Coulthard: Alleen een idioot schrijft mij af
David Coulthard is in Melbourne de strijd begonnen om zijn uitspraken betreffende het wereldkampioenschap te verdedigen.
David weigert om verbitterd te zijn over zijn mogelijke vertrek bij McLaren eind dit jaar. Zijn vervanger is al aangekondigd voordat het seizoen begonnen is, zodat het voor hem een strijd wordt dit jaar zonder vooruitzichten op een mogelijke verlenging van het contract bij McLaren.
Maar David is nogal filosofisch ingesteld en weet dat hij zijn plek kwijt is bij het team, zelfs wanneer hij dit jaar wereldkampioen zou worden. "Ik verlies mij leven niet, Carrières komen en carrières gaan" aldus Coulthard. "Mensen vragen zich vaak af wat er daarbij door me heen gaat, nou, de realiteit is dat ik gewoon verder ga met mijn carrière en mijn leven."
"Twaalf maanden gelden heb ik hier de race gewonnen. De meeste coureurs kunnen daar alleen maar van dromen en iedereen die me dus afschrijft is mijn tijd niet waard. Ik ben één van de weinige coureurs die, wanneer ze beschikken over het juiste materiaal, de auto naar voren kunnen brengen en een GP kunnen winnen. Dus waarom zou ik mijzelf moeten verdedigen?"
Tot de aanvang van de eerste race laat Coulthard het toe dat er gevraagd wordt naar zijn toekomst, daarna wil hij zich volledig op het seizoen concentreren. Ron Dennis gelooft er eerder in dat Coulthard afscheid zal nemen van de sport dan een stap terug te doen in de sport, terwijl anderen hem weer in verband zien met Toyota en Williams.
Gisteren deed Coulthard wat demonstraties met een AMG-Mercedes maakte wat grapjes over zijn toekomst. "Coureurs hebben ballen, maar die zijn niet van kristal, dus ik kan niet in de toekomst kijken." aldus David.
Maar hij is wel zo ridderlijk om toe te geven dat ondanks de regelmatige onbetrouwbaarheid van de auto, zijn kwalificatie prestaties tijdens die ene ronde hem zijn baan hebben gekost. "Maar ik heb dit jaar net zoveel kans als alle andere coureurs in de top-4 teams Williams, Ferrari, Renault en McLaren. Het zal niet makkelijk zijn, maar ik kan het aan. We zijn twee eenheden die op de top van de berg zijn geweest. Oké, we hebben dan wel geen vlag geplaatst op die top, maar ik ben wel eens vice wereldkampioen geweest en er is niemand, op Michael Schumacher na, die meer heeft gedaan dan ik."
Hij heeft geen boodschap aan de lieden die hem zeggen dat hij een oorlog moet beginnen met zijn eigen team om zo beter gemotiveerd te zijn. "Wie gaat er negatief doen tegen mensen die verantwoordelijk zijn voor mijn veiligheid en competitiviteit? Mijn motivatie is het geloof dat ik een GP kan winnen. Ik heb er 13 gewonnen, en alleen M. Schumacher heeft er meer. Dit is het fundament waar ik op werk dit jaar.”
Dan ben ik maar een idioot