Partyflock

Forumonderwerp · 676150
1072x bekeken
Waarschuw beheerder
Doden herdenking
Betekent dit nog iets voor jullie.
tonen jullie respect en houden jullie ook 2 minuten stilte?

Nu met o.a irak,zet dat jullie ook weer meer aan `tdenken?

Of vinden jullie het hele gebeuren verjaard en moeten we alles nu maar eens afschaffen?
(geluiden die ik ook nog wel eens hoor)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
londa 4 mei 2004 20:37
ik heb net wel 2 min. stilte gehouden. Je kan wel zeggen dat je het hele jaar hebt om er over na te denken en dat 2 min. stilte per jaar hypocriet is, maar ik denk dat haast iedereen morgenochtend dit allemaal alweer vergeten is

Ik denk dat tegenwoordig de meeste mensen hun bekenden die zijn overleden herdenken, en niet de mensen die in de oorlog zijn gestorven. Daarom denk ik dat deze twee minuten per jaar nutteloos zijn. Bekenden die zijn overleden vergeet je toch ook niet of wel ?

Dus ik ben het op zich wel met je eens, mits Dodenherdenking gebruikt wordt zoals het is bedoelt, om de gestorven slachtoffers te herdenken. Maar dat gebeurt minimaal in mijn ogen.

Voor alle goede orde, ik ben niet van mening dat men het af moet schaffen, maar de invulling van die minuten laat ik aan eenieder zelf over. Of je stil wil zijn of niet, gun het een ander wel in ieder geval. En laat om die reden ook anderen in hun waarde...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Je kan niet alles blijven herinneren.....

Er komt voor elke gebeurtenis een moment dat het genoeg is geweest.
Of dat moment alleen nu al is betwijfel ik

Waarschuw beheerder
Ik denk dat tegenwoordig de meeste mensen hun bekenden die zijn overleden herdenken, en niet de mensen die in de oorlog zijn gestorven.

Nee, geldt voor mij niet, ik heb geen familie/bekenden die zijn overleden in de oorlog,maar ik sta wel stil bij het feit dat er zoveel mensen zijn gestorven die vochten voor de vrijheid waar wij nu in leven.
Waarschuw beheerder
Ik heb veel familie verloren en daarom is het voor mij persoonlijk heel belangrijk.

Maar ik vind het ook fijn dat het jaarlijks landelijk herdacht wordt!

Waarschuw beheerder
ik vind dat je 1 keer per jaar toch wel 2 minuten stil moet kunnen zijn.
Een beetje respect voor de mensen die in de oorlog zijn overleden en voor de mensen die hebben gevochten voor ons land.
Ik vind dat dit voorlopig nog wel zo moet blijven.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Zeker blijven herdenken.

Vooral om je te realiseren dat vrijheid absoluut niet vanzelfsprekend is.

Het heeft bloed zweed en tranen gekost om de vrijheid die Nederland nu heeft te bereiken.

Waarschuw beheerder
Nee, geldt voor mij niet, ik heb geen familie/bekenden die zijn overleden in de oorlog,maar ik sta wel stil bij het feit dat er zoveel mensen zijn gestorven die vochten voor de vrijheid waar wij nu in leven.

:respect:
2jip....(F)
Elk jaar heb ik me er wel aan gehouden, maja was net uit eten en we waren het helemaal vergeten

Hadden ze maar ff de muziek uit moeten doen, dan had ik het wel door, ik voel me wel schuldig eigenlijk.. :s

Ik doe het nu wel voor ze :flower: respect voor de mensen

Waarschuw beheerder
donateur
Afschaffen die zooi, we herdenken de 100-jarige oorlog en de 1ste wereldoorlog ook toch niet meer. Het is lang genoeg geleden

Die hebben we nooit herdacht want we hebben er nooit aan meegedaan.

