Partyflock

Forumonderwerp · 1119607
4 volgers · 13286x bekeken

Waarschuw beheerder
+3-4
Hardcore is een muzieksoort die het vooral moet hebben van stevige kicks en distorded sounds. In deze tutorial leg ik wat uit over het maken van de kicks, en enkele standaarden en waar je op moet letten.

Voor je begint.
Vrijwel alle hardcore is opgebouwd uit een 4/4 maat, dus niet alleen omdat het de standaard is, maar ook omdat dit het prettigste werkt adviseer ik je dit aan te houden. Verder is het aantal bpm standaard 180, maar dit kan varieren tussen de 160 en ca 200 BPM. In hardcore gaat de opbouw en afbouw van een track vaak gepaard met sweeping effecten, het is dus aan te raden je DAW te verkennen zodat je begrijpt hoe je automations kan maken. (automation -clips- zijn clips waarin je de waarde van een parameter van je VST van hoog naar laag of vica versa laat lopen, ook wel sweepen genoemd. )

De kick

De kick is 1 van de belangrijkste elementen in een hardcore track. Als de kick bout is, is je track simpelweg bout. Het is daarom belangrijk dat je een goede kick maakt. Dit kan op verschillende manieren, waarvan ik hieronder twee opsom:

-Stapel samples.

Hierbij kan eigenlijk alles. Je kan bijvoorbeeld een kick en een dikke snare stapelen, en dan de attack, decay en sustain aanpassen tot je samples perfect in elkaar passen. Vervolgens kan je ze alle twee naar hetzelfde mixkanaal sturen . Je kan ze ook beiden naar een apart mixer kanaal sturen , waar je ze perfect kan definieren, om die vervolgens te senden naar nieuw mixerkanaal. Beide samples uiteindelijk op hetzelfde mixer kanaal uit laten komen is geen vereiste, maar vaak wel nodig om de kick als een geheel te laten klinken. Persoonlijk zou ik ze direct in een mixerkanaal laden, al is het alleen maar omdat het dan vaak meer als 1 kick klinkt. Je kan ditzelfde natuurlijk ook doen met een midtoon kick en lage toon kick, of met meer dan twee samples. Je mogelijkheden zijn onbeperkt. Zorg er in ieder geval voor dat de samples elkaar niet tegenwerken, bijvoorbeeld omdat ze op dezelfde frequentie zitten.

-Gebruik een VSTI.

Er is een heel scala aan gratis en commerciele VSTi's verkrijgbaar die speciaal zijn toegepast voor kicks. De gratis plugins die ik zelf erg goed vind zijn kickmaker en BDX. Qua commerciele plugins zou ik voor microtonic, synth1 gaan of absynth. Absynth is een allround plugin waar je beestachtige kicks uit kunt trekken, maar microtonic is gewoon uniek in zijn soort. Goed voor je snares, hihats, kicks, je hele drum patroon kan je uit deze VSTi halen. Pak een preset die je goed vind klinken, en tweak deze tot je hem zo perfect mogelijk hebt gemaakt. Wat ik zelf nogal eens doe, is verschillende kicks en een snare maken in microtonic, (dit kan allemaal in dezelfde geopende microtonic VST) en die dan gaan stapelen. In je track kan je hier leuke effecten mee maken.

De effecten

De effecten die je over je kick heen gooit, kunnen hem maken of breken. Vaak word er gebruik gemaakt van distortion plugins. Dit zijn effecten die je kick net dat beetje voller en crunchier kunnen maken en is de basis van de mainstream hardcore. Qua gratis plugins zijn distroyr, TAL Bitcrusher en Camelcrusher zeer welkome effecten. In de commerciele serie is camelphat (wat perfect combineert met microtonic) en kombinat een goede keus. Er zijn heel erg veel distortion plugins, dus ik adviseer je het internet af te struinen naar een goede plugin. Het is natuurlijk het leukste om een unieke sound te creeeren en niet slaafs de handleidingen tot op de letter te volgen. Houd er wel rekening mee dat je er na de distortion ook een eq of filter overheen gooit, alleen om de ongewenste frequenties die distortion plugins creeeren te verwijderen.

