Partyflock

Forumonderwerp · 677075
Sinds ik bij me ex ben gegaan weet ik dat ik borderline in combinatie met adhd heb.
Na verdiepen in die 2 onderwerpen besefte ik dubbel zo hard dat het heel moeilijk leven met mij was (met muh ex net zo hoor).
Ik wist dat ik er last zou als ik een nieuwe relatie zou krijgen maarjah zoveel?

Pfff ik maak het me vriend af en toe egt heel errug moeilijk...

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Borderliner zelf of partner?

Dat is zeker moeilijk aranka. MAar er zullen ook mensen zijn die zoveel om jou geven dat ze altijd bij je terugkomen. Dat heb ik gelukkig op dit moment met mijn vriend en mijn ouders. Wat ik ook doe of zeg of wat dan ook ze zijn er voor me.

Met jou komt het ook goed weiffie.

Maar klote blijft het wel. Als je je goed voelt voel je je super dat is een voordeel al het andere is alleen maar klote

Ik heb er verders geen studie van gemaakt
Maar weet wel waar ik over praat,helaas uit eigen ervaring ..

Ik denk ook had ik het van tevoren geweten dan had het misschien wel goed gegaan ..
Nouja denk ut eigenlijk niet ..
Zowel mijn ex als haar arts psygoloog zeggen dat ze is vreemd gegaan door de borderline :S
Tja dat stukkie ging er bij mij ff niet in!!

Pffff,geef ff iets teveel bloot van mezelf
laatste aanpassing
Aranka als die liefde voor die ander van zijn/haar kant net zo sterk is accepteren ze hoe jij bent en steunen ze jou onvoorwaardelijk. Juist je echte vrienden begrijpen hoe jij bent en waar jouw gedrag vandaan komt...zo niet, dan zijn het waardeloze vrienden!!!

Sluit ik me geheel bij aan :jaja:
My God daar gaan we weer!

%)

Lees idd voor meer info effe die topics bij de link van spinazie. dan vindt je genoeg info.
ja dus????als je er last van hebt lees je het gewoon lekker niet he!

Voor sommigen is dit gewoon een goeie uitlaatklep.

Even offtopic, hierdoor is dus de andere topic ook al gesloten. In ieder geval ff een berichtje voor iedereen hier. Als je wat kwijt wilt kan je me altijd een pb sturen.

:kusje:

ze doelt op eerdere conversaties in eerdere genoemede topic's die niet geheel vlekkeloos verliepen..

vandaar..

dus hou het rustig,want hij gaat zo weer dicht..
laatste aanpassing
over wat voor confrontaties heb je het nou?????? Een forum is om te discussieren hoor of ben ik nou seniel aant worden :vaag:

Bovendien zie ik uberhaupt niet eens een discussie ontstaan...ja nu nadat jullie komen met: daar gaan we weer en kijk ff hier etc. etc.

Zijn hier dan confrontaties geweest?

Volgens mij niet hoor,iedereen zet hier zijn eigen ervaring er van neer
laatste aanpassing

idd gaan we weer......

mensen voelen zich snel aangevallen etc etc etc

zorg iig dat het geen chattopic gaat worden ;)
indeed :jaja:
Rony chattopic....moet je es naar boven scrollen daar staan om het bericht een bericht van jou tussen....

Dus laten we weer dezelfde serieus draad oppikken,waar we mee bezig waren!

(zovaak ben ik niet serieus)

sasje wat ben jij geil zeg wat ben jij mooi zeg jij bent de beste..
laatste aanpassing
Real ik was al klaar...heb mn woordje gedaan en mn mening gegeven en hopelijk kan iemand wat met mn info ;-)

(f)

I know :jaja:

Daarom ga ik het hier lekker met rust laten!

lezen zeker wel, wie weet wat dr nog voor boeiends gepost wordt...

Daar sluit ik me ook bij aan Rony.

Maar geen oude koeien uit de sloot halen aub. Ik vind dat een goede uitlaatklep wel mag.
sasje wat ben jij geil zeg wat ben jij mooi zeg jij bent de beste..laatste aanpassing: 10 mei 2004 16:32

wist ik al een tijdje hoor ;-) maar hoor het toch liever van iemand met een vol verstand :-s

wanneer is verstand vol??

ik ben juist blij dat mijn verstand nog niet vol is,want dan kunnen zulk soort dames als jij mij nog wat bijbrengen..