Je bedoelt denk ik de 80jarige oorlog en in WO1 waren we neutraal, na afloop hebben we de keizer van Duitsland asiel geboden.
Waarschuw beheerder
in die 2 min gaan der allerlei gedachtes door muh hoofd.. komen alle oorlogsfilms bij mekaar (bandofbrother, schindlers list,saving private ryan, annafrankstory etc.) en dan denk ik.. jezus wat hebben die mensen allemaal meegemaakt..:(

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik heb zelfs een gedicht gemaakt uit respect voor me opa :

Mijn oorlog

Mijn oorlog
speelt zich af
in films uit Hollywood.
Ik ken ze niet,
de kampen de treinen
van angst. De slachtoffers
slechts acteurs.

Mijn oorlog
staat gedrukt
in dikke boeken
Ik ken ze niet,
de gruwelijke beelden
van verdriet. De doden
slechts als cijfers.

Mijn oorlog.
Twee stille
minuten, eens per jaar.
Ik ken hem niet.
Maar ik besef de angst,
het leed van toen en nu.
Ik herdenk.

Waarschuw beheerder
donateur
Halfje 4 mei 2004 21:15
in die 2 min gaan der allerlei gedachtes door muh hoofd.. komen alle oorlogsfilms bij mekaar (bandofbrother, schindlers list,saving private ryan, annafrankstory etc.) en dan denk ik.. jezus wat hebben die mensen allemaal meegemaakt..

Daarom zal het wel geen toeval zijn dat "Saving Privat Ryan" vanavond op TV komt ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
En een (y) gedicht trouwens..
Waarschuw beheerder
:respect: voor het gedicht en je opa !
Mijn opa heeft zelf ook de ww2 meegemaakt maar niet hiero maar in Thailand waar hij aan die spoorlijn heeft gewerkt, gelukkig heeft hij t wel overleefd !
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Nee, ieder jaar denk ik eraan terug...

En ben trots dat mijn oma in haar kast ook onderduikers had......Trots dat ik familie heb in Canada een van de landen waar ik nu mijn ...WIJ onze vrijheid aan te danken hebben!

Waarschuw beheerder
donateur
Trots dat ik familie heb in Canada een van de landen waar ik nu mijn ...WIJ onze vrijheid aan te danken hebben!

Wij hebben niets aan iemand te danken, dat is erg naief om te denken.

Wil je perse iemand dankbaar zijn? Wees dan de Polen dankbaar, die Nederland bevrijd hebben en niet meer terug naar huis konden omdat Polen bij de Sovjet-Unie gevoegd werd.
Die Polen vochten voor onze vrijheid, maar hun eigen vrijheid kregen ze niet.

Waarschuw beheerder
donateur
Om kwart voor 8 ben ik samen met mijn vriendin naar het oranjepark gegaan om daar,wat ik ieder jaar doe,even een paar minuten stil te zijn..Als je een beetje normen en waarden hebt dan doe je dit het zijn immers maar twee minuten op 5 jaar toch?
donateur
Die 2 minuten stilte zijn niet alleen om terug te denken aan hoe het hier vroeger was, maar ook wat er nu in de wereld aan de gang is.

Als je kijkt naar Irak, Afghanistan, het overige midden-oosten, afrika.

Er zijn zoveel plaatsen waar oorlig is en er zijn nog veel meer mensen die geen oorlog willen.

Ik heb die 2minuten genomen om hierover na te denken, ik zat in de trein, maar helaas zaten daar mensen die (ondanks dat het omgeroepen werd) geen respect hadden voor dit geheel.
Waarschuw beheerder
zo het zit er weer op nu knunne ze weer verder gaan met oorlogsvoeringen. :(

waar was dat eigenlijk dat die marocanen een krans gelegt hebben?
Waarschuw beheerder
Herdenking zoals dat nu gebeurt in de huidige situatie en samenleving is mijns inziens niet de manier. Er zijn 2 zaken door elkaar gaan lopen, enerzijds het herdenken van de doden en anderzijds het symbolische idee van 'dit nooit meer'. 2 minuten nadenken om daarna 364 dagen niets te doen werkt niet.