Daarnaast is het slim om, als je kick dit nodig heeft, er een beetje reverb overheen te gooien met een reverb of delay plugin.

Tip: Stuur het geluid uit je master- kick kanaal naar een nieuw mixerkanaal. Vervolgens cut je alle lage, en de meeste midtonen. Met de goede distortion plugins kun je met 'de overblijfselen' van het originele geluidsspoor je kick echt laten knallen, of er vette effecten mee creeeren in de uiteindelijke mix

Kijk voor plugins op www.kvraudio.com

Deze tutorial heb ik zelf geschreven. De Engelse versie vind je op mijn website: http://boy-d.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=25:hoe-maak-je-een-hardcore-kick&catid=2:tipstricksatutorials&Itemid=20
laatste aanpassing

Artiest {SHOWLIST artist 79670, 44627, 147568, 140272, 118585}
Waarschuw beheerder
igg als jij je bakkes gehouden had was deze discussie een stuk makkelijker aftesluiten (y)

Waarschuw beheerder
Je faalt hard kerel... :facepalm:
Waarschuw beheerder
Weer een heerlijke topic om eventjes lekker achteruit op de bureaustoel op het werk door te lezen :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 16:35:
Je faalt hard kerel...

:lol:
Waarschuw beheerder
bla bla bla bla bla
maar hoe moet je nou een kick layeren?!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ein Stijn op woensdag 28 september 2011 om 17:49:
maar hoe moet je nou een kick layeren?!

Simpel, meerdere lagen maken en qua eq of cut/res op de juiste positie zetten van het spectrum dat je wilt gebruiken voor elke layer. Tesamen met de specifieke distortion ed per layer gewoon stapelen. Piece of cake..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 11:29:
:/ vreemd... je leeft tog nog :) appart dat je muil opentrekt als heet aan toe gaat :lol:

igg zijn mijn goede intenties verkeerd begrepen ( en wrrsgijnlijk voel je op je pik getrapt ) zal volgende keer een stuk duidelijker zijn (y)

true to that hele normale discussie ik vat iets beledigd op, nu ik het terug lees was het wellicht niet eens zo beledigend, al lees je het wel zo.
En daarna aaneenschakeling van geirriteerdheid.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 11:29:
dit kon je wat eerder melden pik (y)

en effe voor de duidelijlheid zowel jij als para spreken dat ik jouw persoonlijk niet mag (dat is dus niet het geval ) ken jouw niet kan moeilijk daarover oordelen (y)

lees de topic over en je zal zien dat alles goed bedoeld was do :)

Klopt

laten we het vergeten :BIER:

Deze paar pagina's hebben iig ook een positief effect, ze hebben me uiteindelijk toch meer het gevoel gegeven dat ik op een community zit en niet op 'een of andere website' :respect:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ein Stijn op woensdag 28 september 2011 om 17:49:
bla bla bla bla bla

nu niet beledigend worden betreft mijn softie slotzin :LOL:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 18:42:
Simpel, meerdere lagen maken en qua eq of cut/res op de juiste positie zetten van het spectrum dat je wilt gebruiken voor elke layer. Tesamen met de specifieke distortion ed per layer gewoon stapelen. Piece of cake..

Weet jij toevallig een goede plugin voor je distortion?

Waarschuw beheerder
Pfoe daar zijn er zoveel van, kijk wat je prettig vind werken. Ik werk via de wow cut/res, de rest melda waveshaper en freq shifter. En dat op zo'n 4-7 layers, mgoed, het is erg persoonlijk allemaal. De eq's ook van melda.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 19:04:
laten we het vergeten

(F)
Artiest {SHOWLIST artist 7148, 75201}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 12:25:
is dat dan niet zo ?

moet ik nu jou woorden gaan onderschrijven? hou eens op zeg.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 12:25:
jullie doen nou alsof ik totaal geen discussie aangegaan ben

je praat nu tegen mij toch? ik ben namelijk een jij, ok, ik doe wel eens of ik meerdere persoonlijkheden heb maar ik ben toch echt een jij.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 12:30:
wel 1 die de woorden in de mond schuift

quote eens waar ik jou woorden in de mond leg, de quote in mijn reply waar jij op reageert is namelijk een citaat uit een reply van jou, welke naar mijn idee behoorlijk de essentie van jou reply weer gaf. dus nee, naar mijn idee leg ik jou geen woorden in de mond, beetje zwakke manier om je er uit proberen te lullen.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 12:55:
als deze context jullie dames zo zwaar op de maag ligt ...

