Partyflock
 
Forumonderwerp · 596121
­ Nederland
 
Waarom is de algemene tendens op deze site van 'commercieel is kut'

Maar waarom dan, heeft het niet ook zo z'n voordelen. En het wordt ook vaak te zwart/wit bekeken, als organisatie ga je OF voor de muziek, OF voor de knaken. Kan dit dan niet gecombineerd worden ofzo? En waarom vind je dat dan?

Commercie is goed(Y), house is vanaf het pure begin al hartstikke commercieel. Nog erger dan andere stromingen aan het begin. Een May/Saunderson (of wie dan ook) bijvoorbeeld die in 1988 werd gevraagd om ff een vocaaltje op z'n liedje te zetten want dan kunnen ze er meer van verkopen. Deden zij dat?? Ja tuurlijk, money talks, bullshit walks.
 
Meepraat gedrag is dat. ;-)

Maar commercie kan je ook van meerdere kanten bekijken....
Iedereen heeft zogenaamd een hekel aan commercieel maar ze zijn blijkbaar zelf vergeten hoe ze met housemuziek (in welke vorm dan ook) in aanraking zijn gekomen.

Ook snap ik niet dat mensen een nummer ontzettend goed/gaaf/vet/super/­whatever vinden totdat hij ineens op da radio/tv komt, dan is het ineens een baggernummer:vaag:

Wat een onzin!
laatste aanpassing
 
het gaat er ook niet om dat zo'n nummer commercieel is, maar commerciele nummers/feesten klinken gewoon anders dan niet-commerciele nummers en feesten. En ik vind die styl gewoon niet leuk. Mijn mening over een nummer wordt echt niet beinvloed doordat zo'n nummer commercieel is of niet!
 
Nou is commercie opeens een stijl%). Het moet toch niet gekker worden hiero:S
het gaat er ook niet om dat zo'n nummer commercieel is, maar commerciele nummers/feesten klinken gewoon anders dan niet-commerciele nummers en feesten


Commercieel nummer?:vaag: Die "klinkt" anders? En als Chris Liebing nou al zijn stigmata's op single uitbrengt en in de top 40 en op TMF komt? Dan klinken al die nummers ineens anders?

Commercieel feest?:vaag: Wake up, elk feest is commercieel! Wat denk je, dat Monumental Awakenings voor de liefdadigheid doet? Elke feestorgansatie organiseert een feest om winst te maken (uitzonderingen daargelaten -hobbyisten en dergelijke), de dj's/lonen van de werknemers moeten immers betaald worden!
laatste aanpassing
Commercie is tot op zekere hoogte juist uitstekend!

Maar zodra een bepaalde (muziek)stroming te veel wordt uitgemolken zoals een aantal jaar geleden gebeurde met de gabbercultuur. Dan heb je ellende!!! Dat is iets waar veel mensen nu een beetje allergies voor aan het worden zijn, heel begrijpelijk toch?!
 
eens met supersjinees:) weinig aan toe te voegen, uitstekend verwoord
 
MAUS>>>

Als mensen iets leuk vinden, wordt 't niet op prijs gesteld als iets comercieel wordt, omdat 't dan toegankelijk "lijkt" voor iedereen... en dan is 't dus niet meer zo "speciaal"

Daarom is commercie kut!
 
ach kom op nou, als ik op de box een nummertje luister, dan klinkt dat gewoon anders dan als ik een cd opzet. En als iemand die ik goed vind (geen Chris Liebing)ineens commercieel wordt zal ik het blijven kopen/downloaden, daar gaat het niet om. En ik begrijp dat feesten altijd commercieel zijn, maar op sommige van die feesten draaien ze muziek die ik ook op de box hoor en op andere feesten toch duidelijk niet.
Artiest {SHOWLIST artist 25687, 83908, 50688}
toen hardstyle niet commercieel was .. had ik ook zoiets van: die muziek moeten echt meer mensen horen!

maar nu is het een beetje TE
Waar hebben jullie het over?

