Partyflock

Forumonderwerp · 601901
10 volgers · 177174x bekeken

Waarschuw beheerder
We hebben lang moeten wachten maar het zit er nu toch echt weer aan te komen:

:bounce:
het nieuwe Formule 1 seizoen!!!!!!!! :bounce:

Ik ben zeer benieuwd hoe het zal gaan lopen met het nieuwe reglement en hoop op een zeer spannend seizoen.....

De volledige kalender voor 2012:
18 maart: Australië
25 maart: Maleisië
15 april: China
22 april: Bahrein
13 mei: Spanje
27 mei: Monaco
10 juni: Canada
24 juni: Europa (Valencia)
8 juli: Groot-Brittannië
22 juli: Duitsland
29 juli: Hongarije
2 september: België
9 september: Italië
23 september: Singapore
7 oktober: Japan
14 oktober: Zuid-Korea
28 oktober: India
4 november: Abu Dhabi
18 november: Verenigde Staten
25 november: Brazilië
laatste aanpassing door een beheerder

Werkzaam bij Basslinerz Music
Waarschuw beheerder
leuk toch. alleen maar b coureurs en b teams.
auto's die er vertyft uitzien.

weet eerlijk gezegd ook niet waarom ik nog zou kijken zonder die teams en coureurs.

hoop echt dat ze hun poot stijf houden.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 mei 2009 om 16:45:
dan volgt de rest

Nee hoor:)
Teams met geschiedenis blijven, Mercedes wilt niet uit de F1 stappen dus McLaren is veilig. Williams blijft, Toyota zou sowieso al gaan als ze geen race zouden winnen, Force India heeft niets anders net als Brawn. Dus we hebben genoeg al om naar te kijken. En als Ferrari uitstapt verliezen we op zn meest 4 teams en krijgen er 6 voor terug. Welliswaar geen teams met geschiedenis, maarja wie zegt dat ze niets kunnen presteren? De Formule 1 is met hobbyboeren als privateers begonnen.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 mei 2009 om 15:16:
Lola in 1996 geloof ik .

1997, ben jij nou een fan?
Maarja dat de FIA de F1 naar de schijt heeft geholpen de afgelopen paar jaar moge duidelijk zijn

Niet alle ideeen waren doordacht, dat ben ik met je eens. Maar een seizoen waar al na de eerste 3 races meer mensen gekeken hebben dan naar de eerste 4 vorig jaar, doet me toch zwaar vermoeden dat de Formule 1 aan populariteit wint. Vraag me niet hoe, maargoed.

En het is in principe ook niet eerlijk aangezien er in die 40 miljoen wat ze mogen besteden niet de salarissen van de coureurs zijn inbegrepen, waardoor de mindere teams gewoon zorgen dat ze een talentvolle goedkope coureur hebben en de topteams moeten bakken met geld investeren om 1 van de toppers te hebben.

Ach herum :'( Wat zielig zeg. Bakken met geld uitgeven voor een coureur(Y)
Moet je een winnende auto neerzetten zoals Brawn nu, en dat een paar jaar volhouden, dan willen de toppers ook wel voor minder geld in je auto rijden(Y) Als ze maar winnen.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 mei 2009 om 16:45:
de F1 wordt niet meer zoals het was.

Even mijn slotconclusie voordat ik lekker weekend ga vieren en de GP van Monaco boycot, niet meer zoals het was? Hoe was het dan? Doel je op 10/15 jaar geleden? Of doel je op verder terug? Doel je misschien op spannende strijd en spektakel?
Moet je toch eens verder kijken, ik heb dit seizoen al genoeg van die elementen gezien. Daar doet niets het aan vanaf of daar nou een Lotus, Williams, McLaren of Ferrari zou rijden, of een Force India, Brawn, Lola, iSport. Als er maar geraced wordt en niet zoveel politiek gespeelt wordt, waar, met alle respect, Ferrari een verschikkelijk handje van heeft.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fortuna op woensdag 20 mei 2009 om 18:31:
Ach herum Wat zielig zeg. Bakken met geld uitgeven voor een coureur
Moet je een winnende auto neerzetten zoals Brawn nu, en dat een paar jaar volhouden, dan willen de toppers ook wel voor minder geld in je auto rijden Als ze maar winnen.

Brawn nu, en dat een paar jaar volhouden

Inderdaad een paar jaar volhouden en niet 1x erbij zitten omdat je een auto al 2 jaar ontwikkeld. De formule 1 is nu juist voor de meeste mensen zo leuk omdat er geen Ferrari, Renault, BMW, Mclaren op kop rijdt maar dat is omdat ze MEEDOEN, het is nu juist spannend om te kijken hoe andere teams de achterstand kunnen dichten en hoe Brawn etc het kunnen volhouden. Je moet het op de lange termijn zien, en ik weet 100% zeker dat de F1 dood is als Toyota, Renault, Red-bull en Ferrari zich gaan terugtrekken simpelweg omdat er geen hond meer naar kijkt ik in ieder geval niet meer. Formule 1 = Ferrari en niet andersom iedereen die anders beweerd die moet me woorden maar even opschrijven.

Ik wordt sowiezo schijtziek van alles gezeik er omheen, elk jaar nieuwe lullige regeltjes elk jaar weer verandering. Formule 1 is gewoon zorgen dat je geld hebt, heb je dat niet dat heb je er niks te zoekn dus gewoon oprotten met die gridopvulling en die amateur teams terug naar die auto's van een paar jaar geleden. Meer technische ontwikkelingen toelaten zodat er meer ruimte komt voor de teams om een keer met iets anders te komen, dat maakt Formule 1 leuk en niet zorgen dat de auto's ipv 2 seconden nu 1 seconde dichter achter elkaar aan kunnen rijden. Hoeveel meer inhaalacties hebben we nu gezien door die regels? Juist geen 1 meer, dus weer een flop laat die Mosley snel oprotten.

