Partyflock

Forumonderwerp · 663518

Goed omdat de vinyl dj's zweren bij plaat, en cd-dj's de voordelen van cd's wél snappen hier ff een kleine aanzet tot discussie.
Ikzelf vind CD's handiger

Artiest Sane
"2 Sane: Je bedoeld de sublage tonen (<20 Hz). Alleen lage tonen worden namelijk door het menselijk gehoor ervaren als 'warm'. De merkbare & dus hoorbare interferenties tussen verschillende frequenties zitten in het hoog, boven de 18 KHz. De meeste PA installaties geven niet hoger weer; dus op dat punt maakt het niet veel uit."

Mijn geluidskaart kan tot 96kHz opnemen, maar ja als ie tog niet boven de 18KHz hoeft te komen dan kan ik net zo goed op 22Khz of lager opnemen... als je t verschil toch niet hoort....

PS: Kan iemand ff in t volgende postje dr in zetten hoe ik die quote kan doen??
Artiest {SHOWLIST artist 11802, 16036}
Probeer maar eens een cd af te spelen met een vette vingerafdruk erop...

Heb je met vinyl dus eg geen last van...

Commercieel...Kijk daar heb je het al...
Boutmuziek wordt nie op vinyl uitgebracht
haha nee das zonde van het vinyl :P

edit

quote doe je zo [qoute ]hier je text[/quote ]
alleen dan de spatie tussen de laatste E en het haakje linksom weg laten ;)

en als je er dan nog niet uit komt staat het ook bij help / opmaak UBB ;)
laatste aanpassing
Artiest Ener-G
Probeer maar eens een cd af te spelen met een vette vingerafdruk erop...

Heb je met vinyl dus eg geen last van...

Commercieel...Kijk daar heb je het al...
Boutmuziek wordt nie op vinyl uitgebracht

inderdaad.. vinyl kan overslaan, maar een cd net zo goed.. en dat is vaak veel onvoorspelbaarder omdat je niet weet wat ie gaat doen

bij een plaat kan je ook nog eens de muziek letterlijk zien, je weet wanneer er een break aan komt aan het verloop van de groeven
oke ik ga ook ff wijs doen;
de mastering die voor vinyl wordt gebruikt is anders dan voor cd, bij plaat worden bepaalde frequenties onder een bepaald aantal hz afgekapt en ook in het hoog worden er frequenties afgekapt.
Bij cd-mastering word er nog meer afgekapt, dus kwalitatief krijg je als cd een produkt wat langer meegaat, maar de sound van plaat is veel voller en vetter dan vanaf cd. (het warme geluid idd.)

oke ik ga ook ff wijs doen;
de mastering die voor vinyl wordt gebruikt is anders dan voor cd, bij plaat worden bepaalde frequenties onder een bepaald aantal hz afgekapt en ook in het hoog worden er frequenties afgekapt.
Bij cd-mastering word er nog meer afgekapt, dus kwalitatief krijg je als cd een produkt wat langer meegaat, maar de sound van plaat is veel voller en vetter dan vanaf cd. (het warme geluid idd.)

Dat is écht onzin!

"2 Sane: Je bedoeld de sublage tonen (<20 Hz). Alleen lage tonen worden namelijk door het menselijk gehoor ervaren als 'warm'. De merkbare & dus hoorbare interferenties tussen verschillende frequenties zitten in het hoog, boven de 18 KHz. De meeste PA installaties geven niet hoger weer; dus op dat punt maakt het niet veel uit."

Mijn geluidskaart kan tot 96kHz opnemen, maar ja als ie tog niet boven de 18KHz hoeft te komen dan kan ik net zo goed op 22Khz of lager opnemen... als je t verschil toch niet hoort....

