Partyflock
 
Forumonderwerp · 624855
­ Nederland
Check ID-T Radio: Richie Hawtin in da Mix!

Zit kwartiertje te luisteren! Klink wel goed!
2 Sentech : 'Sven Väth hitjes draaier' dat ben ik niet met je eens.
'Sven Väth hitjes draaier' dat ben ik niet met je eens.


Je moet sven horen tijdens een 10 uurs set ofzo, niet tijdens zo'n groot festival. Want dan draait ie heel herkenbaar
Da Phool... ik vind hem op feesten als Innercity toch wel aardig wat hitjes draaier..

Maar ik hou ook gewoon niet van zijn style...

Alhoewel die vorig jaar op ML wel lekker afsloot maar ja toen was ik ook zo :vaag: :D
Ik heb hem op Blauer See gezien draaide ie 7 uur lang,tuurlijk draai je dan ook hitjes.. Maar dan doe je gewoon alles waar je voor staat en tuurlijk draai je dan ook nummers die worden betiteld als hits.Je kunt (in mijn ogen) niet in een set van 7 of 10 uur alleen maar nieuwe dingen draaien.Tuurlijk zou het het mooiste zijn wanneer dj's dat konden en deden,maar dat is bijna onmogelijk.

2 Sentech : daar noem je ook wat op IC..,ben er ook geweest 2001 maar dat is toch wel anders.De definitie van een hit is ook verschillend vind ik.Door zn enorme populariteit is iets wat Väth draait al gauw een hit(je).
laatste aanpassing
Nee dat kan idd niet... hitjes is misschien ook niet het goeie woord... maar hij draait vaak dezelfde shit vind ik..

JA dat is waar wat je zegt over zijn populariteit...
Sven staat nog wel op 1 been kwa vernieuwing in Techno.Ik begrijp wel wat je bedoelt,hij wil aan de ene kant niet mee in de vernieuwing van de hedendaagse Techno omdat hij is van de 1e generatie.Maar hij zal wel moeten en dat realiseerd hij zich ook wel.De set die van hem die als laatste hoorde op Blauer See vond ik subliem.Omdat ik daar Väth hoorde zoals je hem kent(zoals jij aangeeft)maar ook wel met nieuwe dingen.Dat is het voordeel van een langere set,waarin je toch meer kwijt kunt.Dus ook kun experimenteren..én het Duitse publiek is meer openminded wat dat betreft denk ik.Vind het jammer dat je dit in Nederland toch niet(nauwelijks)tege­nkomt.In Nederland staat iemand altijd geboekt voor 2uur of minder,met uitzondering van Richie Hawtin die in April 3uur draaide in de NDSM en de set op 5Days Off.#Tuurlijk vergeet ik wel sets..maar dat moet je dan even voor lief nemen#
laatste aanpassing
watch out voor sven op ML op de mainstage.
Daar wil ie iedereen gaan verassen.
 
Hawtin die Latin Lovers draait.. lijkt me sterk.

De Essential mix van richie hawtin live @ manchester is 11-10-2002 al uitgezonden op Radio One. 1 van de beste livesets die ik op me pc heb staan :respect:
 
Sven is absoluut creatief en ongeevenaard in zijn absurde platenkeuze. Desalniettemin kiest Sven er idd wel eens voor om de alom bekende platen op zijn tafel te leggen. Is dat zo verkeerd? Als een plaat lekker is, is ie gewoon lekker!! Ik wil hier aan toevoegen dat ik erg veel zin heb in Hawtin op ML!!1 :yes:
Artiest Pie
mysteryland...Richie Hawtin nog nooooit gehoort:)
En ik wil even zeggen dat ik Gruwelijk veel zin heb in Green&Blue :yes:
Ik in Decibel :jaja:

Picotto :D... maar ja dit Topic ging over Hawtin..

To Da Phool:

Vond hem op awakenings idd lekker draaien.. en je hebt gelijk als iemand meer tijd heeft kan die beter en meer experimenteren...