En dat jij zeurt dat Ferrari er een handje van heeft in het politieke spel dat komt juist omdat er zoals je zelf al weergeeft heel wat debiele acties worden gedaan door de FIA. Wat schieten we er nou in godsnaam mee op als we straks 26 auto's hebben, of willen de marshalls graag wat meer te doen hebben ivm de blauwe vlaggen.

Nu snap ik ook wel waarom Mosley van die SS pakjes had, hij ziet zichzelf als de nieuwe dictator in de F1. :bye:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 mei 2009 om 18:48:
Formule 1 = Ferrari en niet andersom iedereen die anders beweerd die moet me woorden maar even opschrijven.

haal die hand eens uit je ferrari onderbroek zeg :/

Waarschuw beheerder
Uitspraak van " Tbs'r op verlof " op woensdag 20 mei 2009 om 18:57:
haal die hand eens uit je ferrari onderbroek zeg

Eens kijken of je dat in 2010 ook nog zegt.

Officieel: Ferrari niet geïnteresseerd

Zoals al eerder gemeld heeft Ferrari de rechtszaak tegen de nieuwe reglementen van de FIA verloren. Ferrari nam nu akte van het verdict.

Het bestaan en de geldigheid van een vetorecht voor Ferrari, gesanctioneerd in een schriftelijke verklaring van de FIA, werd wel door de Franse rechtbank aanvaard. Ook heeft de rechter beslist dat het conflict van contractuele aard is.

Tevens werd er besloten dat het dispuut geen materie is voor een internationale rechtbank van de FIA, maar meer voor normale civiele rechtbanken. De rechter geloofde dat het vetorecht eerder gebruikt moest worden tijdens de WMSC-meetings van 17 maart en 29 april. Daarom werd er gekozen om de wetten van een civiele rechtbank te laten beslissen over de dringendheid van de zaak.

Zo'n beslissing laat de FIA toe om de bovenhand te krijgen op de teams die zich voor 2010 willen inschrijven zonder daarbij de overeengekomen procedures te respecteren. Ferrari voelde zich verplicht zijn vetorecht te gebruiken, om zichzelf en ook de andere teams die aan de Formule 1 meedoen te verdedigen.

Ferrari bestudeert nu de mogelijkheid om verdere gerechtelijke stappen te ondernemen, het bevestigt zijn toewijding om met de FOTA verder te werken, samen met de FIA en de houders van de commerciële rechten opdat de Formule 1 een serie wordt waar voor iedereen dezelfde regels gelden en ook om een stabiliteit in de reglementen te verkrijgen, ze willen het werk van de voorbije maanden om de kosten te verminderen tevens voorzetten.

Als het echter niet mogelijk is voor alle partijen om tot een akkoord te komen, dan zal men de beslissing van de bestuurraad van 12 mei respecteren. Dat wil zeggen dat Ferrari onder de huidige omstandigheden zich niet meer zal inschrijven voor 2010, wat meteen zou zorgen voor een flauw afkooksel van de karakteristieken van de Formule 1, die de status heeft van 's werelds belangrijkste motorsport series en die ook het team uit Maranello naam en faam heeft bezorgd sinds 1950. In deze situatie zal Ferrari verder racen in andere categoriën, de naam Ferrari waardig, die het niveau van innovatie en technologische research van het Italiaanse team evenaren.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 mei 2009 om 23:40:

Ferrari is geen Formule 1, Ferrari maakt deel uit van de Formule 1. De Formule 1 zal een icoon verliezen, maar zeker niet ten onder gaan.
Ongeacht hoe Ferrarigeil sommigen van jullie ook zijn, dat is de waarheid en niets meer of minder.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 mei 2009 om 23:40:

:/ even met alle respect iceman ik kijk sinds ongeveer 1990' naar Formule 1 met alle plezier... sinds de komst van M. Schumacher keek ik met nog meer plezier, ik hoef je niet uit te leggen waar de man zijn grootste successen heeft behaald!!!
dus in een kleine mate van ben ik ook Ferrari fan maar mocht het zo zijn dat ze de keus maken om te stoppen in de Formule 1, ongeacht welke reden dan moeten ze dat doen...

het is een verlies voor de sport, fortuna zegt het netjes een "icoon" gaat verloren maar nou moeten de Ferrari fans niet gaan doen alsof de Formule 1 alleen maar om Ferrari draait :no: en Ferrari de sport draaiende houd..persoonlijk vind ik het jammer als Ferrari zou stoppen, maar het is niet anders!!!

en waarom ik zeg dat 1 bepaald persoon zijn handje uit zijn Ferrari onderbroekje moet halen is omdat de beste man altijd zo gefrustreerd is wanneer zijn team weer eens ondermaats presteerd en dan meteen een zeer slecht verliezer gaat uithangen (n)
en dat al na een paar slechte races sinds jaren

al ben ik het met deze uitspraak van hem helemaal eens:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 mei 2009 om 18:48:
elk jaar nieuwe lullige regeltjes elk jaar weer verandering.

en dat maakt het er ook niet altijd beter op, maar ja wat gaan de F1 fans er aan doen doen dan? het word beslist en je kan er niks aan veranderen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van " Tbs'r op verlof " op donderdag 21 mei 2009 om 07:57:
en dat maakt het er ook niet altijd beter op, maar ja wat gaan de F1 fans er aan doen doen dan? het word beslist en je kan er niks aan veranderen