kijk ga je weer, je reageert nu op mij toch? nogmaals, ik ben een jij, ik ben geen jullie.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 12:55:
ik had dit mischien anders kunnen brengen ,

kijk.... blijkbaar zie je dus (nu) zelf ook in dat je woorden behoorlijk raar overkomen/kwamen. daarmee haal je nu dus wel al je replies daarna onderuit he.

verder, zoals jij bubba persoonlijk niet kent ken ik jou persoonlijk ook niet. tot op heden kom je over als een knakei. snap ik niet helemaal, je zit hier volgens mij al langer, vroeger vond ik je volgens mij leuker.

fijne avond!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Meiosis op woensdag 28 september 2011 om 22:45:
fijne avond!

Idem hier, wanneer stuur je es die tracks op dan? ;D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
wie? ik?

Waarschuw beheerder
:gaap: kerel jij bemoeit ermee , para bemoeit ermee wat is dan de meervoud ? juliie .... :lol:

kan me weinig rotten wat je er eerlijk gezegt van vind do :no:

der is ergens een misverstand onstaan zowel door bemoeienis en mij wack aan gare zinsonderbouwingen zijn we totzover gekomen ,

je bent een beetje laat met je theorie etc .

:bye:

knakei ,paashaas een pot nat :cheer:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Woops, het was myotics. Excusé

Artiest Hard-Tex
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 23:30:
myotics

Maakte goeie hardcore vroegah

Waarschuw beheerder
Het schijnt dat ik destijds een track met hem samen heb gedaan, hij sprak me laatst aan op fb. Geen idee meer, hij zou het me nog versturen vandaar de verwarring ;)

Artiest System
Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 01:21:
Het schijnt dat ik destijds een track met hem samen heb gedaan

En speelde jij daar viool of banjo?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 23:28:
je bent een beetje laat met je theorie etc .

ja sommige mensen moeten soms savonds werken. sorry dat ik niet de hele dag beschikbaar ben @ PF..... kun je me vergeven?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Meiosis op donderdag 29 september 2011 om 10:24:
ja sommige mensen moeten soms savonds werken. sorry dat ik niet de hele dag beschikbaar ben @ PF

je had gewoon zin om te relenggg? :lol: (y)

Uitspraak van Meiosis op donderdag 29 september 2011 om 10:24:
kun je me vergeven?

voor de bemoeienis of de gare paashaas gebrul over jij en ik en wij en jullie ,

isgoed (y)

en hoe kom je nou in godsnaam aan het woord : knakei ( ghehhee nooit van gehoord do ) 8)

Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 29 september 2011 om 08:51:
En speelde jij daar viool of banjo?

volgens mij de clarinet :/

Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 00:47:
myotics

Meiosis :/ begint inderdaad al 2 met een M 8)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 september 2011 om 18:42:

Ik zou de verschillende lagen toch ook met de evelope op elkaar afstemmen zo dat het 1 geheel wordt
ipv alleen eq cut/res etc.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 13:35:

[img width=450 height=337 cacheid=0011e724002f792b829733a51a02c8d90c]http://www.brutsellog.eu/beeld/2008/10_OKT/chocolade-spekkoek.jpg[/img]

Beetje layeren dit dat jwt (y)

Waarschuw beheerder
fuck, dat ziet er lekker uit ook nog.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 13:35:
Ik zou de verschillende lagen toch ook met de evelope op elkaar afstemmen zo dat het 1 geheel wordt
ipv alleen eq cut/res etc.

Depends, met een goede eq/cut/res kom ik een heel eind. Cut/res is vaak bedoelt om het een stuk meer aan te spekken, met name de wow sugarbytes is erg sterk daarin.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 29 september 2011 om 14:31:
Beetje layeren dit dat jwt

Something like that.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 15:18:
pends, met een goede eq/cut/res kom ik een heel eind.