Trouwens ze kunnen beter 4 ipv van 7 dj's per tent boeken en ze langer laten draaien... worden kaartjes misschien ook nog goedkoper :9
 
Werkzaam bij Basslinerz Music
Richie Hawtin draait altijd (Y)
:respect: voor de man
2 Sentech : Mee eens,alleen dat zal dus tenkoste gaan van liveacts.Als het niet tenkoste gaat van livedingen dan vind ik het prima.
nog ff dan gaan we richting frankfurt a/m :D
zijn de kaartjes eral >>
 
Hawtin op Awake indoor jl. was niet echt meesterlijk. Het duurde een half uur voordat ik er van overtuigd was dat we niet te maken hadden met een nepper. Desalniettemin kijk ik uit naar zijn set op ML!
Smaken verschillen.Als je op een meer uptempo of harde technoset zat te wachten kan ik me voorstellen dat je telleur werd gesteld,maar ik vond zn set 20april erg goed.
laatste aanpassing
 
Klopt. Ik ben absoluut een grote Hawtin fan, maar wat hij op Awake indoor deed, was toch wel wat 'vreemd'.
Wat heet vreemd,het was anders dan de rest vd avond.Het was wat meer zweverig en duister,ik vond het wel relax.
 
Ik bemerkte dat hij meer in een 'ambient-mood' was, maar het geheel laten aflopen van platen, het niet mooi wegmixen en het te zacht instellen van je bass is toch niet echt iets voor Hawtin...
 
Check Closer dan van Plastikman, het is geen standaard 4 to floor techno nee...

en zijn eigenzinnigheid maakt Richie nu juist speciaal... Hoorde wel dat hij op SMS het laatste uurytje hitjes stond te draaien :kots:

En op 5 Days Off heb ik er ook niet echt veel van mee gekregen ivm de drukte...

:(
Okee ik begrijp wat je bedoelt,maar ik sta opzich wel open voor verschillende dingen op zo'n avond.Dwz niet dat iemand platen slecht wegmixt ;) maar gewoon even wat anders dan de rest deed.

5days off was bijna puur en alleen minimale techno,was fijn :).
laatste aanpassing
 
Iets anders doen dan de rest appricheer ik volledig! Ik vond de platen die Hawtin uitkoos super, maar de manier waarop hij ze verwerkte, vond ik minder. Let wel; ik heb het nu enkel over de set op Awake indoor in april, niet over zijn stijl 'in het algemeen'. Hawtin blijft een wondertje.
 
ik vond hem op awakenings de beste van de avond en ik zit toch te twijfelen om toch naar mysteryland te gaan.
laatste aanpassing
 
DOEN. Gezellig!! :yes:
2 Miss Aireen : Ok dan
Twijfel zelf eigenlijk ook een beetje of ik misschien toch naar ML moet gaan.Ik vind het toch wel gaaf dat er 2 Technoarea's zijn.

Wat betreft 5days off dat was naar TIJN toe ;)
laatste aanpassing
 
Gewoon allemaal gaan!!!!
Weet het niet tot nu toe heb ik meer tegens als voor wat betreft het festival.
ik vond hawtin idd strakker op 5 days off dan awakenings...waarsch­ijnlijk omdat ik op awakenings iets minder dr op heb gelet ....

tim >> kaartjes zijn nog niet binnen, wacht effe vandaag en morgen nog af...

komt uit duitsland dus zal wel langer duren dan normaal gesproken.
laatste aanpassing
 
HE... niet over sven he?!