Alle feesten zijn commercieel,
behalve je verjaardagsfeestje,
of undergroundfeestjes die uit de liefde voor de muziek gegeven worden.

Iedereen probeert zowieso uit de kosten te komen,
en mochten ze daar iets aan over houden,
is het dan meteen een "commercieel feest"?

We hebben het hier eerder over feesten of muziek die op een heel brede groep publiek gericht zijn.

Een tekno of terror-feest kan met hetzelfde doel ($) gemaakt zijn als Gigi d'Agostino-muziek,
of een Trance Energy,
het is alleen niet zo populair misschien,
maar whatever... iedereen zijn feestje,
of je origineel wil zijn of niet,
niemand kan het rad der trends en economie tegenhouden.
Hoe harder je het tegenhoud dat "jouw" stijl muziek niet commercieel word,
hoe sneller het door sommigen opgenomen word en het zal eindigen als massaworst.
Werkzaam bij JP dance events
Artiest {SHOWLIST artist 40343, 66932}
qua muziek is commerciele muziek niet vernieuwend en veel te patroon gebonden. In de top40 heeft nog nooit een nummer gestaan wat vernieuwend was, want alles wat in de top40 komt is ongeveer al gedaan toen die stijl nog underground was!!
Commercieel is geen stijl....het KAN alleen best nadelig werken voor op feesten.....Commerci­e kan in zekere mate heel goed voor een muziekstijl zijn....zodat er (nog) meer geld in gestoken kan worden, kunnen de feesten nog gaver worden....
Maar het kan ook dat het verkeerd publiek aantrekt....maarja commercie met mate is absoluut niet slecht!!
ach kom op nou, als ik op de box een nummertje luister, dan klinkt dat gewoon anders dan als ik een cd opzet. En als iemand die ik goed vind (geen Chris Liebing)ineens commercieel wordt zal ik het blijven kopen/downloaden, daar gaat het niet om.


Uit mijn cd-speler komt toch echt hetzelfde nummer als ik op the Box hoor hoor...:vaag:


En ik begrijp dat feesten altijd commercieel zijn, maar op sommige van die feesten draaien ze muziek die ik ook op de box hoor en op andere feesten toch duidelijk niet.


Wil jij zeggen dat je nummers die op Awakenings (om die er maar weer bij te halen) worden gedraaid ook op The Box hoort?:S
laatste aanpassing
 
Commercie is niet slecht, alleen wel zo ongeloovelijk voorspelbaar en het biedt geen ruimte voor experiment, inventiviteit en vernieuwing gaat traaaaaaaag heel erruuuug traaaaaaaagg........­.

En daarnaast vind ikzelf de insteek en gedachtegang van producers die opzettelijk commercieel aantrekkelijke muziek maken niet te pruimen.......
 
Wil jij zeggen dat je nummers die op Awakenings (om die er maar weer bij te halen) worden gedraaid ook op The Box hoort?
. Ben nooit op Awakenings geweest, maar waarschijnlijk niet nee. Maar om een extreem voorbeeld te noemen: Op de Mega/Yorin Music Dance Experience wel.

Uit mijn cd-speler komt toch echt hetzelfde nummer als ik op the Box hoor hoor...

Nou dan houd jij blijkbaar van die commercieel klinkende muziek. Dat kan, niets mis mee. Maar ik houd er niet van, en dus is de muziek op de box anders dan de muziek uit mijn cd-speler. En ik vind echt bepaalde commerciele dingen wel goed hoor (zoals underworld), maar gewoon het meeste niet.
laatste aanpassing
Commercie staat voor mij voor uitbuiten. Alleen oog voor het geld.
En daarmee verdwijnt de originele doelstelling, namelijk waar het echt om draait (bv de muziek).

