Kan iemand mij vertellen over het tellen van een plaat? Ikzelf maak daar namelijk helemaal geen gebruik van, wat ik altijd doe ik zet de beat gelijk van de plaat die ik wil inmixen via me koptelefoon. Wacht op de juiste break, en mix ik de plaat in. Daarvoor heb ik de tonen gelijk afgesteld in me koptelefoon. ( dit is beetje groffe uitleg hoe ik mix, zijn natuurlijk nog wel wat meer dingen wat ik doe maar dit is kleine schets )
Ik heb gehoord dat nogal wat mensen die draaien ook aan het tellen zijn. Graag wat uitleg hierover
Ik heb gehoord dat nogal wat mensen die draaien ook aan het tellen zijn. Graag wat uitleg hierover
"Ja wat is het verschil tussen 33 toeren en 44 toeren ?"
Draai maar eens een 33 toeren-plaat op 45 toeren en andersom, dan merk je 't vrij snel...
Een andere tip: Als je last hebt van 2 bassen die elkaar gaan opheffen, terwijl je bij 1 van de twee platen de bas er helemaal hebt uitgedraaid, probeer dan eens de balans van 1 van de twee ietsje naar links of naar rechts te draaien... kan helpen...
(hoop ik me vandaag ook weer nuttig gemaakt te hebben...
)
Draai maar eens een 33 toeren-plaat op 45 toeren en andersom, dan merk je 't vrij snel...
Een andere tip: Als je last hebt van 2 bassen die elkaar gaan opheffen, terwijl je bij 1 van de twee platen de bas er helemaal hebt uitgedraaid, probeer dan eens de balans van 1 van de twee ietsje naar links of naar rechts te draaien... kan helpen...
(hoop ik me vandaag ook weer nuttig gemaakt te hebben...
Het verschil tussen 33 en 45 rpm platen is vrij klein. Probeer met allerbei veel te oefenen. Als je namelijk 33 gewend bent en je draait een keer met 45 zul je merken dat als je de deck een zetje geeft voor meer tempo of hem even afremt dat je veel meer kracht/beweging nodig hebt dan bij een 33 plaat
Het zelfde geldt ook als je 45 gewend bent en wilt met 33 draaien. Je zult bij t afremmen van je deck al snel veel te veel afremmen.
Om een of andere onbekende reden zijn hardstyle en hardtrance platen meestal 45rpm en hardcore platen 33rpm (don't ask why).
Voordelen van 45:
-Makkelijker te Matchen aan je andere plaat als je aant mixxen bent omdat je een goeie zet kan geven aan de deck als ie ietsjes achter loopt (je hoeft niet te voorzichtig te doen)
-Je ziet makkelijker aan de groeven in de plaat wanneer er weer een rustig stukje komt of wanneer er een hele tijd geknal is
Voordelen van 33:
-Makkelijker om mee te scratchen vooral met vocals) omdat je met een relatief korte beweging al een vrij hoge (opvallende) toon kan opwekken.
-Past meer op
(dit is niet altijd waar
)
Het zelfde geldt ook als je 45 gewend bent en wilt met 33 draaien. Je zult bij t afremmen van je deck al snel veel te veel afremmen.
Om een of andere onbekende reden zijn hardstyle en hardtrance platen meestal 45rpm en hardcore platen 33rpm (don't ask why).
Voordelen van 45:
-Makkelijker te Matchen aan je andere plaat als je aant mixxen bent omdat je een goeie zet kan geven aan de deck als ie ietsjes achter loopt (je hoeft niet te voorzichtig te doen)
-Je ziet makkelijker aan de groeven in de plaat wanneer er weer een rustig stukje komt of wanneer er een hele tijd geknal is
Voordelen van 33:
-Makkelijker om mee te scratchen vooral met vocals) omdat je met een relatief korte beweging al een vrij hoge (opvallende) toon kan opwekken.
-Past meer op
Ja wat is het verschil tussen 33 toeren en 45 toeren ?"