Ik denk dat je als fans er wel iets kan doen, met alle fans die geen zin hebben in de nieuwe regels, gewoon stoppen met kijken, dan merkt Bernie dat als eerste op aan zijn centjes, misschien veranderen ze dan wel..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Idd, ik weet niet of dit nog leuk is hoor, er komen nu nieuwe teams bij maar volgens mij verdient de formule 1 veel geld aan Ferrari Mclaren en Williams en als die er uit gaan wat gebeurt er dan ? Ik zal wel f1 blijven kijken denk ik maar niet alle races, vind jammer dat de formule 1 zo moet eindigen :(

Waarschuw beheerder
et is toch idioot dat ze de voorkeur leggen bij b-teampjes.
en dat de gevestigde orde niks te zeggen heeft.

maar op formule1.nl staan mooie berichten van massa, kimi en alonso.

alonso bijv:
Alonso bezorgd om toekomst Formule 1
Spanjaard wil niet racen met nieuwe teams

[20-05-2009] In de discussie rondom het budgetplafond proberen de coureurs zich zo veel mogelijk afzijdig te houden. Maar Renault-coureur Fernando Alonso geeft toe dat hij zich ernstige zorgen maakt om de toekomst van de sport. “Misschien ben ik wel voor het laatst in Monaco.”

Felipe Massa liet zich vandaag al ontvallen dat de Formule 1 zijn waarde zou verliezen als Ferrari niet mee zou doen. Zijn team uitte in een verklaring kritiek op de teams die op de kandidatenlijst staan om vanaf 2010 mee te doen in de koningsklasse van de autosport. Volgens Ferrari wordt de Formule 1 langzaam maar zeker een ‘GP3-kampioenschap.’
Ook Alonso ziet de komst van nieuwe teams niet zitten, zeker niet in combinatie met het eventuele vertrek van een aantal bestaande teams. “Hier in Monaco houd ik mij alleen met racen bezig. Maar thuis heb ik zeker over deze situatie nagedacht”, zegt hij tegen Autosport.com.
“De situatie is erg zorgwekkend. Ik weet niet of dit mijn laatste race in Monaco wordt.” Renault is één van de teams die heeft aangekondigd te vertrekken als het budgetplafond in combinatie met een tweeklassenkampioenschap doorgaat.
Alonso: “Als de grote teams en de autofabrikanten de Formule 1 verlaten dan ga ik niet voor de nieuwe teams rijden. Dat is geen Formule 1 meer. Bovendien zijn er genoeg raceklassen waar ik dan nog terecht zou kunnen.”
“Ik vind het opmerkelijk dat niemand met zijn vuist op tafel heeft geslagen en gezegd heeft dat de sport kapot wordt gemaakt. En de Formule 1 heeft de afgelopen twee maanden al zo veel schade opgelopen. Ik kan niet begrijpen dat we misschien wel zeven grote teams gaan verliezen. Vergeet niet dat we dan ook tien beste coureurs ter wereld kwijtraken”, aldus Alonso.
De Spanjaard is volgende maand aanwezig bij de 24 uur van Le Mans. Hij heeft toegegeven dat een evenement als dat nog op zijn verlanglijstje staat. “Ik wil wel meer races doen dan één per jaar”, zegt Alonso.
“Maar ik ben 27 jaar oud en ben tweevoudig wereldkampioen. Ik zou ook nog wel in andere raceklassen willen winnen.”

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fortuna op donderdag 21 mei 2009 om 02:46:
Ferrari is geen Formule 1, Ferrari maakt deel uit van de Formule 1. De Formule 1 zal een icoon verliezen, maar zeker niet ten onder gaan.
Ongeacht hoe Ferrarigeil sommigen van jullie ook zijn, dat is de waarheid en niets meer of minder.

:lol: Je bent wel erg naif om dat te denken, en dan druk ik me nog zachtjes uit. Maarja misschien wint Williams nog weer een keer een prijs als ze het enigste team zijn met nog ervaring, over een fanboy gesproken zeg :roflol:.
Werkzaam bij Relive Events
Artiest Arno
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 mei 2009 om 13:44:
over een fanboy gesproken zeg .

Fanboy? Volgens mij heeft Fortuna gewoon respect voor een team als Williams omdat zij al zo lang in de F1 zitten en altijd op zoek zijn naar dat ene kansje ondanks dat ze misschien niet voor de overwinning kunnen gaan. Maar hij is wel kritisch over de kansen en schiet niet op elk puntje van kritiek in de verdediging. Dit in tegenstelling tot 'jouw' Ferrari waarbij elke negatief woord jij in de verdediging schiet en door jou getracht te worden weerlegd terwijl het vaak simpelweg gebaseerd is op feiten. Denk daar maar eens over na :d
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 mei 2009 om 09:02:
Ik denk dat je als fans er wel iets kan doen, met alle fans die geen zin hebben in de nieuwe regels, gewoon stoppen met kijken, dan merkt Bernie dat als eerste op aan zijn centjes, misschien veranderen ze dan wel..

als er 1 stopt met kijken komt er gewoon weer een nieuwe kijker bij hoor :)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van DJ Arno op donderdag 21 mei 2009 om 14:01:
Fanboy? Volgens mij heeft Fortuna gewoon respect voor een team als Williams omdat zij al zo lang in de F1 zitten en altijd op zoek zijn naar dat ene kansje ondanks dat ze misschien niet voor de overwinning kunnen gaan. Maar hij is wel kritisch over de kansen en schiet niet op elk puntje van kritiek in de verdediging. Dit in tegenstelling tot 'jouw' Ferrari waarbij elke negatief woord jij in de verdediging schiet en door jou getracht te worden weerlegd terwijl het vaak simpelweg gebaseerd is op feiten. Denk daar maar eens over na

