Wat een onverwachts positivisme, zeg..!!!
Ik heb door de jaren heen rondom mij zóveel negativiteit gezien als het over Duitsland ging en wel commentaar dat nergens anders op gestoeld was anders dan de negatieve media-propaganda dat is verspreid ten tijde van voetbal-wedstrijden.
'Mofrica', 'Klote-moffen met hun eeuwige mazzel', 'Die duisters hebben onze fietsen gejat..', 'Stelletje Nazi's...' enzovoorts enzovoorts....ik werd er altijd weer mee om de oren geslagen terwijl ik zelf wel beter wist.
Duitsland heeft zich, zeg maar, na de 2e wereldoorlog enorm ontwikkeld in positieve zin en is daarmee jaren lang als meest welvarend land ter wereld geweest en heeft Nederland d.m.v de intensieve handels-samenwerking naar de tweede plaats getrokken. Economisch en sociaal is het een land dat de boel goed op orde heeft ook al gaat het nu natuurlijk wat minder. Mensen kunnen goed met elkaar leven en waar wij nu steeds meer met het allochtonen en buitenlander-probleem geconfronteerd worden, is Duitsland dat stadium al gepasseerd en wordt er intensief gewerkt aan 'samen leven' in plaats van 'langs elkaar leven' als het op allochtonen en autochtonen aankomt.
Sportief doet Duitsland natuurlijk ook in vele disciplines al jaren mee met de TOP (Voetbal (mannen én vrouwen), Formule 1, Hockey, Schaatsen, Atletiek, Tennis, Skiën en andere wintersporten etc.) en met name in het voetbal zijn ze érg professioneel en hoop ik dat nederlandse clubs eindelijk eens voorbeeld gaan nemen aan duitse voetbal clubs).
Muzikaal en cultureel gezien heeft duitsland een rijke historie aan grote open lucht concerten waarvan 'RockPalast' toch wel de bekendste is en voor de House liefhebbers uiteraard de Love Parade en het Nature One evenement.

Daarnaast heb ik gemerkt dat duisters net zo, danwel meer, open-minded zijn tegenover muzikale expressie als wij dat zijn.
Cultureel heeft het land vele gezichten en een rijke historie. Of je nou een tochtje over de Rijn neemt of het Schwarzwald in trekt om daar de wonderschone natuur tegen te komen OF de culturele hoofdstad van Europa: Berlijn bezoekt.
Al met al dus een land dat véél meer respect verdient en meer een bondgenoot zou moeten zijn dan een 'vijand'.
Tenslotte hoor ik mensen zeggen
'duisters zijn arrogant omdat ze je altijd in het duits aanspreken'. De reden is dat tot ongeveer 8 jaar geleden er sowieso géén engels werd ondericht op de scholen en op TV alle programma's in het duits werden nasynchroniseerd. De duitse studenten van nu zijn enorm bezig met een inhaalslag om zich de engelse taal meester te maken maar dat heeft tijd nodig. De oudere duisters kunnen dus gewoon geen engels. Daarnaast spreekt de gemiddelde fransoos, spanjool of italiaan ook belabberd engels en begin ik, gezien de kwaliteit van het nederlands alhier, zelfs aan nederlanders en hun engelse taalvaardigheid te twijfelen...!!
Dus.............................Duitsland valt bést mee..!!!