Partyflock

Forumonderwerp · 641043
674x bekeken

Onderwerp is gesloten!

Dit gebeurt meestal omdat een of meerdere personen het beleid hebben overtreden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er al een actieve discussie over hetzelfde onderwerp was.
Dit soort situaties zijn te voorkomen door op de hoogte te blijven van het beleid.

Waarschuw beheerder
Ne·der·lands (het ~)

1 de algemene taal van Nederland en Vlaanderen => Hollands

Stelling:
Er wordt in Nederland slecht Nederlands gesproken en geschreven.

Overal waar ik kijk en lees vind ik spelfouten, stijlfouten, en andere taalfouten. Voornamelijk op internet. Heel veel fouten worden gemaakt met d-tjes en t-tjes, voltooid deelwoorden met dt, gewoon woorden totaal verkeerd geschreven (bijvoorbeeld mastruberen i.p.v. masturberen). Steeds meer mensen schijnen ook dyslectisch te zijn.

Hoe komt dit?
Is het zo dat op de Nederlandse scholen (basis en middelbaar) gewoon slecht onderwijs gegeven wordt?
Is het zo dat er door docenten een stuk minder op het Nederlands van de gemiddelde student of scholier gelet wordt?
Is het zo dat de leerkrachten zelf misschien gewoon dusdanig slecht Nederlands schrijven dat ze het niet goed na kunnen kijken van hun leerlingen?
Komt het misschien door de tegenwoordige invloeden van andere talen in het Nederlands?

Ik word er doodmoe van in iedergeval. Let op je spelling!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Hmmmm niet iedereen is perfect he....
Waarschuw beheerder
Komt het misschien door de tegenwoordige invloeden van andere talen in het Nederlands?

je weet tog iz tog phat relax

Waarschuw beheerder
Wat mij betreft komt het door de cybertaal (kewl, roelleert, etc.), drugs (bepaald geen goede invloed op onze bovenkamer), gebrek aan scholing en/of de invloed van de Engelse taal...

Dit alles heeft al met al geen positieve invloed op het beheersen van onze taal...

Denk dat menigeen die hier wel bedreven in is, zich hieraan irriteert...
Waarschuw beheerder
Nederlanders vinden dat taal verloedert

Uitgegeven: 10 november 2003 nu.nl

AMSTERDAM - Ruim de helft van de Nederlanders meent dat de eigen taal verloedert. Volgens de overgrote meerderheid van de inwoners kunnen Nederlanders geen foutloze brieven meer schrijven en wemelen veel e-mails van de taalfouten. Dat blijkt uit een maandag uitgebracht onderzoek van het bureau NFO Trendbox onder vijfhonderd Nederlanders.

Hieruit blijkt dat iets minder dan de helft van de ondervraagden (46 procent) meent dat het onderwijs in de Nederlandse taal steeds slechter wordt. Van de ondervraagden boven de vijftig jaar meent zelfs 60 procent dat dit het geval is. 56 Procent van de mensen stelt dat de taal verloedert. Zo zegt 64 procent dat er veel fouten in e-mails zitten en meent 71 procent dat de meeste Nederlanders niet meer in staat zijn om een foutloze brief te schrijven.

De ondervraagden zijn verdeeld over het gebruik van Engelse termen in de Nederlandse taal. Vijftig procent heeft hier geen enkel probleem mee terwijl de andere helft dit afkeurt. Jongeren ervaren het gebruik van leenwoorden als minder problematisch dan ouderen. In Vlaanderen wordt aan Engelse woorden vaak een Nederlands tintje gegeven, of worden deze zelfs min of meer letterlijk vertaald. Voor dat idee loopt de helft van de Nederlanders, met name jongeren, niet warm, en de andere helft die voornamelijk uit ouderen bestaat ziet dit wel zitten.

Een overgrote meerderheid van de Nederlanders, ruim 80 procent, is van mening dat men zelf de eigen taal in woord en geschrift goed beheerst. Wel denkt ongeveer een derde van de inwoners dat het Nederlands over vijftig jaar dusdanig is veranderd, dat de mensen van nu het nauwelijks meer zouden kunnen verstaan. Met name de 65-plussers zijn deze mening toegedaan.

Ik ga deze discussie in ieder geval niet meer aan en vooral niet hier, waar dit probleem zo'n beetje geboren is. Ik hoop dat het uiteindelijk wel mee zal vallen maar niet te ontkennen valt dat het inteligentie-niveau in Nederland dalende en dalende is....................