Draai maar eens een 33 toeren-plaat op 45 toeren en andersom, dan merk je 't vrij snel...
Het verschil tussen 33 en 45 rpm platen is vrij klein.
Draai maar eens een 33 toeren-plaat op 45 toeren en andersom, dan merk je 't vrij snel...
Het verschil tussen 33 en 45 rpm platen is vrij klein.
No shit Sherlock...
Ik draai al 12 jaar vinyl, ik weet dit verschil dondersgoed
ik had niet verwacht dat er nog gasten serieus zouden reageren....
om het kort in drie woorden samen te vatten:
Diep triest (n)
laatste aanpassing
2 coady: Mooi verhaal, maar er klopt geen fuck van. Althans, niet als je een beetje knappe draaitafels gebruikt.
Belangrijkste verschil tussen 33 en 45: 33 rpm kan meer minuten muziek bevatten maar is tegelijkertijd ook minder van kwaliteit. Dit geldt natuurlijk alleen als uit beide vinyls het maximale wordt gehaald, want een slechte master kwaliteit blijft op 45 rpm gewoon slecht. Alleen bij een PERFECTE master opname zal de kwaliteit op 33 rpm iets (wel heel weinig) achterblijven op 45 rpm
En oh ja, niet KED lopen afzeiken hè?
Belangrijkste verschil tussen 33 en 45: 33 rpm kan meer minuten muziek bevatten maar is tegelijkertijd ook minder van kwaliteit. Dit geldt natuurlijk alleen als uit beide vinyls het maximale wordt gehaald, want een slechte master kwaliteit blijft op 45 rpm gewoon slecht. Alleen bij een PERFECTE master opname zal de kwaliteit op 33 rpm iets (wel heel weinig) achterblijven op 45 rpm
En oh ja, niet KED lopen afzeiken hè?
uhmmz 2 paradox
de beat 1 patroon bestaat uit 1/4 maat
elke keer dat je een kick hoort boem boem boem boem heb je 1 maat af van 4 telle aangezien hardstyle en andere style met 32 maat werkt tel je op de kick of anders ik heb het niet nodig ik voel wanneer er iets gaat gebeuren ik tel alleen als ik hem in een rust erin gooi..
elke maat gaat zo 1-1-1-1 dat is 1 maat na de 4etel komt een nieuwe maat daar gooi ik hem dan erin
de beat 1 patroon bestaat uit 1/4 maat
elke keer dat je een kick hoort boem boem boem boem heb je 1 maat af van 4 telle aangezien hardstyle en andere style met 32 maat werkt tel je op de kick of anders ik heb het niet nodig ik voel wanneer er iets gaat gebeuren ik tel alleen als ik hem in een rust erin gooi..
elke maat gaat zo 1-1-1-1 dat is 1 maat na de 4etel komt een nieuwe maat daar gooi ik hem dan erin
2 Groovar >
Hoe kan je in godsnaam nou zeggen dan logische feiten niet kloppen..
een 45rpm plaat draait 1,33(3333333) keer zo snel als een 33rpm plaat. Zouden de kicks enzo dan ook niet 1,33 keer zover uit elkaar liggen als een 33rpm plaat met hetzelfde aantal bpm. ?!?!
precies, dat dacht ik ook.. dus is t ook alleen maar logisch dat je je decks bij t versnellen van een plaat ook harder moet aanduwen om die grotere afstand af te leggen..
Dit verschil merk ik zowel op mn eigen JB-sys draaitafels als op Technics heel erg goed
Hoe kan je in godsnaam nou zeggen dan logische feiten niet kloppen..
een 45rpm plaat draait 1,33(3333333) keer zo snel als een 33rpm plaat. Zouden de kicks enzo dan ook niet 1,33 keer zover uit elkaar liggen als een 33rpm plaat met hetzelfde aantal bpm. ?!?!
precies, dat dacht ik ook.. dus is t ook alleen maar logisch dat je je decks bij t versnellen van een plaat ook harder moet aanduwen om die grotere afstand af te leggen..
