2 Destruction:
stel ik wordt nu donor wat gaat mij dan allemaal precies gebeuren... wanneer mogen ze mij organen gebruiken en hoe en wat..
1. je wordt donor door het donorregistratieformulier in te vullen en voor "ja" te kiezen
2. je moet door een ongeluk op de intensive care terecht komen (organen kunnen namelijk alleen getransplanteerd worden als ze doorbloed zijn gebleven. en de intensive care is de enige plek waar iemand nog beademd wordt en er een kunstmatige bloedcirculatie op gang is, ook als iemand overleden is)
3. je wordt hersendood verklaard (hersendood is hélémaal dood. veel mensen denken dat hersendood "coma" betekend omdat zij hun net overleden geliefde nog zien "ademen" (kunstmatig) en er een blos op zijn/haar wangen te zien is (door de kunstmatige bloedcirculatie).
aan deze hersendood-verklaring gaat een grondig onderzoek vooraf. alle ziekenhuizen hebben een streng protocol waaraan dit onderzoek moet voldoen. dit houdt onder andere in: staat het hart inderdaad stil, reageren de pupillen inderdaad niet meer, etc.)
4. een speciale functionaris moet komen bevestigen dat jij inderdaad "ja" hebt ingevuld op het donorregistratieformulier
5. je familie moet alsnog toestemming geven voor transplantatie
6. zo ja: een aantal je organen en/of wat weefsel worden verwijdert
7. er wordt zo snel mogelijk een ziek iemand opgeroepen omdat hij/zij een nieuw orgaan kan krijgen
8. jij wordt opgelapt voor de begrafenis/crematie/opbaring (veel mensen denken dat je nu in stukken ligt en te zien is hoe ogen of huid missen, maar da's natuurlijk een sprookje)