Partyflock

Forumonderwerp · 1119607
4 volgers · 12877x bekeken

Waarschuw beheerder
+3-4
Hardcore is een muzieksoort die het vooral moet hebben van stevige kicks en distorded sounds. In deze tutorial leg ik wat uit over het maken van de kicks, en enkele standaarden en waar je op moet letten.

Voor je begint.
Vrijwel alle hardcore is opgebouwd uit een 4/4 maat, dus niet alleen omdat het de standaard is, maar ook omdat dit het prettigste werkt adviseer ik je dit aan te houden. Verder is het aantal bpm standaard 180, maar dit kan varieren tussen de 160 en ca 200 BPM. In hardcore gaat de opbouw en afbouw van een track vaak gepaard met sweeping effecten, het is dus aan te raden je DAW te verkennen zodat je begrijpt hoe je automations kan maken. (automation -clips- zijn clips waarin je de waarde van een parameter van je VST van hoog naar laag of vica versa laat lopen, ook wel sweepen genoemd. )

De kick

De kick is 1 van de belangrijkste elementen in een hardcore track. Als de kick bout is, is je track simpelweg bout. Het is daarom belangrijk dat je een goede kick maakt. Dit kan op verschillende manieren, waarvan ik hieronder twee opsom:

-Stapel samples.

Hierbij kan eigenlijk alles. Je kan bijvoorbeeld een kick en een dikke snare stapelen, en dan de attack, decay en sustain aanpassen tot je samples perfect in elkaar passen. Vervolgens kan je ze alle twee naar hetzelfde mixkanaal sturen . Je kan ze ook beiden naar een apart mixer kanaal sturen , waar je ze perfect kan definieren, om die vervolgens te senden naar nieuw mixerkanaal. Beide samples uiteindelijk op hetzelfde mixer kanaal uit laten komen is geen vereiste, maar vaak wel nodig om de kick als een geheel te laten klinken. Persoonlijk zou ik ze direct in een mixerkanaal laden, al is het alleen maar omdat het dan vaak meer als 1 kick klinkt. Je kan ditzelfde natuurlijk ook doen met een midtoon kick en lage toon kick, of met meer dan twee samples. Je mogelijkheden zijn onbeperkt. Zorg er in ieder geval voor dat de samples elkaar niet tegenwerken, bijvoorbeeld omdat ze op dezelfde frequentie zitten.

-Gebruik een VSTI.

Er is een heel scala aan gratis en commerciele VSTi's verkrijgbaar die speciaal zijn toegepast voor kicks. De gratis plugins die ik zelf erg goed vind zijn kickmaker en BDX. Qua commerciele plugins zou ik voor microtonic, synth1 gaan of absynth. Absynth is een allround plugin waar je beestachtige kicks uit kunt trekken, maar microtonic is gewoon uniek in zijn soort. Goed voor je snares, hihats, kicks, je hele drum patroon kan je uit deze VSTi halen. Pak een preset die je goed vind klinken, en tweak deze tot je hem zo perfect mogelijk hebt gemaakt. Wat ik zelf nogal eens doe, is verschillende kicks en een snare maken in microtonic, (dit kan allemaal in dezelfde geopende microtonic VST) en die dan gaan stapelen. In je track kan je hier leuke effecten mee maken.

De effecten

De effecten die je over je kick heen gooit, kunnen hem maken of breken. Vaak word er gebruik gemaakt van distortion plugins. Dit zijn effecten die je kick net dat beetje voller en crunchier kunnen maken en is de basis van de mainstream hardcore. Qua gratis plugins zijn distroyr, TAL Bitcrusher en Camelcrusher zeer welkome effecten. In de commerciele serie is camelphat (wat perfect combineert met microtonic) en kombinat een goede keus. Er zijn heel erg veel distortion plugins, dus ik adviseer je het internet af te struinen naar een goede plugin. Het is natuurlijk het leukste om een unieke sound te creeeren en niet slaafs de handleidingen tot op de letter te volgen. Houd er wel rekening mee dat je er na de distortion ook een eq of filter overheen gooit, alleen om de ongewenste frequenties die distortion plugins creeeren te verwijderen.