Dit verschil merk ik zowel op mn eigen JB-sys draaitafels als op Technics heel erg goed
vooral de Scratch tutorials en de slappe humor die dr in staan doen t m!
Zeker de slappe engelse humor is wel leuk, maar ze vroegen om tips en trucs. En tips staan er opzich wel in. Zeker met die maten als je daar nog mee aan het knoeien bent.
Zeker het lezen waar ook al ben je prof is het toch nog wel leuk en intressant. (nog goed voor je engels ook als deze niet zo best is
laatste aanpassing
heheh stond 1 zo een vette quote in dat boek! ff opzoeke:
Bedroom DJing is a lot like masturbation: there's no risk of upsetting your audience, but there's no-one to cheer and scream when you get it right! So what's it like playing for a crowd for the first time? Well, imagine being given the chance to have sex with loads of people when up till now you've been locked in your room wanking away on your own!
Ja ik vond die quote ook erg goed en zo staan er nog bergen in, maar om nu dit boek helemaal door te lichten is wel grappig alleen een beetje erg offtopic. En dit gebeurd al zoveel op PF so lets go on with:
mixing tips / en trucs
Mijn TIP voor de gene die het boek nog niet hebben gezien, gelezen of in huis hebben. Schaf het aan, het is geen weggegooid geld.(alleen als je geen engels kan
)
mixing tips / en trucs
Mijn TIP voor de gene die het boek nog niet hebben gezien, gelezen of in huis hebben. Schaf het aan, het is geen weggegooid geld.(alleen als je geen engels kan
2 coady: dat verschil in hoever de kicks uit elkaar liggen is in centimeters bijvoorbeeld 3 cm bij 33rpm voor iedere beat en 3,5 cm bij 45 rpm. Als je beat hoorbaar verkeerd loopt scheelt het ongeveer (als je het een beetje vlot in de gaten hebt) 0,2 cm bij 33 en 0,3 cm bij 45 toeren.
Nu wil jij me gaan vertellen dat je op een technics 1mm in resultaat van het zetje dat je geeft duidelijk kunt voelen. Als jij met je blote voeten op een insect trapt kun je zeker ook precies vertellen wat voor insect dat was?
Nu wil jij me gaan vertellen dat je op een technics 1mm in resultaat van het zetje dat je geeft duidelijk kunt voelen. Als jij met je blote voeten op een insect trapt kun je zeker ook precies vertellen wat voor insect dat was?
Het enige echte verschil behalve de BPM is het frequentiebereik.
Een 45 toerenplaat heeft een iets groter dynamisch bereik dan een 33 toerenplaat.
Hoe minder toeren, hoe meer plaat"ruimte" nodig is voor hetzelfde materaal.
vb >> stel dat een 1Khz toon 10cm plaat heeft nodig op 33 toeren, diezelfde toon is op een 45t plaat dan bv 15cm. gevolg is dat een veel nauwkeurigere weergave van dezelfde frequencies,
Een weergave met meer tape/plaat/data, heeft dus automatisch een breder dynamisch bereik.
Daarbij komt ook het feit dat hoe breder de grooves van de geperste plaat zijn, hoe harder en dynamischer je plaat is. 6 mins Lp
of 18+ mins Lp verschil is dus ook hoorbaar.
Dit is een van de redenen dat platen uit verschillende drukkerijen soms harder/zachter zijn dan de rest van je collectie.
Zo zie je maar,. er zijn veel meer factoren die een plaat laten klinken zoals ie klinkt, ik hoop dat jullie hieruit kunnen opmaken of een plaat goed is geperst voor clubgebruik.
btw: dit is alleen voor de miereneukers, een goeie dj hoeft dit niet eens te weten, die anticipeerd er al op
Een 45 toerenplaat heeft een iets groter dynamisch bereik dan een 33 toerenplaat.