Ik vind het iig fijner werken, ook omdat je de layers dan ook nog appart van elkaar kunt gebruiken :)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 15:18:
wow sugarbytes

Fijn filtertje dat
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 15:43:
Ik vind het iig fijner werken, ook omdat je de layers dan ook nog appart van elkaar kunt gebruiken :)

Het is gewoon persoonlijk,.. Ik heb ook veel kicks gesampled die met een layer al wel voldoen, gemakzucht mgoed. Uiteindelijk zijn ze wel allemaal van mijzelf af, kan zo een dag of 2 zoet zijn door constant kicks te samplen ;D

Waarschuw beheerder
pik wat bedoel je met : en een iets minder "digitale" klank zou niet misstaan. ?? :/

Waarschuw beheerder
je zit in het verkeerde toppa volgens mij :P

het klinkt te digitaal mang, dat bedoelt hij. iets warmer en voller zou niet mistaan dus :D EQEN!!

Waarschuw beheerder
8)

jah weet ik goos ,maar zag dat ie hier zat te ouwehoeren , equen igg moet zker nog gebeuren 8)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ookey, ik heb dus zegmaar een kick gemaakt met bijvoorbeeld sytrus. die cloon ik dan? en dan zorg ik dat ik bij 1 kick de tik zegmaar heb en bij de andere de bass ofzo? en dit pas ik aan totdat het klinkt als 1 kick ofwat?
echt ik snap er de balle van.

Waarschuw beheerder
http://www.youtube.com/watch?v=tIurzVJqIQA&noredirect=1

zijn volgens mij nog meer filmpjes op youtubber moet je effe kaiken ,

ik layer kicks ook maar met een omweg , ik sla deze eerst op als wav , en dan onder elkaar layern en hier en daar equen , dan in een van de kicks pogo aan zetten enof een snare ,of short kick van maken deze layer ik met een brede kick 8)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 22:30:
ik layer kicks ook maar met een omweg , ik sla deze eerst op als wav , en dan onder elkaar layern en hier en daar equen , dan in een van de kicks pogo aan zetten enof een snare ,of short kick van maken deze layer ik met een brede kick 8)

:facepalm:

Wat een muzikale nietsnut ben je ook he, fucksake. Hopeloos...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 23:00:
Wat een muzikale nietsnut ben je ook

:jaja:

Hopeloos...

:cheer: (y)

fucksake. Hopeloos...

geweldig hoe jij hapt (y) neem aan als je mijn kicks hoort dat je wel betr weet
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
-1
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 23:41:
mijn kicks hoort dat je wel betr weet

Die blikkerige meuk? Fuck dat :facepalm:

Waarschuw beheerder

:/ effe denken ... blikkerig :lol: ik denk dat je eigen trcks op soundcloud eens beter moet beluisteren , mischien wordt je ego wat minder (y)

Waarschuw beheerder
-1

Leuke comeback, puberaal kortzichtig en behoorlijk mongoloïde.... Lutsert

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:00:
Leuke comeback, puberaal kortzichtig en behoorlijk mongoloïde.... Lutsert

volgens mij kom jij niet verder dan deze drie woorden , :lol:

aghjah ik weet wie het zegt (y) (F)

gesprekken met jouw worden een beetje doorzichtig ,

:/ ben je niet ongesteld ?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:00:
Leuke comeback

ben ik weggeweest dan :|

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:05:
ben je niet ongesteld ?

Ik kan slecht tegen deze onzin, een mafkees met grootse praat. Doe je ding vooral ;D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:16:
Doe je ding vooral

(y)

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:16:
een mafkees met grootse praat

elke reactie die jij geeft krijg ik sterk de indruk dat je overjezelf praat :cheer:

appart :/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Blijft je berichten vooral editten, ben je zo onzeker van jezelf? Vrijwel elk bericht is geedit.... en fucksake, LEER SPELLEN.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:27:
Blijft je berichten vooral editten, ben je zo onzeker van jezelf? Vrijwel elk bericht is geedit.... en fucksake, LEER SPELLEN.