Daarnaast is het slim om, als je kick dit nodig heeft, er een beetje reverb overheen te gooien met een reverb of delay plugin.

Tip: Stuur het geluid uit je master- kick kanaal naar een nieuw mixerkanaal. Vervolgens cut je alle lage, en de meeste midtonen. Met de goede distortion plugins kun je met 'de overblijfselen' van het originele geluidsspoor je kick echt laten knallen, of er vette effecten mee creeeren in de uiteindelijke mix

Kijk voor plugins op www.kvraudio.com

Deze tutorial heb ik zelf geschreven. De Engelse versie vind je op mijn website: http://boy-d.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=25:hoe-maak-je-een-hardcore-kick&catid=2:tipstricksatutorials&Itemid=20
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 17 november 2011 om 08:54:
Geeft je een idee hoe een hedendaagse kick word opgebouwd

1 van de betere tutorials(Y)
eigenlijk veel makkelijker dan ik had verwacht eqen stelt niet veel voor en en layerren ook niet. ik dacht die gasten die gebruiken 4 layers ofzo.
voor de rest intereseerd het me eigenlijk niet welk knopje hij nu op welke waarde zet. gaat er meer om waarom:P

Artiest {SHOWLIST artist 79670, 44627, 147568, 140272, 118585}
Waarschuw beheerder
weer een loze insteek zonder antwoord :nocheer: :(

Artiest Hard-Tex
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 17 november 2011 om 09:16:
Als ik die kick in dat filmpje hoor en dan de "pride&pain" track , herken ik die kick er zelfs niet in.

Ik had precies hetzelfde :P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ein Stijn op donderdag 17 november 2011 om 19:32:
1 van de betere tutorials(Y)
eigenlijk veel makkelijker dan ik had verwacht eqen stelt niet veel voor en en layerren ook niet. ik dacht die gasten die gebruiken 4 layers ofzo.
voor de rest intereseerd het me eigenlijk niet welk knopje hij nu op welke waarde zet. gaat er meer om waarom:P

Art of fighters heeft ook een tipje van de sluier opgelicht over hoe zij hun kicks maken.

Het enige wat zij doen is:

- een goede 909 kick
- Enkele distortie plug-ins die telkens een klein beetje distortie toevoegen. (dus geen 10 maar max 3)

Enkele die zij gebruiken:

D16 Devastor
Ohmicide
Predatohm
Frohmage
Artiest {SHOWLIST artist 7148, 75201}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 18 november 2011 om 08:47:
Art of fighters heeft ook een tipje van de sluier opgelicht over hoe zij hun kicks maken.

http://www.traxtorm.com/?p=1343

;)

Waarschuw beheerder
Ja dat bedoelde ik
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Graaff Kraaeck op donderdag 17 november 2011 om 21:25:
Leg mij dan eens uit waarom

omdat het allemaal tussen je oren zit?
je kan met monitoren van 1000 euro per stuk slechter afmixen als iemand met speakertjes van 50 tientjes..
monitoren zijn niet broodnodig,,het maakt het alleen makkelijker.
als je wat beter luistert kan je op elke fatsoenlijke speaker je afmix doen.
Waarschuw beheerder
Dus jouw (of ieders) oren hebben de exacte geluidsneutraliteit ingebakken zodat elke willekeurige speaker volstaat? Iemand die van jongs af aan muziek luistert via een dobly setje (lekker ruimtelijk!!) zou dus ook een goede inschatting kunnen maken hoe frequenties werken en dat kunnen spiegelen in hoe dat op een CD, plaat of zaal zou kunnen klinken? Dus jij zou ook totaal geen mastering nodig hebben, aangezien dat ook tussen je oren zit blijkbaar?
Jij kan dus ook een heel boek lezen met een brilsterkte van -10? Omdat je je gewoon ff beter moet focussen?