Hoe minder toeren, hoe meer plaat"ruimte" nodig is voor hetzelfde materaal.
vb >> stel dat een 1Khz toon 10cm plaat heeft nodig op 33 toeren, diezelfde toon is op een 45t plaat dan bv 15cm. gevolg is dat een veel nauwkeurigere weergave van dezelfde frequencies,
Een weergave met meer tape/plaat/data, heeft dus automatisch een breder dynamisch bereik.
Daarbij komt ook het feit dat hoe breder de grooves van de geperste plaat zijn, hoe harder en dynamischer je plaat is. 6 mins Lp
Dit is een van de redenen dat platen uit verschillende drukkerijen soms harder/zachter zijn dan de rest van je collectie.
Zo zie je maar,. er zijn veel meer factoren die een plaat laten klinken zoals ie klinkt, ik hoop dat jullie hieruit kunnen opmaken of een plaat goed is geperst voor clubgebruik.
btw: dit is alleen voor de miereneukers, een goeie dj hoeft dit niet eens te weten, die anticipeerd er al op
Ga ff lekker aan iedereen vertellen hoe je het moet doen 
De beste mensen leren het van zichzelf, als je het aan eenander moet vragen, of alleen maar klakkeloos kopieert ben je niet echt origineel...
- hou het interessant
- gebruik platen die een ander minder vaak gebruikt, met een beetje pas- en vliegwerk is daar ook wel iets moois van te maken, en als je een beetje skills hebt kun je dat wel
- overdaad schaadt
Zo, en hoe je dat oplost, is huiswerk

Les is afgelopen....
De beste mensen leren het van zichzelf, als je het aan eenander moet vragen, of alleen maar klakkeloos kopieert ben je niet echt origineel...
- hou het interessant
- gebruik platen die een ander minder vaak gebruikt, met een beetje pas- en vliegwerk is daar ook wel iets moois van te maken, en als je een beetje skills hebt kun je dat wel
- overdaad schaadt
Zo, en hoe je dat oplost, is huiswerk
Les is afgelopen....
Mensen.
het verschil tussen een 33 of 45 toeren plaat zal je niet merken met goeie draaitafels.
het verschil zit m namelijk in de opname lengte.
een 45 toeren plaat kan minder op 1 kant
en met 33 toeren meer (ongeveer 12 minuten geloof ik)
de kwaliteit van 33 toeren ZOU iets minder moeten zijn. maar laten we eerlijk zijn, wie hoort dat verschil
en wat mixtrucs betreft.
ik las iemand en die zegt ik doe zo
1,2,3,4 whop mixen maar.
maar dans muziek is opgebouwd uit 4 x 8 maten
je krijgt dan dus
1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 en dan mixen.
hierdoor laat je de frames en de opbouw karakteristieken gelijk lopen waardoor je de afbouw van de ene plaat naadloos in de opbouw van een andere plaat zou moeten kunnen mixen.
verder heb ik nog wel een paar tips.
ga je een set maken, probeer meerdere mix technieken. een x een backspin (de plaat HERD naar 8er gooien) of mixen met veel gebruik van de crosfader, een zo soepel mogelijke mix.
dit houdt je set immer spannend en je weet zeker dat je mixwerk dan goed tot zn recht komt
probeer tydens het mixen ook veel gebruik te maken van je pitch bend (tenzij je m al perfect gepiched hebt natuurlijk) als je geen pitchbend hebt moet je op de plaat zelf versnellen (meestal dicht bij het centrum omdat je dan een soepele bend hebt) en remmen (met je vinger op het platou)
expirimenteer verder veel zodat je een echte eigen stijl ontwikkelen kan.
ik hoop dat jullie er veel aan gaan hebben.
het verschil tussen een 33 of 45 toeren plaat zal je niet merken met goeie draaitafels.
het verschil zit m namelijk in de opname lengte.
een 45 toeren plaat kan minder op 1 kant
en met 33 toeren meer (ongeveer 12 minuten geloof ik)
de kwaliteit van 33 toeren ZOU iets minder moeten zijn. maar laten we eerlijk zijn, wie hoort dat verschil
en wat mixtrucs betreft.
ik las iemand en die zegt ik doe zo
1,2,3,4 whop mixen maar.
