wereld voor haar betekend.. maar tegelijkertijd was ze te zwak om eerlijk te zijn over dat contact...terwijl je haar alle ruimte bood. Het koste haar meer moeite om mij pijn te doen met eerlijk zijn, dan te liegen tegen me..
Wat zouden jullie doen? En waarom?