Sane dat is je sample frequentie, dat zeg dus iets over de resolutie waarmee je analoge signaal gedigitaliseerd wordt. In de regel is de helft van de sample frequentie de hoogst opneembare frequentie, het is echter verstandig om een iets hogere sample rate te nemen. (maar daar moet je maar eens wat over opzoeken met google)

tja kijk dan moet je wel.. ook veel verzoeknummers zeker? dan is het wel logisch dat je een uitgebreide muziekverzameling mee hebt, en in wezen een heel ander 'ambacht' dan het draaien met platen/cd's in 1 bepaalde stijl waarbij je echt een 'set' neerzet

(draai je niet in een vaste tent zodat je je cd's er gewoon kan laten staan?)

Nou niet veel verzoeknummers maar wel wisselende thema's. Ik draai vast in een tent, maar neem me koffer tóch altijd mee, ben nl goed zuur als ie gejat wordt. En wat betreft setjes neerzetten, dat doe ik ook regelmatig, maar dan valt het weer onder een thema, voor speciale gelegenheden of speciale aanvraag bij verhuur van de tent.
Werkzaam bij Puinzooi
Artiest Cup-a-core
ik kies toch echt voor het vinyl.

geluid is veel beter op vinyl, want heeft een veel breder frequentie bereik.
cd is 44100 hertz
een stuk vinyl kan veel hogere en lagere tonen hebben, zeg maar.

buitendat, heeft vinyl "iets", kweenie, het is neit echt te omschrijven hehehe

de lichanshouding en beweging tijdens draaien zijn gewoon, Aaarg (L),
bij een cd heb je dat neit echt
laatste aanpassing
Dj Arwin;

Dat is echt onzin?

Dude:
1. Ik heb dagelijks te maken met mastering studio's
2. Bel voor de grap ns met Dance Wave of Arjan Rietvink Productions. (mastering studio's voor onder andere ID&T, Purple Eye, Third Movement)
3. Als dat zo'n onzin is, vertel de kijker thuis dan maar ns wat er dan wel gebeurd.

Waarschijnlijk kan je dat niet.

I rest my case.
als ik een scheet opneem, wil jij hem dan masteren?
ik wil hem op scratch plaat hebben

2 John; oke prima dan wordt het wél anders gemasterd... maar niet omdat het dan vetter klinkt, dat gebeurt dan gewoon om de tekortkomingen van de plaat & speler te compenseren.
Ghegheghe

Deal! Zo een wil ik er ook wel...
2Dj Arwin:

Daar heb je gelijk in. En dat bedoelde ik ook.
Zowel een platenspeler als een cd-speler heeft beperkingen. Ze kunnen sommige hele lage frequenties en hele hoge frequenties niet weergeven daarom worden die frequenties er bij de mastering studio afgehaald.
En dat verschil maakt dat een plaat vetter klinkt, alleen maar omdat ie een groter frequentie bereik kan weergeven dan een cd speler.

En dat verschil maakt dat een plaat vetter klinkt, alleen maar omdat ie een groter frequentie bereik kan weergeven dan een cd speler.

Ik moet je daarin gelijk geven... een cd houdt technisch gezien op bij 22 KHz, een plaat zou theoretisch een oneindige frequentie kunnen bevatten & weergeven. Helaas kan het menselijk gehoor maar tót 20 KHz horen, en meestal dat al nieteens. Gemiddeld (en zeker voor dj's) houdt het spectrum op bij 18 KHz. Dus wat moet je met die >22Khz tonen? (heeft ook geen invloed meer op resonanties enzo hoor ;))
Ik zie jullie allemaal heel technisch lullen over frequentie bereik en mastering etc., maar jullie vergeten nog een ding. De resonantie van de geluidsgolven uit de monitors in de arm van een platenspeler alleen al zorgt voor een voller geluid. Dit gaat natuurlijk alleen op als je ook op behoorlijk volume draait, maar ik ga er van uit dat we het hier daar over hebben. Omdat een CD speler geen arm heeft (duh) blijft het geluid altijd 'leeg'

En dat verschil tussen MP3 en vinyl, daar zouden we eens een testje voor moeten doen...