Heb jij überhaupt ooit wel eens je eigen tracks over monitoren van 1K gehoord?

Volgens mij trek jij de strekking "Hardware is niet nodig want Software klinkt standaard net zo dik" hiermee door op afluistering. Waar denk jij dat de mensen hun referentie op leren zodat je mogelijk daarna op de meeste speakers een juiste afweging kan maken?? Op Trust PC speakers?
Waarschuw beheerder
Daarnaast zijn "speakers" iets anders dan "monitoren".

Speakers: HiFi voor in de woonkamer om zaken langdurig prettig te laten klinken met een per merk/type bepaalde geluidskleur.

Monitoren: Afluistering hoe het geluid zich daadwerkelijk gedraagt.

Heb je een enorm vette kick gemaakt op je PC setje met dikke subwoofer, kan die totaal verschraald klinken over monitoren.

Ik vergelijk speakers & monitoren altijd als volgt:
Speakers zijn hele goede zonnebrillen. Zelfs met fel licht heb je nog rustig en scherp beeld zonder dat je last van de straling hebt.
Monitoren zijn erg fijngeslepen glazen op sterkte om alles zo nauwkeurig mogelijk te zien.

Dus gast.. DJ'en om een track strak te leggen kan idd iedereen op elke willekeurige monitor.
Een track maken waarbij je trommelvliezen achteraf níet scheuren in de zaal kan daadwerkelijk voorkomen worden door goede, lees Neutrale, afluistering.

Later.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 juli 2011 om 14:51:
Hardcore is muziek

:beer:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Graaff Kraaeck op zaterdag 19 november 2011 om 18:09:
Volgens mij trek jij de strekking "Hardware is niet nodig want Software klinkt standaard net zo dik" hiermee door op afluistering.

ff goed lezen voordat je conclusies gaat trekken..
ik zeg dat je op normale speakers ook gewoon kan afmixen, alleen dat je dan op wat meer factoren moet letten.
monitoren zijn beter, dat zal ik niet ontkennen.

maar je track valt of staat niet puur en alleen op je monitoren.
Waarschuw beheerder
ik heb een kick gesampled en wil deze dan gaan stapelen. maar stapel je die zelfde kick dan of pak je er nog een andere kick bij en dan stapelen en beetje cutten ofzo?

Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 juli 2011 om 14:51:
Vervolgens cut je alle lage, en de meeste midtonen. Met de goede distortion plugins kun je met 'de overblijfselen' van het originele geluidsspoor je kick echt laten knallen, of er vette effecten mee creeeren in de uiteindelijke mix

dat stukje snap ik ook niet. als je laag en hoog cut met een equilazer neem ik aan. dan hou je dus een een soort piep over? als je daar distortion op pleur kan daar toch nooit iets gaafs uit komen?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ein Stijn op maandag 21 november 2011 om 13:41:
ik heb een kick gesampled en wil deze dan gaan stapelen. maar stapel je die zelfde kick dan of pak je er nog een andere kick bij en dan stapelen en beetje cutten ofzo?

Kan op allebei de manieren in principe. Ik zou het zelf wel doen met verschillende kicks :)

dat stukje snap ik ook niet. als je laag en hoog cut met een equilazer neem ik aan. dan hou je dus een een soort piep over? als je daar distortion op pleur kan daar toch nooit iets gaafs uit komen?

Ik zou zeggen; probeer het uit.

Waarschuw beheerder

Ik sample mijn kicks ook altijd.
Je zou hem verder kunnen bewerken met distortion, EQ en compressie.
Een aparte punch layer maken (een mooie knalkick) en dan dmv de ADSR zorgen dat je alleen de attack overhoud.