(F)
laatste aanpassing

WAT IS BORDERLINE?

Borderline, oftewel een Borderline Persoonlijkheids Stoornis, is een psychische aandoening. Mensen die een Borderline Stoornis hebben, hebben als 'grootste gemeenschappelijke deler' dat ze erg INSTABIEL zijn. Instabiel in emoties, gedragingen, relaties, zelfbeeld, stemmingen. In de DSM (Diagnostic Statistic Manual) staat in een aantal punten beschreven wat de 'criteria' zijn waaraan iemand met borderline 'moet voldoen'. Als je last hebt van vijf van de negen criteria, zou je borderliner kunnen zijn. De DSM is geen boekje om zelf een diagnose mee te stellen, dat moet namelijk gebeuren door iemand met verstand van zaken, bijvoorbeeld een psychiater. Ook is het zo dat veel mensen zonder borderline zich in bepaalde punten kunnen herkennen, zij het in mindere mate. Hieronder zal ik de punten beschrijven.

1. Stemmingswisselingen
De stemming kan van het ene op het andere moment omslaan, zelfs zo plotseling dat mensen in de omgeving geen idee hebben van wat er is gebeurd om de stemming te laten omslaan. Vaak wordt dit omslaan van de stemming 'bestempeld' als 'overgevoeligheid'. Stemming kan wisselen van heel gelukkig naar diep ongelukkig, of bijvoorbeeld vreselijk boos.

2. Impulsiviteit
Borderliners nemen vaak beslissingen in een impuls. Zonder over de gevolgen na te denken hebben ze besloten om bijvoorbeeld een opleiding te gaan volgen, die dan in tweede instantie toch niet bevalt en gestopt wordt. Impulsiviteit uit zich ook vaak in eetstoornissen, geldverkwisting of overmatig drank- of drugsgebruik.

3. Identiteitsproblemen
Veel borderliners hebben weinig zelfvertrouwen. Ze weten niet goed wat ze willen met hun leven, en weten niet goed wat of wie ze zijn.

4. Chronisch gevoel van leegte
Veel mensen met borderline hebben een 'leeg' gevoel. Alsof ze zijn 'afgesneden' van het voelen van dingen.

5. Zwart-wit denken
Voor een borderliner is iemand OF geweldig, OF helemaal waardeloos. Het ene uiterste of het andere. Er zit geen of weinig grijs tussen het zwart en wit.

6. Zelfverwonding/automutilatie
Soms lopen spanningen zo hoog op dat borderliners zichzelf beschadigen. Dit gebeurt niet altijd 'bewust'. Soms is de toestand een soort roes waarin het verwonden gebeurt.

7. Psychotische en dissociatieve verschijnselen
Borderliners hebben soms (kortdurend) last van psychotische verschijnselen. Meestal gaan deze (rand)psychoses na enkele uren over. Vaak is er dan sprake van overmatige achterdocht, stemmen horen,
in de war zijn.
Dissociatie heb je in verschillende vormen. Je kunt het gevoel hebben dat je niet meer in de realiteit staat, dat alles aan je voorbijgaat, zonder dat je er deel van uit maakt (derealisatie). Ook kun je het gevoel hebben dat je in een lichaam zit waarin je niets voelt (depersonalisatie). Het komt ook voor dat je bijvoorbeeld ergens heen gaat, maar dat je achteraf niet meer weet hoe je er bent gekomen, of zelfs dat je er bent geweest. Dit kunnen behoorlijk angstige ervaringen zijn. Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand, alsof de verschillende functies van je hersenen niet goed op elkaar zijn afgestemd. Anderen kunnen dissociatie soms waarnemen doordat ze merken dat je er niet helemaal bij bent, of een afwezige indruk maakt.

8. Angst voor verlating
Veel borderliners zijn doodsbang om alleen gelaten te worden. Ze proberen dit tot het uiterste te voorkomen

9. Woedend worden om niets
Mensen met een borderline-stoornis kunnen soms woedend worden om niets, en moeite hebben om die woede te beheersen.

Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van een borderline persoonlijkheidsstoornis?
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor het ontstaan van een borderline stoornis. Het ontstaan van de stoornis wordt meestal gezien als een combinatie van aanleg en omstandigheden (bio-psychosociaal model).
Bio staat voor biologisch en heeft te maken met aanleg, lichamelijke factoren, erfelijkheid. Bij de borderlinestoornis zijn impulsiviteit en emotionele instabiliteit waarschijnlijk in aanleg aanwezig.
Psycho staat voor psychologisch, en heeft te maken met de opvoeding, ingrijpende gebeurtenissen en ervaringen. Bij mensen met een borderline stoornis is vaak sprake geweest van een instabiele gezinssituatie en/of ingrijpende ervaringen, zoals mishandeling, sexueel misbruik, scheiding van de ouders. Echter: niet alle borderliners hebben zo'n verleden, en het is ook niet zo dat iedereen met zo'n verleden een borderlinestoornis ontwikkelt.
Er zijn deskundigen die hechtingsproblematiek zien als kernpunt van de borderline stoornis. Borderliners hebben geen stabiel beeld van zichzelf, en hebben vaak moeite zich aan anderen te hechten. Of ze hechten zich veel te sterk, of juist helemaal niet.
Sociale staat voor de omgevingsfactoren (maatschappij, de cultuur waartoe iemand behoort).
Borderline lijkt vooral voor te komen in de Westerse wereld. Het zou kunnen dat onze maatschappij, waar mensen onder relatief grote druk moeten presteren, waarin individualisme hoogtij viert, en waarin normen en waarden minder duidelijk zijn, een rol kan spelen bij het ontstaan van de borderlinestoornis.
Het is niet goed mogelijk een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor het ontstaan van een borderline persoonlijkheidsstoornis. Wel kunnen we sterk vermoeden dat het gaat om een combinatie van factoren die uiteindelijk bijdragen aan de stoornis. Een factor op zich is niet 'de oorzaak' van het ontstaan. Het is een complex van factoren die de stoornis tot gevolg heeft.

Hoe kun je leren omgaan met je borderline-stoornis?
Als je erg veel last hebt van problemen die te maken hebben met een borderline persoonlijkheidsstoornis, kom je vaak terecht bij een hulpverlener. Dit kan de huisarts zijn, maar ook een psychotherapeut of psychiater. Dan krijg je dus 'therapie'. Over het hoe en wat van therapie kun je meer lezen in het volgende hoofdstuk.
Als je geen therapie aandurft, of als je het niet nodig denkt te hebben, kun je voor jezelf al een aantal dingen doen om het leven makkelijker aan te kunnen. In het volgende hoofdstuk staan een aantal tips uit het tijdschrift Deviant die ik heel zinvol vind.

Geschiedenis van de borderline-stoornis
De borderlinestoornis wordt nog niet zo lang erkend en bestudeerd. In de jaren dertig is de term voor het eerst gevallen. De term duidde een 'grensgeval' aan, de grens tussen neurose en psychose. Na de jaren dertig is er nauwelijks aandacht besteed aan 'borderline', misschien wel omdat er voor de personen die dit 'etiket' kregen, geen goede behandeling was. Therapie bestond voornamelijk uit praten over het verleden, en daarvan raakten deze mensen vaak nog erger in de war.
In de jaren zestig was er een psychiater (Onno Kernberg), die de borderline stoornis weer boven tafel haalde. Hij plaatste de borderline persoonlijkheid op een eigen plek naast de neurotische persoonlijkheid en de psychotische persoonlijkheid. In wezen is dan de naam 'grensgeval' niet meer van toepassing, omdat de stoornis een eigen plek krijgt, maar dat terzijde.
In de jaren zeventig werd de borderlinestoornis gezien als een stemmingsstoornis, doordat borderliners vaak depressieve perdiodes doormaken. Maar eigenlijk is dat niet juist, omdat borderline nog veel meer kenmerken heeft dan alleen de stemming.
In de jaren tachtig werd de borderlinestoornis opgenomen als aparte persoonlijkheidsstoornis in de DSM-III (Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders). Die DSM is een boek dat wereldwijd wordt gebruikt door psychiaters, waarin alle psychiatrische stoornissen beschreven staan.
In de jaren negentig wordt veel onderzoek gedaan naar de borderline persoonlijkheidsstoornis. Vooral om de stoornis beter af te grenzen: welke symptomen horen er wel bij en welke niet. Dit om zo min mogelijk verwarring te creeren met andere stoornissen. Nu is er wetenschappelijk nog veel te onderzoeken aan het borderline-syndroom, maar wel is duidelijk dat het echt een herkenbare stoornis is, die met recht als aparte stoornis in de DSM is opgenomen.
laatste aanpassing
Fijn dat je even een precieze afspiegeling geeft van wat Borderline betekent Sasje. dat je je alles wat gezegd wordt direct persoonlijk aantrekt en niet eerst effe tot tien telt voor je reageert.