En daarom is commercie kut
 
OMG, het woord commercie is overduidelijk niet bekend bij sommige. Dat zijn de mensen die het over de Box en de Top 40 hebben. Dus als het in de top 40 staat is het commercieel, staat het er niet in dan is het niet commercieel%), kan ik hieruit opmaken tenminste.

98% van housemuziek is commercieel (die 2% zijn die tekno en acid (kraak)feesten). Het is gemaakt met liefde, zou het daarom niet commercieel zijn?? Lekker kortzichtig iig als je dat vindt. Kijk naar Derrick May, één van de techno pioneers, rijdt tegenwoordig dikke Ferrari's, maakte vroeger aanpassingen aan nummers zodat ze beter verkocht zouden worden. Maar bovenal een gerespecteerd dj/producer. Is dat slecht?? Zeer zeker niet, dat houdt de scene wakker en levendig. De meeste halen popmuziek en commercieel door de war.
En zo zit dat (Y)
Commercie is niet slecht....zolang wel en niet commercieel maar nog uit elkaar te houden blijft!!!
 
commercieel en niet-commercieel gaan hand in hand hoor:S
 
B'tje raar antwoord net Maus, want Pop-muziek is duidelijk wel 'n stroming!! En omdat Pop toevallig 'n vrij brede stroming is, noem jij 't in dezelfde zin met Commercie... en dat klopt ook niet!
 
ja, het is maar zoals altijd, hoe je iets definieert.
wat ik het erge vind, dat als een stroming erg commercieel word dat iedereen er op afkomt en er dan een enorme overkill aan platen komt, kut platen wel te verstaan :)
laatste aanpassing
 
Popmuziek oftewel populaire muziek bestaat bij de gratie van commercie.......
 
bedenk dat zonder underground, de commercie niet kan bestaan, en andersom. een uitspraak die ik op start2dance eens las
 
Logisch


Nieuwe muziekstromingen worden niet door de major-platenmaatschappijen bedacht, maar door die paar vooruitstrevende muziekliefhebbers op hun zolders die continue proberen iets nieuws te maken ook al is daar totaal (nog) geen afzetmarkt voor en daarom leven die lui meestal op minimale middelen en veelal leiden ze een afgezonderd leven omdat ze toch niet met veel mensen kunnen praten die hun zouden kunnen begrijpen omdat ze met iets bezig zijn (meestal hun hele leven) wat tegen de logica ingaat van iemand uit het klootjesvolk hehehe
 
Wat een stomme vraag :D sorry hoor :p
 
partyq: Wat ik bedoelde, hier beschrijven sommige commercieel als een (muziek) stijl. Dus dat gaf ik aan, kwam mischien niet echt duidelijk over idd. Ik bedoelde dus dat je in sommige posts commercieel door popmuziek moet vervangen.
SORRY, maar hier moet ik even op reageren, het lijkt er overduidelijk op dat de meeste hier niet doorhebben waar het nou precies om draait.
Natuurlijk is alles commercie, want bijna iedereen maakt platen die uiteindelijk ervoor bestemd zijn om verkocht te worden. MAAR ... er is wel degelijk een onderscheid tussen producers die muziek maken om puur WINST te maken, door niet-originele-afgezaagde Klubheads-troep te produceren of weer de zoveelste trance-plaat met die oh zo voorspelbare kutroffel erin, of weer het zoveelste aftreksel van een bestaande plaat, enz. EN je hebt de producers die produceren wat hun hart en gevoel zegt, en gewoon doen waar zij zin in hebben. Dat dat ook verkoopt is lekker meegenomen, maar in de eerste instantie doen zij het om hun creativiteit kwijt te kunnen, dit is nu eenmaal de drang, drijfveer en passie van deze producers (ook kunstenaars in zekere zin). DAT aspect ben ik hier bij de meeste nog niet echt tegengekomen ... (op een paar mensen na)
Goeie visie Downwards (y)

Grappig is dat een hoop mensen het hier over commercie hebben en daar iets tegen hebben, maar kijk eens wat die mensen dragen op een feestje.
Dat heeft alles met commercie te maken, of gaan diegenen nu gelijk hun kleding zelf maken ?