:lol: die kende ik nog niet do (y) der komt variatie.....

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:27:
Blijft je berichten vooral editten

zit niet zo vaak agter de comp pik , dis mijn eerste week dat vakantie heb (y) normaal gesproken break ik zulke mannetjes in tweeen dan hoef ik ook niet te praten :) dus heb geduld :jaja:
Artiest {SHOWLIST artist 11802, 16036}
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 juli 2011 om 14:51:
In deze tutorial leg ik wat uit over het maken van de kicks

[img width=490 height=294 cacheid=0011e736002f795cfb2ed32f1a02c8df5e]http://www.oocities.org/watistechno/beeld/tr909.jpg[/img]

+

[img width=373 height=482 cacheid=0011e73c002f795f495374f01a02c8df5e]http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/87171/DigiTech-DF7-Distortion-Factory-7.jpg[/img]

+

[img width=519 height=320 cacheid=0011e742002f7965f002781c1a02c8df5e]http://www.gearaudition.com/admin-images/equalizers/Waves_req6.jpg[/img]

+

[img width=346 height=400 cacheid=0011e746002f796b71a589181a02c8df5e]http://www.leadmusic.com/media/products/400/mi-audio-compressor-cmpv1.jpeg[/img]

Zoiets...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:31:
normaal gesproken break ik zulke mannetjes in tweeen dan hoef ik ook niet te praten

Pascal, waar is de line 6 ubermetal??!
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 00:47:
Pascal, waar is de line 6 ubermetal??!

Dit was een voorbeeld ;) anders had de Sherman Filterbank er ook wel bij gemoeten :P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 september 2011 om 22:30:
http://www.youtube.com/watch?v=tIurzVJqIQA&noredirect=1

zijn volgens mij nog meer filmpjes op youtubber moet je effe kaiken ,

ja veel meer. maar ik snap ook nie wa is nou het nut van layeren? en kun je zegmaar layeren door bijvoorbeeld 2 kicks te pakken en dan zorgen dat er bijvoorbeeld van 1 kick alleen de bass te horen is door de attack van het volume aan te passen ofwat?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ein Stijn op vrijdag 30 september 2011 om 21:45:
ja veel meer. maar ik snap ook nie wa is nou het nut van layeren? en kun je zegmaar layeren door bijvoorbeeld 2 kicks te pakken en dan zorgen dat er bijvoorbeeld van 1 kick alleen de bass te horen is door de attack van het volume aan te passen ofwat?

Oa, je kan je hele kick op die wijze opbouwen, en over het algemeen klinken meerdere layers wat dikker/voller. Je kan ook op sommige stukken gedeeltes weg laten, dus overal meer controle over het gehele audio spectrum.

Waarschuw beheerder
eigenlijk kan je beter (niet) je kicks layeren ,als je niet weet wat je doet do :no: want als je je kicks layerd worden ze ipv voller veel dunner ,Sommige kicks hebben een subby low end zonder attack, andere hebben een korte en duidelijke attack maar een blikkerige laag.

Kies je tog voor layeren ( en niet meer dan 3 )dan layeren én low/high cutten zodat je de kicks kan combineren zonder dat ze elkaar in de weg werken . Klinken ze nog niet naar wens dan kloppen de sampelkick (geluid) niet, dan kan je beter weer op nieuw tweaken ( oftwel een nieuw sample kick maken )

(y)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 22:29:
eigenlijk kan je beter (niet) je kicks layeren ,als je niet weet wat je doet do :no: want als je je kicks layerd worden ze ipv voller veel dunner ,Sommige kicks hebben een subby low end zonder attack, andere hebben een korte en duidelijke attack maar een blikkerige laag.

Wat is dit weer voor een gelul, sorry, maar dat jij jezelf nog serieus neemt..

Layeren doe je vaak JUIST om het geheel aan te dikken,... Godsamme... :frusty:

Waarschuw beheerder
(y)

eigenlijk moet ik er niet op in gaan do , lees effe de stuk ervoor ( ALS JE NIET WEET WAT JE DOET ) en dan komt : onderbouwing : waarom het lastig is ... etc etc
volgens mij heb jij moeite met lezen
laatste aanpassing