Daar hoef je geen testje voor te doen, een beetje logisch nadenken is genoeg. We hebben het er de hele tijd over dat CD slechter is als vinyl. MP3 is nog eens een keer met een factor van +/- 10 gecomprimeerd, en kan dus ONMOGELIJK net zo goed zijn als WAV, laat staan als vinyl

Artiest Frank B
verloren zaak :D

Ja ik stop er ook mee want ik volg t allemaal niet meer :-) dit hele frequentie geouwehoer gaat veels te ver.... Ik vind Vinyl lekkerder draaien en klinken en andere mensen vinden CD's lekkerder draaien en klinken en waardoor dat precies komt weet niemand... Ieder zijn eigen smaak... Punt... ik ben er klaar mee ook....

Artiest SinSuline
Tis het gevoel...

het draaien met vinyl brengt meet gevoel met zich mee (je begrijpt of je begrijpt t niet...;-)) daarbij i het zo heeeeeerlijk om naar de platenzaak te gaan en daar rustig je nieuwe toekomstige aanwinsten te beluisteren....daarbij komen nieuwe producties altijd eerder uit op vinyl... het enige voordeel van cd lijken mij de kosten...je kopt een cd'tje van 20 euri en je hebt 20 nieuwe nummers....voor hetzelfde geld heb je maar 2 platen.....en eigenlijk ook juist daarom is het vinyl leuker...je spaart een collectie op waar je hart gewoon in zit.....wat denk jij als je naar je tas kijkt...? als k naar me platen kijk krijg k bijna een harde van genot...:d:p anywayz.....tis het gevoel en iedereen die dit gevoel kent, weet wat dat voor gevoel is en ik weet dat ik dat gevoel niet me cd'tjes heb:d

mzzl,
SinSuline
Dj Arwin 5 maart 2004 12:26
Goed omdat de vinyl dj's zweren bij plaat, en cd-dj's de voordelen van cd's wél snappen hier ff een kleine aanzet tot discussie.
Ikzelf vind CD's handig

Dan heb jij nooit met vinyl gewerkt :D

Dan heb jij nooit met vinyl gewerkt

Ik draai met cd én plaat. Het laatste omdat op plaat muziek uitkomt die niet op cd verkrijgbaar is. dat is de énigste rede!

Het is mij duidelijk waarom jullie met plaat willen draaien. Het is voor jullie een pure gevoelskwestie, en het ongemak van formaat, gewicht en prijs nemen jullie voor lief. Wat ik alleen niet kan begrijpen is dat vinyl-dj's absoluut nix willen weten van mixen met cd's.
Vinyl is veel beter dan cd..
Je kan bij cd's nooit zien hoe die draait, en met afremmen werkt het ook totaal anders..
Vinyl Rules echt wel, Cd's Sux!!!
Artiest Till D
Ten eerste: je bent dj zegt je naam en dat kom je met zo´n vraag. Volgens mij ben je geen dj maar een dj-wannabe. Iedere dj weet dat vinyl ´the shit´is!

Heb je ooit iemand met een cd zien scratchen?? dat d8 ik ook!

M@zzels
cd?? wtf?? VINYL!!!!!!
Artiest Powel
Ik draai met vinyl omdat Techno alleen op vinyl uitkomt en ik ben niet zo'n fan van de muziek die op cd uitkomt. Door het draaien met vinyl ben ik compleet op cd's afgekickt wat ik 6 jaren lang daarvoor heb gedaan. Die beleving die je met platen hebt :D:D
Platen kopen is gaaf, het 'jagen' op dat ene vette nummer die niet net zoals een cd met 100.000 tegelijk wordt gebrand. Of downloaden en zelf op cd stoken :S bah

Wat ik niet snap is waarom steeds deze discussie plaats moet vinden? Er zijn gewoon 2 verschillende groepen dj's. Mensen die het snappen en the ones that don't hehe. Nee das klets. Het hangt van de toepassing af, ski-hut muziek op vinyl draaien is net zo vreemd als techno of 'house' in het algemeen vanaf cd.