Sven.. :lief: :respect:
Werkzaam bij Klub Tilt
Artiest {SHOWLIST artist 7273, 36976}
hawtin voor klein publiek is altijd vett, dat is meestal wel want dan kunnen de dj's helemaal hun eigen ding doen:)
 
richie hawtin = (Y)
Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Heb op Blauer See tussen het geweld van Sven's sublieme set door nog even een stukje van Richie Hawtin's invalbeurt bij de kleine stage gehoord en was heel erg vet. Wat betreft intelligente, minimale techno is Richie wat mij betreft nog altijd te beste. Niet dat ik zo'n enorme kenner ben, maar qua mixingskills vind ik hem bijvoorbeeld beter dan Sven Väth. De set op laatste Awakenings in NDSM was dan ook heel erg tof, al verschillen de meningen daarover. Het blijft afwachten in hoeverre hij zich blijft ontwikkelen. Ik volg hem nog niet zo heel lang, maar als ik zijn oudere werk hoor dan heb ik wel het idee dat hij steeds meer tegen de sound van Sven aan gaat schuren. Jammer....
Zit nu Sven Vath te luisteren, hou eigenlijk niet zo van hem... ook beetje hitjesdraaier.. alhoewel het nu wel meevalt..


Hij een hitjesdraaier? Die kerel mag draaien wat hij wilt want hij is langer bezig dan wie dan ook volgens mij...hij is focking ouder dan m'n pa...........heb een beetje respect voor die deutsche meister!!!!!!!!

Bij Vath mag je niet spreken over nieuw en oud.......hij was de oldskool, hij creeerde het pad voor NU en opende een weg voor wat nog komen moet......
laatste aanpassing
2 SilverShade : :respect:
Zelfs als Vath zit te kloten en dat heb ik ook wel eens gezien dat ie te veel :XTC: had, dan is ie zelfs nog goed ookal is het alleen maar omdat het zoo cool is om hem te ZIEN.lekker uit z'n bol en meegaan met het publiek
Mee eens,op Blauer See was dat dus ook weer het geval.De interactie met het publiek is perfect met Sven.Sommige dj's die staan er ook maar bij alsof het lijkt dat ze het als straf doen.Hij heeft altijd plezier in het draaien en dat straalt hij uit.
laatste aanpassing
Jammer dat ik em weer moet missen op ML want ik ga niet..........huhuhu­h, beetje misverstand met vrienden..........nu wel zin maar geen kaartjes meer.
 
Yesssssssss Ritchie en Sven op ML. Ik ga deze zeker niet missen, blijven de 2 grootmeesters van de Techno en dammmmn de skilzzzz van Ritchie zijn vet !!!! Wel jammer dat Sven bijna gelijk draait met Secret Cinema, SC is echt een dikke live act, beste Nederlandse live act van Nederland, vette dubbele bassen !!
Richie? Ja die blijft goed, lekker minimaal. Ik heb een Essential Mix van hem (vorig jaar uitgezonden op ID&T Radio samen met Sven's Essential Mix) en echt... Super rustig, lekker makkelijk te mixen (niet negatief bedoeld) en gewoon veel samples die je niet dagelijks hoort. Ik vraag me alleen af hoe Richie er nu tegenaan gaat. Hij staat op Mysteryland, I Love Techno, Sonne Mond Sterne etc. Ik denk dat vooral in Nederland het grote publiek zijn stijl niet trekt en dat hij zijn heldenstatus dan wel eens tegen zich kan hebben, aangezien iedereen een hoog verwachtingspatroon van hem heeft.

Stiekem hoop ik dat hij minimaal blijft, maar ik hoor al van zijn laatste uur SMS, dus helaas...

Over Sven kan je snel klaar zijn. Draait al jaren top en blijft vernieuwend (alleen zijn platenkoffer blijft iets langer dan gemiddeld hetzelfde, maar dat compenseert ie voor mij wel met zijn vernieuwende stijl). Innercity is dan ook meestal een van de laatste plaatsen waar hij terugvalt op die platen en niet de meest geweldige plek om hem te zien. Timewarp bewijst ie zich dus veel en veel geter met zijn 8 uurs sets enzo.

Maar desondanks vind ik zijn platen toch vrijwel altijd super, al worden ze gewoon heel snel hits omdat HIJ ze draait. Maar ook zijn karikatuur om te zien kan veel compenseren. Mysteryland bijvoorbeeld vorig jaar, hij mixte best midner, maar wat en sfeer en wat een platen en wat een interactie. Voor mij DE grootste technolegende die we hebben.