maar dans muziek is opgebouwd uit 4 x 8 maten
je krijgt dan dus
1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 en dan mixen.
hierdoor laat je de frames en de opbouw karakteristieken gelijk lopen waardoor je de afbouw van de ene plaat naadloos in de opbouw van een andere plaat zou moeten kunnen mixen.
verder heb ik nog wel een paar tips.
ga je een set maken, probeer meerdere mix technieken. een x een backspin (de plaat HERD naar 8er gooien) of mixen met veel gebruik van de crosfader, een zo soepel mogelijke mix.
dit houdt je set immer spannend en je weet zeker dat je mixwerk dan goed tot zn recht komt
probeer tydens het mixen ook veel gebruik te maken van je pitch bend (tenzij je m al perfect gepiched hebt natuurlijk) als je geen pitchbend hebt moet je op de plaat zelf versnellen (meestal dicht bij het centrum omdat je dan een soepele bend hebt) en remmen (met je vinger op het platou)
expirimenteer verder veel zodat je een echte eigen stijl ontwikkelen kan.
ik hoop dat jullie er veel aan gaan hebben.
probeer tydens het mixen ook veel gebruik te maken van je pitch bend
uit de rest van je stukje blijkt dat je wel weet waar je het over hebt, maar dit vond ik toch een ietwat vreemde tip. Ten eerste zijn de tafels die ik ken met die functie niet erg best, ten 2e kan je met je vingers altijd een stuk nauwkeuriger bijsturen. Maar goed, zo heeft iedereen er zijn eigen maniertjes voor.
ja is zo... maar als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe dave clarke ofzo mixed.. heel appart.. als ie dr heel even naast zit zeg maar, gaat de schuif een tik omhoog (paar centimeter) of omlaag natuurlijk en gelijk weer terug naar waar ie vandaam kwam.. ( haha ben goed in uitleggen
) ook darkraver gaat zo wel es te werk... zo heb je niet bij wanneer je hem met je hand stuurt dat je wel es een hoge toon komt zeg maar... en door het met de pitch te doen hoor je dat niet echt...
probeer et zelf maar es..
probeer et zelf maar es..
maar dans muziek is opgebouwd uit 4 x 8 maten
je krijgt dan dus
1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 en dan mixen.
hierdoor laat je de frames en de opbouw karakteristieken gelijk lopen waardoor je de afbouw van de ene plaat naadloos in de opbouw van een andere plaat zou moeten kunnen mixen.`
En toch begrijp ik het tellen niet, als ik de plaat die speelt ga uitmixen is dat toch altijd wanneer de qlimax van de plaat is geweest. Als de qlimax van de plaat is geweest wacht ik op de volgende beat van de plaat die ik er wil uitmixen en dan mix ik de plaat erin die natuurlijk helemaal gelijk gezet is met de pitch die plaat mix ik meestal in het begin erin. En van dat hele tellen gebeuren maak ik nooit gebruik van, omdat ik het niet gebruik. Misschien als ik dat zou snappen ikzelf met draaien me nog beter zou kunnen verbeteren.
je krijgt dan dus
1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,4,5,6,7,8 en dan mixen.
hierdoor laat je de frames en de opbouw karakteristieken gelijk lopen waardoor je de afbouw van de ene plaat naadloos in de opbouw van een andere plaat zou moeten kunnen mixen.`
En toch begrijp ik het tellen niet, als ik de plaat die speelt ga uitmixen is dat toch altijd wanneer de qlimax van de plaat is geweest. Als de qlimax van de plaat is geweest wacht ik op de volgende beat van de plaat die ik er wil uitmixen en dan mix ik de plaat erin die natuurlijk helemaal gelijk gezet is met de pitch die plaat mix ik meestal in het begin erin. En van dat hele tellen gebeuren maak ik nooit gebruik van, omdat ik het niet gebruik. Misschien als ik dat zou snappen ikzelf met draaien me nog beter zou kunnen verbeteren.