En platen ja het straalt wel iets geils uit als je iemand ermee bezig ziet. Dat heb ik niet als ik iemand met cd's zie. Ookal ziet die cd speler er dan tegenwoordig als draaitafel uit. En ja ze zijn wel mooi.

Maar oke of cd de toekomst is, zal de toekomst ons vanzelf wel laten zien. Ik geloof er nog niet zo heel erg in.

En ff op reactie van stukkie terug. Is MD geflopt dan?

Ok next :P
Ik ben geen dj maar er zal heus wel een goede reden zijn waarom de grote dj's met platendraaien en heeeel soms met cd's draaien (als het nummer nog niet uit is op plaat)
Het geluid heeft trouwens als je vinyl draaid een warmer gevoel iig vind ik

Ten eerste: je bent dj zegt je naam en dat kom je met zo´n vraag. Volgens mij ben je geen dj maar een dj-wannabe. Iedere dj weet dat vinyl ´the shit´is!

M@zzels

De defenitie 'wanneer ben je DJ' ga ik niet verdedigen. Kijk maar eens op me site (www.djarwin.nl) luister naar een paar downloads, en trek opnieuw je conclusie.

Ik draai met vinyl omdat Techno alleen op vinyl uitkomt en ik ben niet zo'n fan van de muziek die op cd uitkomt. Door het draaien met vinyl ben ik compleet op cd's afgekickt wat ik 6 jaren lang daarvoor heb gedaan. Die beleving die je met platen hebt
Platen kopen is gaaf, het 'jagen' op dat ene vette nummer die niet net zoals een cd met 100.000 tegelijk wordt gebrand. Of downloaden en zelf op cd stoken bah

Wat ik niet snap is waarom steeds deze discussie plaats moet vinden? Er zijn gewoon 2 verschillende groepen dj's. Mensen die het snappen en the ones that don't hehe. Nee das klets. Het hangt van de toepassing af, ski-hut muziek op vinyl draaien is net zo vreemd als techno of 'house' in het algemeen vanaf cd.

En platen ja het straalt wel iets geils uit als je iemand ermee bezig ziet. Dat heb ik niet als ik iemand met cd's zie. Ookal ziet die cd speler er dan tegenwoordig als draaitafel uit. En ja ze zijn wel mooi.

Maar oke of cd de toekomst is, zal de toekomst ons vanzelf wel laten zien. Ik geloof er nog niet zo heel erg in.

En ff op reactie van stukkie terug. Is MD geflopt dan?

Ok next

Ik denk dat wij het eens zijn. en ja MD is redelijk geflopt geloof ik. Ken nogmaar een paar jongens die ermee werken (in de themazalen van Bob's party Palace).

ik wel :jaja:

niet zo snel een uitspraak doen als je je huiswerk niet maakt heh

d8 ik ook!
laatste aanpassing
Arwin, jij draait met cd's omdat je geen geld hebt voor platen. ;-)

Arwin, jij draait met cd's omdat je geen geld hebt voor platen.

hahaha grappig hoor ;) ik draai toevallig wel met alle gouden & platina cd's (iemand nog intresse in van die 'foto' lijstjes heb er wat teveel :P)
Artiest {SHOWLIST artist 54842, 33634, 1488}
Vinyl vind ik persoonlijk gewoon het vetste..

Heb afgelopen zomer in Lloret een of andere Italiaanse DJ echt geweldig zien scratchen met 2 cd spelers, dat zie ik maar weinig mensen met vinyl doen!!
kunnen wel een eideoze discussie gaan houden met allemaal stronteigenwijze mensen maar als jij fijn cd's wil draaien, MOE JE DAT LEKKER ZELF WETEN!!!!. En aangezien mijn draaimuziek alleen op plaat uitkomt (enkele keer op cd) draai ik lekker platen...JA TOCH!!!!