Lijkt me nogal wat boter op een hoop neuzen !!!
 
2downwards: ja idd, dat is zo. Daarom vind ik het zo typisch dat iedereen zegt commercie is kut. Terwijl alles gewoon commmercie is. Dat woord is duidelijk verkeerd begrepen hier.

Iemand die 10 jaar 'investeert' om vette muziek te maken zal na die tijd echt geen platencontract weigeren. Hij is dus duidelijk (en terecht) wel commercieel. Hij en boozwoozy opereren gewoon in andere segmenten van de markt.
 
2DISENSO>>> Als je mij zou kennen, zou je weten dat ik idd iemand ben die 't liefst m'n eigen kleding zou maken voor 'n feest... en dan heb ik 't niet over fluoriscerende zooi aan m'n lijf, maar echt dingen die stijlvol zijn( in mijn ogen), dus design-kleding... en dat kan iedereen die mij 'n b'tje kent, of heeft gezien op feesten wel be-amen!!
2Party-Q:

Dan heb jij absoluut recht van spreken hier !
Toch ?
-- elk feest is commercieel

Is niet waar, hoor. Ik ben in november hier in A'dam nog naar een techno/terror/elekro feest geweest dat totaal niet commercieel was. De drankprijzen (1 euro voor een colaatje/biertje) waren er ook naar.

Maar ik begrijp wat je bedoelt. En MoH of een onbekend terrorfeestje in de achterhoek is in het algemeen niet minder commercieel dan Trance Energy of Dance Valley.

-- de top40 heeft nog nooit een nummer gestaan wat vernieuwend was

Oh, weet je dat wel zeker? Nummers als Dominator van Human Resource, James Brown Is Dead, die 10 jaar geleden overdonderend en vernieuwend waren, stonden echt in de top40. En nu zijn dat abolute klassiekers van de oldstyle. Ook nummers als Pump Up The Volume, French Kiss van Lil Louis, of Stakker's Humanoid haalden de charts. Commerciele successen, maar ook vernieuwend.
*knip*

Maar ik begrijp wat je bedoelt. En MoH of een onbekend terrorfeestje in de achterhoek is in het algemeen niet minder commercieel dan Trance Energy of Dance Valley.


nou dan;)
jongens, kom op nou, waar hebben we het over...
zoale 1 van mn voorgangers reeds zei:

Alle feesten zijn commercieel,
behalve je verjaardagsfeestje, en zelfs dat kan nog commercieel zijn als je toegangsgeld vraagt voor het afhuren van een discotheek oid..

als iets niet commercieel was, dan wist je er ook niet van af. als iets op de markt gebracht word, is het met het doel om commercieel te worden en om er $$$ mee te verdienen. anders deden ze net paul van dijk. die maakt een paar jaar geleden een rmx van born slippy en hield het voor zichzelf.... op het gebied kan je denk ik spreken van toegangelijke muziek en minder toegankelijke muziek. en het is voor een ieder om te beslissen wat ze zelf leuk vinden, maar heb dan ook het respect om je mening voor je te houden en niet meteen te gaan brabbelen dat commercie kut is, want als jij als dj je $$$ nodig hebt en bekend wilt worden.... 10 tegen 1 dat jij eerst een cover uitbrengt..... of een nummer dei snel pats boem in elkaar gezet is, met een simpele vocal over een tekst die nergens over gaat,,, en ik ga nu egt nokken met tikken want ik vinnut zelfs te veel gelul. maar, ik denk wel dat jullie me nu wel begrijpen.
 
Wat jullie willen :

Alles is commercieel!!


Maaaaar, de insteek behoeft dus niet commercieel te zijn !!