Williams is een team wat al jaren niks toevoegd, dus misschien zal dat team maar worden ingeruild voor zo'n ander b-team. Iemand die zegt dat de F1 nog toekomst heeft als koningsklasse zonder Ferrari, Renault, Toyota en BMW is gewoon niet helemaal goed bij zijn hoofd. Die teams wat er bij komen zijn leuk voor de GP2 maar niet voor de F1, en wie maakt het uit of ze binnen 2.5 seconden binnen het veld staan, een wedstrijd winnen doen ze toch niet. Maar sommige mensen denken dat het door die budgetcap eerlijk gaat verlopen, laat me toch niet lachen die teams zijn nu al waarschijnlijk aan het kijken hoe ze alles kunnen omzeilen. En laat de FIA dan maar eens gaan bewijzen wat legaal en illegaal is, het is allemaal gewoon 1 grote grap. Als die teams het kunnen redden met 40 miljoen dan moeten ze lekker mee gaan doen, maar laat iedereen even zelf bepalen hoeveel ze willen uitgeven.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
erg veel zin in race zondag.

Waarschuw beheerder
donateur
Ik niet pauper baan dit, alleen in de regen is het leuk.
En de Ferrari's zullen ook wel niet vooruit te branden zijn ivm dat KERS systeem wat ze niet kunnen verwijderen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 mei 2009 om 18:08:
Ik niet pauper baan dit, alleen in de regen is het leuk.
En de Ferrari's zullen ook wel niet vooruit te branden zijn ivm dat KERS systeem wat ze niet kunnen verwijderen.

omdat Ferrari geen kans maakt is Monaco nu weer een pauper baan :lol:

je weet jezelf elke keer weer voor lul te zetten zeg :respect:

Waarschuw beheerder
donateur
Euhm nee, het is in principe belachelijk dat die baan er nog is.
Alle circuits moeten aan bepaalde veiligheidseisen voldoen en Monaco is er nog wel bij, meten met 2 maten noem je dat ook wel.
Verder is inhalen er compleet onmogelijk.
De races van de afgelopen paar jaar waren er allemaal dodelijk saai.
Voor mij is dat voldoende om het een pauperbaan te noemen, als ik het om Ferrari had gedaan dan waren alle circuits niks geweest.

Maargoed dat zal jij natuurlijk allemaal wel weer anders vinden (Y):bye:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
@!!! ZOM® !!!

Maak je eigen nou niet van den stomme, als je nix nuttigs te zeggen hebt, zeg dan gewoon nix, je naait je eigen alleen maar op..

Waarschuw beheerder
donateur
Je weet dat niks met ks is?
Als ik mijn mening wil geven dan geef ik die, wil je die niet lezen dan zet je me gewoon op negeren.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Het wordt nog eens Formule nul

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Heb die traningen gezien brawn deed het weer goed :)
Ben benieuwd :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 mei 2009 om 17:55:
Williams is een team wat al jaren niks toevoegd, dus misschien zal dat team maar worden ingeruild voor zo'n ander b-team.

Zegt de fanboy van een team dat pas weer sind 1997 op de kaart staat. Ondanks dat Ferrari een lange geschiedenis heeft, zijn ze altijd achterbaks geweest. Ik noem maar even het actieve suspensie fiasco, waarbij ineens toen Ferrari het niet onder de knie kreeg, de FIA het systeem wist te verbieden.

Iemand die zegt dat de F1 nog toekomst heeft als koningsklasse zonder Ferrari, Renault, Toyota en BMW is gewoon niet helemaal goed bij zijn hoofd

De Formule 1 kan prima zonder de teams van een Renault, Toyota en BMW. Zonder de motoren is een ander verhaal. Maar Renault is ook pas sinds 2000 weer terug, BMW en Toyota hebben als team absoluut nog niets toegevoegd aan de Formule 1 en zijn daarom wat mij betreft direct vervangbaar.
Zoals eerder gezegd, al ou Ferrari de Formule 1 verlaten dan is dat een fikse aderlating. Maar niet onoverkomelijk voor de Formule 1.

Maar sommige mensen denken dat het door die budgetcap eerlijk gaat verlopen

Dat hoor je mij in ieder geval niet zeggen, mocht je op mij doelen. Het budgetlimiet is een goede manier om de exhorbitante uitgaven die teams doen aan banden te leggen. BMW had vorig jaar bijna een derde minder uit te geven dan McLaren en Ferrari, en die kwamen tot de tweede helft van het seizoen meer dan goed mee. Evenmin voor Red Bull en Brawn dit jaar.
Budgetten zijn er simpelweg door de teams al ingevoerd, anders gaf iedereen wel een miljard per jaar uit. Maar het kan, en moet, ook anders kunnen. Met minder hetzelfde bereiken is mogelijk. Mits men er maar over wilt praten en nadenken hoe dit te bereiken.
Het voorstel wat er nu ligt lach ik ook vierkant uit, maar de kern is wel een om over na te denken en wat zeker alles behalve een slecht idee is.

En laat de FIA dan maar eens gaan bewijzen wat legaal en illegaal is

De diffusers doel je op? Dat is toch al lang opgelost :)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 mei 2009 om 18:41:
het is in principe belachelijk dat die baan er nog is.
Alle circuits moeten aan bepaalde veiligheidseisen voldoen en Monaco is er nog wel bij, meten met 2 maten noem je dat ook wel.