En let op, op Mysteryland gaat ie weer verassen met o.a. "T.Raumschmiere - Monstertruckdriver" en zijn openingsplaat "Carl Craig & Laurent Garnier - Demented (Or Just Crazy)". Alleen waarschijnlijk wel een misser dat hij de laatste tijd "The Wolf" van "Clarke" draait, maar hij gaat zekers aardig wat potten breken. :)
 
Sven (l) (l) (l) (l) (l) (l)

Ook al is ie geen ster in inmixen, het gaat uiteindelijk nog altijd om de platenkeuze!! dat vind ik het belangrijkste. En die is bij Sven SUPER. Diepe electro/techno platen, love it.

Richie (l) (l) (l) maar idd, laatste halfuurtje op SMS was top40 techno, heel erg jammer! Zijn set was zooo ontzettend diep, funky, minimaal en hard!!
To Silvershade:

Al had je even verder gelezen, had je ff wat verder gelezen had je gezien dat ik het verbeterd had...

Maar goed ik hou dus gewoon niet zo van zijn style...
Sinds N1 ben ik ook verliefd op techno...

haha, cocoon rules..:)
 
Hawtin is mijn held! mijn alles!
Richie is gewoon halfgod...heeft iemand zijn nieuwe cd closer al gehoord, de opvolger van Plastikman's consumed? Ik kan je zeggen dat ie redelijk goed is maar absoluut niet kan tippen aan consumed. Voor de rest raad ik iedereen zijn albums; consumed, concept1, concept VR:96 voor het betere minimale werk voor de liefhebber.

Z'n Bio voor de leek.

With sculptured glasses and a close crop that make him look more like an architect than a global DJ/producer, Richie Hawtin appears as the Peter Pan of the dance beat. Superficially nothing seems to have changed since he went away almost 3 years ago. Looking like a little boy lost with his slight frame and over sized trousers, Hawtin parades around like nothing's changed, but appearances can be deceptive. Forever known for his unrestrained assaults and mind altering manifestos, Hawtin has rapidly become part of the electronic mafia. A salvo of albums and blistering DJ/live sets have seen his name become synonymous with his own peculiar brand of sparse dance sounds, but times have changed. With time as an ally, Hawtin and his Plastikman alter ego, have had space to think and develop their vision. Things are clearer now and with a militant manifesto of revolutionary change as a guide, Hawtin has grown up and carved out a new album that is as different as it is astounding. Prepare to be eaten by 'Consumed'.

The story starts way back when, well the late 70's to be exact, when the family Hawtin uprooted leaving the rural idyll of deepest Oxfordshire trading it for a life in Windsor, Canada where Hawtin senior had taken a job with local car giants GM. A quaintly different proposition altogether in comparison to its metropolitan neighbour across the water, Detroit, the lure of the sprawling motor city nonetheless proved an early attraction for Richie, who made regular trips under the tunnel to satisfy all those pre pubescent needs, cinema, shopping, etc. Detroit stayed with him throughout his early teens and a baptism into the heady world of live music at the hands of Prince in Detroit was Hawtin's first official dalliance with the gig.

With music gradually strengthening its grip on young Richie, he soon began to supplement his record collection by regular trips to local record stores picking up the latest German and Belgian electronic masterpieces bythe likes of Front 242 et al. By the summer of 1984, the future sparse agenda of Hawtin was beginning to take shape through his developing love affair with the minimal grandeur of the European electronic mafia. Yet the mind of hawtin had already been turned on to the possibilities of the electronic medium by his fathers collection of Tangerine Dream and Kraftwerk records, (incidentally Hawtin senior appears on the cover of Richie's Robotman track 'Do the Do'). Concurrent to his growing love of the electronic pulse the teenage Hawtin, like many others nation-wide, was gripped by the fashion for breakdancing and its musical accompaniment, electro. Without his knowledge Richie became familiar with the early works of the Detroit pioneers such as Juan Atkins and Derrick May, yet it would be some time before the penny would drop and Hawtin would realise that the amazing music he was hearing was actually being produced on his very doorstop over in Detroit. The once proud motor city was soon to play a major role in the life of Hawtin.

