Beter een echte zaak beginnen
Weet je hoe erg de vinylboer die echt zijn best doe om alles eerlijk te doen en hier zijn boterham mee verdiend onder lijd.. Af en toe iets via mp of ebay verkopen oke, maar 111 per maand is gewoon bijna winkel buisniss
Was het maar zo makkelijk.
Ik heb in 2003 serieus zitten denken om na mijn studie een platenzaak te openen met een goede vriend van me. Maar mijn studie is anders gelopen dan gepland en ook over de toekomst begon ik rond 2005 echt na te denken, toen ik al diverse platenzaken zag verdwijnen. Toen ik in 2005 begon met platen verkopen op discogs liep de handel goed. Daarmee bedoel ik niet het aantal orders (want dat is zo'n beetje gelijk gebleven), maar het bedrag wat ik per maand verdiende. Ik zat gemiddeld aan de 400 a 600 euro per maand, en in die tijd had ik misschien 2000 verkoopplaten in de lijst staan.
Ik verkocht destijds veel standaard house en technoplaatjes voor zo'n 3 a 6 euro per stuk en hardcore + classics liepen ook lekker. Voornamelijk dat laatste. Ik hoefde maar een Human Resource - Dominator in de lijst voor 10 euro te zetten en binnen een paar weken was deze verkocht. In die tijd had je nog veel DJ's die met vinyl draaiden (hoewel het toen al minder werd) en je had niet zo heel erg veel verkopers op discogs. Als je al een veel aangeboden plaat in je verkooplijst had staan, dan waren er misschien nog 5 andere verkopers die dezelfde plaat verkochten. De vraag was dus groter dan het aanbod. Waarom denk je dat ene Jasper (ik meende =recordsforsale= of hoe hij toen ook heette) zo gigantisch veel platen kwijtraakte in betrekkelijk korte tijd? Zelfs 2 jaar na hij gestopt was met verkopen stond hij dacht ik nog steeds in de top 50 beste verkopers op discogs. Maarja dat was toen.
Nu het heden:
Het aantal mensen wat vinyl koopt is afgenomen. Daarnaast is het aanbod vele malen groter geworden, omdat velen dus stoppen met kopen en hun collectie op discogs in de verkoop zetten voor betrekkelijk lage prijzen. Niet alleen op discogs zie je die, maar ook ebay. Ik kan mij ibazar herinneren in 1999. Er werd wel redelijk wat aangeboden, maar niet genoeg toen ik rond eind 2000 ebay.de ontdekte (toen heette het in Nederland nog steeds ibazar). Daar werden echt heel veel platen aangeboden. Je zat misschien aan zo'n 4000 aanbiedingen! Dat was echt abnormaal veel voor die tijd. Nu zei je al meer dan 20.000 aanbiedingen! Ook op discogs zie je dit terug. Rond 2005/2006 had je misschien 100.000 a 150.000 platen die aangeboden werden en nu zit dat aantal al over de 3.000.000 (als ik het fout heb moet men het maar zeggen).
Wat betekent dit voor de verkoop? Dat je gigantisch omlaag moet met de prijs. In 2003 kon ik een Oh Fortuna voor 35 euro verkopen. Nu in 2010 mag ik blij zijn als ik diezelfde plaat voor 10 euro kwijtraak. Met andere woorden; ik hou nog wel hetzelfde aantal orders, maar ik verdien 3 x zo weinig met dezelfde aangeboden waar als 5 jaar terug. Dus het idee 'platenzaak' heb ik allang uit mijn hoofd gezet. Misschien als er in 2020 geen platenzaak meer bestaat ik er eentje ga starten (beetje een vorm van antiquair). Daarom verbaast het me dat "-vinylforsale-"man Sebastiaan zijn hoofd nog boven water weet te houden.
@ Marktman; als jij je handel hier of elders kwijt kunt raken, dan is dat prima toch?
Dan wil ik nog wel reageren op het volgende:
Uitspraak van verwijderd op zondag 10 januari 2010 om 12:29:
+ de kennis van muziek is over het algemeen vrij laag hierzo
Er zijn ook mensen, die housemuziek leuk vinden, maar zich niet zo enorm verdiepen in de geschiedenis of de vele releases van deze muzieksoort. Dat ik bijvoorbeeld het aantal houseplaten verslind als een grote dikke potvis dat doet met plankton (net zoals jij), wil niet zeggen dat een ander dat ook doet.