Evt een sublaagje als dat nodig is.
Een kick nemen en er een lowpassfilter op knallen en evt wat compressie zodat je de attack wat kan weg draaien.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 21 november 2011 om 13:59:
Ik zou zeggen; probeer het uit.

oke, als dat de bedoeling is.

Uitspraak van verwijderd op maandag 21 november 2011 om 14:17:
Een aparte punch layer maken (een mooie knalkick) en dan dmv de ADSR zorgen dat je alleen de attack overhoud

ookey, zal het vanavond is toepassen ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Zorg ook dat je punch vrij clean blijft. Dus als je layert, stop dan een goede kick er in zonder effecten. Dat zorgt voor een solide kick. Verder vooral toepassen wat eerder is gezegd: Equalizen en layeren.

Het is niet allemaal techniek, veel komt ook gewoon door ouderwets aankloten en luisteren of het goed is.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 21 november 2011 om 15:01:
Het is niet allemaal techniek, veel komt ook gewoon door ouderwets aankloten en luisteren of het goed is.

Dat is alsnog mijn favoriet B)

Waarschuw beheerder
Jup. Verder ook niet te veel vragen stellen en googlen. Door het zelf uit te vinden creëer je ook een workflow waarin je zelf dingen uitvind en beter onthoud in plaats van een workflow waarbij je bij elke vraag of tegenslag hulp vraagt.

Dat verbeterd uiteindelijk je vermogen om snel vooruitgang te boeken.

http://knol.google.com/k/mensen-onthouden-10-van-wat-ze-lezen

Interessant artikel;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
geloof ik ook wel ja, maar het is toch wel heel handig als je wat truukjes kent waardoor je kick ineens veel beter klinkt.

Waarschuw beheerder
Jup, maar uiteindelijk zal je zien dat het grootste gedeelte van het goed laten klinken van een kick na de tips die hier gegeven worden neerkomt op kennis hebben van muziek maken.

We kunnen uiteindelijk allemaal plugins en manieren noemen, maar uiteindelijk moet je de kick gaan eq-en en compressen waarbij je moet weten wat je doet.
Waarschuw beheerder
ik vergelijk het wel eens met koken:rot:
dan is het ook wel handig als je een recept hebt
en kun je altijd nog zelf het een en ander bijvoegen. of weglaten

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ein Stijn op maandag 21 november 2011 om 15:33:
ik vergelijk het wel eens met koken
dan is het ook wel handig als je een recept hebt
en kun je altijd nog zelf het een en ander bijvoegen. of weglaten

jah de basis ( een goede kok experimenteert ) zodat jij je geheime recept uit vind met jouw trucjes etc :9
Waarschuw beheerder
ja eerst de basis maar eens kennen:P

Uitspraak van Meiosis op zaterdag 19 november 2011 om 15:11:
http://www.traxtorm.com/?p=1343

handig(Y)

Waarschuw beheerder
hardtexican is kok ,die weet het wel 8)
Waarschuw beheerder

Vanmiddag veel geprutst en uiteindelijk uitgekomen op.. ik zeg het voorzichtig.. een Armageddon Project kick.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
lijkt een beetje op zown hardstyle achtige kick of een jump kick oid.

goed gedaan(Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van RubendB op donderdag 8 december 2011 om 20:18:
Vanmiddag veel geprutst en uiteindelijk uitgekomen op.. ik zeg het voorzichtig.. een Armageddon Project kick.

nog ietwat dof... maar gaat zeker de goeie kant uit.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Meiosis op donderdag 8 december 2011 om 23:03:
nog ietwat dof... maar gaat zeker de goeie kant uit.

Ja man klinkt vet...

Cubase of Reason?
Waarschuw beheerder
Danku heren!

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 9 december 2011 om 02:28:
Cubase of Reason?

Fruity loops 8)

Probeer 'm in deze dagen wat minder dof te maken en hopen dat er iets leuks uit komt!
Zal het hier posten. :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Succes! :D
Waarschuw beheerder

Iets minder dof proberen te maken maar is lastig.. Was leuk om te proberen :)