"I remember listening to Jeff Mills on the radio playing all this crazy shit when he was called the Wizard," Hawtin reminisces fondly. "I looked out for the records he was playing and found a few stores in Detroit selling the tracks. I looked on the labels and found a lot were from Detroit and I was like holy shit, this stuffs from right here." By mid 1987 Hawtin's mind had become opened up by the proximity of a city whose rapidly increasing musical output was reinstating it to its once dominate Motown driven position as number one dance city. Intrigued, astonished and driven by the alien sounds of Kevin Saunderson and his Detroit contemporaries, Hawtin tamed his passion and channelled his love affair with the electronic beat via his latest hobby, DJing. Starting his own club in his home town of Windsor, Hawtin was soon invited over the river to DJ at The Shelter underneath St Andrews Hall in Detroit. It was here he became fully exposed to the rapidly developing scene in Detroit and equally showcased his talents to a captive audience. Soon realising that the DJ's that he admired were actually composing their own music, Hawtin's insatiable appetite to consume and participate soon led him towards the studio in order to satisfy his passion. The world was soon to be exposed to the crazed and psychotic musical vision of the white guy from Windsor.

Always comfortable with computers and around electronic technology, Hawtin soon became involved with Kenny Larkin putting together a number of prototype tracks, although the pair were hindered by the lack of equipment sculpting their sounds on a lone keyboard. Yet Hawtin was yet to meet his foil and future business partner, the hyper active John Aquaviva who was introduced via a mutual friend. Aquaviva, who was already studio literate and additionally owned a bank of equipment, hit it off with Hawtin and both headed to the studio armed with Hawtin's love of the sparse electronic rhythms coming out of Detroit and Europe and John's studio knowledge and love of the disco beat.

Finding that Detroit had an already saturated musical infrastructure, the pair were forced into the position of starting their own label, the now defunct Plus 8 started in 1990, in order to expose their warped sounds to a wider audience. The labels success rapidly snowballed with others attracted to the sparse minimalism of Hawtins youthful output. The label soon picked up tracks by the likes of Kenny Larkin and a developing Speedy J and soon became forced to initiate the subsidiary labels Probe and Definitive to channel the varying strands of dance music that the label soon began to attract. With Hawtin learning his craft and the labels success constantly showcasing the sounds of Plus 8 to a receptive audience. Hawtin was poised to become a global phenomena with his own peculiar brand of electronic alchemy. Yet the grandeur of his Plastikman alter ego was yet to woo a whole generation of kids reared on a diet of electronic beats and wild acid lines.

By late 1992, Plus 8 and the pubescent sounds and vision of Hawtin were beginning to reach fruition. The label had realised its 'From Our Minds To Yours' compilations to widespread praise and Hawtins musical agenda of sparse minimalism was falling into place. By 1993 London based NovaMute Records was sufficiently impressed by Hawtin's output to offer a deal and establish a relationship that continues to this day. With Richie now fluent and capable in the studio and able to transfer his vision to musical sounds, his debut album under the name of Plastikman for the label in 1993, 'Sheet One' was something of a revelation. With rampant drum assaults violently fed through and looped back via filter after filter, the sounds of Hawtin were completely alien and revolutionary. Not infused with the lush orchestration of fellow Detroit contemporaries, Hawtin stood alone battering listeners with incessant polyrhytmic drum patterns and a rigid agenda of militant minimalism born out of his love of mid 80's European electronic music. Original as much as revolutionary, Hawtin had arrived. Rapidly following up the success of 'Sheet One' with his second album 'Muzik' in 1994 and a momentous Glastonbury appearance in 1995, Hawtin soon gathered a rapid following among the public and critics alike. It had been 10 years since Hawtin had fallen for the lure of the synth, but in that time, Hawtin himself had added an extra chapter in the ever developing history of electronic music. And then silence.