IEDEREEN ZN EIGEN SHIT!!!!
je moet je niet zo aanstellen hehe

IEDEREEN ZN EIGEN SHIT!!!!

ja platen zijn shit ja hahahahahaha
laatste aanpassing
Snap absoluut het nostalgishe gevoel bij het vinyl..blijft voor velen nog altijd de real deal..denk alleen wel dat het afhangt in wat voor muziekscene je rondhangt. experimenterender DJ's (en dus voor velen onbekend) zijn allang verder dan de standaard 2sl's en een XTC. Denk idd aan finalscratch, ableton, Traktor etc. of combo's hiervan. Mensen die nog het hardst schreeuwen over vinyl lopen gewoon niet meer met de tijd mee. Maar is denk ik te verklaren omdat de populaire DJ's nog gewoon alleen met vinyl draaien...ach kwestie van tijd

een groet
Artiest Deex
2 Arwin
Hou maar gewoon op met het afkraken. Na de eerste paar van je reply's nam ik je al niet meer serieus. Maar jij doet je ding met cd's, dat moet je zelf weten. Dus val de Vinyl lovers niet lastig met je gezwets.

Ik ben het eens met Senort. Ieder zun eigen keus, ieder zun eigen ding.

Greetz Deex

vinyl is ook betere qualiteit geluid dus daarom wordt ook nog met vinyl gedraaid.
Ik denk dat we hier idd maar beter mee op kunnen houden Deex.

Arwin you hate vinyl. Ok so be it. Many others love it.

En uhh ja MD als DJ toepassing is mislukt maar voor thuisgebruik is het toppie.

Adios

in een discotheek draaien ze met CD`s maar op feesten vinyl houden zo !

Jah, vandaar dat er naast 2 sl`s vaak nog 2 Pioneer cdj-1000 mk-II`s (oid) staan. :X
laatste aanpassing

omdatr veel djs alleen demos op cd hebben.
2 arwin:

jezus hee je moet zeker je gelijk halen ofzo...
laat mensen zelf weten waar ze het liefst mee draaien, dat hoef jij toch niet voor hun te beslissen!?
en als je er nou over door blijft zeiken vind ik je maar een kutventje!!!
Als jij liever met cd's draait... Het zij zo!
Maar als ik met platen draai vind jij dat ik daar mee op moet houden ofzo??

DIKKE VINGER!!!
Artiest {SHOWLIST artist 6573, 107048}
100% VINYL!!! Mr ja als je iets niews hebt dan mot maar ff op cd natuurlijk...
Vinyl is veel beter te lezen als een cd en ik geef daaom ook de voorkeur aan Vinyl maar bij cd's kan juh weer een flinke voorraadt nummers meejnemen.. Vinyl meestal 5 nummers op 1 plaat op een cd 18 20 of meer...
Vinyl is zeker veel beter maar op een cd staat wel meer.

2 arwin:

jezus hee je moet zeker je gelijk halen ofzo...
laat mensen zelf weten waar ze het liefst mee draaien, dat hoef jij toch niet voor hun te beslissen!?
en als je er nou over door blijft zeiken vind ik je maar een kutventje!!!
Als jij liever met cd's draait... Het zij zo!
Maar als ik met platen draai vind jij dat ik daar mee op moet houden ofzo??
DIKKE VINGER!!!

Ja ga eventjes boos worden joh. Ik vind helemaal niet dat wie dan ook iets moet. Mij part draai je met de beltonen van 2 nokia's.

vinyl is gewoon veel betere qualiteit dus dan lijkt het me logisch dat je met vinyl blijft draaien he!
Werkzaam bij Hardercore
Artiest {SHOWLIST artist 79845, 17287, 51286}
vinyl is beterrr