............en dat verschaft mij op de arbeidsmarkt alleen maar voordeel en een stevigere onderhandelingspositie! :devil: ;P

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ikke niet begrijp ok?

ik weet het ik ben slecht maar ach we zijn allemaal mensen toch?

Waarschuw beheerder
donateur
en weer grappig dat 80% het goed zal beheersen, en van die 20% waarschijnlijk 80% niet van origine Nederlands zal zijn denk ik...
Waarschuw beheerder
ja ze bevorderen de nederlandse taalbeheersing al helemaal niet door Turks als verplicht vak in te voeren.

Waarschuw beheerder
donateur
Ja, in feite is het wel vrij belabberd gesteld met de Nederlandse vaardigheden. In het algemeen, en al helemaal hier op Partyflock. (met alle respect overigens).
Het gebruik van afkortingen (bijv. ff, d8, etc) vind ik geen probleem natuurlijk, maar ik krijg steeds meer de indruk dat steeds minder mensen de Nederlandse taal meester zijn.
Nu is dat nog tot daar aan toe, maar als juist die mensen die niet eens weten hoe ze een fatsoenlijke Nederlandse zin moeten bouwen gaan lopen kankeren dat bepaalde groepen allochtonen niet fatsoenlijk Nederlands spreken cq schrijven, dan vind ik dat wel vrij triest.
Kankeren op alles wat los en vast zit is natuurlijk niets mis mee, maar dan moet je wel zelf weten hoe het wel moet.

Dus.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ACh, Nederlands is een mooie taaal. Echter kan menigeen deze taal naar de mallUHmoerUH helpen door de breezAhteel
Waarschuw beheerder
Jouw tekst:

Baz 14 november 2003 22:25
Ne·der·lands (het ~)

Stelling:

Overal waar ik kijk en lees vind ik spelfouten, stijlfouten, en andere taalfouten. Voornamelijk op internet. Heel veel fouten worden gemaakt met d-tjes en t-tjes, voltooid deelwoorden met dt, gewoon woorden totaal verkeerd geschreven (bijvoorbeeld mastruberen i.p.v. masturberen). Steeds meer mensen schijnen ook dyslectisch te zijn.

Hoe komt dit?
Is het zo dat op de Nederlandse scholen (basis en middelbaar) gewoon slecht onderwijs gegeven wordt?
Is het zo dat er door docenten een stuk minder op het Nederlands van de gemiddelde student of scholier gelet wordt?
Is het zo dat de leerkrachten zelf misschien gewoon dusdanig slecht Nederlands schrijven dat ze het niet goed na kunnen kijken van hun leerlingen?

Ik word er doodmoe van in iedergeval. Let op je spelling!laatste aanpassing: 14 november 2003 22:26

Mijn verbeterde versie van jouw tekst:
Baz 14 november 2003 22:25
Ne·der·lands (het ~)

Stelling:

Overal waar ik kijk en lees vind ik spelfouten, stijlfouten (er hoort geen komma voor "en" te staan) en andere taalfouten, voornamelijk op internet(dit was geen nieuwe zin). Heel veel fouten worden gemaakt met d-tjes en t-tjes, voltooid deelwoorden met -dt (vergeet het streepje niet! En je zet weer een komma na "en", dat hoort niet!) en veel woorden worden gewoon totaal verkeerd geschreven (bijvoorbeeld mastruberen i.p.v. masturberen) (die zin was wel een beetje erg krom %)). Steeds meer mensen schijnen ook dyslectisch te zijn.

Hoe komt dit?
Is het zo dat op de Nederlandse scholen (basis- en middelbare) ("scholen" is meervoud en zodoende wordt het middelbare met een -e erachter. En na "basis" moet ook een streepje) gewoon slecht onderwijs gegeven wordt?
Is het zo dat de leerkrachten zelf misschien dusdanig (zelf misschien gewoon dusdanig bevat een overschot aan insinuaties, het zou beter staan "gewoon" weg te laten)slecht Nederlands schrijven dat ze het niet goed na kunnen kijken van hun leerlingen?
Komt het misschien door de tegenwoordige invloeden van andere talen in Nederland (je zin klopt niet...invloed van andere talen OP het Nederlands of IN Nederland)?

(Kan ik nog meer gaan lopen zeiken maar als jij een journalistieke opleiding volgt of ooit een scriptie moet schrijven worden lange zinnen je afgeraden en zal een zin als: "Wordt er door docenten minder goed op het Nederlands van de gemiddelde student of scholier gelet?" worden aageraden!)