2 whatsnext: klopt helemaal wat je zegt, maar jij bedoelt iets heel anders. Pitch bend is een knopje wat als het ware elektronisch een zetje geeft of afremt. Daar zijn 2 nadelen aan:
1: er zijn geen variaties, het zetje is altijd even hard
2: de stap is vaak veel te groot. De tafels die ik ken met die funktie weten niet wat een zetJE is, maar geven gewoon een zwieper aan de platter.
Dat trukje wat jij bedoelt vind ik persoonlijk niet lekker draaien, omdat-ie bijna nooit EXACT op dezelfde plek teruggeschoven kan worden. Je blijft dus altijd bezig met corrigeren. Als je plaat scheef gaat lopen betekent dat dat je pitch dus niet goed liep. Na het corrigeren weet je ook welke kant je schuif op moet en als je het goed doet hoef je daarna dus helmaal niks meer te doen.
2 paradox: wanneer je begint met tellen? als je hat draaien aan het leren bent. Wanner je stopt met tellen? als je het aardig onder de knie hebt.
Maar ff zonder gekheid: tellen hoeft in principe niet nodig te zijn omdat de meeste mensen zijn uitgerust met een ingebouwde ritme sensor. Als jij je naald midden op een plaat legt kan je door intuïtie vaak al horen wanneer een nieuw stuk begint. Als je net begint kan tellen een makkelijk hulpstuk zijn, maar zogauw je op de automatische piloot kan draaien heb je het niet meer nodig.
1: er zijn geen variaties, het zetje is altijd even hard
2: de stap is vaak veel te groot. De tafels die ik ken met die funktie weten niet wat een zetJE is, maar geven gewoon een zwieper aan de platter.
Dat trukje wat jij bedoelt vind ik persoonlijk niet lekker draaien, omdat-ie bijna nooit EXACT op dezelfde plek teruggeschoven kan worden. Je blijft dus altijd bezig met corrigeren. Als je plaat scheef gaat lopen betekent dat dat je pitch dus niet goed liep. Na het corrigeren weet je ook welke kant je schuif op moet en als je het goed doet hoef je daarna dus helmaal niks meer te doen.
2 paradox: wanneer je begint met tellen? als je hat draaien aan het leren bent. Wanner je stopt met tellen? als je het aardig onder de knie hebt.
Maar ff zonder gekheid: tellen hoeft in principe niet nodig te zijn omdat de meeste mensen zijn uitgerust met een ingebouwde ritme sensor. Als jij je naald midden op een plaat legt kan je door intuïtie vaak al horen wanneer een nieuw stuk begint. Als je net begint kan tellen een makkelijk hulpstuk zijn, maar zogauw je op de automatische piloot kan draaien heb je het niet meer nodig.
Als je zelf al ritmisch bent aangeleg is tellen niet echt nodig. Zoals Groovar al zei je hebt een ingebouwde ritme sensor.
Ook zijn dj's eigenlijk altijd muziek liefhebbers, staan op met muziek en vallen met muziek in slaap. Dus doordat ze zoveel muziek beluisteren ga je automatisch al op het ritme letten.
Persoonlijk heb ik nooit geteld maar gewoon op me gevoel afgegaan. En dit is eigenlijk in 99% van de gevallen correct. Alleen als ik hem met opzet 1 maat eerder erin wil gooien tel ik wel mee. Anders zegt me gevoel dat ik het nog niet mag doen en gooi je hem er scheef in.
Ook zijn dj's eigenlijk altijd muziek liefhebbers, staan op met muziek en vallen met muziek in slaap. Dus doordat ze zoveel muziek beluisteren ga je automatisch al op het ritme letten.
Persoonlijk heb ik nooit geteld maar gewoon op me gevoel afgegaan. En dit is eigenlijk in 99% van de gevallen correct. Alleen als ik hem met opzet 1 maat eerder erin wil gooien tel ik wel mee. Anders zegt me gevoel dat ik het nog niet mag doen en gooi je hem er scheef in.

