Helemaal mee eens. Voorbeeldje, Spa Francorchamps is een van de mooiere circuits voor toeschouwers langs de baan en voor de tv, en een interessante en uitdagende baan voor de coureurs. Dit in tegenstelling tot Monaco waar het simpelweg een prestigeoptocht is.
Toch moet Spa Francorchamps miljoenen investeren in aanpassingen aan het circuit uit te voeren, die het circuit niet altijd ten goede komen, om de Grand Prix te behouden. Resultaat:
Spa Francorchamps weet elk jaar met een miljoenenverlies af te sluiten dankzij de leningen die het heeft moeten afsluiten om het circuit te verbouwen. Het circuit wordt ondertussen dodelijk saai, ik noem maar een Blanchimont, Bus Stop, Pouhon en Eau Rouge waar vrijwel niets meer mis kan gaan, maar een circuit als Monaco kan gewoon op de kalender blijven terwijl het gewoon een lange pitstraat is waar men door rijdt.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 mei 2009 om 18:41:
Monaco is er nog wel bij, meten met 2 maten noem je dat ook wel.

Ga je lopen te zeuren dat Ferrari niet mag verdwijnen omdat de F1 zonder Ferrari niks is, en dan ga je daarna verkondigen dat Monaco moet verdwijnen.

Monaco is voor mij nog meer F1 dan Ferrari!

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fortuna op donderdag 21 mei 2009 om 23:30:
De diffusers doel je op? Dat is toch al lang opgelost

Nee over de budgetcap, iedereen weet hoeveel truukjes de topteams daar mee kunnen uithalen.

Helemaal mee eens. Voorbeeldje, Spa Francorchamps is een van de mooiere circuits voor toeschouwers langs de baan en voor de tv, en een interessante en uitdagende baan voor de coureurs. Dit in tegenstelling tot Monaco waar het simpelweg een prestigeoptocht is.
Toch moet Spa Francorchamps miljoenen investeren in aanpassingen aan het circuit uit te voeren, die het circuit niet altijd ten goede komen, om de Grand Prix te behouden. Resultaat:
Spa Francorchamps weet elk jaar met een miljoenenverlies af te sluiten dankzij de leningen die het heeft moeten afsluiten om het circuit te verbouwen. Het circuit wordt ondertussen dodelijk saai, ik noem maar een Blanchimont, Bus Stop, Pouhon en Eau Rouge waar vrijwel niets meer mis kan gaan, maar een circuit als Monaco kan gewoon op de kalender blijven terwijl het gewoon een lange pitstraat is waar men door rijdt.

:respect:

Dat hoor je mij in ieder geval niet zeggen, mocht je op mij doelen. Het budgetlimiet is een goede manier om de exhorbitante uitgaven die teams doen aan banden te leggen. BMW had vorig jaar bijna een derde minder uit te geven dan McLaren en Ferrari, en die kwamen tot de tweede helft van het seizoen meer dan goed mee. Evenmin voor Red Bull en Brawn dit jaar.
Budgetten zijn er simpelweg door de teams al ingevoerd, anders gaf iedereen wel een miljard per jaar uit. Maar het kan, en moet, ook anders kunnen. Met minder hetzelfde bereiken is mogelijk. Mits men er maar over wilt praten en nadenken hoe dit te bereiken.
Het voorstel wat er nu ligt lach ik ook vierkant uit, maar de kern is wel een om over na te denken en wat zeker alles behalve een slecht idee is.

In de kern is het idee nog niet zo slecht, maar 40 miljoen vind ik in een sport waar technologische hoogstandjes ook belangrijk gewoon lachwekkend. Renault deed het ook met een bak minder geld in de jaren 2005 en 2006 tov Ferrari, maar daarom is het ook gewoon jammer dat regels zoals 1 maar 1 bandenfabrikant zijn ingevoerd. Iedereen denkt daar bij de FIA volgens mij dat als ze alle regels gelijkmaken er minder verschil komt, wat gewoon niet waar is. In die jaren kon je weleens een mindere auto hebben maar de ene band werkte soms gewoon beter op een bepaald circuit en ook andersom dat maakte die jaren altijd zo leuk.

Uitspraak van Damien op donderdag 21 mei 2009 om 23:35:
Ga je lopen te zeuren dat Ferrari niet mag verdwijnen omdat de F1 zonder Ferrari niks is, en dan ga je daarna verkondigen dat Monaco moet verdwijnen.

Monaco is voor mij nog meer F1 dan Ferrari!

Volgens mij zeg ik ook in principe waarbij ik er rekening mee houd wat voor geschiedenis Monaco heeft, maar lees bijvoorbeeld het stukje van Fortuna over SPA. En als jij mij wil gaan vertellen dat Monaco een betere racebaan is dan SPA dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd. Elke geweldige race heeft zo'n beetje zich afgespeeld op SPA, kan me eigenlijk geen saaie herrineren daar. Noem mij nou eens 1 indrukwekkende wedstijd in de afgelopen 5 jaar Monaco.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Villeneuve zegt geen nee tegen Formule 1-comeback

Jacques Villeneuve wil graag weer racen. De Canadees zit al een tijdje stil en het begint weer te kriebelen. De wereldkampioen van 1997 sluit zelfs een terugkeer in de Formule 1 niet uit, al is het afwachten of er teams zijn die op Villeneuve zitten te wachten.

Aan Autosport vertelde de 38-jarige Canadees: “Ik kijk naar manieren om weer aan racen toe te komen. Ik heb niet actief gewerkt aan een comeback in de Formule 1, maar als ik de auto’s en het kampioenschap van nu zie dan zou het wel leuk zijn. Ik ben echter meer bezig met NASCAR. Als je kijkt naar de Formule 1-wagens met slicks en met het verbod op bijtanken voor volgend jaar in het achterhoofd, dan is dat alles waar ik al die jaren om vroeg.”