Ik word er doodmoe van in iedergeval. (moet een spatie tussen). Let op je spelling!laatste aanpassing: 14 november 2003 22:26

Zelf al aangepast, en toch nog foutjes erin! :D Ik heb het maar even voor je veranderd en aangegeven wat je fout hebt gedaan.
Sorry ben dronken en voel me een onwijze wijsneus nu! :D

Flauw he?

Maar wel o zo waar! :D :D :D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
'Dronken mensen spreken de waarheid'

...toch..?? ;-)

Waarschuw beheerder
idd 8)

Waarschuw beheerder
'Dronken mensen lallen de waarheid'

:yes:

Waarschuw beheerder
en van lallen komt rallen :jaja:

Waarschuw beheerder
ikke wilt owk onterontwikkolt sein

Waarschuw beheerder
"rallen" da's geen normaal nederlands woord man..jij verneukt de nederlandse taal!! :[

:D
Waarschuw beheerder
ja ze bevorderen de nederlandse taalbeheersing al helemaal niet door Turks als verplicht vak in te voeren.

Ik ken dit forum niet zo goed ( :bloos: ;P ), maar die discussie is naar allerwaarschijnlijkheid al wel gevoerd hier.

Maar goed, net als dat ik vind dat er bijvoorbeeld om de vijf jaar verplicht opnieuw rij-examen gedaan moet worden ben ik ook voor een verplichte opfriscursus in (nederlandse)taal. Al dan niet gesponsord vanuit het bedrijfsleven of mijn zuurbetaalde belastingcenten. :-)

Waarschuw beheerder
Rallen = Brabants :)

Brabants (L)

Waarschuw beheerder
wtf? opfriscursus? :S

een verplicht rij-examen om de 5 jaar vind ik al niks (met als enige uitzondering wat betreft bejaarden), maar ik kan me voorstellen dat het enigszins de verkeersveiligheid bevordert..

maar een opfriscursus nederlands? :S of je kan 't..of niet.. :/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Brabants (n)

;p

Waarschuw beheerder
luiheid..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
of je kan 't..of niet..

Iedereen hier kón het ooit, maar is het gewoon deels verleerd. ;-)

Waarschuw beheerder
ha! dat geloof je zelf toch niet? ;p
Waarschuw beheerder
:/ Natuurlijk wel! Elk kind in Nederland krijgt een degelijk stukje onderricht in onder andere de nederlandse taal en haar grammaticale opbouw en juiste spelling. Maar na verloop van tijd willen de regeltjes van het Fokschaap etc. weleens langzaam wegebben. Vraag in je eigen omgeving maar eens her en der na of men nog de regeltjes helder kent van de nederlandse taal of wie nog uit zijn hoofd de voorzetsels van de duitse naamvallen kan opdreunen... ;-)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Toen ik nederlands kreeg op school kreeg ik gewoon goed les en ik waardeerde het ook en ik was er ook goed in.

Op het HBO zag ik verslagen van medestudenten en de tranen sprongen bijkans in m'n ogen! In het begin zei ik er telkens wat van, maar dat werd stelselmatig genegeerd. De smoes was:"Het gaat tog om de inhout?"

Jaja. %)

as dat so is tja dan oef je tog nie meer naar sgool, hep ik foor nix tien jaar op sgol gesete, en ik font het fersgrikeluk dus ik fond ut heel gemeen dat se dat niet deeje... :'(
Waarschuw beheerder
na verloop van tijd willen de regeltjes van het Fokschaap etc. weleens langzaam wegebben

Nee, die nou juist niet!!! Ik gebruikte overigens altijd FucKSCHaaP... vergeet je als puberende puber*1) nooit meer!!!

1) hier wordt bedoeld: een puber die typisch pubergedrag vertoont.