Ik doelde helemaal niet op jou, had je replies zelfs nog niet eens gelezen. lees dat andere topic maar eens misschien dat je dan snapt wat ik bedoel.

Zulke gevoelige onderwerpen op ene site als deze bespreken blijkt gewoon niet te werken. Doordat BLers vaan allemaal net zo reageren als hoe jij nu doet krijg je weer mensne die dat irritant vinden, kerijg je nog meer heen en weer geblaat en loopt t weer nergens op uit!

Omdat ik tóch de hoop heb dat t deze keer goed kan gaan heb ik ff wat berichtjes verwijderd vanaf waar t iets té off-topic werd (inclusief de reacties op die berichten, anders wordt t zo onoverzichtelijk - niet persoonlijk bedoeld dus) ;)
laatste aanpassing
idd het kan ook zeker goed gaan dit keer het ging juist zo lekker!! Dus weer met een schone lei (f)

(Y)

wel vermoeiend hoor, topics aanharken... pfff... ;)
laatste aanpassing
ahahahahah ja hallo jij wordt admin ;-p
Nouja ik vind een goede discussie best de moeite waard.
En ik heb ook borderline maar iets persoonlijks opvatten hier op pf , nee dat doe ik nie meer.
Aangevallen voel ik me ook nie...

Maar gewoon effe wat info is fijn...

Bordeline kan je in verschillende mate hebben.

Aan de ene persoon merk je bijna niks aan de ander heel veel.
Dat is op zeker waar hardcore-lover.

Maar sommige borderliners gebruiken drugs en de ander niet.
Een borderliner die drugs gebruikt vraagt om problemen.
En dan merk je het dus ook erg :s
Dr zijn ook veel mensen die zeggen dat ze borderline zijn omdat ze last hebben van stemmingswisselingen impulsiviteit ect. ect.maar dr zijn maar een klein aantal mensen die hier daad werkelijk mee lopen. Ik heb ook een tijdje een relatie gehad met een borderliner en dat was een hele echte, heb dat stukje van real lunatic wel 100 x gelezen om proberen te begrijpen waar ze nou last van heeft en hoe ik haar kan helpen. Uiteindelijk ist iets waar je helemaal geen grip op hebt, veel van deze mensen hebben gewoon prof. hulp nodig! Voor mij noooit meer!!!

Voor mij was het heeel zwaar, en kon er ook niet mee verder gaan omdat ik er zelf aan kapot ging

:respect: voor de mensen die deze kracht wel hebben en er wel juist mee weten om te gaan
Borderline of een andere stoornis heb je als je 5 of meer kenmerken hebt, en dit herhaaldelijk en langdurig.
Is mij gezegd toch.
Miss Moddswing idd!! Maar als je iets psychisch hebt zal je altijd onbegrip houden!! Bovenstaan en lekker laten lullen....sommige mensen denken nou eenmaal perfect te zijn maar vaak bewijst zich juist het tegendeel ;-) (f)

wat je zegt sasje22..
ik ga mij dan na bij mezelf zo van waarom de mensen dan zo kortzichtig denken??

willen ze het dan niet zien of ze halen zo de energie bij jou vandaan??
Omdat mensen niet weten waar ze over praten en zichzelf helemaal perfect vinden....en van zulke personen walg ik nu eenmaal! Maar ja er moeten er altijd zijn die een topic verziekstralen en zelf t hardst roepen: het gaat fout *dreigdreig* nog een keer en we sluiten dit topic terwijl mensen hier alleen maar hun ei kwijt willen en er niks aant handje is....MAAR er zijn ook nog normale admins gelukkig :-)

:D

trut!!:P
dat was uit eerder ervaringen..

ik walg ook van mensen met teveel zelfspot en ik denk dat daar ook een groot probleem ligt in nederland dat de mensen veels teveel met zichzelf bezig zijn..

(F)..
niet meer boos zijn nu he..
ik en boos? O:) mij heb je niet zo snel boos maar geef wel meteen een mening ;-) sorry thats me (f)

lekker (r)echt door zee..

(F)
laatste aanpassing