"I began to feel hemmed in when I started putting the new album together" Hawtin remembers. "That's why it took so long, I needed some time, some silence to gather my thoughts". Having established a stern template based his dance floor friendly minimalism born out of his growing status as globally applauded DJ, Hawtin was beginning to force himself into a corner. Predominantly known for functional tracks that were lapped up by dance floors across the globe, Hawtin soon found himself in a position where he was in danger of taking the easy option trading on his glories, knocking out digestible tracks and sounds that had made his name. Yet idly utilising old ideas is something alien to the Hawtin psyche, a need to develop and evolve has permeated his output and Hawtin was not about to fall prey to lazy repetition when it came to putting together his latest album. "I'm my own worst critic" he states emphatically. "I did a lot a tracks but I felt they didn't take a step forward, they were covering the same ground so I gave myself a gap, took myself out of the public eye and I think that was really helpful". With time to breath, gather thoughts and digest new musical forms that were beginning to interest Hawtin, he was able to focus new ideas, take a step back and re emerge with an album that absorbs previous ideas using them as pointers to further visions and thoughts. Off the dance conveyor belt and without the need to spit out 12" after 12" for the sake of it, Hawtin was free to explore and develop his visions. The album 'Consumed' was about to be spawned.

"Consumed is more to do with the 1st LP," Hawtin explains. "This album is based on small ideas expanded. It's much darker and has a lot more space and depth than previous tracks, it's almost 3 dimensional." 'Consumed' is without doubt a major leap for Hawtin. Freed from the shackles of expectation and with time as a buffer, Richie has carved out a grand lush album that satisfies his new found vision. Born as much out of his growing love of art and in particular the spacial delights of Anish Capour as the sonic deep rumblings of out there experimental musicians such as Maurizio and Sound and Rhythm, the album is a testament to Hawtin's growing confidence and status as full fledged musical artist as apposed to functional dance producer. The album carves its own environment, dangerously deep and lush, the warm sub aquatic sounds on the album envelope the listener like a giant blanket. With minimalism still on the agenda, Hawtin has in fact taken this maxim further utilising the most sparse of instrumentation while at the same time coming out with a larger sounding album courtesy of his ever growing production capabilities in the studio. The album works on a less is more doctrine, but Hawtin is able to cram in as much meaning and emotion with the simple manipulation of a particular sound than most artists are capable of by cramming everything into a 10 minute burst. Production values are to the fore with each sound worked on with the minute precision so every possibility of that sound is explored to its maximum potential. The album is grand while at the same time understated, with apparently little effort something great has been created. The whole package is created with the sleeve which acts as an outward representation of the music within. A dark textured strip on a black background, the strip represents a void, a small space that contains something much larger within. Precisely thought out and developed to its furthest corners, 'Consumed' is a masterpiece. The fruition of all Hawtin's visions, 'Consumed' is a solid testament to Hawtin's ability now and in years to come. Richie Hawtin, your career's only just begun


PS Iedereen hier gaat naar I love techno om deze goddelijke DJ te kunnen bezichtigen?
 
Haha, het is duidelijk dat Richie meer opkijkt tegen de Detroit scene dan vice versa. Zoals in Tijn's Drexciya interview al naar voren kwam: "Richie didnt start shit".
BIO is rechtstreex van plastikman.com afgeplukt, vandaar dat het stuk niet al te subtiel is ;)
Richie Hawtin is een erg goede dj, maar staat ergens op nr. 10 bij mij van de techno dj's.

Zijn minimale setjes houden mijn aandacht niet vast. De Closer cd bestaat uit goede nummers, maar niet voor op een feest. Meer om thuis te chillen.
Dan zie ik hem liever met een 'standaard' set zoals op Chesterfield Labelland.

Ik luister liever naar een Robert Hood. :)
In de cocoon tent op mysteryland knalde hij nog...en als 'luister-techno' producer ben ik zeker van mening dat meesterwerken als consumed, concept en ook met circuit breaker en FUSE uniek zijn....ben ook meer een liefhebber van experimentele, minimale techno 'huiskamer' techno.

Aanrader; system 7 alpha wave plastikman remix.