*edit <-- dank u Robin Rivmatek... ik typ dan wel blind, althans dat probeer ik, dus sla ik weleens een verkeerde letter aan... mijn excuses voor het ongemak)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
of wie nog uit zijn hoofd de voorzetsels van de duitse naamvallen kan opdreunen...

nou moet je niet duits erbij gaan halen..nederlands spreken we allemaal (nou ja, bijna allemaal) dagelijks..

en mensen corrigeren helpt toch niet..denken ze alleen maar dat je bijdehand bezig bent :/

Waarschuw beheerder
Bassgun :D

komt er een L voor in fokschaap (of fuckschaap wat dat betreft)? ;p

Waarschuw beheerder
kofschip

Waarschuw beheerder
kopfisch

Waarschuw beheerder
schifkop
Waarschuw beheerder
Gaat het er tegenwoordig op het HBO ook al zo aan toe...??? :o :frusty: :cry:

Van de week was er een discussie op TV (*ik ben de naam van het programma even kwijt*) waar dus wél gesteld en voorspeld werd dat over een jaar of tien een zin als:

as dat so is tja dan oef je tog nie meer naar sgool, hep ik foor nix tien jaar op sgol gesete, en ik font het fersgrikeluk dus ik fond ut heel gemeen dat se dat niet deeje...

..algemeen aanvaard zal zijn... :-(
Onder invloed van onder andere radio DJ's en internet-media zouden jongeren dit gaan overnemen. Over 50 jaar zullen onze kinderen een boek van Jan Wolkers niet eens meer kunnen lezen omdat de nederlandse taal dan te ver geëvolueerd zou zijn... :/

Waarschuw beheerder
evolutie = (y) :D

hoe dan ook..heb je wel 'ns geprobeerd een stukje text te lezen dat 50 jaar terug geschreven is?

dat is ook haast niet te doen..

maar afgezien daarvan..die boeken van Wolkers zijn toch kut :yes:
Waarschuw beheerder
Theater of Dreams, helaas, helaas! Het is helaas de werkelijkheid, ik vind het werkelijk schandalig! Waar is toch de tijd gebleven dat je echt voor een brief ging zitten en helemaal controleren op spelfouten, e.d.?

ik was er altijd zo ongelooflijk trots op dat buitenlanders, die onze taal wilden leren, onze taal zo moeilijk vonden!

Tja... als het zo doorgaat en het verloedert zodanig dat de schrijftaal echt op de spreektaal gaat lijken, waar blijft die trots?

18 oktober was ik weer in België :jaja: (God knows what I did there :p maar das weer engels), wat een verademing! Geen met Engelse woorden doorspekte zinnen! Echt Nederlands!

Hmmmzzz... Belgen spreken Nederlands en Nederlanders spreken straks nedelans
Waarschuw beheerder
De boeken van Jan Wolkers zijn inderdaad vreselijk en inderdaad zullen 50 jaar geleden mensen ook al deze discussie gevoerd hebben maar dat neemt niet weg dat er wel enige rem op deze debiele ontwikkeling gezet mag worden.

Saillant detail wat ik me ineens bedenk naar aanleiding van dit zinnetje:
(God knows what I did there :P maar das weer engels)

..volgens mij zijn een groot deel van de profielnamen hier ook al engels...!!! ;P

Waarschuw beheerder
en dat noem je een detail? :D

Waarschuw beheerder
en trouwens..detail is frans..dus waarom frans wel, en engels niet? :S

Waarschuw beheerder
en in principe is heel de nederlandse taal een verbogen (en geevolueerde) vorm van duits & frans..dus wat lopen we nou te zeuren over wat er met "onze" taal aan het gebeuren is? ;p
Waarschuw beheerder
komt er een L voor in fokschaap (of fuckschaap wat dat betreft)?

:jaja:

anders heet het toch ook geen fuckschaap :D

Afz. De Lagevettebastonengeweer. (is veelste lang hoor, moet korrrterrr)

Waarschuw beheerder
? huh? :vaag:

ik niet begrijp.
Waarschuw beheerder
o... sjorri, iek folgende keer beterrr autleg forrr jau, goet?

Waarschuw beheerder
ies goed kerrul..
Waarschuw beheerder
okkey iesj moi he?

sorry, heb een hele website met mp3tjes van Ali Osram ut Arnnèm geluisterd... ik wil meeeeeeer mp3tjes van die kerel, die is echt zoooo lache

Waarschuw beheerder
je hoeft je niet te verontschuldigen hoor.

;)

Waarschuw beheerder
et heeft tijd nodug..
Waarschuw beheerder
Wat heeft tijd nodig...???

Voor ik met een taal-converter over straat moet om nog te kunen begrijpen wat er tegen me gezegd wordt..?? ;-)

Het is nog een kwestie van tijd voordat zelfs de allochtonen de nederlandse taal beter beheersen.. :-) :devil:

Waarschuw beheerder
jij hebt helemaal gelijk jongen..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
o... sjorri, iek folgende keer beterrr autleg forrr jau, goet?

Wad gaad heir overr??