Ikzelf heb grote problemen gehad met een ex-platenmaatschappij waar ik bij zat omdat ik dus de mening was en ben toegedaan dat ik liever 1 plaat verkoop met muziek erop die ikzelf helemaal te gek vind aan 1 iemand die er helemaal voor gaat dan dat ik er 10.000 verkoop met muziek erop die willens en wetens is aangepast opdat 10.000 mensen het leuk zullen gaan vinden volgens de dan geldende muziekstroming die 'hot' is.......


Mij maakt het dus bijna geen flikker uit wat een ander ervan vind, zolang ik het maar leuk vind. Oplossing : eigen label beginnen, dan heb je ook niet te maken met die achterlijke commercieel ingestelde geldwolven die louter platen willen uitbrengen waarcvan hun denken dat de muziek erop dusdanig toegankelijk is dat het wel veel zal gaan verkopen......
 
want als jij als dj je $$$ nodig hebt en bekend wilt worden.... 10 tegen 1 dat jij eerst een cover uitbrengt



Ik ben dus die 1

hehe

En ik hoop dat er alleen maar meer 1'tjes bijkomen ipv die overige 9
Artiest Pato
ik ben gek op commerciele muziek!
Techno, Hardcore alles....


























kom maar..... :)
Ik ben dus die 1

hehe

En ik hoop dat er alleen maar meer 1'tjes bijkomen ipv die overige 9



Tenminste iemand die mijn mening deelt...
Artiest {SHOWLIST artist 35947, 337}
Commercie = keiharde feiten (verkoopcijfers meestal), het zegt dus niks over de kwaliteit van muziek maar de populairiteit ervan.

Commercie wordt wel vaak "gestuurd" van bovenaf, dat is erg jammer, bijvoorbeeld...
Ik heb regelmatig verhalen gehoord dat echte hardcore toen het op z'n hoogtepunt was bewust uit de top-40 werd "gehouden" terwijl de verkoopcijfers anders uitwezen. En nee ik bedoel niet die radio-versies van de Party Animals en Lownoise & Theo want dat is nou juist een voorbeeld van aansturen op commercieel succes.

Platen die top-40 gericht zijn gemaakt vind ik ook vaak het slechtst. Platen die er "toevallig" inkomen omdat ze gewoon erg goed zijn en recht uit het hart van een artiest zijn gemaakt zijn inhoudelijk veel beter maar over de kwaliteit van de muziek zegt het weinig. 2 Unlimited zat toch echt wel goed in elkaar maar was 100% bestemd om fucking veel platen te verkopen (oud voorbeeld)

Jurgen C >> sorry maar met jou ben ik het dus niet zo eens.... bijna iedere producer wil wel iets bereiken met z'n EIGEN ding en gaat liever geen toestanden uithalen met covers of simpele rommel wat sneller bij de massa aanslaat. De beste producers zijn diegene die eigenwijs hun eigen geluid zijn blijven ontwikkelen (geloofden in hun eigen sound), zonder dat soort jongens is er niet veel aan :s

een vriend van me zegt weleens "top 40 dat is voor de massa, het zijn dus allemaal kuddedieren met een laag IQ qua muziekale ontwikkeling die achter de commercie (daar is ie weer :) )aanlopen"

misschien een beetje overdreven maar er zit wel wat in ;)
laatste aanpassing
 
DISENSO>>> Nee, was alleen toeval dat je dat voorbeeld gebruikte... vandaar... :D
 
HEt gaat hier niet om de verschillende interpretaties van commercie.

Flap is ook commercieel, hij heeft het tenslotte over uitbrengen. Dat het totaal niet te vergelijk is met een Boozywoozy (sorry dat ik die naam in één zin met je noem:$) daar gaat het nu niet om.

Ze willen plaatjes uitbrengen om die te verkopen, of het nou 100 stuks zijn of 100.000.