Als je het niet met me eens bent, kom dan met argumenten (zoals bv Viptweak) en ga niet op de persoon spelen.
laatste aanpassing door een beheerder
Waarschuw beheerder
waar was dat eigenlijk dat die marocanen een krans gelegt hebben?

Mercatorplein, Amsterdam toch? Nu ze weten dat er ook 19 Marokkanen zijn gestorven in Nederlandse dienst/huurdienst.
Waarschuw beheerder
zijn immers maar twee minuten op 5 jaar toch

ben ik blond of ben ik blond het is toch elk jaar, kan zijn dat ik blond ben omdat ik blond ben geboren, maar het is toch echt elk jaar!
Waarschuw beheerder
Volgens mij is dodenherdenking elk jaar. Voor bevrijdingsdag geldt dat alleen de lustra tellen als nationale feestdag.
Waarschuw beheerder
Ik was het vergeten :bloos:

Waarschuw beheerder
donateur
het is elk jaar en niet 1 keer in de 5 jaar, dus tank girl, je bent zeker niet blond hoor!

Ik vind dat gewoon iedereen netjes uit respect op zijn minst 2 minuten stil zou moeten zijn.

Ik heb dit in iedere geval vanaf kleins af aan gedaan, dus mee gekregen van mijn ouders.

Mijn dochtertje is nu 3 dus voor op de tv had het denk ik niet zoveel indruk gemaakt, daarom zijn wij met haar bij de herdenkingsdienst wezen kijken, en ik moet eerlijk zeggen dat als je daar staat je er toch meer over na denkt dat als je thuis voor de tv zit.
Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar voor velen denk ik wel.

Ik vind het alleen maar goed dat ze dit doen.

Waarschuw beheerder
donateur
in dit topic graag geen persoonlijke opmerkingen... dat lijkt me niet zo gepast, okee?

(ik heb er idd een paar verwijderd)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Wij hebben niets aan iemand te danken, dat is erg naief om te denken.

kijk en deze post vind ik respectloos...

of t nou canadezen, amerikanen, polen, marokkanen of wat dan ook waren..
dankzij hun kan jij nu normaal over straat gaan en doen en laten wat je wilt..

en de polen waren hun vrijheid daarvoor ook al kwijt.. aangezien de duitsers polen als eerste binnenvielen..
gevluchtte poolse soldaten sloten zich toen weer aan bij de geallieerden en heroverden samen weer grote delen van Europa waaronder nederland..

dus een beetje dankbaar mag je best zijn..
niet alleen voor de polen maar voor iedereen die dr aan meegewerkt heeft zodat ook jij kan doen wat je wilt...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Twee minuten stilte voor onze bevrijders, redders en helden. Tuurlijk doe ik daar aan mee... Kleine moeite om grootse daden te herdenken, de doden te eren.

MAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRR...........

Vorig jaar waren er bij de dodenherdenking een aantal marokkanen die leuzen als "joden moet je doden" riepen, terwijl de rest van Nederland zijn respect en dank probeerde te uiten voor de doden door twee minuten stil te zijn. Daarnaast vonden de jongens het de normaalste zaak van de wereld om met de gelegde kransen te gaan voetballen.

twee minuten voor miljoenen doden, van verschillende komaf. Dat moet toch te doen zijn?

Vorig jaar bleek het tegendeel. Om dat dit jaar te voorkomen, hebben allerlei organisaties en stadsdelen zich bezig gehouden met het voorlichten van marokkaanse jongeren. De voorlichting betrof informatie omtrent het hoe en waarom van 4 en 5 mei. Ook werd benadrukt dat er marokkanen waren gestorven onder de Franse vlag, en in de strijd tegen Rommel in Noord - Afrika.

Dit jaar zijn er geen ongeregeldheden geweest. Dit, volgens een woordvoerder van de gemeente A'dam, omdat de marokkanen begrepen dat ook hun volk gestreden heeft.

SCHANDE!