“Dus ik zou het wel leuk vinden. Wanneer zich een mogelijkheid voordoet, dan zeg ik daar geen nee tegen. De auto’s zijn alles waar ik altijd van gedroomd heb. En eerlijk gezegd is het nu een beetje saai, niemand zegt meer echt wat. Mijn oude engineer Jock Clear gaf aan dat deze bolides bij mij passen. Dus als iemand me vraagt zeg ik eerder ja dan nee, want ik hou van racen en dit zijn geweldige wagens.”

Kom maar op zou ik zeggen, mis deze man wel, alleen dan wel zonder 2 maten te groot overall:p
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
vette kwali.

nu nog meer zin in race.

ferrari :cheer:

Waarschuw beheerder
'Budgetlimiet pas in werking vanaf 2012'
23 mei 2009

Volgens het Duitse tijdschrift Auto, Motor und Sport is er een compromis gevonden in de discussies over de budgetlimiet en zullen de regels zoals ze nu op tafel liggen geen doorgang vinden. In plaats daarvan zouden de huidige teams tot 2012 hebben om hun budget te verlagen.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat nieuwe teams die zich aan een limiet van 44 miljoen euro zouden houden, technische vrijheden zouden krijgen om de competitie met de overige teams aan te kunnen gaan. Al gauw bleek echter dat ook enkele van de huidige teams zich aan de budgetlimiet wilden gaan houden om zo ook dat technische voordeel te kunnen krijgen. Bovendien waren de grote teams tegen een Formule 1 met dubbele reglementen en onder andere Ferrari en Toyota dreigden de sport zelfs te verlaten als de internationale autosportbond FIA dit niet aanpaste.

Vorige week werd in Londen al besloten om de dubbele reglementen af te schaffen. Vrijdag kwamen de teams weer bij elkaar en Norbert Haug vertelde aan de Duitse zender Premiere al dat het nu nog een kwestie van de puntjes op de i zetten is. "Er zijn een paar kleine details die nog moeten worden opgelost, meer niet", zei hij.

Een officiële verklaring is er nog niet van de FOTA of de FIA, maar volgens Auto, Motor und Sport zouden de huidige teams drie jaar de tijd hebben om hun budget tot 44 miljoen te verlagen. Nieuwe teams zouden niet het geplande technische voordeel krijgen, maar wel gebruik mogen maken van goedkope klantenchassis.

De deadline voor teams om zich in te schrijven voor 2010 is vrijdag 29 mei.

Waarschuw beheerder
Mooie kwalificatie:D

Zou best het rondje van Button en Kimi tegelijk willen zien:D:D

Dus 2 ghost-auto's:D

Waarschuw beheerder
donateur
Kimi ging me de hele tijd hard in die laatste sectie :respect:, 2e sessie gewoon 3 tienden los van de nummer 2. Een volledige rode startrij lijkt nog een kwestie van tijd te zijn.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
De F1 Race van morgen??

Maldonado wint vroegtijdig gestaakte sprintrace

Pastor Maldonado heeft de vroegtijdig afgebroken sprintrace in Monaco gewonnen. De race werd twee ronden voor het einde gestaakt na een flinke crash van Romain Grosjean, die ongedeerd wist uit te stappen. Achter Maldonado eindigden Jerome d'Ambrosio en Nico Hülkenberg ook op het podium. Giedo van der Garde finishte als elfde.

Polesitter Maldonado kwam erg slecht weg bij de start en verloor de leiding aan Karun Chandhok, die naast hem op de eerste rij stond. Aan de posities drie tot en met acht veranderde verder niets, en dus bleef Jerome d'Ambrosio derde, voor Nico Hülkenberg, Lucas di Grassi, Andreas Zuber, Vitaly Petrov en Romain Grosjean. Het veld had duidelijk geleerd van de straffen van vrijdag, want nu kwam iedereen wel netjes over de racelijn de eerste bocht door.

In de tweede ronde bleek nog maar eens hoe krap het circuit van Monaco is. Michael Herck spinde nadat hij Edoardo Mortara in de rondte had getikt en zorgde daarmee voor een opstopping in Loews, waar Nelson Panciatici, Diego Nunes en Davide Valsecchi last van hadden. Laatstgenoemde beschadigde zelfs zijn voorvleugel op de auto van Herck en verloor twee ronden.

In de derde ronde wist Grosjean teamgenoot Petrov te passeren in de jacht op punten, maar opvallender was wat er met Roldán Rodríguez gebeurde. Bij het uitkomen van de tunnel verloor de Spanjaard op hoge snelheid zijn linkerachterwiel. Hij was kundig genoeg om de auto uit de vangrails te houden, en wist de pitstraat nog te bereiken, maar zijn race was voorbij.

De race zakte daarna behoorlijk in en van spanning was nauwelijks sprake. Een paar uitvallers door technische problemen, maar daar bleef het bij. Tot de 21ste ronde. Aan het einde van die ronde begon Karun Chandhok, die tot dan toe telkens een gat van rond de twee seconden naar Maldonado had gehad, langzaam te rijden, en de Venezolaan ging hem ook voorbij. Niet veel later hield de auto er bij St. Devote helemaal mee op, en de Indiër stond op een punt waar de marshals niet bij konden komen. De safety car kwam op de baan en Maldonado was zijn voorsprong van twintig seconden kwijt.

De herstart verliep zonder problemen en Maldonado wist meteen 2,2 seconden uit te lopen op de rest van het veld. De coureurs waren daarna een stuk ijveriger om wat van hun race te maken. Zo elimineerde Alberto Valerio zichzelf en Dani Clos door bij het uitkomen van de tunnel tegen de Spanjaard op te rijden. Clos bereikte de pitstraat nog, maar daar was het toch echt einde verhaal.

In de 26ste ronde werd de GP2-wereld opgeschrikt door een harde crash. Andreas Zuber was na de tunnel al rechtdoor geschoten bij de chicane en voelde daarna Grosjean in zijn nek hijgen. Bij het aanremmen van Tabac slingerde de Oostenrijker dan ook van rechts naar links en daarbij reed Grosjean tegen hem op, om bovenop de bandenstapel te landen. De leider in het kampioenschap stapte ongedeerd uit, maar scoorde voor het eerst dit seizoen geen punten.

De safety car kwam nog op de baan, maar twee ronden voor het einde kwam het besef dat de rommel nooit voor de finish opgeruimd zou kunnen worden en de rode vlag werd getoond. Pastor Maldonado won de race, voor Jerome d'Ambrosio en debutant Nico Hülkenberg, die zijn eerste podiumplaats in de GP2 Main Series behaalde.

Lucas di Grassi werd vierde. Andreas Zuber wist de aanvaring met Grosjean te overleven en nog twee punten mee naar huis te nemen, terwijl Vitaly Petrov de eer van Barwa Addax nog redde door het laatste punt te pakken.

In het kampioenschap leidt Grosjean nog steeds met 31 punten. Hij heeft een voorsprong van veertien punten op D'Ambrosio, die Petrov in de stand wist te passeren. Over twee weken in Turkije kan de concurrentie opnieuw proberen Grosjean aan te vallen, maar gezien zijn vorm in de kwalificatie en hoofdrace van zowel Barcelona als Monaco, lijkt dat erg lastig te worden.

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
met deze startopstelling moet het voor mij wel leuk worden.
ben alleen bang voor pech gordijn.
maar kimi pakt ze in de eerste bocht :yes:

Waarschuw beheerder
De FIA heeft ook vandaag weer de gewichten bekend gemaakt van de bolides na afloop van de kwalificatie voor de Grote Prijs van Monaco. Kijk, huiver en reken zelf door:

1. Jenson Button 647.5
2. Kimi Raikkonen 644.0
3. Rubens Barrichello 648.0
4. Sebastian Vettel 631.5
5. Felipe Massa 643.5
6. Nico Rosberg 642.0
7. Heikki Kovalainen 644.0
8. Mark Webber 646.5
9. Fernando Alonso 654.0
10. Kazuki Nakajima 668.0
11. Sebastien Buemi 670.0
12. Nelson Piquet 673.1
13. Giancarlo Fisichella 693.0
14. Sebastien Bourdais 699.5
15. Adrian Sutil 670.0
16. Lewis Hamilton 645.5
17. Nick Heidfeld 680.0
18. Robert Kubica 696.0
19. Jarno Trulli 688.3
20. Timo Glock 700.8

De gewichten;)

Waarschuw beheerder
Hamilton gaat zware race krijgen als hij te lang achter Sutil etc. blijft hangen.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 23 mei 2009 om 19:38:
Hamilton gaat zware race krijgen als hij te lang achter Sutil etc. blijft hangen.

Waarom denk je dat ze hem zo leeg laten starten?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Damien op zaterdag 23 mei 2009 om 21:13:
Waarom denk je dat ze hem zo leeg laten starten?

Om hem zo snel mogelijk voorbij Sutil te krijgen..succes in Monaco!
Zie em met zijn rijstyle zichzelf nog wel in de muur boren, als ie naar zijn idee nét iets te lang achter iemand zit...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Minimale Mip op zaterdag 23 mei 2009 om 21:40:
Om hem zo snel mogelijk voorbij Sutil te krijgen..succes in Monaco!
Zie em met zijn rijstyle zichzelf nog wel in de muur boren, als ie naar zijn idee nét iets te lang achter iemand zit...

Zeker als tie vanaf P20 moet starten, hij krijgt straf voor zijn Versnellingsbakwissel
Waarschuw beheerder
Ik noem maar even het actieve suspensie fiasco, waarbij ineens toen Ferrari het niet onder de knie kreeg, de FIA het systeem wist te verbieden.

hee fortuna, kun je daar misschien wat meer over kwijt ? Is er daadwerkelijk een verband of is dit causaal ?
Wat is de officiele reden geweest om dat systeem toen te verbieden ?
een reactie zou tof zijn:)

Hoop dat button weer eens matig van de lijn komt en dat raikonnen hem ervoor kan gooien in de eerste bocht :)
Waarschuw beheerder
goede kwalificatie gisteren, ik hoop dat Kimi vandaag zijn eerste overwinning kan pakken :)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van tzan op zondag 24 mei 2009 om 03:36:
hee fortuna, kun je daar misschien wat meer over kwijt ? Is er daadwerkelijk een verband of is dit causaal ?
een reactie zou tof zijn

http://www.f1fanatic.co.uk/2007/05/17/banned-active-suspension/

Leuk verhaal :)

Stewards Bulletin No. 3, issued by Charlie Whiting, held that all cars with active suspension were in breach of the current regulations - never mind the future ones. He insisted that the hydraulic rams that formed part of the system were ‘moveable aerodynamic devices’, which had long been banned.

It caused uproar among the teams and media. There were fears the French Grand Prix would have to be cancelled while the teams built new passive cars from scratch, and Williams loudly complained that it could call their 1992 titles into question.

But President Max Mosley’s concerns about the safety of the systems was illustrated dramatically by a number of accidents.

At Spa-Francorchamps for the Belgian Grand Prix Alessandro Zanardi was heading into the ultra-fast Eau Rouge section when a leak in his Lotus’s hydraulic system caused the bottom of the car to hit the track. The car went straight on into the barriers at enormous speed.