Waarom is het niet mogelijk respect voor andermans doden op te brengen? En waarom kan het opeens wel normaal verlopen als het opeens het "eigen" volk betreft?

Ik weet, het betreft een kleine groep, maar ik wou het even gezegd hebben, omdat ik echt vol walging naar het nieuws en twee vandaag heb gekeken.

Waarschuw beheerder
donateur
idd ik vond het ook walgelijk.Ze hebben er pas respect voor als het om hun eigen volk gaat..Dat gaat toch nergens over??
Stel dat er geen Marokkanen meegvochten hadden waren er waarschijnlijk weer kransen kapot geschopt door dit simpele berbervolk..
Schande dat ze zelfs met de dodenherdeking geen respect kunnen tonen..

Tanky>Ik bedoelde het zijn maar 2 min. stilte terwijl de oorlog 5 jaar duurde dus het is maar een kleine moeite die 2 min.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
oh dus jij vind dat we langer stil moeten zijn een jaar of 10 ofzo?
Waarschuw beheerder
donateur
nee.. hij bedoelt dat iedereen het makkelijk moet kunnen opbrengen om die 2 min. ook daadwerkelijk stil te zijn...

Waarschuw beheerder
het doet me zeker wel wat
aangezien me opa zef bij het verzet heeft gezeten

en iedereen kan toch wel een beetje respect voor die mensen tonen door 2 minuten stilte te houden

wat is nou 2 minuten op een heel leven?
Waarschuw beheerder
oh ja 2 minuten is zat
toch?
Waarschuw beheerder
Doet mij zeker wel wat, en vindt het ook meer als normaal om ffies die 2 minuten stil te zijn.

Irriteer me wel aan die mensen die je op over straat ziet rijden in die 2 minuten..... is het zo moeilijk om ffies 2 minuten "repect" te tonen.
Waarschuw beheerder
ook al intereseert het je niks je kan wel ff 2 minuten je bek houwe toch?
Waarschuw beheerder
donateur
Alleen al uit respect voor de mensen die het wél belangrijk vinden, vind ik dat je die 2 minuten wel even stil kan zijn.
En mensen die het belangrijk vinden zijn er nog genoeg, alleen al gezien het aantal vlaggen dat ik halfstok heb zien hangen gisterenavond.
Waarschuw beheerder
:respect: respect daar draait het helle leven om
Waarschuw beheerder
doden herdenking t zou verboden moeten worden er gaan elke dag wel mensen dood daar ga je toch ook niet elke dag een doden herdenking voor regelen.

het is net zowiets als die debiele stille tochten tegen zinloos geweld daar bereik je toch ook niks mee.
Waarschuw beheerder
donateur
Ach kortzichtig geouwehoer KURT :gaap:

Waarschuw beheerder
Jeetje KURT dat slaat echt helemaal nergens op!
Het gaat hier om mensen die gevochten hebben voor vrijheid, mensen die zijn gemarteld, mensen die zijn omgekomen door hongersnood, mensen die vermoord zijn om hun uiterlijk!!!!
En noem zo maar op! Er zijn vreselijke dingen gebeurd, en daar mag echt wel bij stil gestaan worden!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
En belangrijker misschien nog....Ze hebben gevochten voor de vrijheid die jij nu kent KURT :/

Waarschuw beheerder
:jaja:

Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb 2 minuten mn waffel gehouden gister
heb zelf naar dat hele gebeuren gekeken op tv
maar dat was puur omdat er nix anders was
je zou maar de hele tijd die bel moeten luiden hey :s
Hoop voor ze dat ze elkaar mogen afwisselen

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
KURT 5 mei 2004 15:28
doden herdenking t zou verboden moeten worden er gaan elke dag wel mensen dood daar ga je toch ook niet elke dag een doden herdenking voor regelen.

het is net zowiets als die debiele stille tochten tegen zinloos geweld daar bereik je toch ook niks mee.

KNEUS :KOTS:
Waarschuw beheerder
he kurt waarom doe niet hetzelfde als je idool.
hopeloos geval