The paddock gravely feared that the worst fate had befallen the Italian - his team even had his car transported out of the country in case he died and a criminal investigation began. Astonishingly, he survived - but the terrifying consequences of active suspension failure were clear for all to see.

Maargoed Ferrari zijn schuld zal het wel zijn.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
En dit soort races bedoel ik met een pauperbaan.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 24 mei 2009 om 14:22:
En dit soort races bedoel ik met een pauperbaan.

Pauperbaan of niet, het is wel traditie..

Eindelijk Kimi op het podium :bounce:

Waarschuw beheerder
donateur
Het is een traditie maar het was wel weer doodsaai :gaap:

Waarschuw beheerder
ferrari :cheer: :cheer: :cheer:
Waarschuw beheerder
Webber netjes 5de B)
jammer voor Vettel, volgende keer beter.

Vond dit toch wel de beste zege van Button.
Onder druk een briljante pole en dan foutloos naar de zege. Strategie klopte weer volledig, goed bezig bij Brawn. Dikke pluim voor Mercedes ook. Zou leuk zijn als Button wint op Silverstone :)

knap van Raikkonen ook, had Barrichello wel kunnen pakken maarja, Monaco...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van tzan op zondag 24 mei 2009 om 03:36:
een reactie zou tof zijn

Hee hallo :bye:

Er is wel een klein verband, gezien het feit dat Ferrari nooit het systeem 100% onder de knie kon krijgen in de kleine 10 jaar dat het toegestaan was.
Toen werd de (bijna) falliete Lotus inboedel, die het geavanceerdste suspensie systeem hadden, in 1993 bijna door Ecclestone gekocht. Om volgens geruchten dan weer in blauwprints aan Ferrari te verkopen.
Ferrari heeft dit nooit toegegeven, maar Ecclestone heeft dit tijdens een direct interview op een Duitse tv zender nooit ontkent toen het hem gevraagd werd.
Of het dus
Uitspraak van verwijderd op zondag 24 mei 2009 om 13:04:
Ferrari zijn schuld

is, dat is iets waarmee ik met mijn post te snel oordeel. Maargoed, conspiracies keep the tongue sharp.

Uitspraak van verwijderd op zondag 24 mei 2009 om 16:30:
ferrari

Eindelijk terug waar ze horen:)

Uitspraak van verwijderd op zondag 24 mei 2009 om 16:16:
Het is een traditie maar het was wel weer doodsaai

Ben blij dat ik in Berlijn zat :cheer:
Op naar een fatsoenlijk circuit, laatste jaren leuke races gezien daar in Turkije :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Tja Ferrari was toch een team wat op de weg naar beneden was, geen kwaliteits mensen meer :lol:. Een gat van meer dan een seconde in Melbourne bijna compleet dichten dat is iets wat ik nog niet vaak heb gezien.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fortuna op zondag 24 mei 2009 om 22:24:
Er is wel een klein verband, gezien het feit dat Ferrari nooit het systeem 100% onder de knie kon krijgen in de kleine 10 jaar dat het toegestaan was.
Toen werd de (bijna) falliete Lotus inboedel, die het geavanceerdste suspensie systeem hadden, in 1993 bijna door Ecclestone gekocht. Om volgens geruchten dan weer in blauwprints aan Ferrari te verkopen.
Ferrari heeft dit nooit toegegeven, maar Ecclestone heeft dit tijdens een direct interview op een Duitse tv zender nooit ontkent toen het hem gevraagd werd.

Such was the ferocious pace of computer technology development that by 1991 Williams were once again flirting with the technology. In the intervening period Mansell had gone to and returned from Ferrari, and his misgivings about the system persisted.

Late in the season the team produced a ‘B’ version of its FW14 chassis featuring refined and genuinely active - rather than reactive - suspension. Now the car’s attitude could be pre-programmed to anticipate changes in elevation and bumps. (Previously Lotus had conjured up the imaginative idea of using lasers or radar to ‘read’ the track ahead.)

Williams brought the FW14B to the final round of 1991 at Adelaide, but the foul weather prevented them from assessing its capabilities.

But in the off-season they found the car was so astonishingly fast they wouldn’t need to run the FW15 at the beginning of the season. As it turned out, the FW15 wasn’t even needed until the next year.

At the first round of the 1992 season Mansell took pole position from Senna, in a conventionally-suspended McLaren, by 0.741s. The Englishman won the race by 24s from team mate Riccardo Patrese, who was in turn a further 10s ahead of Senna. It set the pattern for the season.

At the bumpy Hermanos Rodriguez circuit in Mexico Mansell’s qualifying advantage over the next non-Williams was 0.946s. At Interlagos the gap was 2.199s. At Catalunya, 1.005 - Williams were on a different plane.

In front of his home crowd at Silverstone Mansell really wound it up and was on pole by 1.919s - from Patrese! Senna was 2.741s adrift and everyone else was at least three seconds slower.

The season was a Williams rout, and rival teams complained that the cost of researching and developing their own active suspension systems would be huge.
Waarschuw beheerder
(L) Williams

Ze hadden het beste pakket begin jaren '90, dit is ook meteen de enige reden dat Mansell uberhaupt kampioen is geworden.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 25 mei 2009 om 00:52:
Een gat van meer dan een seconde in Melbourne bijna compleet dichten dat is iets wat ik nog niet vaak heb gezien.

Maar het zijn toch ook allemaal waanzinnig slechte teams die momenteel goed presteren, ik bedoel, je hebt vast nog nooit een kampioenschap gezien met zoveel B-coureurs. Dus feitelijk valt het allemaal nog wel mee :gaap: